حذف «سردر تاریخی» از خیابان فرهنگ

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۵
حذف «سردر تاریخی» از خیابان فرهنگ

خانه بحرینی باقی‌مانده از دوره‌ پهلوی اول در منطقه ۱۱ تهران بیش از ۱۰ سال پیش تخریب شده بود و فقط سردر تاریخی آن باقی مانده بود که اکنون این سردر نیز تخریب شد.

می‌گوید فقط آجرهای جداره‌ «سردر تاریخی» اهمیت دارند، پس آن‌ها را از بدنه جدا می‌کنیم و آجرهای داخلی سردر که نازک هستند را همراه با خاک بدنه دور می‌ریزیم.»

این‌ها صحبت یکی از کارگران شهرداری منطقه ۱۱ است که می‌گوید با همکارش آخرین لایه‌های ستون سردر تاریخی ۸۰ ساله خانه «بحرینی» در کوچه رضوانی، خیابان فرهنگ را از بدنه جدا می‌کنند تا به انبار شهرداری منطقه ببرند.

این اقدام به‌دنبال اعتراض اهالی کوچه رضوانی از وجود این سردر و نامه‌ رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به آبادیان شهردار منطقه ۱۱ تهران در دست انجام است.

خسروآبادی اواسط شهریور ماه امسال در نامه‌ای به شهردار منطقه ۱۱ درخواست کرده که با توجه به «ارزش تاریخی و آرایه‌های ارزشمند آجری به کار رفته در سر تاریخی و همچنین وضعیت موجود آن که در معرض آسیب و تخریب بوده و احتمال خطر آفرینی و آسیب‌رسانی به عابران را نیز خواهد داشت، همه قطعات آجری سردر، تحت نظارت این اداره کل مستندسازی، کدگذاری، پیاده‌سازی و بسته‌بندی شده و در یکی از بناهای تاریخی بار دیگر بهره‌برداری و با فرم اولیه اجرا شود.»

خانه بحرینی باقی مانده از دوره‌ پهلوی اول در منطقه ۱۱ تهران، بیش از ۱۰ سال پیش تخریب می‌شود و فقط سردر تاریخی آن باقی می‌ماند، پس از آن و در طول این سال‌ها از یک سو معتادان تلاش می‌کنند تا با تیشه، آجرهای تاریخی بنا را جدا کرده و بفروشند.

از سوی دیگر به‌دلیل کمبود فضا برای پارک ماشین در کوچه، ماشین‌ها به‌طور دائم با این سازه‌ی تاریخی که بدون هیچ حفاظی در بخش جنوبی کوچه قرار داشت، برخورد می‌کنند، یا بسیاری از اوقات محل قرار گرفتن سوله‌ی زباله و زباله‌های خانه‌های اطراف می‌شود؛ که همه‌ی این موارد باعث می‌شود همسایگان در نامه‌های اعتراضی به میراث فرهنگی استان تهران درخواست حذف این سردر تاریخی را از این کوچه داشته باشند و این روزها سرانجام آخرین اقدامات برای حذف آن از کوچه رضوانی در خیابان فرهنگ در حال انجام است.

علاوه بر کارتن‌های خالی قرار گرفته در کنار باقی مانده‌های سردر، یک کارتن نیز باز شده و روی زمین پهن کرده‌اند که تعدادی عدد همراه با شکل کلی سردر روی آن کشیده‌اند، به نظر می‌رسد این تکه مقوا سند سرهم کردن و بازسازی عین به عین این سردر تاریخی است، که کارگران حالا بر اساس آن آجرها را از ستون جدا می‌کنند.

کارگرها می‌گویند به ما گفته‌اند فعلا هرچه درمی‌آوریم را در یکی از انبارهای شهرداری دپو کنیم، اما هنوز مشخص نیست قرار است آن‌ها کجا سرِهم شود، شاید تا چند ماه آینده مکان جدیدی برایشان مشخص شود.

نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ تهران در این زمینه اعلام می‌کند: سردر تاریخی ۸۰ ساله باقی مانده از طهران قدیم در یکی از محله‌های عهد ناصری، با پیگیری شهرداری منطقه ۱۱ تهران از تخریب نجات یافت و به باغ در حال احداث «سلام ایرانیان» در خیابان اسکندری جنوبی منتقل می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه