روش‌ هایی برای کنار آمدن با مشکلات سفر (قسمت اول)

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
روش‌ هایی برای کنار آمدن با مشکلات سفر (قسمت اول)

سفر، درعین حال که تجربه‌ی لذت‌بخشی است اما مشکلات و دردسرهایی هم دارد. گاهی عدم آگاهی درباره‌ی رفتار صحیح در شرایط مختلف، باعث بیشتر شدن مشکل می‌شود. در این مقاله با روش‌هایی برای کنار آمدن با مشکلات مختلف در طول سفر آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در هواپیما، قطار و اتوبوس، مسافر کناری‌تان چندان به حقوق شما توجه نمی‌کند. با صدای بلند حرف می‌زند، موزیک گوش می‌دهد یا بیش از حد معمول جا گرفته و کیف بزرگش موجب سلب آسایش شما شده است. گاهی اوقات واکنش نشان می‌دهید و به او تذکر می‌دهید یا گاهی خشن‌تر رفتار می‌کنید. گاهی اوقات نیز تحمل می‌کنید تا به مقصد برسید و از این شرایط خلاص شوید.

این تنها یکی از مشکلات سفر است که انسان را بر سر دوراهی قرار می‌دهد. گاهی مواردی پیش می‌آید که واقعا نمی‌دانیم باید چه رفتاری در قبال طرف مقابل داشته باشیم.

همسفران بی‌ملاحظه، هتل‌های شلوغ و از دست دادن پرواز، از این دست مشکلات هستند. اتفاقاتی که باعث می‌شوند سفر، که برای فرار از استرس‌های زندگی روزمره انجام شده، به خاطره‌ای تلخ تبدیل شود. اما همه‌ی این‌ها به خودتان بستگی دارد. واکنش‌های شما در این شرایط می‌تواند همه چیز را تغییر دهد.

اطلاع از بایدها و نبایدهای سفر و آداب آن باعث می‌شود که تجربه‌ی بهتری از سفر به نقاط دور و نزدیک داشته باشیم. با رعایت کردن این نکات برای مقابله با مشکلات و درسرهای سفر آماده شوید.

اگر به ماشینی که اجاره کرده‌اید، خسارت وارد شد

مشکلات سفر

اگر این خسارت زیاد و قابل‌توجه است با شرکت بیمه‌گر خود تماس بگیرید. در بسیاری از موارد باید در بازه‌ی زمانی مشخصی مثلا کمتر از ۴۸ ساعت پس از وقوع حادثه این کار را انجام دهید. ضمنا برخی بیمه‌ها ممکن است این قبیل اتفاقات را پوشش ندهند.

خسارت وارده را به شکل مستند ثبت کنید. گرفتن عکس یکی از بهترین روش‌ها برای ثبت میزان خسارت است.

ممکن است مجبور باشید هزینه‌های جانبی را هم پرداخت کنید. اگر ماشین نیاز به تعمیر پیدا کرد ممکن است مجبور باشید جریمه‌هایی تحت عنوان عدم کاربرد صحیح یا کاهش ارزش وسیله، بپردازید.

نگران خسارت‌های جزیی و سطحی نباشید. بیشتر شرکت‌های بزرگ اجاره‌ی خودرو به آسیب‌های سطحی خودرو اهمیتی نمی‌دهند.  

اگر می‌خواهید غذاها و نوشیدنی‌های محلی را امتحان کنید و بیمار نشوید

مشکلات سفر

از اهالی آن منطقه راهنمایی بخواهید. صف‌های طولانی در مقابل یک غذاخوری یا فروشنده‌ی غذای محلی می‌تواند به معنای کیفیت خوب غذا باشد و مشتری‌های زیاد یک رستوران نشان‌دهنده‌ی تازه بودن مواد غذایی و غذاهای آن رستوران است.

اگر طبخ و تهیه‌ی غذا جلوی مشتریان انجام می‌شود به تمیزی آن دقت کنید. مواد خام باید جدا از هم نگهداری شوند و غذاهای سرد باید در یخچال باشند. خودتان قاشق یا وسایل دیگر برای خوردن غذا همراه داشته باشید.

آمادگی قبلی برای درمان بیماری‌های مرتبط داشته باشید. با تجویز پزشک، داروهای آنتی‌بیوتیک همراه داشته باشید تا در شرایط اضطراری استفاده کنید.

مراقب آبی که می‌خورید باشید. حتی قطعات یخ نیز می‌توانند آلوده باشند. برای نوشیدن از آب معدنی‌های قابل اطمینان استفاده کنید که قبلا باز نشده‌اند.

اگر دچار مسمومیت غذایی شدید

برای پیشگیری از کمبود آب بدن به داروخانه‌ی محلی مراجعه کنید و داروهایی بر پایه‌ی لوپرامید مانند ایمودیوم، تهیه کنید.

اگر علایم کمبود آب بدن از قبیل سرگیجه و خشکی دهان دارید، به پزشک مراجعه کنید.

بلافاصله سراغ غذاهای خشک نروید. مایعات و غذاهای نرم‌تر بخورید.

