برترین مقالات «روزشمار»

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
برترین مقالات «روزشمار»

 مطالب جذاب سایت از نگاه شما همراهان عزیز را به‌صورت جمع‌بندی از برترین‌های آن بخش به شما معرفی می‌کنیم. همراه جمع‌بندی کجارو باشید تا برترین مطالب روزشمار کجارو را از ابتدای سال تا اکنون مرور کنیم.

شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. این شب بلندترین شب سال است که به‌دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی، که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی داشته می‌شود. یلدا به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) گفته می‌شود. تیم کجارو قصد دارد از همراهی شما از ابتدای شروع فعالیت سایت تا امروز، نهایت تشکر را به عمل آورد و در روزهای باقی‌مانده تا شب یلدا، شما را با پربازدیدترین مطالب کجارو آشنا کند.

در مقاله جمع‌بندی یلدایی کجارو، برترین‌های روزشمار را معرفی می‌کنیم. در هر بخش توضیح کوتاهی از مقاله داده شده است و با کلیک روی عنوان هرکدام می‌توانید مقاله اصلی را مطالعه کنید.

۱. ۱۳ فروردین؛ «سیزده‌ به‌ در» یا روز طبیعت

سیزده به در یا به تلفظ عامیانه، سینزده‌ به در، سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است. برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به‌ در کنند. اما برای اثبات این‌ که ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد. بعد از سیزده‌ به‌ در، جشن‌های نوروزی پایان می‌پذیرد.

سیزده بدر

برای دانستن علت نام‌گذاری این روز، نحوه برگزاری و علت گره زدن سبزه در روز سیزده به در، مقاله اصلی را مطالعه کنید. 

۲. ۱۷ فروردین؛ سروش روز یا جشن سروشگان

هفدهمین روز از هر ماه در گاه‌شمار ایرانی «سروش» نام دارد و هفدهم فروردین نخستین روز سروش سال، هنگام جشن «سروشگان» يا جشن «هفده‌روز»، یکی از جشن‌های باستانی و قدیمی ایرانیان است. این روز در ستايش «سروش» ايزد پيام‌آور خداوند و نگاهبان بيداری بوده است. خروس و به ويژه خروس سپيد از گرامی‌ترين جانوران در نزد ايرانيان به شمار می‌رفته و به سبب بانگ بامدادی، نماد سروش دانسته ‌شده است.

برای آشنایی بیشتر با این روز به مقاله اصلی مراجعه کنید.

۳. ۲۱ فروردین؛ اولین و آخرین سفر کشتی تایتانیک

تایتانیک بزرگ‌ترین کشتی بخار مسافربری جهان همراه با ۲ کشتی دیگر به نام‌های المپیک و بریتانیک توسط کارخانه کشتی‌سازی «هارلند و ولف» در ایرلند ساخته شد که در چنین روزی در ۱۰ آوریل ۱۹۱۲ اولین و آخرین سفر خود را آغاز کرد. آنچه که نام تایتانیک را برای همیشه در خاطره‌ها ثبت کرد، برخورد آن با یک توده یخ شناور و غرق شدن در آب بود که موجب مرگ حدود ۱۵۱۷ نفر شد. این اولین فاجعه دریایی در زمان صلح در تاریخ بود. برای ساخت تایتانیک از پیشرفته‌ترین تکنولوژی موجود در همان زمان استفاده شده بود. هیچکس فکر نمی‌کرد روزی تایتانیک با این همه تجهیزات و خدمه فوق‌العاده ماهر و باتجربه در دریا غرق شود.

تایتانیک

برای مطالعه جزئیاتی درباره کشتی تایتانیک و چگونگی غرق شدن آن به مقاله اصلی مراجعه کنید.

۴. ۲۳ فروردین؛ شب یوری، اولین سفر فضایی بشر

جشن «شب یوری» برای بزرگداشت دو رخداد بزرگ و مجزا از هم در عرصه فضانوردی برگزار می‌شود. دلیل اول، به خاطر ورود یوری گاگارین به فضا در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱ است. وی نخستین انسانی بود که وارد فضا شد و در مدت ۱۰۸ دقیقه مدار زمین را یک دور به‌طور کامل پیمود. دلیل دوم به‌خاطر پرتاب نخستین شاتل فضایی به فضا (اس‌تی‌اس-۱) در ۲۱ آوریل ۱۹۸۱ است.

شب یوری

برای آشنایی با این جشن بزرگ مقاله اصلی روزشمار مربوط به آن را بخوانید.

۵. ۲۷ فروردین؛ تولد لئوناردو داوینچی نقاش، معمار و طراح اولین هلیکوپتر

«لئوناردو دی سر پیرو داوینچی» دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود که در چنین روزی در ۱۵ آوریل سال ۱۴۵۲ میلادی به دنیا آمد. «لئوناردو داوینچی» معمولا به‌عنوان نمونه‌ی بارز یک مرد رنسانس معرفی می‌شود. از او به‌طور گسترده به‌عنوان بزرگترین نقاش تاریخ یاد می‌کنند. عده‌ای نیز او را با استعدادترین شخصی می‌دانند که تاکنون در این جهان زندگی کرده است.

لئوناردو داوینچی

با شنیدن نام «لئوناردو داوینچی» اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، تابلوهای نقاشی ارزشمند اوست و شاید بیشتر مردم، داوینچی را یک هنرمند می‌دانند تا کسی که یک هلیکوپتر به تصویر کشید یا اختراعاتی داشته است. یکی از طرح‌های ابتکاری او لباس غواصی و زیردریایی جنگی است. او مسلسل، تانک نظامی، ساعتی که به ساعت داوینچی معروف است، کیلومترشمار و چیزهای دیگر را طراحی یا اختراع کرد.

۶. ۱۱ اردیبهشت؛ روز جهانی موسیقی جاز

۳۰ آوریل روز جهانی موسیقی جاز است که در سال ۲۰۱۱ میلادی به همت سازمان یونسکو به‌عنوان روز بین‌المللی جاز و با شعار دیپلماسی از طریق موسیقی نام‌گذاری شد.

روز جهانی جاز

از سال ۲۰۱۱ تا به امروز در روز ۳۰ آوریل، همه‌ساله به مناسبت روز جهانی موسیقی جاز در بسیاری از کشورها با برگزاری کنسرت و رویدادهایی مرتبط با موسیقی جشن گرفته می‌شود. هرساله یکی از شهرهای دنیا نیز به‌عنوان میزبان رسمی روز بین‌المللی جَز انتخاب می‌شود.

علاقه‌مندان به این سبک برای آشنایی بیشتر با این روز و این سبک موسیقی می‌توانند مقاله اصلی را مطالعه کنند.

۷. ۱۲ اردیبهشت؛ روز جهانی خنده

اولين يکشنبه ماه می «روز جهانی خنده» نام دارد. هرسال در این روز مردم با خنده و شادی راهی خيابان‌ها می‌شوند تا این روز را جشن بگيرند.

روز جهانی خنده

۸. ۱۵ اردیبهشت؛ جشن بهاربد و روز پیام آوری زرتشت

پانزدهم اردیبهشت یا روز «دی به مهر» در اردیبهشت ماه یکی از جشن‌های ایرانی به نام جشن میانه‌ بهار یا جشن بهاربد یا گاهنبار میدیوزرم است که به‌معنای میانه‌ی فصل سبز یا میانه‌ی بهار است. در زمانی که گاه‌شماری گاهنباری یا کهن‌ترین گاه‌شماری شناخته‌شده ایرانی، روایی داشته و هنوز هم نشانه‌هایی از آن کم‌وبیش بر جای مانده است، آغاز و میانه‌ی هر یک از فصل‌های سال با سرور و شادمانی جشن گرفته می‌شد.

جشن بهاربد

البته میانه‌ی بهار با شانزدهم اردیبهشت برابر است. اما در گذشته و حتی امروزه، عملا پانزدهمین روز ماه دوم هر فصل به‌عنوان میانه‌ی هر فصل شناخته می‌شود.

۹. ۲۵ اردیبهشت؛ روز بزرگداشت استاد سخن «حكيم ابوالقاسم فردوسی»

۲۵ ارديبهشت‌ماه روز بزرگداشت «حكيم ابوالقاسم فردوسی»، بزرگ‏ترين حماسه‌سرای ايران و يكی از حماسه‌سرايان بزرگ جهان است. شهرت جهانی فردوسی، به خاطر كتاب شاهنامه است كه وی سرودن آن را از دوران جوانی آغاز كرد و ۳۰ سال به طول انجامید. برای بزرگداشت مقام اين شاعر و سخن‏‌سرای نامی، روز ۲۵ ارديبهشت هر سال به نام حكيم ابوالقاسم فردوسی نام‌گذاری شده است تا فرصتی فراهم شود كه علاوه بر شناساندن اين شخصيت بزرگ ادبی به اقشار مختلف مردم، زمينه‌ی حفظ اين گنجينه و ميراث غنی در همه به وجود آید.

فردوسی

۱۰. ۲۹ اردیبهشت؛ روز جهانی موزه

روز جهانی موزه‌ها در روز ۱۸ می، طبق قطعنامه‌ی مجمع عمومی كمیته‌ی بین‌المللی موزه‌ها ایكوم (ICOM) که در ۲۸ می ۱۹۷۷ میلادی در مسكو برگزار شد، تعیین شده است.

برای آشنایی با این روز و انواع موزه‌ها به مقاله اصلی مراجعه کنید.

۱۱. ۲۸ خرداد؛ روز جهانی بیابان زدایی و خشکسالی

۱۷ ژوئن روز جهانی بیابان‌زایی و خشکسالی است که در سال ۱۹۴۴ میلادی مجمع عمومی سازمان ملل طی قطعنامه‌ای این روز را به‌دنبال بروز خشکسالی­‌ها و قحطی‌های شدید، به این نام نامید.

برای آشنایی با مفهوم این پدیده و علت نام‌گذاری این روز با مقاله اصلی همراه شوید.

۱۲. ۱۳ تیر؛ تیر روز یا جشن تیرگان

جشن تیرگان در تیر روز از تیرماه برابر با ۱۳ تیر در گاه‌شماری ایرانی برگزار می‌شود. این جشن در گرامی‌داشت تیشتر، ستاره‌ی باران‌آور در فرهنگ ایرانی، است. این جشن در کنار آب‌ها، همراه با مراسمی وابسته با آب و آب‌پاشی و آرزوی بارش باران در سال پیش رو همراه بوده و همچون دیگر جشن‌هایی که با آب در پیوند هستند با نام عمومی «آبریزگان» یا «آب‌پاشان» یا «سرشوران» یاد شده است.

تیر روز

۱۳. ۱۴ تیر؛ افتتاح اولين خط اتوبوسرانی شركت واحد در تهران

اولین خط اتوبوسرانی تهران در ۱۴ تیرماه سال ۱۳۳۵ با ۸۰ دستگاه اتوبوس در مسیر بازار تا میدان امام حسین (ع) در حضور نمایندگان مجلس شورای ملّی وقت و تعدادی از وزرا افتتاح شد.

اولین خط اتوبوسرانی

۱۴. ۱۰ مرداد؛ جشن چله تابستان

جشن چله تابستان، جشن نوروز بل، جشن نیلوفر، چله تموز، زیارتگاه نارکی، تمامی این اسامی حکایت از یک جشن بزرگ در میانه های فصل تابستان در ایران باستان را دارند.

جشن چله تابستان

جشن چله تموز، در تقویم کهن ایرانی گرم‌ترین ماه سال است. «چله بزرگ» یکی از جشن‌های ایرانی بوده که امروزه فراموش شده است اما در جنوب خراسان طولانی‌ترین روز سال را هنوز هم گرامی می‌دارند اما نه با آن اهمیتی که برای شب چله زمستان یا یلدا قائل هستند.

۱۵. ۱۳ مرداد؛ افتتاح فرودگاه بين‌‏ المللی «مهرآباد» در تهران

فرودگاه بین‌المللی مهرآباد نام یکی از فرودگاه‌های شهر تهران است که در این روز در سال ۱۳۱۷ ساخته شده است. این فرودگاه در بخش غربی تهران واقع شده است. نام فرودگاه مهرآباد از نام روستای مهرآباد که قبلا در آن منطقه قرار داشت گرفته شده است. این فرودگاه مجهز به سامانه‌های آی‌ال‌اس و وی‌اوآر است.

فرودگاه مهرآباد

۱۶. ۱۶ مرداد؛ بمباران هسته‌ای هيروشيمای ژاپن توسط آمريكا در جريان جنگ جهانی دوم

بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور «هری ترومن»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفتند. در ششم اوت سال ۱۹۴۵ میلادی، یک هواپیمای بمب‌افکن «بی ۲۹» ملقب به «انولاگی» که از جزیره تینیان در آمریکا برخاسته بود به‌همراه دو هواپیمای دیگر، چهار بمب تنی معروف به «پسر کوچک»، روی هیروشیمای ژاپن، در بالای مکانی که امروز در آن «گنبد بمب اتمی» قرار دارد رها کرد تا ۴۳ ثانیه بعد در ارتفاع ۵۴۸ متری منفجر شود.

بمب گذاری هیروشیما

۱۷. ۱۴ شهریور؛ ثبت اولین دوربين عکاسی با حلقه فیلم توسط موسسه جرج ایستمن (کداک)

جرج ایستمن کارآفرین و بنیان‌گذار آمریکایی کمپانی کداک در ۴ سپتامبر سال ۱۸۸۸ حق انصاری رول فیلم عکاسی را به نام کداک به ثبت رساند و با این پیشرفت توانست علامت تجاری کداک را نیز ثبت کرده و یک سال بعد شرکت ایستمن را پایه‌گذاری کند.

کداک

برای آشنایی با تاریخچه شرکت کداک به مقاله اصلی رجوع کنید.

۱۸. ۱۷ شهریور؛ ساخت اولين اتوبوس جهان در انگلستان

اولین اتوبوس جهان در ۷ سپتامبر سال ۱۸۳۰ میلادی در انگلستان ساخته شد. این وسیله پرکاربرد توسط «والتر هنکاک» و همکارش «سر گلدورثی گرنی» ابداع شد و حمل و نقل را که قبل از آن توسط اسب صورت می‌گرفت و بسیار خطرناک بود، آسان کرد.

اولین اتوبوس جهان

۱۹. ۲۸ شهریور؛ به تصوير درآمدن اولين فيلم كارتونی و ايجاد پديده نوين هنر هفتم

در ۱۸ سپتامبر سال ۱۹۲۸ دیزنی با ارائه اولین فیلم کارتونی با نام «میکی موس» خود را به تمام جهانیان معرفی کرد. این اولین انیمیشنی بود که به‌صورت صدادار تولید شد. میکی، ستاره آن نیز به یک چهره بی‌رقیب بین‌المللی عصر خود تبدیل شد و نام خالق خود، دیزنی را در تاریخ ماندگار کرد.

دیزنی

برای آشنایی با مردی که کارتون‌های کودکیمان را مدیون اوییم به خواندن مقاله اصلی بنشینید.

۲۰. ۶ مهر؛ روز جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه از سال ۱۹۸۰، روز ۲۷ سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. اساسنامه این روز در تاریخ ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۷۰ به تصویب سازمان جهانی گردشگری رسید. انتخاب و تصویب این روز نقطه عطفی در گردشگری جهانی محسوب می‌شود.

روز جهانی گردشگری

با رسیدن این روز، مراسم‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی در دنیا برپا می‌شود که اغلب شرکت‌کنندگان آن‌ها شرکت‌های گردشگری هستند. صنعت گردشگری نه‌تنها راه را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری هر کشور به جهان باز می‌کند، تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور و اشتغال جوامع نیز می‌گذارد.

۲۱. ۱۰ مهر؛ زادروز مهندس آمريکایی «ويليام ادوارد بوئينگ» سازنده هواپيماهای بوئينگ

«ویلیام ادوارد بوئینگ» در ۱ اکتبر سال ۱۸۸۱ میلادی به دنیا آمد. او صنعتگر پیشتاز آمریکایی و پایه‌گذار شرکت هواپیماسازی بوئینگ است. هم‌اینک خانواده بوئینگ به‌عنوان یکی از ۱۰ خانواده برتر ثروتمند جهان شناخته می‌شود. اگرچه وی تنها ۱۸ سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می‌توان گفت کمتر کسی به‌اندازه او در صنعت هوایی نقش‌آفرینی کرده است.

ویلیام ادوارد بوئینگ

۲۲. ۱۵ مهر؛ تعيين رنگ پرچم كشور ايران

رنگ‌های پرچم ایران، اولین بار در ۱۵ مهر سال ۱۲۸۶ شمسی تعیین شدند. ظهور پرچم در ایران به قیام کاوه آهنگر علیه ظلم و ستم ضحاک باز‌می‌گردد. کاوه آهنگر به‌منظور برانگیختن احساسات مردمی علیه ضحاک، پیش‌بند چرمی خود را بر سر چوبی کرد و آن را بالا گرفت تا مردم گرد او جمع شدند. رنگ و طرح پرچم ایران در طول تاریخ همواره در حال تغییر بوده است. برای آشنایی با تاریخچه پرچم ایران به مقاله اصلی بروید یا مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

۲۳. ۱۶ مهر؛ مهر روز، جشن مهرگان

مهرگان یا جشن مهر یکی از بزرگترین جشن‌های ایران است که در مهرروز از برج مهر برگزار می‌شود. «مهرگان» پس از نوروز بزرگترین جشن ایرانیان باستان بوده است. این جشن در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می‌شود. زرتشتیان ایران و خارج از ایران آن را در دهم مهر یا نزدیک‌ترین زمان به دهم مهر یا پیش از آن برگزار می‌کنند. این جشن در مهرروز آغاز می‌شود و شش روز به درازا می‌انجامد و در روز رام روز به پایان می‌رسد. نخستین روز جشن، مهرگان عامه (همگانی) و واپسین روز جشن، مهرگان خاصه (ویژه) نامیده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این روز مقاله اصلی را مطالعه کنید.

۲۴. ۳۰ مهر؛ گشایش پارک لاله تهران

پارک لاله که در ۳۰ مهر سال ۱۳۴۵ بنیان شد از بزرگترین پارک‌های تهران در آن زمان بود. پارک لاله تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، پارک فرح نام داشت و پیش از آن یک منطقه نظامی بود که برای سوارکاری و رژه مورد استفاده ارتش قرار داشت و باغ جلالیه نامیده می‌شد.

بیشتر بخوانید:

۲۵. ۷ آبان؛ روز کوروش بزرگ، موسس سلسله هخامنشی

روز ۷ آبان که در آن روز کوروش وارد بابل شده و منشور کوروش صادر شده است، به پیشنهاد سازمان بین‌المللی نجات پاسارگاد، روز کوروش کبیر انتخاب و نام‌گذاری شده است. روز کوروش به مناسبت پایان تصرف امپراتوری بابل به دست سپاه هخامنشیان و پایان دوران ستمگری در جهان باستان انتخاب شده است. این روز را باید یکی از روزهای ارزشمند تاریخی ایران و جهان دانست، چراکه مختص یکی از اشخاص تاثیرگذار در تاریخ جهان است.

روز کوروش

۲۶. ۱۵ آبان؛ جشن میانه پاییز

پانزدهم آبان در گاه‌شماری ایرانی میانه فصل پاییز هنگام برگزاری جشنی به نام «پاییزانه» یا «جشن میانه پاییز» است که در گاه‌شمار ایرانیان به‌معنای «آغاز سرما» بوده است و زمان برگزاری آن در زندگی کشاورزی و دامپروری هنگامی است که گله‌های گوسفند از چراگاه‌های تابستانی به محل زمستانی خود باز می‌گردند.

جشن مهرگان۲۷. ۲۱ آبان؛ تولد «نيما يوشيج» پدر شعر نو ايران

«علی اسفندیاری» معروف به «نیما یوشیج» در بیست ویکم آبان ماه سال ۱۲۷۶ در یکی از مناطق کوه البرز در منطقه‌ای به نام یوش، از توابع نور مازندران، دیده به جهان گشود. اگرچه سراسر عمرش در سایه مرگ مدام و سختی سپری شد، اما توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییرناپذیر و مقدس و ابدی تصور می‌شد، با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش، تحول بخشد.

نیما یوشیج

برای آشنایی با زندگی این شاعر معاصر مقاله اصلی را مطالعه کنید.

۲۸. ۹ آذر؛ آذر روز، جشن آذرگان

در نهمین روز از آذرماه در گاه‌شمار زرتشتی که نام روز و ماه یکی می‌شود یعنی روز آذر در ماه آذر، جشن «آذرگان» برگزار می‌شود که در گاه‌شمار خورشیدی برابر است با سوم آذرماه خورشیدی. «جشن آذرگان» جشنی دیگر از جشن­‌های آتش است در گرامی‌داشت آذر ایزد که ویژه همه آتش‌­هاست و از احترام ویژه‌­ای نسبت به سایر آخشیج‌­ها (عناصر) برخوردار است.

جشن آذرگان

برای آشنایی با آیین‌های این جشن باستانی به مقاله اصلی بروید.

۲۹. ۲۵ آذر؛ روز جهانی چای

روز بین‌المللی چای در تاریخ ۱۵ دسامبر سال ۲۰۰۵ میلادی برای اولین بار در دهلی نو پدیدار شد. سال بعد در کشور سریلانکا و اینک با برگزاری مراسمی در این روز در کشورهای چای‌خیزی چون بنگلادش، اندونزی، نپال، کنیا و.. می‌رود تا سابقه جهانی پیدا کند.

روز جهانی چای

برای آشنایی با تاریخچه این گیاه ارزشمند در جهان و ایران و همچنین افسانه‌هایی که در مورد چای وجود دارد به مقاله اصلی مراجعه کنید.

۳۰. ۲۷ آذر؛ نخستين پرواز بشر با هواپيما

۱۷ دسامبر سال ۱۹۰۳ میلادی در صحرای «كيتی هاک» ايالت كارولينای شمالی آمريكا برادران رايت (ارويل و ويلبر رايت) هواپيمایی را كه در كارگاه دوچرخه‌سازیشان بر پايه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به پرواز درآوردند كه به‌عنوان نخستين پرواز بشر با هواپيما ثبت شده است.

یلدا

پیشاپیش یلدا مبارک

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه