۱۵ جاذبه‌ گردشگری دیدنی در دبی (بخش دوم)

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۴۵
۱۵ جاذبه‌ گردشگری دیدنی در دبی (بخش دوم)

دبی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خاورمیانه که در امارات متحده واقع شده، با جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری همچون برج خلیفه برای جهانیان شناخته شده است. با کجارو همراه باشید.

دبی پرزرق‌وبرق، یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری  و ایستگاهی برای تعطیلات فراموش‌نشدنی در امارات متحده عربی است. این شهر با ساختمان‌ها و برج‌های بلند، مراکز خرید و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر، خود را از یک منطقه بیابانی به یک مقصد برتر گردشگری تبدیل کرده که گردشگران را برای خرید، جمام آفتاب و تفریحات خانوادگی به سوی خود فرا می‌خواند.

دبی به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری تماشایی خود همانند برج خلیفه (بلندترین ساختمان در جهان) و مراکز خریدی که دارای آکواریوم و محوطه اسکی سرپوشیده هستند، شهرت یافته است. علاوه‌ بر این‌ها، این شهر امروزه برجستگی‌های فرهنگی و همچنین افزودنی‌های مدرن پر زرق‌وبرقی را با خود یدک می‌کشد. گشتی در منطقه بستاکیه بزنید، دبی قدیمی، لنج‌های سنتی در امتداد نهر دبی را ببینید و به‌زودی متوجه خواهید شد که چیزهایی بیشتر از یک روکش پرزرق‌وبرق در این شهر وجود دارد. در بخش اول این مقاله با شماری از جاذبه‌های گردشگری دبی آشنا شدیم. به استقبال دومین قسمت از معرفی جاذبه‌های گردشگری برتر دبی می‌رویم.

۵. نهر دبی (Dubai Creek)

نهر دبی

نهر دبی شهر را به ۲ بخش دیره به‌سمت شمال و بور دبی (Bur Dubai) در جنوب تقسیم می‌کند. این نهر یک عنصر معاصر در رشد شهر است، و برای اولین بار مهاجران را برای ماهی و مروارید به اینجا جذب کرد. در ۴۰۰ سال پیش روستاهای کوچک در کنار نهر رشد کردند در حالی که عصر مدرن از دهه‌ی ۱۸۳۰ زمانی که قبیله بنی یاس در منطقه سکونت داشتند آغاز شد. عوارض بارانداز لنج در ساحل خور دبی یا نهر دبی، در شمال پل آل مکتوم (Al-Maktoum Bridge) قرار دارد و هنوز هم توسط معامله گران کوچک در سراسر خلیج استفاده می‌شود، برخی از لنج ها در اینجا بیش از صد سال قدمت دارند. شما می‌توانید از اینجا دیدن کنید، و محموله‌ها را در حال بارگذاری و تخلیه در داخل و خارج لنج ها ببینید. کارکنان لنج اغلب بازدیدکنندگان را برای تور به داخل کشتی‌ها دعوت می‌کنند و شما می‌توانید زندگی این ملوانان سنتی را مشاهده کنید. در اینجا بسیاری از لنج ها به کویت، ایران، عمان، هند و شاخ آفریقا سفر می‌کنند. این قسمت کوچک از اقتصاد باقی‌مانده دبی سنتی و قدیمی هنوز یک مکان شلوغ و فوق‌العاده برای وقت‌گذرانی است. اگر بخواهید در نهر دبی سفر کنید شما می‌توانید هم از قایق‌های قدیمی که برای سفرهای توریست‌ها بازسازی‌شده است استفاده کنید یا می‌توانید از ابرا که نوعی کشتی کوچک چوبی است استفاده کنید.

۴. خانه شیخ سعید آل مکتوم (Sheikh Saeed Al-Maktoum House)

 خانه شیخ سعید آل مکتوم

شیخ سعید آل مکتوم، از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۵۸ حاکم دبی بود، و پدر بزرگ حاکم فعلی است. محل اقامت فعلی او به‌عنوان یک موزه بازسازی و ترمیم شده است که نمونه خوبی از معماری عربی است. خانه اصلی در سال ۱۸۹۶ توسط پدر شیخ سعید ساخته شد، به‌طوری که او می‌توانست حمل و نقل کشتی‌ها را از بالکن‌ها مشاهده کند. خانه اصلی تخریب شد، اما خانه فعلی در مکان اصلی بازسازی شد، با ترکیبی از درهای چوب ساچ کنده کاری شده و شبکه‌های چوبی در سراسر پنجره‌ها و دیوارهای گچی با طرح‌های گل دار و هندسی، نمونه مدل اصلی را حفظ کرده است. سی اتاق در اطراف یک اتاق مرکزی و برج بادگیر با جزئیات در بالا ساخته شده است. در داخل، نمایشی از موزه دبی از عکس‌های تاریخی و اسناد و مدارک با بسیاری از عکس‌های قدیمی شگفت انگیز از سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۳ وجود دارند. در سراسر ساختمان نامه‌ها، نقشه‌ها، سکه‌ها و تمبرها توسعه امارات را به نمایش می‌گذارند. نزدیک اینجا خانه شیخ عبید بن ثانی (Sheikh Obaid bin Thani House) است.

