چطور برای کوله‌ ‌گردی آماده شویم؟ (قسمت سوم)

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
چطور برای کوله‌ ‌گردی آماده شویم؟ (قسمت سوم)

کوله‌گردی یا گشت‌و‌گذار در طبیعت با یک کوله‌پشتی، تفریحی لذت‌بخش است. در قسمت‌های قبلی مقاله، نکاتی درباره‌ی برنامه‌ریزی سفر و وسایل مورد نیاز یاد گرفتیم. در این مقاله با نکاتی درباره‌ی تامین امنیت بیشتر در طبیعت، آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

بخش سوم؛ برنامه‌ریزی برای امنیت بیشتر

۱. با خطراتی که در مقصد مورد نظر ممکن است شما را تهدید کنند آشنا شوید. قبل از شروع سفر درباره‌ی خطرات منحصربه‌فردی که در آن منطقه برای گردشگران وجود دارد، تحقیق کنید. مثلا چه گیاهان سمی در منطقه وجود دارند؟ آیا جانورانی از قبیل مارهای زنگی یا خرس در آن منطقه زندگی می‌کنند؟ آیا فصل حضور زنبورها است و اگر زنبور نیشتان زد باید چه اقداماتی انجام دهید؟

آمادگی در برابر رعد‌وبرق یکی از حیاتی‌ترین موارد برای حفظ امنیت گردشگران طبیعت است. یاد بگیرید که چطور سرپناهی برای حفاظت از خود در برابر طوفان و صاعقه پیدا کنید.

اگر قصد دارید به ارتفاعات سفر کنید درباره‌ی بیماری ارتفاع‌زدگی یا کوه‌گرفتگی (acute mountain sickness) و نحوه‌ی مدیریت و درمان آن، اطلاعات لازم را به دست ‌آورید.

کمک‌های اولیه برای مواجه شدن با شرایطی مانند بریدگی، شکستن استخوان و غیره را بلد باشید.

۲. همیشه گروهی سفر کنید. گشت‌وگذار در طبیعت بهتر است که گروهی انجام شود مگر اینکه شما کاملا باتجربه باشید. برای اولین سفر طبیعت‌گردی امن، از یک گروه کوچک ۲ تا ۵ نفره شروع کنید. بهترین حالت این است که یک فرد باتجربه و آشنا به محیط شما را همراهی کند.

کوله گردی

اگر باتجربه هستید از این فرصت برای آشنا کردن یک فرد جدید با دنیای لذت‌بخش و هیجان‌انگیز کوله‌‌گردی استفاده کنید. اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید حتما از یک فرد باتجربه کمک بگیرید.

بهتر است که با سایر همراهان خود در مورد مسائل مختلف از قبیل مقدار مسیری که قصد دارید طی کنید، سرعت حرکت و نحوه‌ی چادر زدن و اقامت، هماهنگ باشید و اتفاق نظر داشته باشید. برخی از افراد دوست دارند سبک‌تر سفر کنند و مسیرهای طولانی‌تری بروند اما برخی دیگر از افراد همین‌که کمی از ماشین فاصله بگیرند برایشان کافی است.

کوله گردی

اگر قصد دارید تنها سفر کنید، حتما یک نفر را از زمان حرکت و برنامه‌ی سفرتان مطلع کنید.

باید به اندازه‌ای آب همراهتان ببرید که هر فرد برای هر روز دو لیتر آب، در اختیار داشته باشد.

 ۳. آب کافی همراه داشته باشید به اندازه‌ای که بتوانید خودتان را به منبع آب بعدی برسانید. آب گرچه وزن زیادی دارد اما برای گردش طبیعت بسیار ضروری است. باید به اندازه‌ای آب همراهتان ببرید که هر فرد برای هر روز دو لیتر آب، در اختیار داشته باشد. به خصوص زمانی که مسیر سختی پیش رو دارید و زیاد عرق می‌کنید.

در شرایط اضطراری که مجبور به تهیه‌ی آب در طبیعت هستید، جوشاندن آب حداقل به مدت یک دقیقه، روش خوبی برای تصفیه و ضدعفونی کردن آب است.

۴. قبل از شروع سفر درباره‌ی جزییات سفرتان با یکی از آشنایان صحبت کنید و آنها را در جریان بگذارید. بهتر است اطلاعات کاملی درباره‌ی مسیر سفر، مقصد سفر و کسانی که همراهتان هستند به او بدهید. این کار بسیار ضرورت دارد چرا که در صورت بروز مشکل اگر نتوانید به موقع به خانه برسید، آشنایانتان در صدد یافتن شما بر می‌آیند. بعد از اینکه صحیح و سالم به خانه رسیدید آنها را مطلع کنید.

یک یادداشت در ماشین خود بگذارید. این کار نیز می‌تواند در موارد اضطراری بسیار کمک‌کننده باشد.

قبل از شروع مسیر، درباره‌ی سفرتان به مراکز گردشگری یا دفاتر جنگل‌بانی موجود در منطقه اطلاع دهید.

کوله گردی

۵. با سرعت معمولی و ثابت حرکت کنید. میانگین سرعت پیاده‌روی ۳ تا ۵ کیلومتر بر ساعت است. عجله نکنید. آرام‌تر حرکت کنید و از تماشای طبیعت اطراف لذت ببرید. محدوده‌ی تقریبی محل اقامت‌تان را از قبل مشخص کنید. سعی کنید در جایی چادر بزنید که در نزدیکی منابع آب قابل اطمینان قرار داشته باشد.

۶. غذا را در چادرتان نگه ندارید. باید آنها را از دستبرد حیوانات دور نگه دارید. حتی اگر در محیطی که سفر کرده‌اید حیوان درنده وجود ندارد باز هم باید در برابر حیوانات کنجکاوی که ممکن است به شما آسیبی بزنند از خودتان مراقبت کنید.  

اگر به منطقه‌ای سفر می‌کنید که خرس در آنجا زندگی می‌کند، غذایتان را با کیسه و طناب از درختی آویزان کنید. در مورد سایر مواد بودار از قبیل شامپو، لوسیون، خمیردندان و آدامس نیز همین کار را انجام دهید.

کوله گردی

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه