۱۶ شهر جذاب اروپا؛ از اسلینگن تا مورن

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
۱۶ شهر جذاب اروپا؛ از اسلینگن تا مورن

از آبدره‌های نروژ گرفته تا جزیره‌ی ساردینیای ایتالیا، شهرهایی وجود دارند که با جذابیت خاصشان، گردشگران را محسور خود می‌کنند. اگر شما هم مایل هستید تا با برخی از این شهرها آشنا شوید، در ادامه با کجارو همراه باشید.

شهرهای اروپایی، علی‌رغم جاذبه‌های گردشگری‌شان، دارای نوعی حال‌وهوای خاص و دلنشینی هستند که بسیار وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسند. ممکن است نام بعضی از این شهرها را شنیده باشید و با برخی نیز کاملا ناآشنا باشید، اما با این حال گردشگرانی وجود دارند که به آن‌ها سفر کرده و موجب شهرتشان شده‌اند.

اسلینگن، آلمان

اروپا

اسلینگن یکی از شهرهای متعدد پوشیده از جنگل آلمان است که با ساخت دو پل روی رودخانه‌ی نکا، جایگاه خود را به‌عنوان مرکز تجاری منطقه تثبیت کرده است. این پل‌ها در زمان قرون وسطی ساخته شده‌اند که راهی برای عبور تاجران آن زمان بوده است. بیش از ۲۰۰ ساختمان چوبی مربوط به قرون سیزدهم تا شانزدهم میلادی در آبراه‌های دیدنی و اطراف میدان بازار شهر اسلینگن وجود دارد.

این ساختمان‌ها، موجب توسعه‌ی بازار پر جنب‌وجوش کریسمس آلمان می‌شود؛ به‌طوری که تقریبا ۲۰۰ صنعتگر و پیشه‌ور دور هم جمع شده و لباس‌های قرون‌وسطایی بر تن کرده و اقدام به فروش صنایع دستی آن زمان می‌کنند. برخی از این اقلام عبارت هستند از ظروف قلعی، ظروف شیشه‌ای، پشم، فلز چکش‌کاری شده، مجسمه‌های منبت‌کاری شده و محصولات چرمی که در طول مراسم جشن کریسمس به فروش می‌رسند. اما در هر فصلی که به اسلینگن سفر کنید، می‌توانید در خیابان‌های باریکش قدم بزنید، از کلیساهای تاریخی‌اش دیدن کرده و شیرینی‌های قنادی‌های بی‌شمار آن را امتحان کنید.

لوکا، ایتالیا

اروپا

شهر کوچک لوکا در منطقه‌ی توسکانی ایتالیا واقع شده است. علی‌رغم جاذبه‌هایی مانند کلیساهای مربوط به قرون وسطی، برج‌ها و گنجینه‌های هنری باارزش توسکانی، مهم‌ترین جاذبه‌های شهر لوکا، تنها سادگی و زیبایی آن است. حکاکی‌ها و خاتم‌کاری‌های موجود روی نمای کلیسای «سن میشل فورو» و آثار هنری آن در شهر لوکا بسیار شگفت‌انگیز هستند. همچنین بالا رفتن از «برج گوئینیگی» نیز برای داشتن نمایی همه‌جانبه بسیار جذاب به نظر می‌رسد. اما واقعا در کجا می‌توانید باغی پیدا کنید که درختانش بالای یک برج مربوط به قرون وسطی قرار دارند؟ یا در چه مکانی بهتر از لوکا می‌توان به پیاده‌روی در کنار دیوارهای دور شهر پرداخت؟ در میدان شهر لوکا می‌توانید به کافه‌ای رفته و به ساختمان‌هایی که از دیوارهای آمفی تئاتر رومی ساخته شده‌اند، خیره شوید. از طریق تونل‌های لوکا وارد مرکز شهری شوید و زمانی جایگاه تماشاچیان بوده است. اگر حال‌وهوا و درون‌مایه‌ی شهر شباهت زیادی به موسیقی‌دان بزرگ ایتالیایی یعنی «جاکومو پوچینی» دارد، تعجب نکنید؛ چراکه لوکا زادگاه او است.

ماروائو، پرتغال

اروپا

ماروائو که از جمله شهرهای پر از دژ و قلعه‌ی پرتغال است، سال‌ها است که چشم از مرز این کشور و اسپانیا برنداشته است. قلعه‌های این شهر در طول زمان به‌خوبی حفظ شده و سالم مانده‌اند. کل این دهکده روی تپه‌ای شیب‌دار واقع شده که اطرافش با دیوار پوشیده شده و دارای یک دروازه‌ی ورودی است. قلعه‌ی ماروائو که قدمتش به زمان ورود مورها (مسلمانان اسپانیایی) به این مکان باز می‌گردد، در بالاترین نقطه‌ی دهکده واقع شده و نمایی رو به کلیسا، خیابان‌های باریک و خانه‌های سفیدرنگ آن دارد. برای اینکه بتوانید نمایی خوب از شهر داشته باشید و موقعیت مکانی ماروائو را در نزدیکی مرز ببینید بایستی در برج شهر قدم بزنید. پیشینه‌ی این دهکده به‌مدت‌ها پیش از ساخت قلعه‌ی آن باز می‌گردد، چراکه در دره‌های پایین این مکان، بقایای یک شهر رومی کشف شده است.

استن ام رن، سوئیس

اروپا

ترکیب ساختمان‌های چوبی و نماهای رنگارنگ آن، خیابان اصلی استن ام رن را بسیار جذاب کرده است. معماری این شهر اصل بوده و مربوط به دوران قرون وسطی است. ساختمان‌های چوبی زیادی در اطراف این شهر وجود دارد که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. قلعه‌ی Hohenklingen در بالای شهر استن ام رن قرار دارد و در سال ۱۲۲۵ میلادی ساخته شده که اکنون یک موزه‌ی تاریخی است. از دیگر موزه‌های این شهر می‌توان به صومعه‌ی بندیکت اشاره کرد که در قرن یازدهم میلادی ساخته شده است. به‌طور کلی، استن ام رن بسیار جذاب و دیدنی است.

السوند، نروژ

اروپا

هنگامی که آتشی ویرانگر کل شهر بندری آلسوند را در سال ۱۹۰۴ فرا گرفت، اثرات این حادثه‌ی اسفناک با رونق اقتصادی و جنبش‌های نوپای هنری و معماری که سراسر اروپا را فرا گرفته بود، تا حدی فروکش کرد. ازاین‌رو، معماران تازه‌کار آلسوند مشغول به کار شدند. نتیجه‌ی این کار، تبدیل شدن السوند به تنها شهر «مکتب هنری آرنوو» یا هنر نوین اروپا بود که نه‌تنها پر از آثار برجسته‌ی اواخر دوران مکتب هنری آرنوو بود، بلکه حاوی آثاری از جنبش نوپای اروپا نیز بود. جای‌گیری این شهر در دو جزیره در انتهای یک آبدره، نمای آن را بسیار دیدنی‌تر می‌کند. اگر نکته‌ای را راجع به این شهر از دست دهید، اهالی آن شما را راهنمایی می‌کنند و سرآشپزهای رستوران‌های کنار ساحلی آن، غذاهای دریایی بسیار خوشمزه و لذیذی برای گردشگران فراهم می‌کنند. موزه‌ی فوق‌العاده‌ی این شهر تاریخ، هنر و معماری آن را به‌خوبی به تصویر می‌کشد که خود نمونه‌ی بارزی از یک خانه‌ی مکتب هنری آرنوو است.

