بازسازی بیش از ۳۰ حجره در میدان نقش جهان

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
بازسازی بیش از ۳۰ حجره در میدان نقش جهان

بیش از ۳۰ حجره در میدان نقش جهان اصفهان باززنده‌سازی می‌شوند. رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل گفت که ایدئال ما برای بهره‌برداری از حجرات میدان نقش جهان، ایجاد موزه نمایشگاه است.

«رضا ابوئی» استاد مرمت دانشگاه هنر اصفهان در جلسه طرح و معرفی پروژه باززنده‌سازی حجرات طبقه فوقانی میدان نقش جهان و اجرای اکوموزه، از باززنده‌سازی بیش از ۳۰ حجره خبر داد و گفت:

در بازسازی‌ها برای مرکز و هسته کار از مصالح مدرن بهره برده شده است و بدنه آن با مابقی بافت اصلی هم‌خوانی دارد. برای یکسان‌سازی بار واردشده روی کل بنا از طرح استاد سعیدی بهره برده و به‌نوعی کلاف‌بندی آهنی انجام شده است.

به گفته «رضا ابوئی» بین هر دو حجره فضای مناسب برای تاسسیات نیز تعبیه شده است.

او ادامه داد که با توجه به طرحی که در نظر گرفته شده بود، دیواره میانی حجرات برداشته شد تا به یکدیگر راه عبور داشته باشند که البته تصرف چندانی در ساخت اصلی بنا نداشته است. این حجره‌ها از طریق درهای ورودی، راهرو وسط و پنجره‌هایی که رو به میدان است به یکدیگر و محیط بیرون راه دارند. طرح درها و پنجره‌ها از مدل عالی قاپو و مسجد شیخ لطف‌الله الهام گرفته‌اند. پشت بام این طبقه نیز با قیر و گونی و در انتها با نوعی گلِ کم کاه برای هم‌خوانی با بافت اصلی پوشیده شده است.

ابوئی با اشاره به برخی آثار به جا مانده از دوره صفوی که در حین عملیات بازسازی کشف ‌شده است، گفت:

تمامی این آثار نیز در جای خود محفوظ مانده و برای بازدیدکنندگان قابل‌مشاهده است. این حجرات که در قسمتی حتی به ۳۰ حجره متصل به هم می‌رسد، پتانسیل بسیار بالایی برای بهره‌برداری فرهنگی و اقتصادی دارد که امید داریم به بهترین شکل و با همکاری سازمان‌ها و مسئولان مربوطه این پروژه به بهره‌برداری برسد.

این استاد دانشگاه بیان کرد که پیش از این مرحوم شیرازی با توجه به فضای این طبقه طرحی ارائه داد و در آن مد نظر داشت موزه نمایشگاهی در این حجرات برپا شود که عرضه‌کننده هویت و تاریخ این شهر و مردم آن باشد؛ به شکلی که به‌عنوان مثال در هر بخش از آن مراحل تولید یک اثر هنری از ابتدا تا انتها را مرحله به مرحله برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذارد.

همچنین رئیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل در حاشیه این جلسه گفت که ایدئال ما برای بهره‌برداری از حجرات میدان نقش جهان، ایجاد موزه نمایشگاه است، اما به نظرم با توجه به فشار و باری که بر بدنه وارد می‌شود، آسیب‌هایی به‌دنبال خواهد داشت.

«حمید فرهمند» خاطرنشان کرد که با توجه به وجود یک ورودی و فضای طولانی تحمل چنین باری ممکن است مقدور نباشد که این موضوع کار کارشناسی و تفکر جمعی از متخصصان را می‌طلبد. باید موزه‌ای با ویژگی‌های خاص و شکل بهره‌برداری ویژه راه‌اندازی شود.

وی پیشنهاد داد که از مدیران و مسئولان مربوطه خواسته شود در چنین جلساتی شرکت داشته باشند تا بهترین نتیجه‌گیری صورت بگیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه