بهترین مراکز خرید شیراز؛ از بازار وکیل تا مجتمع نیکان

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی سه شنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین مراکز خرید شیراز؛ از بازار وکیل تا مجتمع نیکان

مراکز خرید سنتی و مدرن متعددی در نقاط مختلف شهر شیراز فعال هستند که مقاصدی مطلوب برای تفریح و خرید محسوب می‌شوند.

در دنیای امروز پاساژگردی تفریحی محبوب است و مراکز تجاری تفریحی متعددی به‌دنبال این محبوبیت و تقاضا ساخته و افتتاح می‌شوند. بهترین مراکز خرید شیراز نیز، هرکدام ویژگی‌ها، جذابیت‌ها و مخاطبان خود را دارند و توانسته‌اند همه سلایق را پوشش دهند. 

شیراز به نام شهر شعر، عطر و بهارنارنج شناخته می‌شود و به‌جهت پیشینه و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری بوده است. گشت‌وگذار در بازارهای سنتی و مدرن شیراز تفریح و فعالیتی پرمخاطب در میان شهروندان شیرازی و گردشگران این شهر است. 

بهترین مراکز خرید شیراز:

بازار وکیل

  • آدرس: منطقه هشت شهرداری شیراز، محله درب شاهزاده، شرق میدان شهدا، خیابان بازار وکیل (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری:  نیمه اول سال هشت تا ۲۲ و نیمه دوم سال ۹ تا ۱۹ 

بازار وکیل شیراز یا بازار وکیل الرعایا یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران و مهم‌ترین بازار شیراز است که در زمان کریم‌خان زند و طی سال‌های ۱۱۷۲ تا ۱۱۹۳ هجری قمری در محله بازار (درب شاهزاده) بنا شد.

بازار وکیل، واقع در مرکز شیراز امروزی، کنار مسجد وکیل و شرق میدان شهدا (شهرداری سابق)، سازه‌ای آجری و بسیار مقاوم و معماری خیره‌کننده و بی‌بدیلی دارد. این اثر تاریخی در ۱۷ تیر ماه سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار وکیل شیراز ورودی‌های متعددی دارد. این ورودی‌ها در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی‌خان زند واقع شده‌اند. ورودی اصلی بازارهای وکیل شمالی و جنوبی در خیابان زند قرار دارند. با توجه به قرارگیری بازار وکیل در محدوده پرتردد شهر، دسترسی به آن با خودروی شخصی و وسایل حمل‌ونقل عمومی امکان‌پذیر است. 

بازار وکیل

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Uzul Migubas

  • دسترسی با خودروی شخصی: برای دسترسی به بازار وکیل با خودروی شخصی وارد خیابان زند شوید و پس از عبور از زیرگذر در بلوار کریم‌خان زند دور بزنید. در میدان شهدا (شهرداری سابق) از خروجی اول وارد خیابان پیروزی شوید و بعد از دادگستری مسیر خیابان فرهنگ (خروجی سمت چپ) را در پیش بگیرید. با رسیدن به دو راهی به چپ برانید و وارد خیابان طالقانی شویدیک پارکینگ طبقاتی در ابتدای خیابان طالقانی و یک پارکینگ روباز عمومی در انتهای خیابان طالقانی (جنب آب‌انبار وکیل) فعال هستند. از پارکینگ روباز وکیل مسیری برای ورودی مستقیم بازار وکیل وجود دارد.
  • دسترسی با وسایل حمل‌ونقل عمومی: نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به بازار وکیل «ایستگاه زندیه» است. از ایستگاه مترو تنها ۱۵ دقیقه پیاده‌روی با بازار فاصله دارید. تقریبا از بیشتر نقاط شیراز اتوبوس‌هایی به‌سمت میدان شهدا (شهرداری) حرکت می‌کنند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بدون نگرانی بابت شلوغی و جای پارک خودرو به بازار تاریخی شهر بروید. 

بازار وکیل

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: محمد جهانبخش

عمارت شاپوری، باغ نارنجستان قوام، حمام وکیل، امامزاده علی ابن حمزه (ع)، موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی، حرم حضرت شاهچراغ (ع)، مسجد نصیر الملک و ارگ کریم‌خان زند از جمله دیدنی های شیراز هستند که در فاصله کمی از بازار وکیل واقع شده‌اند. 

سرای مشیر از بخش‌های زیبا و معروف بازار وکیل شیراز است که در اغلب حجره‌های آن صنایع دستی و سوغات شیراز به فروش می‌رسد

سرای مشیر (ضلع جنوبی بازار وکیل)، راسته بازار، بازار نو، راسته شمالی (کاروانسراهای روغنی، گمرک و احدی)، راسته جنوبی یا بزازان (بازار شمشیرگرها)، راسته شرقی (راسته علاقه بندان)، راسته غربی (بازار ترکش دوزها)، سرای فیل و چارسوق بخش‌های مختلف بازار شیراز محسوب می‌شوند.

سرای مشیر در دوره قاجاریه به مجموعه بازار وکیل اضافه شده است و معماری، تزیینات و کاشی‌کاری‌های چشمگیر ی دارد. این سرا یکی از مقاصد اصلی گردشگری شیراز محسوب می‌شود و در حجره‌های آن انواع صنایع دستی شیراز همچون خاتم‌سازی، معرق، حکاکی، قلم‌زنی، حکاکی روی طلا و مس و گبه‌بافی به فروش می‌رسد.

تابلوفرش در بازار وکیل

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: مجید سلیمی

بازار وکیل در طول حیات خود همواره مرکز و محل دادوستد و مبادلات روزمره مردم و مسافران بوده است. امروزه نیز کالاهای مختلفی در قسمت‌های متنوع این بازار به فروش می‌رسند و یکی از بهترین مقاصد برای خرید نیازهای روزانه و سوغات و صنایع دستی شیراز محسوب می‌شود.

فرش، تابلو فرش، قالی و قالیچه، گلیم و جاجیم دستبافت و ماشینی، پارچه و زیورآلات سنتی، عرقیجات، انواع ادویه، انواع خوراکی‌ها و شیرینی‌های محلی شیراز همچون کلوچه و کیک سنتی، مسقطی شیراز، حلوا لاری، نان برنجی فسا و نان یوخه، انواع ظروف سنتی، مسی و قلمکاری، عطر و ادکلن، لباس‌های محلی و کیف و کفش‌های سنتی از جمله اجناسی هستند که در بازار وکیل شیراز عرضه می‌شود.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس: fafarschto

بازار وکیل در روزهای اربعین، تاسوعا و عاشورا، شهادت امام علی (ع)، رحلت پیامبر (ص)، رحلت امام خمینی (ره) و شهادت امام جعفر صادق (ع) تعطیل است؛ همچنین امکان تعطیلی برخی حجره‌ها در روزهای جمعه وجود دارد.

بازار حاجی

  • آدرس: محله شاهچراغ - آستانه، خیابان لطفعلی‌خان زند (غرب به شرق)، بعد از سه‌راه طالقانی، سمت راست خیابان (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: ساعت ۹ تا ۲۱

بازار حاجی یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شیراز است و ساخت آن به سال ۷۸۰ هجری قمری (۷۵۷ هجری شمسی) بازمی‌گردد. «قوام الدین حسن»، از وزیران دانش‌پرور قرن هشتم هجری قمری، دستور ساخت این بازار را داده است.

بازار حاجی شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: اروند طباطبایی

برای دسترسی به بازار حاجی شیراز در میدان شهدا (شهرداری) وارد خیابان پیروزی شوید، در سه‌راه نمازی به چپ بپیچید و مسیر خیابان لطفعلی‌خان زند را در پیش بگیرید. ورودی بازار حاجی درست روبه‌روی مدرسه خان و سمت راست خیابان قرار دارد. پارکینگ اسکندری کمی جلوتر (نبش لطفعلی‌خان ۴۱) برای پارک خودرو مهیا است.

حرم شاهچراغ، مدرسه خان شیراز، حمام وکیل، باغ نظر (موزه پارس) و خانه فروغ الملک (یکی از معروف‌ترین خانه های تاریخی شیراز)، از دیدنی‌های اطراف حاجی بازار محسوب می‌شوند. 

بازار حاجی در دوره‌های مختلف دستخوش تغییراتی شده است. آخرین مرمت این بازار تاریخی، زیرنظر سازمان میراث فرهنگی شیراز، به سال ۱۳۹۲ هجری شمسی باز می‌گردد.

انواع پارچه‌های محلی و سنتی، لباس‌های محلی، لوازم سنتی، ترمه، لوازم خیاطی، ادویه و عرقیجات، خشکبار، لوازم بهداشتی، شیرینی‌های سنتی شیراز و ظروف (دیگ و دیگچه) در بازار حاجی به فروش می‌رسد. 

بازار حاجی شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: رضا صمدی

بازار شاهچراغ

  • آدرس: محله شاهچراغ، آستانه، خیابان لطفعلی‌خان زند، لطفعلی‌خان ۴۵، جنب حرم احمد ابن موسی (ع) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: ۹ تا ۲۱

معمولا در کنار اماکن زیارتی، بازارهایی ساخته می‌شوند که زائران بتوانند اقلام مورد نیاز و سوغاتی‌های مورد نظر خود را از آنجا تهیه کنند. بازار شاهچراغ نیز در واقع بخشی از حرم احمد ابن موسی (ع) یا شاهچراغ است؛ بازاری که از حیث معماری و تنوع محصولات عرضه شده مورد توجه قرار دارد. 

بازار شاهچراغ

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: علی رضا

برای دسترسی به بازار شاهچراغ در خیابان زند وارد خیابان زینبیه شوید، در چهارراه مسیر خیابان لطفعلی‌خان زند را در پیش بگیرید و سپس وارد خیابان لطفعلی‌خان ۳۷ شوید تا به مقصد برسید. پارکینک اسکندری جنب شرقی بازار فعال است.

بازار وکیل، باغ نارنجستان قوام، موزه شاهچراغ و ارگ کریم‌خان زند از دیدن‌های اطراف بازار شاهچراغ محسوب می‌شوند. 

اقالام متنوعی همچون انواع صنایع دستی و خوراکی‌های محلی شیراز، پارچه‌ و لباس‌های سنتی، خشکبار و ادویه، لوازم ورزشی، اسباب‌بازی و تره‌بار در بخش‌های مختلف بازار شاهچراغ به فروش می‌رسند. 

بازار شاهچراغ شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: فرشاد حافظ الکتب

اردو بازار

  • آدرس: محله گود عربان، خیابان لطفعلی‌خان زند، بعد از سه‌راه احمدی، لطفعلی‌خان ۴۸ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۲۰

اردو بازار از مراکز دادوستد و پرتردد شیراز است که ساخت آن به سال ۱۲۰۰ هجری شمسی و دوره قاجاریه بازمی‌گردد. این بازار در ۲۴ خرداد سال ۱۳۸۲ با شماره ۹۲۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اردو بازار شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: اشکان

برای دسترسی به اردو بازار در سه‌راه نمازی وارد خیابان لطفعلی‌خان زند شوید و در راستای غرب به شرق برانید. تابلوهای ورودی اردو بازار بعد از سه‌راه طالقانی سمت چپ خیابان به چشم می‌خورد.

جاذبه‌های گردشگری متعددی همچون مدرسه خان، حرم شاهچراغ، بازار وکیل، حمام وکیل، موزه پارس، موزه آب و آرامگاه نور در فاصله کمی از اردو بازار قرار دارند. 

انواع کیف، کفش و لباس، خوراکی‌های سنتی شیراز، لباس‌های محلی، پارچه‌های سنتی و ترمه، زیورآلات، چرم، اسباب‌بازی و انواع ادویه و عرقیجات در اردو بازار شیراز به فروش می‌رسند. 

اردو بازار شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: اشکان

بازار روح‌ الله

  • آدرس: خیابان لطفعلی‌خان زند، سه‌راه احمدی (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه ساعت ۷ تا ۲۰

بازار روح‌ الله از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی شیراز به شمار می‌رود که در اواخر دوره زندیه ساخته شده است. این بازار سرپوشیده در گذشته مرکز خریدوفروش مرغ شیراز بود و با نام بازار مرغ (سوق الطیر) شناخته می‌شد. بعد از دوره پهلوی صاحبان بیشتر حجره‌ها به فروش دیگر محصولات مشغول پرداختند و اوایل انقلاب نام بازار را به «روح‌الله» تغییر دادند. این بازار از یک‌سو به خیابان لطفعلی‌خان زند و از سوی دیگر به سرای مشیر می‌رسد. 

بازار روح الله شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: محمد هادی حبیبی

برای دسترسی به بازار روح‌الله شیراز در سه‌راه نمازی وارد خیابان لطفعلی‌خان زند شوید. بعد از سه‌راه طالقانی، ورودی بازار روح‌الله سمت چپ خیابان دیده می‌شود. حمام وکیل، آرامگاه نور، مدرسه خان و حرم شاهچراغ از دیدنی‌های اطراف بازار روح‌الله هستند.

در بازار روح‌الله کالاهای متعددی از جمله صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی شیراز، انواع لباس، تره‌بار، پارچه و لباس سنتی، زیورآلات، ظروف سنتی و صنایع دستی شهرهای مختلف به فروش می‌رسد. 

بازار روح الله

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: محمود طیب

شب بازار زند

  • آدرس: میدان شهدا (شهرداری)، بلوار کریم‌خان زند، حدفاصل چهار راه زند تا بانک کشاورزی مرکزی فارس (مشاهده روی نقشه)
  • ساعات کاری: ۲۲ تا دو بامداد

شب بازار زند یکی از بازارهای پررونق، سنتی و متفاوت شیراز است. هر شب با پایان ساعت کاری مغازه‌ها حدود ۳۰۰ دست‌فروش، بساط خود را در محدوده چهارراه زند تا بانک کشاورزی مرکزی پهن می‌کنند تا به کسب روزی حلال بپردازند. دسترسی آسان، تنوع اجناس، قیمت مناسب و هوای مطلوب خنک لذت گشت‌وگذار را دو چندان می‌کنند. ایستگاه مترو زندیه نیز درست در چهارراه زندیه واقع شده است.

شب بازار زند

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: یعقوب الشقصی

انواع خوراکی‌ها همچون فالوده، بستنی، آب‌میوه، سوغات شیراز، صنایع دستی شیراز و شهرهای مختلف، لباس، کیف و کفش، اسباب‌بازی، کتاب، لوازم پلاستیکی و تره‌بار در شب بازار زند به فروش می‌رسند.

شب بازار دیگر شیراز در میدان قصرالدشت (میدان اصلی شهر) برپا می‌شود. این بازار از نظر وسعت کوچک‌تر از شب بازار زند است.

مجتمع نیکان

  • آدرس: منطقه هشت، خیابان لطفعلی‌خان زند، جنب (سمت راست) مدرسه خان (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۹۱۷۷۰۰۹۷۱۳ - ۰۷۱۳۳۲۰۰۱۵۰ 
  • اینستاگرام: nikancmx@
  • ساعات کاری: ۹ تا ۲۳

مجتمع تجاری، اقامتی، گردشگری و فرهنگی نیکان (مدرسه خان) در جنوب شرق بازار وکیل، شرق مدرسه خان و غرب سرای فیل واقع شده است. برای دسترسی به این بازار وارد بلوار زینبیه و سپس خیابان لطفعلی‌خان زند شوید. مجتمع نیکان نبش خیابان لطفعلی‌خان زند ۲۴ قرار دارد. ایستگاه‌های زندیه و ولیعصر هردو در فاصله ۱٫۵ کیلومتری (حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی) از مرکز خرید نیکان هستند.

نارنجستان قوام، مسجد جامع عتیق، حرم شاهچراغ، مسجد نصیرالملک و ارگ کریم‌خان از دیدنی‌های اطراف مجتمع نیکان محسوب می‌شوند. 

مجتمع نیکان شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Hossein Mastouri foumani (Ramin)

مجتمع نیکان به سبک معماری دوران زندیه و صفویه ساخته شده است و با بافت سنتی منطقه هم‌خوانی کامل دارد. بازار نیکان را می‌توان یک بازار وکیل مدرن و ضدزلزله دانست که با آخرین استانداردهای مهندسی ساخته شده و روح بازار وکیل در آن به جریان در آمده است.

بازار زرنگار و بازار کریم‌خان دو بخش مجزا از مجتمع نیکان هستند

مجموعه نیکان ۴۴,۰۰۰ متر مربع زیربنا، ۳۳,۰۰۰ متر مربع مساحت (بنا) و دو طبقه دارد؛ مجموعه‌ای که شامل بازار بزرگ کریم‌خان، بازار بزرگ زرنگار، هتل سنتی، بخش‌های اقامتی و گردشگری و ۴۸۰ واحد تجاری است. این بازار یکی از بهترین مقاصد تفریح و خرید در شیراز به شمار می‌رود.

پله‌برقی، آسانسور سیستم تهویه مطبوع، ۴۰۰ واحد پارکینگ، سرمایش و گرمایش مرکزی و اتاق مانیتورینگ از خدمات و امکانات رفاهی مجتمع نیکان شیراز محسوب می‌شوند. 

مجتمع تجاری نیکان

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: یسنا

در واحدهای تجاری مرکز تجاری نیکان انواع پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم دکوراتیو، سیسمونی نوزاد، صنایع دستی، محصولات چرمی، کیف و کفش، زیورآلات بدلی و طلا و انواع ظروف سنتی و مدرن به فروش می‌رسند. چندین سوپرمارکت، بوفه، کافه، فست فود و رستوران در بخش‌های مختلف این مجموعه فعال هستند. 

مرکز تجاری تفریحی مشیر

  • آدرس: محله فخرآباد، مشیر شرقی، بین مشیر سه و پنج (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۲۸۸ - ۰۷۱۳۲۲۵۲۰۲۰
  • اینستاگرام: moshircomplex@
  • ساعات کاری: ۷:۳۰ تا ۲۳:۴۵

مجتمع مشیر از مراکز تجاری تفریحی فرهنگی تازه تاسیس شیراز است. فاز نخست این مجتمع در ۲۷ آبان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسید. پروژه مشیر یک کلان پروژه در راستای رونق‌بخشی و زنده‌سازی بافت فرسوده کلان‌شهر شیراز است که با رعایت معماری اصیل ایرانی اسلامی و به‌کارگیری امکانات و تکنولوژی روز دنیا پیش می‌رود. مشیر اولین بازار تخصصی مادر و کودک در شیراز است.

مجتمع تجاری مشیر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Hamed LSH

برای دسترسی به مرکز تجاری مشیر وارد خیابان قاآنی شمالی شوید تا به دروازه کازرون برسید و در ادامه مسیر خیابان مشیر شرقی را در پیش بگیرید. بعد از مشیر شرقی سه، مرکز خرید مشیر را سمت چپ خیابان مشاهده خواهید کرد. ایستگاه‌های مترو زندیه و امام حسین، حدود دو کیلومتر (هشت دقیقه رانندگی یا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی) با این مجتمع فاصله دارند.

عمارت شاپوری، باغ خانواده شمس و بقعه سید تاج‌الدین غریب از دیدنی‌های اطراف مرکز تفریحی تجاری فرهنگی مشیر محسوب می‌شوند. 

روح سرای مشیر در کالبد مجتمع تجاری مادر و کودک مشیر جریان دارد. این مجموعه با ۱۲,۰۰۰ متر مربع مساحت، ۷۴,۰۰۰ متر مربع زیربنا، هفت طبقه، ۱,۰۰۰ واحد پارکینگ (با امکاناتی مانند کارواش) و ۳۵۰ واحد تجاری، گردشگران داخلی و خارجی را به‌سوی خود جذب می‌کند.

حضور نمایندگان اصناف مختلف همچون پوشاک، بهداشتی آرایشی، آموزش و سرگرمی، ورزشی، دکوراسیون و لوازم‌خانگی و هایپرمی، مجموعه مشیر را به مرکز جامعی برای خرید تبدیل کرده است.

در بخش فودکورت مشیر (با ۱,۲۰۰ متر مربع وسعت) معتبرترین برندهای غذایی شعبه دارند. پردیس سینمایی مشیر با چهار سالن نمایش به جدیدترین امکانات روز دنیا مجهز شده است.

شهربازی و سالن بولینگ مشیر با ۱,۲۰۰ متر مربع وسعت، عنوان کامل‌ترین بخش سرگرمی شیراز را به خود اختصاص داده است. یکی از بزرگ‌ترین بام‌های سبز جنوب کشور با ۸,۰۰۰ متر مربع وسعت نیز در مجتمع مشیر قرار دارد. در این بام سبز با به‌کارگیری عناصر تاریخی، طبیعی و فرهنگی، کاشت گل‌ها و گیاهان خوش‌بو، ساخت حوض و آب‌نما و نورپردازی جذاب، فضایی رویایی خلق کرده‌اند.

واحدهای تجاری مجتمع مشیر شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Californium Smart Marketing Planner 

شیراز مال

مجتمع شیراز مال در منطقه یک و بخش شمال غربی شهر شیراز در زمینی به وسعت ۷۶,۰۰۰ متر مربع (۴۰,۰۰۰ متر مربع مساحت بنا) افتتاح شده است. برای دسترسی به این مجتمع وارد بلوار مطهری شوید، پس از پل ستارخان از خروجی سمت راست، مسیر بلوار ستارخان را در پیش بگیرید، در بلوار دور بزنید و سپس وارد ستارخان ۲۲ شوید تا به ورودی پارکینگ شیراز مال برسید.

شیراز مال

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: رضا بهزادی

مترو شهید مطهری نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به شیراز مال است که حدود ۱۶ دقیقه پیاده‌روی با آن فاصله دارد. باغ عفیف آباد، باغ‌های قصر دشت و بام شیراز از دیدنی‌های اطراف این مجتمع محسوب می‌شوند. 

شیراز مال ۲۵۰ واحد تجاری و ۶ طبقه دارد. واحدهای تجاری در طبقات همکف تا دوم مجتمع جانمایی شده‌ و به فروش انواع کالاهای مورد نیاز مشریان اختصاص یافته‌اند. برندهای معتبر و شناخته شده بین‌المللی در حوزه پوشاک، کیف، کفش، ساعت و... در این مجتمع شعبه دارند.

پردیس سینمایی، هایپرمارکت، شهربازی سرپوشیده، کیدزو پارک، گیم‌نت حرفه‌ای، سالن همایش، دو سالن پیشرفته سینمای سه‌بعدی، سالن ورزش، بوک لند، ۱۲ رستوران و ۲۸ فست فود از دیگر بخش‌های شیراز مال محسوب می‌شوند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ عکس اول و سوم از اشکان، عکس دوم از وحید میرزایی و عکس چهارم از  mahboobe Eskordi

۱,۰۰۰ واحد پارکینگ سرپوشیده، پله‌برقی، آسانسور و سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش مرکزی از جمله امکانات رفاهی مجموعه شیراز مال به شمار می‌روند. پوشاک، لوازم‌التحریر، لوازم ورزشی، سوغات شیراز، جواهرات، ساعت و اکسسوری، اسباب‌بازی، لوازم دکوراتیو، کالای خواب، ابزارآلات موسیقی، کیف و کفش و لوازم آرایشی بهداشتی از جمله اقلامی هستند که در واحدهای تجاری شیراز مال به فروش می‌رسند. 

مجتمع ستاره فارس

  • آدرس: محله ولیعصر، خیابان عفیف آباد، روبه‌روی تقاطع عرفان‌منش (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۲۸۷۲۷۲ - ۰۷۱۳۶۲۶۸۰۶۰
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۱۴ - ۱۶ تا ۲۴
  • اینستاگرام: setarehfarsmall@

مجتمع ستاره فارس از مراکز خرید بزرگ و مجهز شهر شیراز است که در منطقه عفیف آباد قرار دارد. بیشتر فروشندگان این مجتمع تجاری، اجناس خود را از منطقه آزاد خریداری می‌کنند؛ به همین دلیل خرید از این مجموعه به‌لحاظ قیمت مقرون‌به‌صرفه است. 

برای دسترسی به مجتمع ستاره فارس وارد بلوار شهدای حج شوید، پس از پل نمازی در چهارراه به چپ بپیچید و وارد بلوار آوینی و سپس خیابان عفیف‌آباد شوید. مجتمع ستاره فارس، نبش کوچه عفیف آباد ۱۰ واقع شده است. ایستگاه شهید آوینی (هفتمین ایستگاه خط یک متروی شیراز) نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مجتمع ستاره فارس محسوب می‌شود و تنها حدود ۸۰۰ متر (۱۰ دقیقه پیاده‌روی) با آن فاصله دارد.

باغ و عمارت عفیف آباد (باغ گلشن) و باغ ارم شیراز از جاذبه‌های گردشگری اطراف مجتمع تجاری تفریحی ستاره فارس هستند.

مجتمع ستاره فارس در ۹ طبقه بنا شده است. سه طبقه تجاری (با ۴۰۰ واحد فروشگاهی و ۱۹ غرفه)، سه طبقه پارکینگ (با ۴۰۰ مکان پارک)، یک طبقه شهربازی سرپوشیده، فود کورت و کافی‌شاپ روباز، یک طبقه رستوران صوفی و یک طبقه اداری، بخش‌های محتلف این مرکز خرید معروف شیراز هستند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس‌: مریم کاظمی

طبقه منفی یک مجتمع ستاره فارس به صنف طلافروشان اختصاص یافته است و در طبقات همکف و اول آن، لباس، کفش، شال و روسری، اسباب‌بازی، عطر، لوازم آرایشی و لوازم الکترونیک به فروش می‌رسند. شهر شادی ستاره (واقع در طبقه سوم مجتمع) با انواع بازی‌های مهیج حرکتی و دیجیتالی، مجموعه‌ای بزرگ، جذاب و کامل برای تفریح کودکان و بزرگسالان فراهم آورده است و از بخش‌های پرطرفدار مجتمع ستاره فارس محسوب می‌شود. 

مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس 

  • آدرس: منطقه یک شیراز، محله سینما سعدی، چهارراه ۱۵ خرداد (پارامونت)، خیابان انقلاب اسلامی (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۲۳۳۱۱۳۶ - ۰۷۱۳۲۳۳۱۱۸۷ - ۰۷۱۱۳۲۳۶۱۶۰۰
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه ۹:۳۰ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۲:۳۰ - جمعه‌ها ۱۶ تا ۲۲:۳۰
  • اینستاگرام: zeytoonfars.complex@

مجتمع زیتون فارس از مراکز خرید و تفریح محبوب شهر شیراز به شمار می‌رود که در منطقه‌ پرتردد پارامونت واقع شده است. برای دسترسی به پارکینگ این مجتمع در چهارراه پارامونت وارد خیابان انقلاب اسلامی و سپس خیابان ذوالانوار شوید.

مجتمع زیتون فارس

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: امیر دهقان

ایستگاه امام حسین (ایستگاه ۹ خط یک و خط دو مترو شیراز) نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مجتمع زیتون است و تنها حدود ۶۵۰ متر (۱۰ دقیقه پیاده‌روی) با آن فاصله دارد.

بازار وکیل، ارگ کریم‌خان، باغ ارم شیراز، عمارت شاپوری، باغ خانواده شمس و بوستان آزادی از دیدنی‌های اطراف مجتمع زیتون فارس محسوب می‌شوند. 

مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس ۶,۰۰۰ متر مربع زیربنا، ۱۲ طبقه (پنج طبقه تجاری، سه طبقه اداری، یک طبقه رستوران و چهار طبقه پارکینگ) و ۴۵۰ واحد تجاری فعال دارد.

امکانات رفاهی تفریحی متنوع همچون پارکینگ (با ظرفیت ۸۰۰ خودرو)، پله‌برقی، آسانسور، سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش مرکزی، رستوران، فست فود، کافی‌شاپ، سوپرمارکت و شهربازی سرپوشیده (شهربازی گاندو)، مجتمع زیتون را به یکی از مراکز خرید و تفریح مهم شهر تبدیل کرده است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ  امید کاووسی، Sun mehraban Amoghli rahimi، مسعود فیض، بهزاد عسکری

برندهای معروف و معتبر ایرانی و خارجی در حوزه لباس، لوازم ورزشی، ساعت و... در مجتمع زیتون فارس شعبه دارند. این مرکز برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی، طلا و جواهرات، عطر و ادکلن، پوشاک خانواده، لوازم دکوراتیو، ساعت، عینک و اکسسوری و لباس مجلسی مناسب است.

مجتمع زیتون فارس در تمام روزهای سال (به‌جز نیمه دوم اسفند و نیمه اول فروردین ماه) در ساعات ۱۴ تا ۱۶ تعطیل می‌شود. 

مجتمع تجاری آفتاب فارس

  • آدرس: معالی آباد، بلوار شریعتی، خیابان شهید رهبرماه، شهید رهبرماه دو (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۳۵۴۳۷۰ - ۰۹۱۷۳۶۹۰۷۱۴
  • ساعات کاری: همه‌روزه از  ساعت ۱۰ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۳ (به‌جز جمعه‌ها و روزهای تعطیل)
  • وب‌سایت: farsaftab.ir
  • اینستاگرام: aftabcomplex@

در سال ۱۳۸۸ شمسی، مجتمع تجاری اداری آفتاب فارس در محدوده معالی آباد افتتاح شد. امروزه این مجتمع، یکی از مراکز خرید شناخته‌شده و پرتردد شیراز به شمار می‌رود. باغ گل‌ها و باغ‌ چمران از جاذبه‌های اطراف مرکز خرید آفتاب فارس هستند.

مجتمع تجاری آفتاب فارس

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس:  AMIR z 

برای دسترسی به آفتاب فارس از بلوار چمران وارد خروجی بلوار شریعتی شوید؛ در ادامه خیابان رهبر ماه و سپس جنگلی ۲۵ شما را به ورودی پارکینگ مجموعه می‌رسانند. ایستگاه مترو میرزای شیرازی (سومین ایستگاه خط یک و نخستین ایستگاه خط سه مترو شیراز) تنها حدود ۲۰۰ متر (دو دقیقه پیاده‌روی) با مرکز خرید آفتاب فارس فاصله دارد. 

مجتمع اداری تجاری آفتاب فارس در زمینی به وسعت ۵,۰۰۰ متر مربع و در ۹ طبقه ساخته شده است.  این مجموعه سه طبقه اداری (۷۸ واحد)، سه طبقه تجاری (۲۷۶ واحد) و سه طبقه پارکینگ و انباری دارد.

هفت آسانسور، چهار پله‌برقی، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی، کافی‌شاپ، فست فود، بوفه و رستوران از جمله امکانات و خدمات رفاهی این مجتمع تجاری معروف شیراز محسوب می‌شوند. 

مجتمع آفتاب فارس

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: سامان رضایی

مرکز خرید آفتاب فارس مقصدی مطلوب برای خرید پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، صنایع دستی، عطر و ادکلن، ساعت و اکسسوری، اسباب‌بازی، کیف و کفش، زیورآلات و لوازم‌خانگی است. برندهای شناخته شده‌ای همچون آدیداس، ورساچه، سونی، سامسونگ، ال‌جی، پوما و بوش در این مجتمع شعبه دارند. 

مجتمع نگین فارس

  • آدرس: منطقه ۶، معالی آباد، کوی وحدت، خیابان فرشته (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۳۵۱۰۶۶ - ۰۷۱۳۸۳۴۰۳۶۰
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۲۰:۳۰
  • اینستاگرام: neginfars.complex@

مجتمع نگین فارس از مراکز تجاری تفریحی لوکس و شناخته‌شده شیراز محسوب می‌شود که روزانه میزبان گردشگران و شهروندان بسیاری است. این مجتمع خرید در محدوده شمال غربی شهر شیراز (معالی آباد) قرار دارد و برای دسترسی به آن باید وارد بلوار پرستار و سپس خیابان فرشته شوید.

مجتمع تجاری تفریحی نگین شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: علی عبدی

ایستگاه احسان (واقع در خط یک مترو شیراز) نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به مجتمع نگین فارس است و تنها حدود ۸۰۰ متر (۱۰ دقیقه پیاده‌روی) با آن فاصله دارد. بوستان ملت و کوه دراک از جاذبه‌های اطراف مجتمع تجاری تفریحی نگین فارس محسوب می‌شوند. 

مجتمع نگین فارس در زمینی به وسعت ۷,۰۰۰ متر مربع احداث شده است و سه طبقه (۲۳۰ واحد تجاری) دارد. مجتمع نگین برای خرید لباس اعضای خانواده، لباس مجلسی، شال و روسری، لوازم ورزشی، ساعت، لوازم‌خانگی و دکوراتیو، جواهرات و گل و گیاه مناسب است و کالاهای لوکس و نسبتا گرانی در آن‌ عرضه می‌شود. برندهای معتبر حوزه پوشاک، کیف و کفش، ساعت، اکسسوری و عطر و ادکلن در این مجتمع شعبه دارند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ هادی کشتکاری، مهرشاد چکامه، اشکان، مهشید اخلاقی

هایپرمارکت (سوپرمارکت سروش نگین)، شهربازی سرپوشیده با سالن بولینگ و بیلیارد، فود کورت، رستوران، فست فود و کافی‌شاپ از بخش‌های دیگر مجتمع نگین هستند که آن را به مجموعه‌ای کامل برای خرید و تفریح تبدیل کرده‌اند.

پارکینگ، کارواش تمام اتوماتیک، پله‌برقی و سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش مرکزی از امکانات و خدمات رفاهی مجموعه نگین فارس به شمار می‌روند. 

مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس

  • آدرس: منطقه ۱۰، بزرگراه دکتر حسابی، روبه‌روی شهرک گلستان (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۶۶۷۰۶۰ - ۰۷۱۳۶۶۶۵۶۳۰
  • ساعات کاری: ۸ تا ۲۳:۳۰ - شهربازی  ساعت ۱۶ تا ۲۳:۳۰
  • اینستاگرام: persiangulfcomplex.official@

مجتمع تجاری، تفریحی، فرهنگی و گردشگری خلیج فارس یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید شیراز است که در محدوده شمال غربی شهر شیراز و منطقه ۱۰ واقع شده است و فاصله اندکی (حدود سه کیلومتر) با ایستگاه راه‌آهن این کلان‌شهر دارد.

مجتمع تجاری، تقریحی، فرهنگی خلیج فارس شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Mani Fineart

برای دسترسی به مجتمع خلیج فارس تنها کافی است وارد جاده دکتر حسابی یا شیراز به یاسوج شوید. درست روبه‌روی شهرک گلستان تابلوهای خیابان ورودی پارکینگ مجتمع خلیج فارس (سمت راست جاده) به چشم می‌خورند.

اکو پارک صدرا، باغ وحش و بوستان کوهستانی دراک، پارک کوهستانی گلستان و کوه سرخ شیراز از جاذبه‌های اطراف مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس محسوب می‌شوند. 

در مجتمع خلیج فارس امکانات متنوع رفاهی و تفریحی گرد هم آمده است

در مجتمع خلیج فارس مجموعه‌ای کامل و به‌روز از امکانات تفریحی و رفاهی فراهم آمده است تا لحظات بی‌نظیری برای مشتریان رقم بخورد.

۶,۰۰۰ متر مربع پردیس سینمایی با هشت سالن نمایش (هنر شهر آفتاب)، ۲۸,۰۰۰ متر مربع شهربازی سرپوشیده بسیار مجهز ایران‌لند (با سالن بولینگ و بیلیارد و مناسب برای تمام سنین)، هایپر مارکتی به وسعت ۱۵,۰۰۰ متر مربع در طبقه سوم، شعبه بانک پاسارگاد، مجموعه غذایی فودلند، سفره‌خانه سنتی، اتاق فرار، کافه‌های متنوع و به‌روز، سالن‌های ورزشی، استخر (با سونا و جکوزی)، پله‌برقی و آسانسور، سیستم تهویه و سرمایش و گرمایش مطلوب و پارکینگ با ۵,۵۰۰ جایگاه پارک خودرو امکانات رفاهی و تفریحی مجتمع وسیع و مدرن خلیج فارس محسوب می‌شوند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ نام عکاس‌ها: به‌ترتیب از راست به چپ حسین، مهدی قاسمی، سروش ملکی، Ahmed Mohammed 

فعالیت ۲,۵۰۰ واحد تجاری در مجتمع خلیج فارس سبب شده است تا بسیاری از شهروندان شیرازی و گردشگران برای خرید روزانه، نیاز خانواده و سوغات از این مجتمع بازدید کنند. در این واحدها کالاهای متنوعی همچون پوشاک و لباس مجلسی، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، لوازم ورزشی، لوازم دکوراتیو، لوازم منزل، اسباب‌بازی، عینک، گل و گیاه، سوغات و صنایع دستی شیراز و زیورآلات با قیمت‌های مناسب به فروش می‌رسند. 

مجتمع تجاری تندیس

  • آدرس: منطقه دو، خیابان لطفعلی‌خان زند، حدفاصل چهارراه پارامونت و چهارراه خیرات (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۲۳۲۸۲۶۶
  • ساعات کاری: ۹:۳۰ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۳:۳۰
  • اینستاگرام: shiraztandis@

اگر به‌دنبال خریدی به‌صرفه و رضایت‌بخش در محدوده مرکزی شیراز هستید، مجتمع تندیس یکی از بهترین گزینه‌ها است. برای دسترسی به این مرکز خرید وارد خیابان لطفعلی‌خان زند شوید. مجتمع تندیس پیش از چهار راه پارمونت و در جانب غربی خیابان واقع شده است. ایستگاه امام حسین فاصله یک کیلومتری (حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی) با این مرکز تجاری دارد.

بازار وکیل، ارگ کریم‌خان، بوستان آزادی، سینما شیراز، حمام وکیل و موزه پارس از جاذبه‌های تاریخی و تفریحی اطراف مجتمع تندیس محسوب می‌شوند.

مجتمع تجاری تندیس شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: علی دوروزی

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی تندیس در سال ۱۳۹۵ افتتاح شده است و حدود ۴۸۰ هزار متر مربع زیربنا و ۱۱ طبقه دارد. در این مجتمع ۱۵۸ واحد تجاری فعال هستند.

۸۵۰ واحد پارکینگ، کافی‌شاپ، پله‌برقی، آسانسور و سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی از جمله امکانات و مزیت‌های رفاهی مجتمع تندیس شیراز محسوب می‌شوند. 

در واحد‌های تجاری تندیس شیراز کالاهای متنوعی همچون پوشاک بانوان و آقایان، لباس مجلسی، کیف و کفش، سیسمونی نوزاد، سوغات و صنایع دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، تبلت و گوشی، عینک و ساعت به فروش می‌رسند. 

مجتمع تندیس شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: محمد تصمیم حقیقی

مجتمع تجاری اداری تفریحی ثنا

  • آدرس: محله معالی آباد، بلوار شریعتی، نبش کوچه ۲۱ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۳۴۲۲۲۷
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۱۳:۳۰ - ۱۷ تا ۲۲:۳۰ و جمعه ۱۷ تا ۲۳:۳۰

مجتمع ثنا با نمایی مدرن و امکاناتی به‌روز و کامل در منطقه‌ شناخته شده معالی آباد شیراز قرار دارد. این مجموعه تجاری اداری تفریحی در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده است.

مرکز خرید ثنا شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: علی اکبر رحیمی

برای دسترسی به مرکز خرید ثنا در بلوار چمران، وارد خروجی بلوار شریعتی شوید. این مجتمع بعد از خیابان خلبانان و سمت چپ بلوار شریعتی واقع شده است. ایستگاه مترو شریعتی تنها حدود ۲۰۰ متر (دو دقیقه پیاده‌روی) با این مرکز خرید فاصله دارد.

پارک گل‌ها و بوستان ملت از فضاهای سبز و پارک های شیراز در اطراف مجتمع ثنا محسوب می‌شوند. 

مجتمع ثنا حدود ۸,۰۰۰ متر مربع زیربنا و ۱۳ طبقه (سه طبقه پارکینگ و انباری، چهار طبقه تجاری، سه طبقه تفریحی و سه طبقه اداری - مسکونی) دارد. امکاناتی چون فودکورت، کافی‌شاپ و کافه‌رستوران با سالن‌های زیبا و بالکن دل‌باز، شهربازی مسقف با بازی‌های متنوع (برای همه سنین) این مجموعه را به مقصدی عالی برای یک تفریح با دوستان و خانواده تبدیل کرده است. 

مرکز خرید ثنا شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: peiman ig 

در واحدهای تجاری مجتمع ثنا معالی آباد شیراز پوشاک زنانه، مردانه و بچگانه، لباس مجلسی، جواهرات و بدلیجات، عینک، ساعت، کیف و کفش و لوازم‌خانگی به فروش می‌رسند. مرکز خرید ثنا به پله‌برقی رفت و برگشت تا طبقه ۶، آسانسور پرسرعت و سیستتم تهویه، سرمایش و گرمایش مدرن مجهز است.

مجتمع تجاری سپهر

  • آدرس: منطقه یک، انتهای خیابان عفیف آباد، بین عفیف‌ آباد ۱۸ و ۱۹ (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۴۸۴۴۰۳ - ۰۷۱۳۶۴۸۴۴۰۲
  • ساعات کاری: شنبه تا پنجشنبه ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۷:۳۰ تا ۲۲:۳۰ - جمعه ۱۷ تا ۲۱
  • اینستاگرام: sepehrcomplex@

مجتمع سپهر شیراز در سال ۱۳۹۲ در خیابان عفیف آباد شیراز افتتاح شد. آقای «مهرداد ایروانیان»، طراح، و آقای «مهرداد حسینی»، معمار نمای لوکس و متفاوت این مجتمع، هستند. معماری این مجتمع بسیار چشم‌نواز است. 

مجتمع سپهر شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: یوسف اسفندیاری

برای دسترسی به مرکز خرید سپهر از طریق خیابان قصر دشت وارد خیابان یک‌طرفه عفیف آباد شوید. مجتمع سپهر در انتهای این خیابان و قبل از سه‌راه بلوار ستارخان واقع شده است. ایستگاه مترو آوینی حدود یک کیلومتر (۱۵ دقیقه پیاده‌روی) با این مجتمع فاصله دارد.

باغ گل‌ها، پیاده‌راه و باغ عفیف آباد و بوستان بعثت از دیدنی‌های اطراف مجتمع سپهر محسوب می‌شوند. 

مجتمع  سپهر ۱۰ طبقه و دو بخش تجاری و اداری دارد. پارکینگ، سیستم تهویه مطبوع، سیستم گرمایش و سرمایش، آسانسور و پله‌برقی از جمله امکانات رفاهی این مجتمع هستند. کافه، سالن‌های زیبایی، باشگاه بدن‌سازی، کلینیک زیبایی از بخش‌های خدماتی مجتمع سپهر عفیف آباد محسوب می‌شوند.

مرکز خرید سپهر شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Ali Sahlolbei 

طبقات منفی یک، همکف و یک به واحدهای تجاری سپهر اختصاص داده‌ شده‌اند. انواع پوشاک، لوازم آرایشی، ساعت، عینک، لباس مجلسی، کیف و کفش، سالن‌های زیبایی، عطر و ادکلن، موبایل و تبلت، سوپر مارکت، باشگاه بدن‌سازی، لوازم‌خانگی، کلینیک زیبایی و بدلیجات از جمله کالاهایی هستند که در واحدهای تجاری سپهر به فروش می‌رسند. 

مجتمع تجاری سپهر دو در خیابان وصال شیرازی شمالی از دیگر مراکز خرید مدرن شیراز است.

مجتمع تجاری مهستان

  • آدرس: منطقه هشت، بلوار کریم‌خان زند، ابتدای خیابان انوری (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۲۱۰۴
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۱۴ و ۱۷ تا ۲۳ 
  • وب‌سایت: shirazmahestan.com
  • اینستاگرام: mahestan.center@

مجتمع تجاری و پارکینگ طبقاتی مهستان در قلب بخش تاریخی و اقتصادی شهر شیراز (محله درب شاهزاره) و بلوار کریم‌خان زند واقع شده است. برای دسترسی به این مجموعه در میدان امام حسین (ع) وارد بلوار کریم‌خان زند (شرقی) شوید؛ مجتمع مهستان در ابتدای خروجی انوری (سمت راست خیابان) قرار دارد.

مجتمع مهستان شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: کامران

ایستگاه مترو زندیه (در چهار راه زند) تنها حدود ۵۰۰ متر (پنج دقیقه پیاده‌روی) با مرکز تجاری مهستان فاصله دارد. عمارت شاپوری، ارگ کریم‌خان، بازار وکیل، حمام وکیل و موزه‌خانه فروغ‌الملک از جاذبه‌های تاریخی نزدیک به این مجتمع محسوب می‌شوند. 

مجتمع مهستان با برخورداری از پارکینگ طبقاتی، نقش عمده‌ای در رفاه و تسهیل دسترسی شهرواندان در بلوار پرتردد کریم‌خان زند دارد. در این مجتمع ۷۸۰ واحد پارکینگ فراهم آمده است که به سیستم هوشمند اعلام ظرفیت پارکینگ و دستگاه‌های متعدد کارواش خشک مجهز شد‌ه‌اند.

مرکز خرید مهستان ۲۰۰ واحد تجاری در زمینه فروش لوازم‌خانگی، صوتی و تصویری، موبایل و کامپیوتر، پوشاک خانواده، لوازم آرایشی بهداشتی، دکوراتیو و صرافی دارد. 

مرکز خرید مهستان شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: پوریا ملکی

کافی‌شاپ، رستوران، فودکورت و کافی‌نت از واحدهای خدماتی مجتمع مهستان محسوب می‌شوند. آسانسور، پله‌برقی، چند سرویس بهداشتی و نمازخانه، سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش مرکزی امکانات رفاهی این مرکز خرید هستند.

مجتمع تجاری هامون

  • آدرس: فلکه سنگی، بلوار ستارخان، رو‌به‌روی باغ عفیف آباد، ستارخان چهار (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۷۱۳۶۴۸۱۶۲۷
  • ساعات کاری: ۱۰ تا ۱۴ و ۱۸ تا ۲۳
  • اینستاگرام: hamoon.complex@

مرکز خرید هامون شیراز در محله عفیف آباد یکی از مجتمع‌های تجاری تفریحی لوکس شهر است. برای دسترسی به این مرکز خرید وارد بلوار بعثت شوید و با رسیدن به میدان سنگی، بلوار ستارخان را در پیش بگیرید. مجتمع هامون سمت راست بلوار و پیش از رسیدن به چهارراه عفیف آباد واقع شده است. باغ عفیف آباد، بوستان بعثت و باغ هنر شیراز از دیدنی‌های اطراف این مجتمع به شمار می‌روند.

مرکز خرید هامون شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Ali Sahlolbei

مرکز خرید هامون ۷,۸۰۰ متر مربع مساحت و پنج طبقه دارد. حدود ۷۰ واحد تجاری در این طبقات فعالیت می‌کنند.

کالاهایی همچون عطر و ادکلن، پوشاک، چرم، ساعت، زیورآلات، موبایل و کامپیوتر، طلا و جواهرات، پوشاک خانواده، لباس مجلسی و  سوغات و صنایع دستی در مرکز خرید هامون به فروش می‌رسند.

وجود بخش‌هایی چون شهربازی، رستوران ایرانی، فست فود و کافی‌شاپ مجتمع هامون را به یکی از مقاصد تفریح و پاساژگردی در منطقه عفیف آباد شیراز تبدیل کرده است. پله‌برقی، آسانسور، سرویس بهداشتی، نمازخانه و سیستم تهویه، گرمایش و سرمایش مرکزی از جمله امکانات و خدمات رفاهی این مرکز خرید محسوب می‌شوند. 

مرکز تجاری تفریحی هامون شیراز

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: پرهام رضا زاده

اگر شما نیز علاقه‌مند به پاساژگردی هستید یا از مراکز خرید سنتی و مدرن شهر شیراز بازدید کرده‌اید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید. 

پرسش‌های متداول

بهترین مراکز خرید شیراز کدامند؟

بهترین مراکز خرید شیراز از جمله بازار وکیل، بازار شاهچراغ، شیراز مال، مجتمع نیکان، مرکز تجاری تفریحی مشیر، مجتمع ستاره فارس و مرکز خرید نگین فارس مقاصدی عالی برای تفریح و خرید سوغات، صنایع دستی و نیازهای روزمره مردم شیراز و گردشگران هستند.

مراکز خرید شیراز با قیمت مناسب کدامند؟

بازار سنتی وکیل، مجتمع ستاره فارس، مجتمع تجاری تفریحی زیتون فارس، مجتمع تجاری آفتاب فارس، مجتمع تندیس، بازار حاجی، بازار شاهچراغ، اردو بازار، بازار روح‌ الله، شب بازار زند 

منبع عکس کاور: گوگل مپ؛ نام عکاس: محمد جهانبخشی ؛ بازار وکیل شیراز

مطالب مرتبط:

دیدگاه