اگر تلفن همراهتان را گم کردید

مشکلات سفر

با تماس گرفتن یا استفاده از اپلیکیشن‌های جی‌پی‌اس مانند Find My iPhone برای گوشی‌های اپل، تلفن همراهتان را ردیابی کنید.

رمز عبور تمامی اکانت‌های ذخیره شده در تلفن‌تان را تغییر دهید؛ از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اپلیکیشن‌های مرتبط با بانک و پرداخت آنلاین.

سیمکارت‌تان را غیرفعال کنید تا کسی نتواند از آن استفاده کند.

گزارش سرقت گوشی را در دفتر پلیس ثبت کنید.

اگر هتل مورد نظرتان جا ندارد

مشکلات سفر

از قبل برنامه‌ریزی و اتاقتان را رزرو کنید. این کار را مستقیما از طریق سایت هتل یا شرکت‌های مسافرتی معتبر انجام دهید. شب قبل از سفر، از رزرو شدن اتاق به نام‌تان، اطمینان حاصل کنید.

اگر مسئولان هتل مجبور به انتقال شما به هتل دیگری شدند، در ازای بروز این مشکل، از آنها بخواهید تا شب اول اقامت یا حمل‌ونقل به هتل جدید را رایگان در نظر بگیرند. همچنین می‌توانید اعتبار رایگان استفاده از رستوران یا اسپا بگیرید.

در رفتن به هتل، دیر نکنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است هتل مورد نظرتان جای کافی نداشته باشد، سعی کنید خودتان را زودتر برسانید.

اگر هتل مجبور به انتقال شما به هتل دیگر شد، توقع بیش از اندازه نداشته باشید. در این شرایط‌ هتل‌ها معمولا مهمانان خود را به یک هتل هم‌سطح یا سطح پایین‌تر می‌برند.

اگر با راننده تاکسی به مشکل برخوردید

مشکلات سفر

بهتر است که قبل از سوار شدن درباره‌ی کرایه صحبت کنید و در مورد مقدار آن به توافق برسید.

فراموش نکنید که شماره پلاک و سایر مشخصات ماشین و راننده را یادداشت کنید تا در صورت لزوم و در شرایطی که مورد سرقت یا کلاه‌برداری واقع شدید، این مدارک را به پلیس تحویل دهید.

سعی کنید پول خرد وجه رایج آن منطقه را همراه داشته باشید و با اسکناس‌های درشت، کرایه را پرداخت نکنید.

ابتدا پیاده شوید و وسایل خود را بردارید، سپس کرایه را پرداخت کنید.

اگر پروازتان را از دست دادید

مشکلات سفر

اگر بررسی‌های امنیتی انجام شده و فقط مرحله‌ی سوار شدن به هواپیما باقی مانده، شاید با دویدن و عجله کردن بتوانید خود را برسانید. در بسیاری از فرودگاه‌ها، گیت‌ها تا ۱۵ دقیقه قبل از پرواز، باز هستند.

آمادگی این را داشته باشید تا برای رزرو مجدد پرواز، هزینه‌ی اضافی بپردازید.

برای اطلاع دادن به ایرلاین، معطل نکنید. هر چه زودتر به آنها اطلاع بدهید که از پرواز جا مانده‌اید، احتمال اینکه بتوانید با پرواز بعدی راهی شوید، بیشتر است البته اگر پرواز بعد جا داشته باشد.

انتظار نداشته باشید که با اولین پرواز بعدی هواپیمایی دیگر، راهی سفر شوید. برای عوض کردن ایرلاین خود باید تمام هزینه‌های تهیه‌ی یک بلیط جدید را بپردازید.

اگر ساکن اتاق مجاور شما، پر سروصدا است

مشکلات سفر

این مشکل را با مسئول هتل در میان بگذارید. او می‌تواند از مسئولان امنیتی برای رفع مشکل کمک بخواهد یا زمان خروج همسایه‌ی مزاحم را به شما اعلام کند.

به هیچ‌وجه خودتان وارد عمل نشوید. اجازه بدهید مسئولان مربوطه این کار را انجام دهند تا در صورت عدم همکاری فرد مزاحم، با مشکل مواجه نشوید.

از مسافران دیگر درخواست نکنید که به خاطر شما جابه‌جا شوند. اگر دنبال فضای آرام‌‌تری هستید، با هماهنگی مسئولان هتل، خودتان اتاق‌تان را عوض کنید.

اگر راننده تاکسی شما بی‌ملاحظه است و قوانین را رعایت نمی‌کند

مشکلات سفر

شماره تاکسی را یادداشت کنید. مسئولان محلی معمولا به گزارش‌ها و بازخوردهای مسافران برای بررسی رفتار رانندگان تاکسی توجه می‌کنند و فرد خاطی را جریمه می‌کنند.

داد و فریاد راه نیندازید. به هر حال آن راننده در کار خود حرفه‌ای است. شکایات خود را در قالب تمایلات شخصی از راننده طلب کنید نه با لهن تهاجمی.

اگر احساس ناامنی می‌کنید در آن تاکسی نمانید. اگر راننده به درخواست‌های شما توجهی نمی‌کند، پیاده شوید و یک تاکسی دیگر سوار شوید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه