دیدنی های مونته نگرو، بهشت پنهان اروپا (قسمت اول)

مریم حیدرشناس
مریم حیدرشناس سه شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
دیدنی های مونته نگرو، بهشت پنهان اروپا (قسمت اول)

مونته‌نگرو (Montenegro) کشوری کوچک در جنوب اروپا است که هر ساله گردشگران زیادی به دلیل سواحل فریبنده، کوه‌های سرسبز و شهرهای تاریخی آن که تصاویرشان همچون کارت پستال می‌مانند، به سوی آن روانه می‌شوند. با کجارو همراه باشید تا با برترین مکان‌های دیدنی در مونته‌نگرو آشنا شوید.

مونته نگرو در سال ۲۰۰۶ به عنوان کشوری مستقل تاسیس شد و به سرعت تبدیل به یک مقصد گردشگری پرطرفدار شد. در واقع می‌توان گفت امروزه گردشگری تبدیل به  نیرو محرکه‌ی اقتصاد در حال رشد مونته‌نگرو شده است؛ چراکه آب‌و‌هوای معتدل مدیترانه‌ای آن به علاوه امکانات مهیجی مثل دوچرخه‌سواری در کوهستان و قایق‌رانی در آب‌های خروشان گردشگران زیادی را فریفته این کشور کوچک کرده است. بنابراین مونته‌نگرو با وجود آن که حتی از کشور ولز هم کوچک‌تر است، مکان بسیار مناسبی برای گذراندن تعطیلات است، اگرچه گردشگران هنوز تمامی مکان‌های دیدنی آن را کشف نکرده‌اند.

در این مقاله دو قسمتی می‌خواهیم شما را با مکان‌هایی از مونته‌نگرو که حتما باید در فهرست بازدیدهای خود قرار دهید، به ترتیب اولویت آشنا کنیم.

آلسینج

مونته‌نگرو

آلسینج (Ulcinj) بندرگاهی باستانی است که به عنوان مقر دزدان دریایی در دریای آدریاتیک شناخته می‌شود. این مکان دیدنی در جنوب مونته‌نگرو در نزدیکی مرز آلبانی واقع شده است. امروزه این شهر به دلیل سواحل زیبای بسیارش مشهور شده است. یکی از این سواحل شنی معروف پلاژه ماهد (Plazhe e Mahed) است. از دیگر جاذبه‌های خاص این شهر مسلمان‌نشین، مناره‌های مساجد آن است. در ساحل این شهر حتما باید طعم بی‌نظیر کباب و قهوه آن را چشید.

پارک ملی بیوگرادسکا گورا

مونته‌نگرو

پارک ملی بیوگرادسکا گورا (Biogradska Gora) بین دو رود تارا (Tara) و لیم (Lim) در مرکز مونته‌نگرو قرار گرفته است. پارکی با دریاچه‌های چشم‌نواز، رودهای پرخروش، علفزارهای سرسبز و یکی از جنگل‌های قدیمی اروپا که خوشبختانه هنوز از بین نرفته است. اگرچه این پارک یکی از کوچک‌ترین پارک‌های ملی در مونته‌نگرو محسوب می‌شود، اما تنوع خوبی از جانوران و گیاهان و حتی درختانی با قدمت ۵۰۰ سال در آن دیده می‌شود. در دل این پارک دریاچه‌ای یخی وجود دارد که  اکثر گردشگران به خاطر آن هم که شده بازدید از این پارک را از دست نمی‌دهند.

اسوتی استفان

مونته‌نگرو

اسوتی استفان (Sveti Stefan) مکانی منحصربه‌فرد و فوق‌العاده زیبا در بودوا ریوریا (Budva Riviera) است که بر روی جزیره‌ای سنگی جای گرفته است؛ جزیره‌ای که پر از خانه‌هایی با سقف سفالی است. اسوتی استفان از قرن پانزدهم میلادی مکانی برای ماهیگیری محسوب می‌شود. در دهه ۱۹۵۰ تصمیمی گرفته شد تا این روستای کوچک ملی شود. درنتیجه ساکنان محلی آن  به اجبار از روستا بیرون شدند و اسوتی استفان تبدیل به شهری با اقامتگاه‌های بسیار شیک شد.

نام افراد مشهوری همچون سوفیا لورن (Sophia Loren) و کرک دوگلاس (Kirk Douglas) در میان گردشگران این شهر زیبا دیده می‌شود. در دوره فروپاشی یوگوسلاوی این شهر ارزش خود را تا حدودی از دست داد. اما در سال ۲۰۱۰ دوباره درهای خود را به سوی گردشگران گشود. این مکان زیبا تنها یک اشکال دارد و آن هم این است که حتما باید در هتل اقامت داشته باشید تا بتوانید وارد روستا شوید. اما خوشبختانه همه افراد می‌توانند از دو ساحل ماسه‌ای آن استفاده کنند و لذت ببرند.

کوه لاوسن

مونته‌نگرو

کوه لاوسن (Lovcen) یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های طبیعی در مونته‌نگرو است که دو قله گرانیتی عظیم در بالای آن دیده می‌شود. مونته‌نگرو نام خود را از این کوه گرفته است و به نوعی این کوه، سمبل ملی آن محسوب می‌شود. از بالای این کوه می‌توان تصویر پانارومایی از شهر کوتور (Kotor)، تپه‌های اطراف آن و خلیج کوتور را دید.

در نزدیکی این کوه هم مقبره‌ی یکی از شاعران مونته‌نگرو به نام Njegos قرار دارد که سرود ملی این کشور را سروده است.

ستینه

مونته‌نگرو

شهر ستینه (Cetinje) در قرن پانزدهم تاسیس شد و در بین اروپایی‌ها به عنوان پایتخت مونته‌نگرو شهرت دارد. این شهر در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تبدیل به نقطه‌ای استراتژیک برای امپراتوری عثمانی شد. امروزه قصرهای زیبای ستینه با سبک معماری اقلیمی خود تبدیل به موزه، آکادمی‌ها و ساختمان‌های اداری شده‌اند. از دیدنی‌های جالب دیگر این شهر می‌توان به کلیسای ولا (ٰVlah) که نرده‌های آن را تفنگ‌های عثمانی‌ها تشکیل داده‌اند و صومعه ستینه با مجموعه‌ای از آثار دوران ابتدایی مسیحیت اشاره کرد.

مشاهده تور مونته نگرو ده‌ها آژانس مسافرتی

مطالب مرتبط:

منبع touropia

دیدگاه