زندگی در زنجان چگونه است؟

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی چهار شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۰
زندگی در زنجان چگونه است؟

شهر زنجان، مرکز استان زنجان و از جمله شهرهای فرهنگی و تاریخی کشورمان است که در بخش شمال غربی ایران واقع شده است. مناطق دیدنی زنجان بی‌شمار است، برای آشنایی بیشتر با این شهر در ادامه با کجارو همراه باشید.

استان زنجان

استان زنجان، که آن را فلات زنجان نیز می‌نامند، در ناحیه مرکزی شمال غربی ایران واقع شده است. این استان در ۴۷ درجه و ۱۰ دقیقه تا ۵۰ درجه و ۵ دقیقه طول شرقی و ۳۵ درجه و ۲۵ دقیق تا ۳۷ درجه و ۱۰ دقیق عرض شمالی خط استوا، با مساحتی نزدیک به ۳۹۳۶۹ کیلومتر مربع قرار گرفته است.

زنجان

شهر زنجان مرکز استان زنجان است. جمعیت این شهر بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، برابر با ۳۸۶ هزار نفر بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در جدیدترین سرشماری، این رقم به بالای ۴۰۰ هزار نفر برسد.

موقعیت زنجان روی نقشه

استان زنجان از شمال به استان‌های اردبیل و گیلان، از شرق به استان قزوین، از جنوب به استان همدان، از جنوب غربی و غرب به استان‌های کردستان و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی محدود است و از جمله استان‌هایی است که به‌تنهایی با ۷ استان کشور همسایه و هم‌جوار است. نام زنجان عربی شده واژه زنگان است. مردم منطقه هنوز هم تلفظ زنگان را به کار می‌برند. شهر زنجان در دره زنجان چای از شاخه‌های قزل‌اوزن قرار گرفته و سر راه شوسه و راه‌آهن تهران به تبریز است.

استان زنجان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، دارای ۳ شهرستان ۱۳ بخش، ۸ شهر، ۴۴ دهستان  و ۹۸۱ آبادی دارای سکنه است. شهرستان‌های این استان عبارت‌اند از: زنجان، ابهر و خدابنده.

اقلیم و آب‌وهوای زنجان

زنجان

بر اساس آمار و گزارش‌ها هواشناسی در ۱۰ سال اخیر معدل حداکثر درجه حرارت سالانه، ۳۷+ درجه سانتی‌گراد و معدل حداقل درجه حرارت سالانه ۱۹-  درجه سانتی‌گراد بوده است.

وضعیت جوی و شرایط اقلیمی منطقه زنجان بر حسب پستی‌ و بلندی‌ها سخت متغیر است. درمجموع ارتفاعات دارای آب‌وهوای سرد کوهستانی، زمستان‌ها پربرف و سرد و در تابستان معتدل و خشک است. در این میان دره‌های قزل اوزن دارای آب‌وهوای معتدل‌تر بوده و دارای زمستان‌های معتدل و تابستان‌های نسبتا گرم است. جلگه‌های مابین ارتفاعات نظیر جلگه سجاس، منطقه قشلاقات اقشار و قسمت سفلای زنجان رود دارای آب‌وهوای معتدل‌تری هستند.

وضعیت جمعیت، دین و زبان مردم زنجان

همسایگی و نزدیکی به تهران باعث گرایش مردم زنجان به زبان فارسی شده است اما زبان اصلی مردم این استان ترکی آذربایجانی است. در جهات چهارگانه؛ در شمال استان ترکی مخلوط با گیلکی و در شرق متمایل به فارسی٬ در جنوب غربی کردی و در غرب ترکی آذربایجانی و در جنوب استان نیز با گرایش فارسی و تاتی تکلم می‌کنند.

طبق کتاب نزهة القلوب که در حدود سال ۷۴۰ هجری قمری نوشته شده، در آن دوران مردم زنجان مذهب سنی داشتند اما اما در دوران صفویه با حمایت صفویان از مذهب شیعه، به‌تدریج مذهب تشیع در این استان رواج یافته است تا جایی که شهر زنجان یکی از کانون‌های اصلی مراسمات مذهبی در کشور به حساب می‌آید.

اقتصاد زنجان

زنجان

شهر زنجان از لحاظ تنوع معادن بسیار غنی است، به‌طوری که در حال حاضر بالغ ‌بر ۱۷۰ اندیس و ذخایر معدنی قابل بهره‌برداری و در دست اکتشاف یا شناسایی شده در استان وجود دارد که شامل پرلیک، سولفات منیزیم، آلونیت، منگنز، مس، آهن و سنگ‌های تزیینی (گرانیت، مرمریت، تراورتن، چینی و مرمر) و سنگ‌های آهکی، گچ و سنگ لاشه است. از نظر معادن روی، این استان بزرگ‌ترین معادن روی خاورمیانه را در خود جای داده است. استان زنجان به‌دلیل محدودیت قانونی توسعه ظرفیت‌های تولیدی در تهران و مرکز کشور و برخورداری از شبکه‌های زیربنای قوی (زمین، منابع آب، خاک، شبکه‌های مواصلاتی، موقعیت راهبردی در منطقه شمال غرب، عبور خطوط انرژی، سرمایه‌گذاری کلان ملی و غیره) از پتانسیل فراوانی در جذب سرمایه‌گذاری بخش صنعت برخوردار است.

هتل‌های زنجان

هتل بزرگ زنجان، سه ستاره

آدرس: زنجان، ضلع شمالی میدان بسیج

هتل آسیا، سه ستاره

آدرس: زنجان، میدان استقلال، روبه‌روی پمپ بنزین

هتل سپهر، سه ستاره

آدرس: زنجان، شهرک آزادگان، بالاتر از میدان استاندارد، نرسیده به بیمارستان آیت اله موسوی

دیدنی‌های زنجان

دودکش جن

زنجان

دودکش جن که در اصلاح زمین‌شناسی «هودو» (Hoodoo) نامیده می‌شود در حقیقت به‌نوعی از فرسایش گفته می‌شود که بر اثر آن مناره‌های طویلی از رسوبات و سنگ‌ها از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند. نمونه‌ای از این پدیده طبیعی در زنجان وجود دارد.

 معبد داش کسن یا اژدها

زنجان

معبد داش کسن بنایی صخره‌ای است که در حاشیه روستای ویر در حدود ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر تاریخی سلطانیه (زنجان) واقع شده است. این معبد با طرح اژد‌ها یادگاری از دوره ایلخانیان است. 

بازار زنجان

زنجان

مجموعه بازار قدیمی به‌صورت یک خط مستقیم به‌عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. این بازار طویل‌ترین بازار ایران است. ساختن بازار زنجان در دوران آقا محمدخان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سرا‌ها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده است.

آبشار شارشار

 این آبشار در میان سنگ‌های صخره‌ای قرار گرفته است‌ و حدود ۵ کیلومتر با دریاچه مصنوعی سد تهم فاصله دارد. آبشار شارشار زنجان در منطقه تهم، در شمال باختری شهر زنجان قرار دارد.

سایر دیدنی‌های زنجان

  • سلطانیه
  • بنای رختشویخانه
  • مجموعه تفریحی ائل داغی
  • کاروانسرای سنگی
  • امامزاده سید ابراهیم
  • غار کتله خور
  • امامزاده زیدالکبیر

نظر شما درباره زندگی در زنجان چیست؟ آیا این شهر را برای مهاجرت خود انتخاب خواهید کرد؟ لطفا نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان محترم کجارو در میان بگذارید. در ضمن شما می‌توانید تمامی مطالب مهاجرت ایران را در صفحه اختصاصی آن مطالعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه