بهترین نقاط دنیا برای تماشای آسمان شب (قسمت دوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
بهترین نقاط دنیا برای تماشای آسمان شب (قسمت دوم)

شهرهای شلوغ و پیشرفته‌ی دنیا به‌دلیل آلودگی‌های نوری که دارند، جای خوبی برای لذت بردن از زیبایی‌های آسمان شب نیستند. اگر به ستاره‌شناسی و رصد آسمان شب علاقه دارید باید به مکان‌هایی سفر کنید که کمترین آلودگی نوری و تاریک‌ترین آسمان‌ها را دارند. در ادامه فهرستی از بهترین نقاط دنیا برای تماشای آسمان شب را معرفی می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

در قسمت قبلی مقاله با تعدادی از بهترین مناطق دنیا برای رصد ستارگان و شفق‌های قطبی آشنا شدیم. این مناطق به‌دلیل قرار گرفتن در محیط‌های فاقد آلودگی نوری و داشتن آسمانی تاریک، بهترین جا برای لذت بردن از شگفتگی‌های آسمان و کهکشان‌ها هستند. در ادامه با چند مکان دیگر که برای رصد ستارگان مناسب است، آشنا می‌شویم.

کوه آئوراکی (Aoraki)، نیوزیلند

کوه کوک با ارتفاع ۳۷۵۴ متر بلندترین کوه کشور نیوزیلند و نام دیگر آن، آئوراکی است. این کوه علاوه بر اینکه مکان مناسبی برای رصد ستارگان است، مقصد گردشگری محبوبی برای کوهنوردان هم محسوب می‌شود.

منطقه‌ی حفاظت شده‌ی آسمان شب Aoroki Mackenzie اولین منطقه‌ی حفاظت شده در نیم‌کره‌ی جنوبی و یکی از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت‌شده‌ی آسمان شب در دنیا است.

این کوه در پارک ملی کوک قرار دارد. این پارک، بیش از ۱۴۰ قله‌ی بالای ۲۰۰۰ متر و ۷۲ یخچال طبیعی دارد که ۴۰ درصد از مساحت ۷۰۰ کیلومترمربعی آن را می‌پوشانند.

Glacier Point، پارک ملی یوسیمیتی (Yosemite)

آسمان شب

این منطقه که در کوه‌های سیرا نوادای کالیفرنیا واقع است، معمولا روزها مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد اما از آنجایی که هیچ آلودگی نوری در این منطقه وجود ندارد، شب‌ها بهترین مکان برای تماشای ستارگان است. تورهای متعددی برای رصد ستاگران در فصل تابستان در این منطقه ارائه می‌شوند.

پارک ملی یوسیمیتی در سال ۱۸۹۰ میلادی، تاسیس شده و نخستین پارک ملی آمریکا است. این پارک به‌دلیل قله‌های بلند، آبشارها و بیش از ۲۰۰ گونه‌ی گیاهی و جانوری مختلف، مناظری بسیار خارق‌العاده دارد. این مکان، میراث جهانی یونسکو است. روزانه ۱۵ هزار نفر از پارک ملی یوسیمیتی بازدید می‌کنند.

تنریف (Tenerife)، جزایر قناری

آسمان شب

جزیره‌ی تنریف بزرگ‌ترین جزیره از هفت جزیره‌ای است که مجموعه‌ی جزایر قناری را تشکیل می‌دهند. ارتفاع بالا و فاصله از جریان‌های استوایی باعث شده که این منطقه، تاریک‌ترین و صاف‌ترین آسمان را داشته باشد. برای حفاظت از این شرایط مطلوب برای رصد ستارگان، مسیرهای هوایی در اطراف این منطقه کنترل می‌شوند.

هر شش ماه یک بار، فستیوال استارموس (Starmus) در این منطقه برپا می‌شود که فستیوالی متشکل از برنامه‌های علمی، هنری و موسیقی است. در فاصله‌ی بین دو جشنواره، گردشگران می‌توانند از تورهای بازدید از رصدخانه‌ی تید (Teide) استفاده کنند که از آوریل تا دسامبر فعال است. همچنین گردشگران می‌توانند با تله‌کابین، خود را به قله‌ی کوه آتشفشانی تید برسانند.

آتشفشان تید مرتفع‌ترین آتشفشان در اسپانیا و سومین آتشفشان مرتفع در جهان است. این آتشفشان ۳۷۱۸ متر از سطح دریا و ۷۵۰۰ متر از کف اقیانوس ارتفاع دارد.

نوا اسکوشیا (Nova Scotia)، کانادا

نوا اسکوشیا از استان‌های کشور کانادا و در ساحل جنوب‌شرقی این کشور واقع شده است. این منطقه در گذشته محل زندگی قوم Mi’kmaq بوده که گزارش‌های آن‌ها از صورت‌فلکی‌ها، تغییر فصول و سایر پدیده‌های نجومی را توضیح می‌دهد. امروزه یکی از منجمان اهل این منطقه، تورهایی برای گردشگران برگزار می‌کند.

پارک ملی جاسپر (Jasper)، کانادا

پارک ملی جاسپر

مسیر زیبای پارک ملی جاسپر در آلبرتای کانادا، از میان جنگل درختان صنوبر و کاج می‌گذرد و در نهایت به رشته‌کوه زیبا و باشکوه راکی کانادا می‌رسد. این مناظر دیدنی، شب‌ها هم بسیار جذاب و سحرانگیز است.

جشنواره‌ای به نام Dark Sky هر سال در این منطقه برگزار می‌شود که برنامه‌‌های علمی و آموزشی متعددی از جمله پرتاب موشک برای بچه‌ها و کارگاه‌های استفاده از تلسکوپ دارد.

پارک ملی جاسپر بزرگترین پارک ملی در رشته‌کوه راکی کانادا است که ۱۰٬۸۷۸ کیلومتر مربع وسعت دارد. این پارک در ایالت آلبرتا، شمال پارک ملی بنف و غرب شهر ادمونتون قرار گرفته است. یخچال‌های طبیعی از منطقه یخی کلمبیا، چشمه‌های آب گرم، دریاچه‌ها، آبشارها و کوه‌های متعددی در این پارک وجود دارند.

در سال ۱۹۸۴ این پارک در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

علاوه بر تفریحات و امکانات ستاره‌شناسی، فعالیت‌های تفریحی دیگری هم در این منطقه وجود دارد. می‌توانید در بیش از ۱۰۰ مکان مشخص شده برای کمپ، اقامت کنید و چند ساعتی را در دل طبیعت زیبای این منطقه بگذرانید.

منطقه حفاظت‌شده بین‌المللی کری (Kerry)

نزدیک به ۶هزار سال پیش، ساکنان شبه‌جزیره‌ی Iveragh در ایرلند، از اشکال و سازه‌های سنگی برای تعیین چرخه‌های قمری و شمسی استفاده می‌کردند. این منطقه در حدود ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

پارک جنگلی Galloway، اسکاتلند

آسمان شب

در آسمان این پارک جنگلی بیش از ۷۰۰۰ ستاره و سیاره‌های دوردست با چشم غیرمسلح قابل رصد است. در بخش جنوبی پارک، رصدخانه‌ای برای منجمان آماتور و حرفه‌ای وجود دارد. این رصدخانه در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده است. این پارک در سال ۱۹۴۷ ساخته شده است و سالانه بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

در این پارک، علاوه بر رصد آسمان شب، فعالیت‌های تفریحی و ورزشی متعددی از جمله یخ‌نوردی و صخره‌نوردی هم وجود دارد. چندین مسیر دوچرخه‌سواری کوهستان هم در این پارک ساخته شده است.

پارک ملی اولورا کاتا جوتا (Uluru-Kata Tjuta)، استرالیا

این منطقه یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به نجوم است. بسیاری از منجمان آماتور یا حرفه‌ای به این منطقه سفر کرده‌اند یا در فهرست مکان‌های موردعلاقه‌ی آن‌ها برای سفر وجود دارد. زمانی که خورشید غروب می‌کند، کهکشان راه شیری با هاله‌های رنگارنگش به وضوح در آسمان خودنمایی می‌کند. در آسمان سحرانگیز این پارک می‌توانید صورت‌فلکی چلیپا (صلیب جنوبی) را ببینید. اگر خوش‌شانس باشید، احتمال دیدن شفق‌ قطبی هم در این منطقه وجود دارد.  

پارک ملی اولورا کاتا جوتا در ۱۴۳۱ کیلومتری جنوب داروین و ۴۴۰ کیلومتری جنوب غرب آلیس اسپرینگز در مرکز استرالیا واقع شده ‌است. این منطقه محل زندگی مردم بومی استرالیا است که در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

پارک هدلندز (Headlands)، میشیگان

آسمان شب

گرچه خود میشیگان مقصد مناسبی برای رصد ستارگان نیست، اما این پارک به‌همراه سواحل دریاچه‌ی میشیگان، آسمانی صاف و تاریک دارند که بهترین موقعیت را برای تماشای آسمان شب فراهم می‌کند. این پارک ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است و گردشگران می‌توانند از این فرصت عالی برای رصد بارش‌های شهابی و سایر پدیده‌های نجومی در تمام طول سال استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه