بهترین گذرنامه ها متعلق به کدام کشورها است؟ (قسمت دوم)

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی پنجشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین گذرنامه ها متعلق به کدام کشورها است؟ (قسمت دوم)

تهیه‌ی گذرنامه و روادید از جمله ملزومات سفر به کشورهای خارجی است. در این مقاله، با برخی از باارزش‌ترین و بهترین گذرنامه‌های جهان آشنا خواهیم شد. همراه کجارو باشید.

در ادامه‌ی معرفی بهترین گذرنامه‌های جهان، به بررسی گذرنامه‌ی شش کشور دیگر خواهیم پرداخت.

 اسپانیا (اجازه ورود به ۱۷۵ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان اسپانیایی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، در دسترسی بدون روادید به ۱۷۵ کشور جهان با ایتالیا، فرانسه و فنلاند برابر هستند؛ با این حال هنوز هم برخی از کشورهای آفریقایی و چند کشور قدرتمند آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان اسپانیایی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

اسپانیایی‌ها گزینه‌های بسیاری برای سفر کردن پیش روی خود دارند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از لندن، پاریس، رم و کشورهای اسپانیایی‌زبان آمریکای لاتین مانند مکزیک و کوبا.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، اسپانیایی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۲۲٫۵ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

ایتالیا (اجازه ورود به ۱۷۵ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان ایتالیایی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، در دسترسی بدون روادید به ۱۷۵ کشور جهان با فرانسه و فنلاند برابر هستند؛ با این حال هنوز هم برخی از کشورهای آفریقایی و چند کشور آسیایی محدودیت روادید برای ورود شهروندان ایتالیایی به خاک خود را حذف نکرده‌اند.

با این حال، از آنجایی که ۱۷۵ کشور دیگر برای ایتالیایی‌ها در دسترس است، محدودیت چند کشور آسیایی و آفریقایی برای آ‌ن‌ها اهمیتی خاصی نخواهد داشت. مردم ایتالیا نیز مانند مردم دیگر کشورها، عاشق مسافرت هستند. فرانسه، اتریش، سوئیس، یونان و کرواسی از جمله پرطرفدارترین مقاصد گردشگری نزد ایتالیایی‌ها است.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، ایتالیایی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۳۳٫۵ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

فرانسه (اجازه ورود به ۱۷۵ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان فرانسوی که دارای گذرنامه‌ی این کشور هستند، می‌توانند بدون نیاز به روادید، به ۱۷۵ کشور مختلف جهان سفر کنند. تنها برخی از کشورهای خاورمیانه و کشورهای آفریقایی از فرانسوی‌ها درخواست روادید برای ورود به خاک خود را می‌کنند.

فرانسوی‌های اهل سیر و سفر معمولا در ماه جولای و آگوست به تعطیلات می‌روند. جزایر مدیترانه‌ای، شبه‌جزیره‌ی ایبریا و کشورهای آمریکای جنوبی در صدر فهرست سفر فرانسوی‌ها قرار دارد.

در سال ۲۰۰۹، گردشگران فرانسوی در حدود ۳۸٫۹ میلیارد دلار برای تعطیلات خود هزینه کردند. البته سفرهای داخلی فرانسوی‌ها معمولا به برتانی و کوت دازور ختم می‌شود.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، فرانسوی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۵۳٫۲ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

 فنلاند (اجازه ورود به ۱۷۵ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان فنلاندی که دارای گذرنامه‌ی این کشور هستند می‌توانند بدون نیاز به روادید، به ۱۷۵ کشور مختلف جهان سفر کنند. مناطقی که هنوز هم از فنلاندی‌ها درخواست روادید می‌کنند، عمدتا کشورهای آفریقایی هستند که از کشمکش‌ها و مشکلات داخلی رنج می‌برند.

بسیاری از مردم دوستدار سفر هستند؛ فنلاندی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این میان، کشورهای مورد علاقه‌ی گردشگران فنلاندی عبارتند از سوئد، ایتالیا، یونان و اسپانیا. برخی از این گردشگران به تایلند، آمریکا و آفریقا نیز سفر می‌کنند. بعضی برای کسب‌وکار و برخی دیگر نیز به منظور گذران تعطیلات به مناطق یاد شده می‌روند.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، فنلاندی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۶٫۴ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

۲. سوئد (اجازه ورود به ۱۷۶ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

گذرنامه‌ای که دولت سوئد برای شهروندان خود صادر می‌کند، این امکان را برای آنان فراهم می‌کند تا بدون نیاز به روادید بتوانند به ۱۷۶ کشور مختلف جهان سفر کنند. این موضوع، گذرنامه‌ی کشور سوئد را به دومین گذرنامه‌ی قدرتمند جهان تبدیل می‌کند.

کشورهایی که هنوز هم از شهروندان سوئدی برای ورود به خاکشان درخواست روادید می‌کنند، یا مناطقی هستند که درگیر منازعات داخلی‌اند یا کشورهایی هستند که محدودیت روادید برای ورود شهروندان سوئدی به کشور خود را حذف نکرده‌اند.

بیشتر سوئدی‌ها علاقه‌مند به سفر به اسپانیا هستند که البته با ۲٫۰۴ میلیون بار سفر به این کشور در سال ۲۰۱۳، این موضوع را به خوبی ثابت کردند. این رقم طی سال‌های اخیر ۲ برابر شده است.

از جمله دلایلی که اسپانیا برای سوئدی‌ها و نیز آلمانی‌ها و بریتانیایی‌ها مقصد گردشگری پرطرفداری محسوب می‌شود، می‌توان به هزینه‌های داخلی ارزان، مردم خونگرم، سواحل آفتابی و آب‌وهوای گرم آن اشاره کرد. سه گزینه‌ی آخر، جزو مواردی است که همیشه در اسپانیا در دسترس است.

طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، سوئدی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۲۰ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

 آلمان (اجازه ورود به ۱۷۷ کشور جهان بدون روادید)

پاسپورت

شهروندان آلمانی که گذرنامه‌ی این کشور را در اختیار دارند، می‌توانند بدون نیاز به روادید به ۱۷۷ کشور مختلف جهان سفر کنند. این موضوع گذرنامه‌ی آلمان را در صدر بهترین گذرنامه‌های جهان قرار می‌دهد. همچنین «سازمان جهانی گردشگری» نیز مانند سازمان Henley & Partners، بالاترین امتیاز گذرنامه‌های دنیا را به آلمان داده است.

با این حال، برخی از کشورهای آفریقایی به دلیل ناآرامی‌های داخلی خود، هنوز هم از شهروندان آلمانی درخواست روادید می‌کنند. کشورهای یاد شده علاوه بر آلمان، از بیشتر مناطق جهان نیز درخواست روادید می‌کنند.

گردشگران آلمانی عمدتا در تابستان و به مدت شش هفته از سال به مسافرت می‌روند. طبق آمار و ارقامی که از بانک جهانی منتشر شده، آلمانی‌ها در سال ۲۰۱۳ مبلغ ۱۰۵٫۲ میلیارد دلار برای گذران تعطیلات خود هزینه کرده‌اند.

از جمله مقاصد گردشگری پرطرفدار آلمانی‌ها می‌توان به اتریش، آمریکا، شرق اروپا و سوئیس اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه