کریسمس در ایتالیا

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
کریسمس در ایتالیا

جشن کریسمس در گوشه و کنار دنیا با شور و هیجان خاصی برگزار می‌شود. درختان کریسمس تزیین شده، بازارهای شلوغ و پر رفت و آمد، غذاهای لذیذ و هدیه دادن و هدیه گرفتن بخشی از مراسم کریسمس در گوشه و کنار دنیا هستند. امشب به ایتالیا می‌رویم و به جشن کریسمس ایتالیایی‌ها سر می‌زنیم.

مقاله‌های مرتبط:

کریسمس در ایتالیا در مناطق مختلف در روزهای متفاوتی برگزار می‌شود، اما معمولا این مراسم‌ از اوایل دسامبر شروع می‌شود و تا ۶ ژانویه، روز Epiphany ادامه دارد.

در مقابل کلیسای سنت پیترو (St Peter's Basilica) در واتیکان، یک درخت کریسمس بسیار بزرگ برپا می‌شود. خانواده‌ها برای شرکت کردن در این مراسم که توسط پاپ برگزار می‌شود، بلیط ورودی تهیه می‌کنند.

در روز ششم دسامبر، بسیاری از خانواده‌ها، روز سنت نیکولاس را جشن می‌گیرند. بچه‌ها برای سنت نیکولاس نامه می‌نویسند و از او درخواست هدیه می‌کنند. سپس یک جوراب آویزان می‌کنند یا بشقابی روی میز جشن سنت نیکولاس می‌گذارند. بچه‌ها سرودها و شعرهای مخصوص کریسمس را با هم می‌خوانند.

نمایش بازآفرینی صحنه‌ی ولادت حضرت مسیح (ع) در کلیساها و میادین شهرها برگزار می‌شود. این صحنه بخشی از تزیینات سنتی جشن کریسمس است. در روز کریسمس طبق یک سنت قدیمی، معمولا در طول روز، روزه می‌گیرند. مراسم جشن از شب آغاز می‌شود.

تزیینات کریسمس و  درخت کریسمس در ایتالیا هم مثل سایر کشورها رواج دارد. این تزیینات را در گوشه و کنار خیابان، در خانه‌ها و مغازه‌ها از ۸ دسامبر خواهید دید. حتی گاهی از اواخر نوامبر، مردم شروع به تزیین خانه‌ها و فروشگاه‌ها می‌کنند. ماکت‌های صحنه‌ی ولادت حضرت عیسی (ع) بخش مهمی از تزیینات کریسمس هستند که در هر کلیسا و در میادین شهر دیده می‌شوند.

ورونا (Verona)، شهر رومئو و ژولیت، با هزاران لامپ رنگی تزیین می‌شود. یک طاق بزرگ نورپردازی شده در بازار کریسمس برپا می‌شود

یکی از رسم‌هایی که در رم، ناپل و جنوب ایتالیا رواج دارد، حضور نوازندگان فلوت در جشن‌ها است که لباس‌های مخصوص و رنگارنگ، جلیقه‌های پوستی و جوراب‌های ساق‌بلند سفید می‌پوشند. آن‌ها معمولا از کوهستان‌های منطقه‌ی Abruzzo به کلیساها و مراکز عمومی می‌روند و آهنگ‌های مخصوص این ایام را می‌نوازند.

رم یکی از بهترین شهرهایی است که در روزهای کریسمس می‌توانید از آن دیدن کنید. نمایش‌های متعدد، درختان کریسمس بزرگ و بازارهای کریسمس در گوشه و کنار رم برپا می‌شوند.

کریسمس در ایتالیا

تورین (Torino) در شمال ایتالیا یکی از زیباترین شهرهای ایتالیا در روزهای جشن کریسمس است. بیش از ۲۰ کیلومتر از خیابان‌ها و میدان‌های این شهر توسط بهترین هنرمندان نورپردازی در اروپا، تزیین و نورپردازی می‌شود.

ورونا (Verona)، شهر رومئو و ژولیت، با هزاران لامپ رنگی تزیین می‌شود. یک طاق بزرگ نورپردازی شده در بازار کریسمس برپا می‌شود.

در دامنه‌ی کوه Ingino، نورپردازی زیبایی با طرح یک درخت کریسمس بزرگ هرساله اجرا می‌شود. این درخت، ۶۵۰ متر طول دارد و از بیش از ۷۰۰ لامپ تشکیل می‌شود. در سال ۱۹۹۱، نام این درخت در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان بلندترین درخت کریسمس دنیا ثبت شد. ستاره‌ای در بالای این درخت روشن می‌شود که از ۵۰ کیلومتر دورتر قابل‌مشاهده است.

کریسمس در ایتالیا

در شهر چیتا دی کاستلو (Città di Castello)، جشن کریسمس در کنار رود تیبر (Tiber) برگزار می‌شود. نزدیک غروب، گروهی از قایق‌سواران که لباس‌های بابانوئل پوشیده‌اند، با قایق‌های نورپردازی شده از رود می‌گذرند تا به پل Porta San Florido می‌رسند. سپس به بچه‌هایی که برای جشن، اطراف پل جمع شده‌اند، هدیه می‌دهند.

بازارهای کریسمس ایتالیا

کریسمس در ایتالیا

در تمام طول ماه دسامبر، شور و هیجان در ایتالیا جریان دارد. بازارهای کریسمس با غرفه‌های متعدد برگزار می‌شوند و غذاهای محلی، شیرینی‌ها و هدایای کریسمس می‌فروشند.

در بسیاری از شهرهای ایتالیا این بازارها برگزار می‌شوند به‌خصوص در شمال ایتالیا و منطقه‌ی آلتو آدیجه (Alto-Adige) که به آلمان نزدیک‌تر است.

در شهرهای کوچک و بزرگ ایتالیا  در دو ماه نوامبر و دسامبر، نمایشگاه‌ها و بازارهای مختلفی برپا می‌شود

البته بازارهای کریسمس ایتالیا به بزرگی بازارهای آلمان نیستند، اما باز هم سر زدن به آن‌ها خالی از لطف نیست. در شهرهای کوچک و بزرگ و دهکده‌ها، از دو روز تا یک ماه یا بیشتر، بازارهایی برپا می‌شود. اسم ایتالیایی این بازارها Mercatino di Natale است.

در این بازارها انواع هدایا و تزیینات کریسمس تا صنایع دستی زیبای محلی به فروش می‌رسد. پس از تاریک شدن هوا، غرفه‌هایی که با لامپ‌های رنگی تزیین شده‌اند، مانند الماسی در دل شب می‌درخشند.

شب‌ها علاوه بر خریدوفروش، مراسم جشن و تفریحات متنوعی در این بازارها برگزار می‌شود.

کریسمس در ایتالیا

در شهر ترنتو (Trento)، مرکز منطقه‌ی ترنتینو آلتو آدیجه یکی از بهترین بازارهای کریسمس ایتالیا در محیطی زیبا و با تزییناتی چشم‌گیر برگزار می‌شود. این بازار از اواخر ماه نوامبر شروع می‌شود و تا یک ماه ادامه دارد. این بازار بیش از ۶۰ غرفه‌ی چوبی سنتی و زیبا دارد که صنایع دستی، تزیینات کریسمس و انواع غذا و شیرینی می‌فروشند.

بولزانو (Bolzano) یکی دیگر از شهرهای منطقه‌ی ترنتینو آلتو آدیجه است. در این شهر هم بازاری از اواخر نوامبر تا ۲۳ دسامبر برگزار می‌شود. این بازار در یک منطقه‌ی تاریخی قرار دارد و غرفه‌های آن محصولاتی چون هدایا و تزیینات کریسمس می‌فروشند.

در میدان Campo Santo Stefano در ونیز بازاری با غرفه‌های چوبی در ماه دسامبر برگزار می‌شود. در این غرفه‌ها، با کیفیت‌ترین صنایع دستی ونیزی را پیدا خواهید کرد. غذا، نوشیدنی و شیرینی‌های محلی و موسیقی زنده، بخشی جدانشدنی از این بازار دیدنی هستند.

در ورونا در میدان Piazza dei Signori، یک بازار کریسمس به سبک آلمانی از اواخر نوامبر تا ۲۱ دسامبر برگزار می‌شود.

کریسمس در ایتالیا

شهر میلان، این روزها میزبان مجموعه‌ای به نام Wonderland Village است. در این مجموعه بازاری بزرگ با صدها غرفه، پیست اسکیت روی یخ و تفریحات و جشن‌های مختلف برگزار می‌شود.

در سایر شهرهای کوچک و بزرگ ایتالیا هم به همین ترتیب در دو ماه نوامبر و دسامبر، نمایشگاه‌ها و بازارهای مختلفی برپا می‌شود.

غذاها و شیرینی‌های کریسمس

کریسمس در ایتالیا

در ایتالیا هم مثل سایر کشورهای دنیا، غذای کریسمس از هر منطقه به منطقه‌ی دیگر متفاوت است.

طبق سنت، غذای شب کریسمس، گوشت قرمز ندارد و از ماهی و سبزیجات تشکیل می‌شود. در کنار غذاهای سنتی، انواع پاستا هم سر میز شام ایتالیایی‌ها وجود دارد.

یکی از شیرینی‌های سنتی که ایتالیایی‌ها در روزهای کریسمس و سال نو تهیه می‌کنند، نوعی نان شیرین به نام Panettone است که یکی از سمبل‌های شهر میلان هم محسوب می‌شود. البته در کشورهای دیگر از جمله فرانسه، اسپانیا، پرتغال و... هم این نان تهیه می‌شود.

 Pandoro نام یکی‌ دیگر از شیرینی‌های کریسمس است که معمولا به‌شکل یک قله‌ی پوشیده از برف تزیین می‌شود.

کریسمس در ایتالیا

مطالب مرتبط:

منبع goitaly

دیدگاه