تهرانگردی: کاخ های تهران؛ نمایانگر تاریخ و هویت پایتخت

علیرضا کیخا
علیرضا کیخا جمعه، ۱۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
تهرانگردی: کاخ های تهران؛ نمایانگر تاریخ و هویت پایتخت

کاخ‌های تهران مانند بسیاری از بناهای قدیمی و تاریخی دیگر پایتخت، از با ارزش‌ترین میراث‌‌ به‌جای مانده از گذشته برای مردم ایران هستند. در این گزارش گشتی کوتاه در این کاخ‌های دیدنی می‌زنیم تا با راه‌های دسترسی گردشگران به هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا شویم. با کجارو همراه باشید.

کاخ‌های تهران یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم و با ارزش در این شهر است. به‌گونه‌ای که حتی استقبال از هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای مختلف در کاخ سعد‌آباد انجام می‌گیرد و گردشگران داخلی و خارجی هم پس از سفر به تهران، دیدن کاخ‌های گلستان و نیاوران را حتما در برنامه خود قرار می‌دهند. با کجارو همراه باشید تا با این کاخ‌ها و راه‌های دسترسی به هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا شویم.

کاخ سعدآباد

کاخ سعد‌آباد در دامنه رشته‌کوه البرز در شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران واقع شده است و از جنوب هم به میدان تجریش می‌رسد. این کاخ در زمان قاجار محل استقرار تابستانی شاهان قاجار بوده و در زمان پهلوی اول هم استراحت‌گاه وی بوده است و سپس به پهلوی دوم می‌رسد و او به گسترش و ساخت‌وساز این کاخ سرعت می‌بخشد. مجموعه کاخ سعدآباد شامل ۱۸ موزه مختلف است که در گذشته هرکدام از این ساختمان‌ها کاخ اختصاصی یکی از اعضای خانواده شاهنشاهی بوده است.

کاخ سعدآباد - تهران

کاخ ملت که با نام کاخ سفید هم شناخته می‌شود.

آدرس

کاخ‌موزه سعدآباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

موقعیت کاخ‌موزه سعدآباد روی نقشه

کاخ سعدآباد - تهران

اتاق ناهارخوری

دسترسی

برای رسیدن به مجموعه سعدآباد می‌توانید از مترو استفاده کنید و در خط ۱ مترو به میدان تجریش بروید یا با انتخاب ایستگاه مترو تجریش در این لیست از اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش می‌روند باخبر شوید و از آن‌ها استفاده کنید. سپس از میدان تجریش با تاکسی به میدان دربند و ورودی شمالی کاخ سعدآباد بروید یا اگر قصد پیاده‌روی دارید در میدان تجریش به خیابان سعد‌آباد، خیابان افراز، خیابان جاودان و در نهایت خیابان خیابان طاهری و ورودی غربی کاخ سعدآباد برسید. پیاده‌روی این مسیر حدودا بیست دقیقه طول می‌کشد و اگرچه این خیابان‌ها دارای فضای سبز زیبا، درختان چنار کهنسال و سرسبز و بافت و خانه‌ های تاریخی تهران با معماری دوران پهلوی است، اما قسمت‌هایی از آن دارای سربالایی است و برای کسانی که توانایی پیاده‌روی در سربالایی را ندارند توصیه نمی‌شود.

کاخ سعدآباد - تهران

موزه برادران امیدوار

ساعات بازدید و قیمت بلیط

کاخ سعدآباد در نیمه اول سال همه‌روزه (شنبه تا جمعه، به‌جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند) از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ (فروش بلیط تا ساعت ۱۷) و نیمه دوم سال همه‌روزه (شنبه تا جمعه، به‌جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند)  از ساعت ۸ تا ۱۷ (فروش بلیط تا ساعت ۱۵:۳۰) پذیرای گردشگران است. برای دیدن لیست قیمت بلیط هرکدام از موزه‌های این مجموعه می‌توانید به وب‌سایت رسمی کاخ سعدآباد مراجعه کنید.

کاخ سعدآباد - تهران

کاخ سبز یا شهوند

کاخ گلستان

کاخ گلستان نام یک مجموعه از بناهای تاریخی است که در زمان‌های مختلف ساخته شده و تکمیل شده‌اند. این مجموعه از نظر معماری، جذب گردشگر و ارزش آثار هنری و تاریخی که در آن قرار دارد، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی کشور است که در تمام طول سال شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی پرشماری است. کار ساخت این بنا از زمان شاه‌عباس صفوی آغاز گشت و تا زمان قاجار و ناصرالدین‌شاه قاجار که تحت‌تاثیر سفرهای اروپایی خود تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد، در دست تغییر و تکمیل بود. هرکدام از بناهای این کاخ هم به یک موزه با یک موضوع تخصصی تبدیل شده است.

کاخ گلستان - تهران

آدرس

کاخ گلستان در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ قرار دارد.

موقعیت کاخ گلستان روی نقشه

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده از مترو است. برای رسیدن به این مجموعه کافی‌ست در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه در خیابان پانزده خرداد به‌سمت شرق بروید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ گلستان در این خیابان قرار دارد و از ایستگاه مترو تا این ورودی تنها پنج دقیقه پیاده‌روی لازم است. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌هایی که به پایانه قورخانه و میدان امام خمینی تردد می‌کنند برای رفتن به کاخ گلستان استفاده کنید.

کاخ گلستان - تهران

تخت مرمر

ساعات بازدید و قیمت بلیط

ساعات بازدید از کاخ گلستان درنیمه اول سال از ساعت ۹ تا ۱۸ و در نیمه دوم سال از ساعت ۹ لغایت ۱۷ است. برای دیدن لیست قیمت هرکدام از موزه‌های این کاخ می‌توانید به وب‌سایت رسمی کاخ گلستان مراجعه کنید.

کاخ گلستان - تهران

حوض‌خانه زیر عمارت بادگیر

کاخ گلستان - تهران

عمارت بادگیر

کاخ گلستان - تهران

خلوت کریمخانی

کاخ نیاوران

دهکده نیاوران همواره به‌دلیل آب و هوای خوب و نزدیکی به کوه‌های البرز مورد توجه قرار داشته است و در دوران قاجار هم شاهان قاجاری به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دادند. در زمان رضاشاه و محمدرضا پهلوی هم بناهایی به این مجموعه اضافه شدند که هرکدام تاریخچه خود را دارند و برای کاربردی خاص طراحی و ساخته شده بودند.

کاخ نیاوران - تهران

داخل عمارت صاحبقرانیه

برای مثال در سال ۱۲۲۹ شمسی ناصرالدین شاه قاجار،‌ دستور ساخت عمارت صاحبقرانیه را صادر کرد. در زمان ناصرالدین شاه، هر ۳۰ سال یک قرن به حساب می‌آمد و کاخ صاحبقرانیه به این دلیل این نام را به خود دید که در سی و یکمین سال سلطنت ناصرالدین شاه تاسیس شد و ناصرالدین شاه به افتخار آنکه بیش از ۳۰ سال حکومت کرده بود به خود لقب صاحبقران و به این کاخ نام عمارت صاحبقرانیه را اطلاق کرد.

کاخ نیاوران - تهران

کوشک احمدشاهی

کوشک احمدشاهی  هم یک بنای زیبا از اواخر دوره قاجار است که خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار بوده و مساحتی ۸۰۰ مترمربعی دارد. این بنای زیبا هم‌زمان با مرمت کاخ صاحبقرانیه که به دستور رضاشاه و به‌منظور برگزاری مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی انجام گرفت، بازسازی شد. پس از این دوره و با به قدرت رسیدن محمدرضا پهلوی، هنگامی که کاخ اصلی مجموعه نیاوران برای اقامت وی ساخته می‌شد، محمدرضا پهلوی از کوشک احمدشاهی به‌عنوان دفتر کار استفاده می‌کرد. پس از آماده شدن کاخ اصلی نیز پسرش رضا پهلوی از این ساختمان به‌عنوان محل اقامت و دفتر کار استفاده کرد.

کاخ نیاوران - تهران

کرسی‌خانه عمارت صاحبقرانیه

آدرس

کاخ نیاوران در تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران قرار دارد.

موقعیت کاخ نیاوران روی نقشه

دسترسی

برای رسیدن به کاخ نیاوران، می‌توانید از خط یک مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه تجریش پیاده شوید یا با BRTهای مسیر راه‌آهن - تجریش و سایر اتوبوس‌هایی که به میدان تجریش می‌روند یا از تاکسی‌هایی که به این مقصد تردد می‌کنند، استفاده کنید. در این لیست با انتخاب ایستگاه میدان تجریش از خط یک مترو، می‌توانید از اتوبوس‌هایی که به این مقصد می‌روند باخبر شوید. سپس با پنج دقیقه پیاده‌روی به میدان قدس رفته و از آنجا با تاکسی‌های نیاوران به کاخ نیاوران  برسید. همچنین می‌توانید از اتوبوس‌های خط میدان تجریش - دارآباد و بلوار صبا ازگل و میدان رسالت - میدان قدس (دقت کنید که فقط اتوبوس‌هایی که از طرف میدان رسالت به میدان قدس می‌روند از میدان نیاوران می‌گذرند و در مسیر برگشت مسیر متفاوتی دارند) استفاده کنید و در میدان نیاوران پیاده شده و به مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران بروید.

کاخ نیاوران - تهران

ساعات بازدید و قیمت بلیط

ساعت کار کاخ نیاوران در نیمه اول سال همه‌روزه (شنبه تا جمعه، به‌جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند) از ۸ صبح تا ۱۸ و در نیمه دوم سال همه‌روزه (شنبه تا جمعه، به‌جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستنداز ۸ صبح تا ۱۷ است. برای مشاهده لیست قیمت بلیط هرکدام از موزه‌های این کاخ می‌توانید به وب‌سایت رسمی کاخ نیاوران مراجعه کنید.

شما تجربه حضور در کدام‌یک از این کاخ‌ها را داشته‌اید؟ نظرات و تجربه‌های خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه