روزشمار: ۳۰ آبان؛ ساخت اولين هواپيما با نيروی محركه خورشيدی

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
روزشمار: ۳۰ آبان؛ ساخت اولين هواپيما با نيروی محركه خورشيدی

اولین هواپیمای خورشیدی به نام «سولار چلنجر» در ۲۰ نوامبر سال ۱۹۸۰ میلادی، اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد.

اولین هواپیما که نیروی محرکه آن نیروی خورشیدی بود، «سولار چلنجر» (solar challenger) نام دارد که توسط یک گروه علمی زیر نظر دکتر «پال مک گریدی» طراحی و ساخته شد و اولین پرواز آزمایشی خود را در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۰ انجام داد.

این طراحی در واقع یک به روزرسانی و بهبود روی هواپیمای «گاسامر پنگوئن» بود که از روی تست نسخه قبلی به آن‌ها دست پیدا کرده بودند. سرمایه‌گذار مالی ساخت این هواپیما، شرکت «دو پونت» بود. کمپانی «استرو فلایت» نیز تامین‌کننده موتور و پنل‌های خورشیدی آن بود که توسط «رابرت بوشر» طراحی شده بودند. بال‌های هواپیما، ۱۶۱۲۸ سلول خورشیدی را حمل می‌کردند که منجر به تولید توان بیشینه ۳۸۰۰ وات می‌شد. این هواپیما در غرب آمریکا در زمستان ۱۹۸۰-۱۹۸۱ تست شد.

در ۷ ژوئیه سال ۱۹۸۱ میلادی این هواپیما، مسیر ۱۶۳ مایلی (۲۹۰ کیلومتری) و حداکثر ارتفاع ۱۱ هزار فوت را بر فراز دریای مانش (بین فرانسه و انگلیس) از مرکز هواپیمایی «پونتوآ» در شمال پاریس تا مقر نیروی هوایی در منستون بریتانیا پیمود. این مسیر ۵ ساعت و ۲۳ دقیقه طول کشید و خلبان آن «استیفن پتاچک» بود.در حال حاضر این هواپیما در موزه هوا و فضای موسسه اسمیتسونیان نگهداری می‌شود.

موسسه اسمیتسونیان

طراحی سولار چلنجر

سولار چلنجر به‌گونه‌ای طراحی شده بود که پایدارتر و قوی‌تر از «گاسامر پنگوئن» باشد و همچنین قدرت مانور بیشتری داشته باشد. هدف از این بهبود، این بود که هواپیمای جدید بتواند در پروازهای معلق در ارتفاعات بالا و توربولنس‌های معمولی مقاومت بیشتری داشته باشد. بدون احتساب خلبان و خدمه، این هواپیما سه برابر وزن بیشتری نسبت به نسخه قبلی داشت و نیز بال‌های کوتاه‌تری داشت. اما به همان نسبت به خاطر استفاده از نیروی الکتریکی که توسط ۱۶۱۲۸ سلول خورشیدی تولید می‌شدند و انرژی موردنیاز ۲ موتور با توان ۳ اسب بخار را تامین می‌کردند، قوی‌تر بود. این پنل‌های خورشیدی مستقیما روی بال و بخش کناری بلند هواپیما تعبیه شده بودند.

در همین روز:

  • تصويب لايحه واگذاری امتياز نفت شمال به شركت آمريكایی «استاندارد اويل» (۱۳۰۰ شمسی)
  • «محمد نادرخان» با در دست گرفتن زمام امور افغانستان به نام نادرشاه تاج‌گذاری كرده و موجوديت خود را به شاه ایران اعلام کرد. (۱۳۰۸ شمسی)
  • اربعین حسینی
  • آغاز سلطنت «اردوان پنجم»؛ آخرين پادشاه سلسله اشكانيان (۲۱۶ میلادی)
  • انعقاد عهدنامه نصوح پاشا میان امپراتوری صفوی و امپراتوری عثمانی (۱۶۱۲ میلادی)
  • آغاز ساخت ایستگاه فضایی بین‌المللی در مدار زمین (۱۹۹۸ میلادی)
  • روز تأسيس صنعت در آفريقا

مطالب مرتبط:

دیدگاه