۳. بستاکیا (دبی قدیم) (Bastakia)

بستاکیا

محله‌ی بستاکیا در اواخر قرن نوزدهم ساخته شد تا خانه‌ی تاجران ایرانی ثروتمندی باشد که بیشتر مروارید و پارچه معامله می‌کردند و به خاطر معاملات بدون مالیات و دسترسی به نهر دبی به دبی آمده بودند. بستاکیا شامل بخش شرقی بر دبی در امتداد نهر است و ساختمان‌های آهکی و مرجانی در این منطقه که بیشتر آن‌ها دارای برجهای بادی هستند، به‌صورت خیلی خوبی محفوظ مانده‌اند.برج‌های بادی نوعی سیستم تهویه هوا برای خانه‌های اولیه و قدیمی بودند. احتمالاً تاجرهای ایرانی این عنصر معماری (برج‌های بادی) را از زادگاه خود به دبی آورده بودند. راهروهای باریک که با معماری عربی آمیخته شده‌اند یک تاریخ قدیمی و مهیج از دبی را شامل می‌شوند. درون این منطقه شما گالری Majilis را که دارای مجموعه‌ای از سرامیک‌ها و مبلمان های قدیمی عربی است را می‌یابید و گالری XBA که دارای یک مجموعه از هنر معاصر است که در یکی از ساختمان‌های تاریخی قرار دارد.

۲. موزه دبی (Dubai Museum)

موزه دبی

موزه دبی در قلعه آل فهیدی (Al-Fahidi Fort) قرار دارد که در سال ۱۷۸۷ برای دفاع از دبی ساخته شد. دیوار قلعه از بلوک‌های مرجانی سنتی ساخته و با آهک نگه داشته شده‌اند. طبقه فوقانی توسط ستون‌های چوبی پشتیبانی می‌شود و سقف از نخل، گل و لای و گچ ساخته شده است. در گذشته این قلعه به‌عنوان محل اقامت خانواده حاکم، مقر دولت و پادگان و زندان استفاده می‌شد. این قلعه در سال ۱۹۷۱ ترمیم شد (دوباره در سال ۱۹۹۵ گسترش یافت) و در حال حاضر موزه برتر شهر است. حیاط این قلعه دارای چند قایق سنتی و خانه‌ای با برگ درخت نخل با برج بادی امارت و سالن سمت راست دارای سلاح‌ها و سالن سمت چپ ویترین آلات موسیقی اماراتی است. زیر طبقه همکف سالن‌های نمایش با نمایشگاه‌ها و شهر فرنگ‌های سر پوشیده وجود دارند که جنبه‌های مختلف سبک زندگی سنتی اماراتی و همچنین آثار مکشوفه از جمله گورهای قدیمی ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ ساله در منطقه باستان شناشی القصیص (Al Qusais) را نشان می‌دهند.

۱. برج خلیفه (Burj Khalifa)

 برج خلیفه

معروف‌ترین ساختمان دبی برج خلیفه است که با ارتفاع ۸۲۹.۸ متر، بلندترین ساختمان در جهان است. برای بسیاری از بازدیدکنندگان رفتن به سکوی مشاهده در طبقه ۱۲۴ کاری است که حتما باید در این شهر انجام دهند. تجربه کردن این سکوی جذاب شامل نمایشی چند رسانه‌ای هم از دبی و هم از ساختمان برج خلیفه می‌شود، یک آسانسور با سرعت بسیار بالا شما را برای مشاهده چشم‌انداز ۳۶۰ درجه از سراسر آسمان‌خراش‌ها و بیابانی در یک طرف و اقیانوس در طرفی دیگر به بالا می‌برد. به‌دلیل چشم‌انداز های روشن شهر دبی، بازدید در شب به‌ویژه برای عکاسان محبوب‌تر است. طراحی کنونی ساختمان شامل عناصر فرهنگی و تاریخی خاص از جمله مناره‌های مارپیچ است. طرح Y شکل این مناره‌های برج به ساکنان برج امکان می‌دهد که حداکثر نمای خارجی و همین طور بیشترین نور طبیعی را در داخل ساختمان داشته باشند. در اطراف برج خلیفه ساختمانی با باغ‌هایی با طراحی زیبا و گذرگاهای پرپیچ‌وخم وجود دارد.در محوطه پیرامون برج خلیفه پارکی به مساحت ۱۱ هکتار وجود دارد که توسط گروه معماری SWA و با الهام از گل صحرایی «Hymenocallis» طراحی شده است. برای آبیاری پارک از سیستم جمع‌آوری میعانات و آب درون سیستم برودتی برج استفاده می‌شود.  همچنین فواره دبی، در کنار برج قرار دارد که بلندترین فواره‌ی مصنوعی دنیاست، مدل فواره معروف بلاگیئو در لاس‌وگاس در اینجا است.

ساعات بازدید: ۳۰: ۸ صبح تا ۱ شب

مکان: ورودی دبی مال از خیابان شیخ زاید

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه