روزشمار: ۱۶ آبان؛ اولین پرواز هواپیمای هاوکر هاریکن در سال ۱۹۳۵

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۱۶ آبان؛ اولین پرواز هواپیمای هاوکر هاریکن در سال ۱۹۳۵

هواپیمای «هاوکر هاریکن» در چنین روزی از سال ۱۹۳۵ اولین پرواز خود را انجام داد. 

«هاوکر هاریکن» (hawker-hurricane) نام خانواده‌ای از ????????? است که در جنگ جهانی دوم و به‌ویژه در نبرد بریتانیا جنگنده اصلی نیروی هوایی پادشاهی بود.

هاوکر هاریکن

این هواپیما یک نوع هواپیمای جنگنده تک‌سرنشین است که در بین سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ طراحی شد و توسط هاوکر با مسئولیت محدود برای نیروی هوایی سلطنتی (RAF) ساخته شد. این هواپیما اولین پرواز خود را در ۶ نوامبر سال ۱۹۳۵ تجربه کرد.

طراحی هاوکر هاریکن

در ابتدا ساختار بال این هواپیما شامل دو تیرک فولادی با پوشش دست‌ساز بود. در سال ۱۹۳۹ یال به صورت تماما فلزی طراحی شد. این ساختار به هواپیما اجازه می‌داد که با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر از طراحی اولیه پرواز کند.

هواپیمای هاوکر هاریکنِ طراحی شده در سال ۱۹۳۰، به چندین نسخه مانند یک سری هواپیما به عنوان جنگنده، بمب‌افکن، رهگیر، جنگنده بمب‌افکن (Hurribombers) و هواپیمای پشتیبانی زمینی تکامل یافت. نسخه‌های معروف‌تر این هواپیما مانند طوفان دریایی (Sea Hurricane) به گونه‌ای تغییر کرده‌اند تا قادر به پرواز از روی کشتی‌ها شوند. بیش از ۱۴۵۸۳ فروند از هواپیماهای هاریکن تا پایان سال ۱۹۴۴ ساخته شدند.

هاوکر هاریکن

در آن زمان که هاریکن توسعه داده شد، ستاد فرماندهی جنگنده‌های نیروی هوایی سلطنتی تنها شامل ۱۳ اسکادران که همگی مجهز به هاوکر فیوری، هاوکر دمون یا بریستل بولداگ با بال‌هایی به صورت ملخک‌های چوبی و غیر قابل جمع شدن و حمل بودند.

بعد از جنگ ده فروند از این هواپیما به دولت ایران نیز فروخته شد.

در همین روز:

  • تولد «قطب‌الدين شيرازی» فيلسوف ايرانی (۶۳۴ قمری)
  • اولین قانون اساسی جمهوری دومینیکن وضع شد. (۱۸۴۴ میلادی)
  • لهستان پس از جدا شدن از روسيه، جمهوری شد. (۱۹۱۸ میلادی)
  • درگذشت چارلز والتون، پدر فناوری رادیویی بی سیم (۲۰۱۱ میلادی)
  • جنگ انگلستان با ايران بر سر هرات و جداکردن اين منطقه از پيکر ايران (۱۸۵۶ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه