هواپیمایی آذربایجان؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

عماد جعفری
عماد جعفری سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
هواپیمایی آذربایجان؛ معرفی ایرلاین های ایران و جهان

هواپیمایی آذربایجان، ایرلاین ملی و حامل پرچم کشور آذربایجان است که هم اکنون با ۳۱ فروند هواپیمای جت مسافربری به چهل مقصد داخلی و بین‌المللی پرواز دارد.

هواپیمایی آذربایجان یا به عبارتی آذربایجان ایرلاینز (AZAL) شرکت هواپیمایی اصلی حامل پرچم کشور آذربایجان است و یکی از پیشگامان صنعت حمل و نقل هوایی در اتحادیه همسود (CIS) آذربایجان و یکی از معتبرترین اعضای انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی موسوم به یاتا (IATA) محسوب می‌شود. در حال حاضر، این ایرلاین به ۴۰ مقصد در اقصی نقاط جهان پرواز دارد. دفتر مرکزی آذربایجان ایرلاینز در فرودگاه بین المللی حیدر علی‌اف شهر باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، قرار دارد.

تاریخچه

هواپیمایی آذربایجان

ایرلاین آذربایجان که شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور آذربایجان است در تاریخ هفتم آوریل سال ۱۹۹۲، از شرکت هواپیمایی ایرفلوت (شرکت هواپیمایی حامل پرچم کشور روسیه و ایرلاین ملی شوروی سابق) تفکیک و به‌عنوان بزرگ‌ترین ایرلاین کشور  آذربایجان تأسیس شد. اولین بار در سال ۱۹۱۰ بود که یک هواپیمابر فراز باکو پرواز کرد. تنها سیزده سال پس از این پرواز، آذربایجان توانست جایگاهی رسمی در حوزه هوانوردی منطقه پیدا کند. اما از آنجا که این شرکت هواپیمایی در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق، یکی از زیر مجموعه‌های ایرلاین ایرفلوت بود، پس از فروپاشی شوروی دچار وضعیت بحرانی شد. این تغییر سریع ساختارهای سیاسی باعث شد تا هواپیمایی آذربایجان بسیاری از متخصصان باتجربه خود در این شرکت را از دست بدهد. علاوه بر این، ناوگان ایرلاین آذربایجان بسیار فرسوده شده بود و بیشتر هواپیماهای آن غیرقابل استفاده بودند.

هواپیمایی آذربایجان

با وجود این، پس از اینکه شرکت هواپیمایی آذربایجان تحت نظارت شخصی حیدر علی اف، رئیس جمهور آذربایجان قرار گرفت، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری صورت گرفت که صرف به روز سازی ناوگان این هواپیمایی به‌وسیله هواپیماهای بوئینگ ۷۵۷، تجدید تجهیزات کنترل ترافیک هوایی و ایجاد یک سیستم حرفه‌ای آموزشی برای متخصصان شد.

این شرکت هواپیمایی در حال حاضر روزانه به ۲۲ مقصد، پرواز مستقیم دارد که شهرهای تهران و تبریز در ایران نیز در لیست مقصدهای پروازی آذربایجان ایرلاینز قرار دارند

مقاصد هواپیمایی آذربایجان

هواپیمایی آذربایجان

شرکت هواپیمایی آذربایجان هم اکنون ۵۳ مقصد داخلی و بین‌المللی در قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکا و همچنین خاورمیانه دارد.

ناوگان هواپیمایی آذربایجان

این شرکت در حال حاضر در ناوگان هوایی خود، دارای ۳۱ فروند هواپیمای جت مسافربری است.

نوع هواپیماگنجایش مسافر (نفر)
Boeing 757-200۱۸۰
Airbus A319۱۲۲
Airbus A320۱۴۶
Boeing 767-300۱۹۸
Airbus A340-500۲۳۷
Boeing 787-8 Dreamliner۲۱۰

کلاس‌های پروازی

هواپیمایی آذربایجان

هواپیماهای آذربایجان ایرلاینز دارای دو کلاس بیزنیس (تجاری) و اکونومی (عادی) هستنند.

بار مجاز

حداکثر بار مجاز رایگان برای هر مسافر در کلاس بیزینس ۳۲ کیلوگرم و در کلاس اکونومی ۲۳ کیلوگرم است.

حادثه در هواپیمایی آذربایجان

هواپیمایی آذربایجان

دسامبر سال ۱۹۹۵، یک فروند هواپیمای توپولوف متعلق به شرکت هواپیمایی آذربایجان، هنگام پرواز دچار نقص فنی در موتور هواپیما شد و سقوط کرد. هنگامی‌که خلبان متوجه این مشکل شد، تلاش کرد تا در فرودگاه نخجوان فرود اضطراری کند اما ناگهان متوجه ساختمان بلندی در مقابل هواپیما شد و برای جلوگیری از برخورد با آن، چرخش تیزی به سمت راست انجام داد و به زمینی در حومه شهر نخجوان برخورد کرد. این حادثه که موجب کشته شدن ۵۲ نفر از ۸۲ سرنشین هواپیما شد، مرگبارترین حادثه شرکت هواپیمایی آذربایجان لقب گرفت.

تور باکو

مطالب مرتبط:

دیدگاه