ناجاک، فرانسه

اروپا

دهکده‌ی ناجاک در منطقه‌ی «پیرنه‌ی میانه» فرانسه و در میان تپه‌های سرسبز این کشور واقع شده که انتهای آن به یک قصر مربوط به قرن سیزدهم میلادی می‌رسد. بخشی از خانه‌های این ناحیه در کنار دره‌ی آویرون، زمانی بخشی از انجمن نظامی و مذهبی دوران جنگ‌های صلیبی بوده است. از جمله جاذبه‌های گردشگری ناجاک می‌توان به کلیساها و صومعه‌های مربوط به قرون سیزدهم و چهاردهم، یک قلعه‌ی دارای دروازه، گذرگاه قرن پانزدهمی پلاس دو بری و آبفشان Fontaine des Consuls اشاره کرد که قدمتش به سال ۱۳۴۴ میلادی باز می‌گردد. با این حال بهتر است در تمامی مسیرها و راه‌های این دهکده‌ی کوچک قدم بزنید تا از زیبایی‌های آن لذت کامل را ببرید.

وینچستر، انگلستان

اروپا

صدای ناقوس کلیساهای وینچستر، هم‌زمان با گذر زمان به صدا در می‌آید. این شهر از زمان آنگلو ساکسون تا قرن سیزدهم میلادی و فرمانروایی آلفرد کبیر، پایتخت انگلستان بود. آرامگاه آلفرد در کلیسای قرن یازدهمی وینچستر واقع شده است؛ یعنی جایی که «ویلیام فاتح» تاج‌گذاری کرد. ویلیام فاتح، پادشاه نورمن‌ها بود که انگلیس را فتح کرد. این کلیسا مملو از آثار هنری و معماری است که برخی از آن‌ها عبارت هستند از: طاق بادبزنی اواخر دوران گوتیک، دروازه‌ی زائران بسیار خارق‌العاده که در قرن یازدهم ساخته شده، نقاشی‌های دیواری قرون دوازدهم و سیزدهم و آثار هنری موجود در کلیسای Lady Chapel. در وینچستر، مخروبه‌های کاخ سلطنتی، قصر بیشاپ و باغچه‌های زیبایی وجود دارند که توسط همسر آلفرد ساخته شده‌اند اما بیشتر زمان خود را برای گشت‌وگذار داخل شهر بگذارید؛ در عوض می‌توانید به کافه‌های شهر رفته، خرید کنید و بناهای باستانی و باغ‌های آرام و ساکت کنار رودخانه‌ی ایچن را ببینید.

ولترا، ایتالیا

اروپا

انتخاب بین تپه‌های دیدنی توسکانی و دیگر مکان‌های گردشگری ایتالیا کار دشواری است. اما ولترا مانند دیگر شهرهای ایتالیایی، زیاد شناخته شده نیست؛ به همین دلیل رفتن به این شهر و آشنا شدن با مردم و جاذبه‌های آن، سفری نو و تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود. در راستای خیابان‌های قدیمی و میدان‌های زیبای این شهر، مناظر توسکان نیز قابل‌مشاهده‌اند. در ولترا می‌توانید به دیدن بقایای اتروسکان و رومی‌ها بروید، برج‌ها و خانه‌های قدیمی مربوط به قرون دوازده و سیزدهم میلادی را ببینید، از هنر عصر رنسانس لذت ببرید و قصر باشکوه مربوط به قرن نوزدهم میلادی را نیز نظاره گر باشید.

اونفلور، فرانسه

اروپا

تعداد زیاد قایق‌ها در بندر ماهیگیری اونفلور و خانه‌های رنگارنگ و چوبی کنار ساحلی آن، همگی به زیبایی‌های این شهر واقع شده در منطقه‌ی نورماندی می‌افزاید. ساموئل ده چمپلین برای کشف قاره‌ی آمریکا از بندر این شهر حرکت کرد و موسه ده لا مارین نیز در مورد صنعت کشتی‌سازی و دریانوردی آن به تحقیق پرداخت. حدود ۲۰۰ اثر هنری از اوژن بودن، نقاش معروف قرن نوزدهم فرانسه و هنرمندان هم‌عصر او از جمله مونت، کوربت و میلت در موزه‌ی اونفلور به نمایش گذاشته شده است. در اونفلور می‌توانید به کلیسای سن کاترین بروید و از تماشای سقف خارق‌العاده‌ی آن لذت ببرید، سپس در کنار بندر این شهر بستنی بخورید و از مناظر زیبا لذت ببرید.

چسکی کروملوف، جمهوری چک

اروپا

اگرچه چسکی کروملوف در حقیقت یک شهر است اما حال‌وهوای روستایی‌اش را در حصار دیوارها و رودخانه‌ی ویتاوای خود به‌خوبی حفظ کرده است. در لابه‌لای خانه‌های این شهر، خیابان باریکی وجود دارد که یک قلعه‌ی قدیمی را در خود نگه داشته است. این قلعه نیز مانند خود شهر، هنر دوران گوتیک، رنسانس و باروک را به نمایش گذاشته است. کل مرکز این شهر به‌عنوان میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. می‌توانید در چسکی کروملوف به قلعه‌ی چرچ سنت ویتوس و صومعه‌ی راهب فرانسیسکان رفته و سپس در خیابان‌های شهر قدم بزنید و از منظره‌ی رودخانه لذت ببرید.

آرکوس دلا فرونترا، اسپانیا

اروپا

آرکوس دلا فرونترا، از جمله اولین شهرهای جنوب سویل اسپانیا است که در ارتفاعات سنگلاخی واقع شده است. خانه‌های زیبای این شهر در کنار یکدیگر صف بسته‌اند که در راستای کلیسای سن پدرو قرار دارند. در بالاترین نقطه‌ی این شهر، قلعه‌ای وجود دارد که توسط مورها (مسلمانان اسپانیایی) در قرن یازدهم ساخته شده و پس از اینکه آرکوس توسط پادشاه مسیحیان در سال ۱۲۵۰ میلادی فتح شد، قلعه‌ی مذکور گسترش یافته و بزرگ‌تر شد. مهمانسرای قدیمی آرکوس که به زیبایی بازسازی شده، آماده‌ی خدمت‌رسانی به گردشگران است و نمای بسیار چشم‌نوازی رو به رودخانه دارد.

ویسمار، آلمان

اروپا

این شهر بندری بالتیک که زمانی بخشی از اتحادیه‌ی قدرتمند هانز به شمار می‌رفت، بیشتر ویژگی‌های مربوط به دوران قرون‌وسطایی خود را حفظ کرده که اکنون بندر آن نیز به‌عنوان میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است. علت ثبت شدن بندر این شهر در میراث فرهنگی یونسکو، عمدتا به‌دلیل معماری زیبای اطراف آن است. با قدم زدن در خیابان‌های ویسمار، می‌توانید خانه‌ی چوبی زیبای آن را ببینید، معماری نمای ساختمان‌ها را مشاهده کنید، از کلیسای بسیار شگفت‌انگیز «روح‌القدس» دیدن کنید و چندین کلیسا و صومعه‌ی آجری بزرگ دیگر را ببینید؛ از جمله‌ی این کلیساها می‌توان به کلیسای سنت نیکلاس اشاره کرد که ۳۶ متر ارتفاع داشته و در سال ۱۳۸۱ میلادی ساخته شده است. این کلیسا در زمره‌ی بزرگترین کلیساهای شمال آلمان قرار دارد. بندر هانز ویسمار دقیقا شبیه به همان ظاهری است که در ابتدا ساخته شده بود. می‌توانید با قایق، گشتی در اطراف بندر زده و به تماشای آن بنشینید. در روزهای آفتابی می‌توانید به اهالی شهر ویسمار در کنار بندر ملحق شده و غذای محلی آن‌ها را بخورید. بیشتر غذاهای مردم این شهر، متشکل از غذاهای دریایی شامل میگو، ماهی دودی و سالمون است.

لاگواردیا، اسپانیا

اروپا

لاگواردیا در بالای تپه‌ای در اطراف ریوخا و جنوب بیلبائو قرار گرفته که شهری متشکل از ساختمان‌های سنگی محصور در دیوارهای بزرگ است. در دوران پرهیاهو و آشوب‌های قرون وسطی، در قسمت‌های زیرین لاگواردیا دالان‌ها و تونل‌هایی برای فرار ساخته شده بود تا مردم بتوانند هنگام جنگ از آن‌ها عبور کنند. امروز، برخی از کافه‌ها و فروشگاه‌های این شهر در زیر ساختمان‌ها و خیابان‌های باریک آن قرار گرفته‌اند. در لاگواردیا می‌توانید به دیدن کلیساهای زیبا و قدیمی آن بروید. داخل این کلیساها، برخی از زیباترین نقاشی‌های دوران گوتیک اسپانیا قرار دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. در پشت دیوارهای کلیساهای شهر می‌توانید به تماشای رشته کوه‌های زیبای سیرا ده کانتابریا بنشینید.

بوسا، ساردینیا، ایتالیا

اروپا

بوسا متشکل از خانه‌های رنگارنگ و قصری زیبا متعلق به قرن دوازدهم میلادی است. درختان نخل متعددی در کنار رودخانه‌ی این شهر قرار دارد که به زیبایی آن افزوده است. خیابان باریک و اصلی بوسا مملو از خانه‌های قدیمی است که اکنون تبدیل به فروشگاه، گالری هنری و موزه شده‌اند. اگر خیابان‌های بوسا قدم بزنید، حال‌وهوای شهری هزارساله را کاملا احساس خواهید کرد. نماهای بی‌نظیری که در کلیسای کوچک قصر این شهر وجود دارد، مربوط به قرن چهاردهم میلادی است. اگر می‌خواهید مناظر زیباتری ببینید، از سواحل شمالی بوسا به‌سمت شهر آلگرو بروید که در گذشته متعلق به اسپانیا بوده است. البته این ساحل غربی ساردینیا، بسیار کمتر از کوستا اسمرالدای این مکان شناخته شده است.

لوکرونان، فرانسه

اروپا

شهر قدیمی لوکرونان در میان دو شبه‌جزیره در غرب ناحیه‌ی بریتانی و نزدیک به یکی از زیباترین سواحل اقیانوس اطلس واقع شده است. ترکیب خانه‌های مربوط به دوران قرون وسطی و کاخ‌های اشراقی قرن هجدهم لوکرونان، به‌همراه جشنواره‌یGrande Troménie pardon که هر شش سال برگزار می‌شود، موجب محبوبیت این شهر در فرانسه شده است. یکی از اماکن مقدس مهم این شهر، کلیسای «سنت آن‌لاپالود» است که مجسمه‌ی «سن آن» در آن واقع شده است. لوکرونان فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی دارد که آثار هنری اهالی شهر در آن به نمایش گذاشته شده است. همچنین از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به غذاهای دریایی فوق‌العاده‌ی آن به‌ویژه ماسل اشاره کرد.

مورن و ونگن، سوئیس

اروپا

دو روستای آلپی کوچک مورن و ونگن در ارتفاعات لوتربرونن و ناحیه‌ی برنس اوبرلند سوئیس واقع شده‌اند که با جذابیت خاص خود در دوردست‌ها آرمیده‌اند. هنگامی که بریتانیایی‌ها در قرن نوزدهم، مورن را کشف کردند، این مکان کم کم از یک روستا به یک تفریحگاه دائمی تبدیل شد. هر دوی این روستاها از جمله دیدنی‌ترین مناظر سوئیس هستند که با خانه‌های چوبی و خیابان‌های باریک خود، در کوهستان‌های پوشیده از برف این مکان خودنمایی می‌کنند. قله‌ی یونگفراو، نمای بسیار زیبایی از روستاهای مورن و ونگن دارد. یونگفراو یکی از قله‌های اصلی رشته‌کوه آلپ برنیس است که بین شمال کانتون برن و جنوب کانتون وله قرار دارد. برای رفتن به مورن می‌توانید با استفاده از تله‌کابین از استچلبرگ به این دهکده بروید، زیرا جاده‌ای به این روستا وجود ندارد. برای رفتن به ونگن نیز می‌توانید مستقیما با استفاده از قطار از لوتربرونن به آنجا برسید.

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه