سفر به ترکیه؛ فرودگاه قونیه

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا سه شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۵
سفر به ترکیه؛ فرودگاه قونیه

قونیه شهری مذهبی در ترکیه است که به برکت حضور مقبره حضرت مولانا به زیارتگاه عاشقان و مریدان طریقت تبدیل شده است و ازاین‌رو، علاقه‌مندان بسیاری برای زیارت مقبره یا شرکت در مراسم مختلف راهی این شهر می‌شوند. در گذشته اغلب گردشگران به‌صورت زمینی عازم قونیه می‌شدند، ولی این شهر دارای فرودگاهی بین‌المللی است. در ادامه برای آشنایی با این فرودگاه همراه کجارو باشید.

قونیه شهری بزرگ در مرکز کشور ترکیه است که در شمال استان آنتالیا و جنوب آنکارا قرار دارد و از مهم‌ترین مقاصد در سفر به ترکیه به شمار می‌آید. این شهر عمده شهرت خود را مرهون مزار مولانا است که به سمبل این شهر تبدیل شده است. ازاین‌رو، سالانه گردشگران و علاقه‌مندان ادب و عرفان برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا (موسوم به شب اورس (Arus) که در سالگرد وفات وی برگزار می‌شود) از سراسر ترکیه و گوشه و کنار جهان از جمله ایران راهی قونیه می‌شوند. 

از سال ۲۰۰۰ میلادی، به‌منظور رفاه حال گردشگران عازم قونیه پروازهای مسافری در برنامه پروازی فرودگاه نظامی قونیه قرار گرفت و در حال حاضر نیز در این فرودگاه نظامی-مسافری با کد KYA و مساحتی در حدود ۱۹۶,۰۰۰ مترمربع، نقل‌وانتقال مسافران در کنار پروازهای نظامی انجام می‌شود. در این راستا، کلیه تسهیلات و امکانات رفاهی مورد نیاز فرودگاه مسافری به این مجموعه افزوده و از سال ۲۰۰۱ ورود پروازهای خارجی نیز به این فرودگاه آغاز شد. طبق آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۰ بالغ بر نیم میلیون مسافر از طریق این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند.

فرودگاه قونیه مرکز فرماندهی منطقه سوم نیروی هوایی ترکیه است و برخی اوقات توسط نیروهای ناتو (NATO) نیز استفاده می‌شود.

پایانه مسافری فرودگاه به‌صورت مشترک برای پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این ترتیب که مسافران پروازهای مسیر رفت از طبقه همکف و مسافران پروازهای مسیر برگشت از طبقه پایین به پایانه فرودگاه رفت‌وآمد می‌کنند. از جمله امکانات رفاهی تعبیه شده در فرودگاه قونیه می‌توان به دستگاه خودپرداز، باجه‌های کرایه خودرو، کافه‌ها و فروشگاه‌ها اشاره کرد. البته در سال ۲۰۱۵ نیز بنای پایانه جدید با برخورداری از کلیه امکانات و پنج برابر ظرفیت قبلی (۱۷,۵۲۰ نفر مسافر) وارد سیستم فرودگاه قونیه شده است.

فرودگاه قونیه

موقعیت جغرافیایی و راه‌های دسترسی

فرودگاه در حد فاصل کیلومتر ۱۸ شهر قونیه و در جاده والی احمت کایهان (Vali Ahmet Kayhan) قرار دارد. علاوه بر باجه‌های کرایه خودرو در پایانه فرودگاه، اتوبوس‌های شرکت هاواش (Havas) از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس در کنار تاکسی‌های فرودگاه آماده نقل‌وانتقال مسافران به مسیرهای دلخواه هستند.

اطلاعات پرواز

فرودگاه قونیه

از آنجایی که که اشعار مولانا به زبان فارسی بوده و دارای طرفداران بسیاری در ایران است، هر ساله عده‌ای بسیاری برای شرکت در مراسم بزرگداشت مولانا، از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر (۲۰ تا ۲۷ آذر) راهی قونیه می‌شوند. به همین منظور تعدادی از شرکت‌های هوایی پروازهای فصلی به مقصد قونیه را در برنامه خود قرار داده‌اند.

شرکت هواپیمایی ماهان: پرواز چارتر فصلی از فرودگاه امام

شرکت هواپیمایی معراج: پرواز چارتر فصلی از فرودگاه امام

شرکت هواپیمایی قشم ایر: پرواز چارتر فصلی از فرودگاه امام

ترکیش ایر (Turkish Airlines): فرودگاه امام

وب‌سایت فرودگاه

www.konya.dhmi.gov.tr

مطالب مرتبط:

دیدگاه