آخر هفته کجا بریم؟ از روستای بلیران و آبگرم استراباکو تا کویر مصر

عماد جعفری | چهار شنبه, ۲۶ آبان ۹۵ ساعت ۱۸:۴۵

آخر هفته کجا بریم؟ این هفته روستای بلیران و آبگرم استراباکو را برای سفری یک روزه و کویر مصر را برای سفری دو روزه و به‌یادماندنی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

تعطیلات آخر هفته فرصت مناسبی است تا دست از زندگی پراسترس و رنگ‌پریده شهری، بشوییم و به دامان طبیعت بی‌نظیر و رنگارنگ کشورمان رهسپار شویم. در این مقاله با روستای بلیران و آبگرم استراباکو برای سفرهای یک روزه و کویر مصر برای سفری دو روزه آشنا می‌شویم.

سفرهای یک روزه

اگر ساکن پایتخت هستید یا آنکه از فضای دود و دم و قیل‌وقال شهر خسته شده‌اید و فکر می‌کنید فرصتی برای سفر در اختیار ندارید، چند مقصد نزدیک و دیدنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم، تا در فرصتی محدود نفسی تازه کنید و با سپری کردن روزی مملو از آرامش، خاطری آسوده کنید.

روستای بلیران

روستای بلیران

اگر از جاده‌ی قدیم بابل به آمل بروید، در چند کیلومتری آمل جاده‌ای به‌سمت جنگل و کوه می‌رود و  پیچ جاده را که عبور کنید، زیبایی تازه‌ای پیدا می‌شود و هر پیچی آدمی را وارد دنیای دیگر می‌کند. یک سو کوه هست و جنگل، دیگر سو شالیزار، مزارع و باغات که چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد. در انتهای جاده به روستای زیبای بلیران می‌رسیم. این روستای زیبا که در دل جنگل محصور است، تا آمل پانزده کیلومتر فاصله دارد. روستای بلیران از شمال به روستای کم‌دره از جنوب به جنگل‌های سرفراز شمال و کوه چلاواز شرق به جنگل‌های سرسبز و انبوه و رودخانه و از غرب نیز به جنگل و کوه متصل شده است. 

روستای بلیران

رودخانه «گرمارود یا گرمرو» دارای طولی حدود ۵۰ کیلومتر است که از ارتفاعات شمالی رشته کوه البرز به‌ نام هلی‌یار سرچشمه می‌گیرد. اطراف این رودخانه دو چشمه آب معدنی اصلی به نام‌های گرو و لاله‌زار و ده‌ها چشمه آب‌معدنی دیگر وجود دارد که به سبب دارا بودن املاح معدنی گوناگون دارای خاصیت درمانی شفابخش برای امراض پوستی و دردهای مفصلی هستند. رونق کشاورزی، باغداری، دامداری و زنبورداری در روستای بلیران نیز مرهون همین رودخانه است. در سفر به روستای بلیران سری هم به این رودخانه بزنید.

روستای بلیران

آبگرم استراباکو

روستای بلیران

آبگرم استراباکو در جاده هراز، ۱۱۰ کیلومتری تهران، ۵۵ کیلومتری آمل، منطقه لاریجان و در محلی به نام قلابن قرار دارد. آبگرم معدنی استراباکو دارای ۴ چشمه با فواصل کم است که از دل کوه می‌جوشد و پس از چند متر به رودخانه هراز می‌ریزد. استراباکو با حرارت ۳۴ درجه سانتی‌گراد از پای کوه جوشیده و پس از جمع شدن در دو استخر تقریبا بزرگ، از آن سرریز کرده و به داخل رودخانه می‌ریزد. میزان آبدهی آبگرم معدنی استراباکو تقریبا ۴ اینچ در ثانیه است. در محل چشمه قلابن (استراباکو) فردی نزدیک به ۱۶۰ سال پیش دو استخر شنا مخصوص آقایان و بانوان احداث کرده‌اند که امروزه نیز توسط نوادگانش اداره می‌شود. مسیر دسترسی این آبگرم، پلی قدیمی بر آب‌های خروشان هراز، و ۵ دقیقه پیاده‌روی در راهی مالرو زیر صخره‌های البرز سترگ در خنکای سایه درختان وحشی با سمفونی دل‌نشین پرندگان و آوای رود است.

سفر دو روزه

دو روز فرصت کمی برای تازه شدن نیست، اگر مقصد سفرتان را به‌خوبی بشناسید و بدون تعلل دل به سفر بسپارید و پای به طبیعت، طبیعتی که شگفتی‌های آن شما را از فشار زندگی شهری رهایی می‌بخشد و جان تازه‌ای در روانتان می‌دمد.

کویر مصر

کویر مصر

کافی است تنها یک بار به کویر سفر کرده باشید، آنگاه نیک می‌دانید که با نگاه به افق بی‌کران کویر هر قلبی آرام می‌گیرد. تماشای کویر، زندگی در لحظات جاری است. در سفر به کویر، خالی از افسوس گذشته و نگرانی برای آینده، آرامشی خاص بر تن و جان هر گردشگر و طبیعت‌گردی حاکم می‌شود. کویر افسونی است که هرگز رهایتان نخواهد کرد؛ و در میان تمام جاذبه‌های کویری ایران، کویر مصر یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت‌گردی برای دوست‌داران این زیبایی بی‌حدوحصر است.

کویر مصر نام خود را از روستایی ساده و بی‌آلایش به همین نام که در نزدیکی آن قرار دارد، گرفته است. این روستای کوچک، تنها ۱۸۰ نفر جمعیت دارد و در ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع شده است. خانه‌های روستا در اوج سادگی مانند خانه‌های سایر نقاط کویری ایران ساخته شده‌اند؛ دیوارهای کاه‌گلی، سقف‌های گنبدی و درهای چوبی که هرکدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند. در کنار هر خانه طویله کوچی قرار دارد که اهالی، در آن‌ها بوقلمون و بز و گاهی شتر نگهداری می‌کنند.

کویر مصر

 روستای مصر به‌دلیل قرار گرفتن در جنوب کویر بزرگ دارای آب‌وهوای گرم و خشک است. مردم مصر در سال‌های اخیر و به‌خصوص در ایام گردشگری بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران می‌پردازند. شهرت کویر مصر زندگی آنان را نیز تغییر داده است. اما پیش از این بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم به پرورش شتر نیز اشتغال داشتند.  آسمان کویر چنان به شما نزدیک است که حس می‌کنید؛ اگر دستتان را دراز کنید، می‌توانید ستاره‌ای از آن بچینید.

کویر مصر

از دیگر نقاط دیدنی این منطقه می‌توان به دریاچه نمک‌خور و کویر طبقه واقع در ۵۰ کیلومتری جاده خور-طبس، روستای گرمه، روستای محمدآباد کوره گز، روستای عروسان، روستای فرحزاد، جاده کاروان گذر عروسان-بیدستان، جاده آف‌رود ابراهیم زهرا، ریگ کله و کویر مرکزی اشاره کرد. اما از دیدنی‌های اطراف روستای مصر می‌توان به چال سلکنون، نیزار مصر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عباسی، تخت عروس و رمل‌های ماسه‌ای اطراف روستا اشاره کرد. رمل‌ها مهم‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته‌های شنی از ماسه روان که تا پشت دیوار خانه‌های روستایی سرک کشیده‌اند. تجربه تماشای وسعت زرد رنگ رمل‌ها در کویر مصر تجربه‌ای از به‌یادماندنی‌ترین چیزهایی خواهد بود که چشم هر انسانی با سفر به کویر مصر ایران می‌تواند ببیند.

کویر مصر

مطالب مرتبط:

دیدگاه