روزشمار: ۲۱ آذر؛ ورود اولين اتومبيل به ايران در زمان مظفرالدين شاه قاجار

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۲۱ آذر؛ ورود اولين اتومبيل به ايران در زمان مظفرالدين شاه قاجار

امروز ۲۱ آذر، روزی است که اولين اتومبيل در سال ۱۲۶۱ شمسی توسط مظفرالدین شاه وارد ایران شد.

اولين اتومبيل وارد شده به ايران در سال ۱۲۶۱ شمسی كه مظفرالدين شاه نخستين جفت اتومبيل‌های رنوی فرانسوی خريداری شده را در پاريس بوسيله راه‌آهن و كشتی و از طريق روسيه و دريای خزر به ايران فرستاد. گويا اين دو رنو خريداری شده یکی در ميانه راه به‌علت نقص فنی و مشكلات حمل آن برای هميشه می‌ماند و ديگری و در هنگام ترور نافرجام محمد علی شاه با نارنجک منفجر می‌شود و در پايان بدون اين كه اين اتفاق خسارت جانی بردارد محمد علی شاه با کالسكه به دربار برمی‌گردد.

بعد از مظفرالدين شاه، احمد شاه قاجار دومين شاه ايران بود كه اتومبيلی خرید و سومين شاه ايران است كه سوار شدن بر آن را تجربه کرد. نقل است كه ناصرالملک كه مدت‌ها در انگلستان و فرانسه زندگی كرده بود، هنگام انتصاب به مقام نيابت سلطنت برای احمد شاه خردسال یک دستگاه اتومبيل را به هزينه دولت ايران از اروپا خريداری كرد اين اتومبيل‌ها راهی تهران شدند و مورد استفاده دربار قرار می‌گرفتند.

این اتومبیل نفت سوز مدل ۱۹۰۰ میلادی از نمایشگاه بین‌المللی فرانسه به قیمت چهار هزار تومان خریداری شد. این اتومبیل به‌وسیله وزیر مختار ایران به ایران فرستاده شد. رنگ این اتومبیل آبی آسمانی تیره و راننده آن یک مهندس به نام مسیو وارونه فرانسوی بود. پس از مظفرالدین شاه فرزندش محمد علی‌شاه نیز از این خودرو استفاده می‌کرد تا اینکه روزی که در خیابان‌های تهران حرکت می‌کرد، مورد سوء قصد واقع شد.

روز ۲۵ محرم ۱۳۲۵ محمد علی شاه با کبکبه با شکوهی برای گردش رهسپار دوشان تپه شد. اتومبیل شاه که خالی بود و به‌وسیله یک نفر شوفر فرانسوی رانده می‌شد در جلو حرکت می‌کرد و در پشت آن یک کالسکه شش اسبه که شاه در آن جاداشت و با عده زیادی غلامان کشیک‌خانه و امیر بهادر احاطه شده بود، دیده می‌شد. کوکبه شاهی وارد خیابان باغ وحش که امروز «اکباتان» است، شد. هنوز به خم خیابان که به طرف خانه‌های ظل‌السطان می‌رود نرسیده بود که یک بمب به طرف اتومبیل پرتاپ شد و قسمتی از اتومبیل را خرد کرد و چند نفر که اطراف او بودند کشته شدند و شوفر هم قدری مجروح شد. سپس بمبی دیگر در چند متری عقب‌تر نزدیک کالسکه شاه منفجر شد و چند نفر کشته و عده‌ای زخمی شدند. محمد علی شاه وحشت زده و رنگ پریده از کالسکه پیاده شد و به خانه کالسکه‌چی‌باشی که در آن نزدیکی بود پناه برد.

پس از محمد علی شاه، احمد شاه یکی دو خودرو برای خود خرید و گاهی اوقات سوار آن‌ها می‌شد.

به غير از دربار قاجار، سياحان اروپایی نيز اولين اتومبيل‌ها را وارد ايران کردند ولی بعدها نيز در ميان سياستمداران و ملاكين بزرگ و تجار سرشناس به‌خصوص تجار بوشهری همچون: حاج امين‌التجار و معين‌التجار بوشهری، و ديگر تجار يزدی، شيرازی و كرمانی خريد اتومبيل باب شد و به‌نوعی نشانه اشرافيت و چشم هم چشمی تجار از هم بود.

سلطنت رضا شاه با دوران تجدد و گسترش مظاهر غربی در زندگی ایرانیان مقارن بود. به همین دلیل در این دوران تا زمان اشغال کشور توسط متفقین (شهریور ۱۳۲۰) اتومبیل به‌شکل یک کالای لوکس و تجملی در بین اقشار پولدار، رجال، درباریان صاحب نفوذ، سفرا و نمایندگان خارجی در ایران، مالکان و تجار بزرگ رواج یافت، ولی تعداد آن‌ها محدود بود.

محمد رضا پهلوی علاقه وافری به اتومبیل داشت، بطوری که پس از به تخت نشستن یکی از بزرگ‌ترین کلکسیونرهای اتومبیل در جهان بود. او بیش از یک هزار دستگاه اتومبیل از انواع مختلف بهترین اتومبیل‌های جهان را داشت. از جمله، فراری در مدل‌های متنوع، لامبورگینی کانتاش، ده‌ها مدل رولز-رویس، بیش از ۲۰ مدل مرسدس بنز در کلاس‌های مختلف، آلفا رومئو، کادیلاک، فورد، بی ام و، کرایسلر و صدها دستگاه دیگر از برترین خودروهای جهان.

در همین روز:

  • خروج ايتاليا از جامعه ملل (۱۹۳۷ میلادی)
  • اعلان جنگ آلمان و ايتاليا به آمريكا در جريان جنگ جهانی دوم (۱۹۴۱ میلادی)
  • تأسيس صندوق حمايت از كودكان ملل متحد موسوم به «يونيسف» (۱۹۴۶ میلادی)
  • پايان حضور صدساله نظامی آمريكا در كشور و كانال پاناما (۱۹۹۹ میلادی)
  • روز ملی و اعلان جمهوری در «بوركينافاسو»
  • روز جهانی كودک و تلويزيون
  • روز جهانی کوه

مطالب مرتبط:

منبع راسخون

دیدگاه