سنت پترزبورگ، موزه ای از بزرگان ادبیات جهان

مینا رهبری
مینا رهبری پنجشنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۰
سنت پترزبورگ، موزه ای از بزرگان ادبیات جهان

سنت پترزبورگ یکی از مشهورترین شهرهای روسیه است که هموطنان ایرانی‌مان نیز به خصوص در تعطیلات تابستان به آن سفر می‌کنند. اما می‌دانستید که این شهر یکی از برترین مقاصد گردشگری ادبی هم محسوب می‌شود؟ 

سنت پترزبورگ تاریخ و گذشته‌ی ادبی بسیاری روشنی دارد. در خیابان‌های این شهر بزرگ‌ترین آثار ادبی جهان نوشته شده است. نویسندگانی همچون داستایوفسکی، گوگول، تولستوی و پوشکین آثار ادبی خود را در این شهر خلق کرده‌اند. در سنت پترزبورگ اگر از کودکی بخواهی که از «یوگنی آنگین» (رمان شعرگونه الکساندر پوشکین) مصرعی بخواند، حتما برایتان چند خط خواهد خواند. 

میدان «Sennaya»

میدان سنایا سنت پترزبورگ

اگر شما به رمان «جنایت و مکافات» علاقه دارید، در سفر به سنت پترزبورگ باید سری به میدان سرخ بزنید. این میدان بزرگ شهر و محله‌های فقیرنشین اطراف آن در رمان جنایت و مکافات به تصویر کشیده شده‌اند. در محله‌های اطراف این میدان قدم بزنید و در همان جایی قدم بگذارید که «راسکولنیکف» (شخصیت اول رمان) بعد از ارتکاب جنایت (کشتن زن رباخوار) به آن‌ها قدم گذاشته‌ است. 

میدان سنایا سنت پترزبورگ

در سفر به این شهر حتما به خیابان «کازناچیسکایا» (Kaznacheyskaya) بروید، جایی که داستایوفسکی در آپارتمان ۱، ۷ و ۹ زندگی می‌کرد. طبق اظهارات برخی از دانشمندان، احتمال دارد راسکولنیکف در کوچه‌ی «استولیارنی» زندگی می‌کرده و شما با بازدید از آن خواهید فهمید که هنوز هم جو شوم خود را حفظ کرده است. 

علاوه بر رمان جنایت و مکافات، این میدان در داستان مشهور دیگری هم وجود دارد: «داستان دماغ» اثر نیکلای گوگول. اگر شما با این داستان آشنایی ندارید، باید بگویم که این داستان در مورد مردی است که یک روز دماغش گم می‌شود و از آن روز به بعد آن دماغ برای خود زندگی می‌کند. اگر به این مکان رفتید، حتما به ساختمان‌های اطراف خود با دقت نگاه کنید تا دیدن این صحنه را از دست ندهید:

مجسمه دماغ سنت پترزبورگ

موزه پوشکین

موزه پوشکین

کمی آنطرف‌تر از «Nevsky Prospect» (شاهراه اصلی سنت پترزبورگ) آپارتمان الکساندر پوشکین قرار دارد که امروزه به موزه‌ی پوشکین تبدیل شده است. همان‌طور که می‌دانید پوشکین را پدر ادبیات روسیه می‌نامند. به کمک اسناد تاریخی اظهارات بازماندگان خانواده‌ی پوشکین، این آپارتمان به حالت اصلی خود بازسازی شده است. در این آپارتمان می‌توانید اتاق کار و مطالعه‌ی پوشکین و اشیایی که به او و اعضای خانواده‌اش تعلق داشت، ببینید. 

موزه پوشکین

در این آپارتمان جاها و اشیای بسیار کمی وجود دارد که اجازه ندارید به آن‌ها دست بزنید. اگر دوست دارید در مورد زندگی و مرگ پوشکین و میراث او بیشتر بدانید، به زیرزمین خانه‌ی او بروید چون نمایشگاه بسیار آموزنده‌ای در آن برپا است. اگر هم خسته شدید، نگران نباشید؛ بیرون از ساختمان پا بگذارید تا با دیدن باغ‌های سرسبز و باشکوه و مجسمه‌ی پوشکین خستگی خود را به‌در کنید.

موزه پوشکین

کتاب‌فروشی Dom Knigi

سنت پترزبورگ

اگر در Nevsky Prospect هستید، حتما به کتاب‌فروشی معروف شهر، یعنی «Dom Knigi» بروید. این کتاب‌فروشی هفت روز هفته تا آخر وقت (تا ۱۱ شب) باز است. در این کتاب‌فروشی می‌توانید منتخبی از کتاب‌های زبان‌های خارجی، لوازم‌التحریر، مجلات، نقشه‌ها و راهنماهای سفر را پیدا کنید.

سنت پترزبورگ

در این کتاب‌فروشی کتاب‌خوانی به طور منظم، برنامه‌هایی برای کودکان و دیگر فعالیت‌ها برای عاشقان کتاب برگزار می‌شود. بهترین از همه‌ی  این‌ها این است که اگر هنگام خواندن کتاب یا گشتن به دنبال کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود احساس گرسنگی کردید، می‌توانید به طبقه‌ی بالا رفته و در کافه چیزی نوش جان کنید.  

کافه Literaturnoye

کافه ادبی سنت پترزبورگ

معنی نام این کافه، کافه‌ی ادبی است. اگر به ادبیات علاقه دارید، حتما باید به این کافه بروید. می‌توانید در کافه‌ ادبی یک غذای نسبتا ارزان‌قیمت بخورید. این کافه به دو قسمت تقسیم شده است: یک کافه در طبقه‌ی پایین و رستورانی نسبتا رسمی در طبقه‌ی دوم.

کافه ادبی سنت پترزبورگ

این کافه در سال ۱۸۱۶ افتتاح شد و الکساندر پوشکین به این کافه رفت و آمد می‌کرد و مجسمه‌ای از موم در یکی از میزهای این کافه نشسته است تا یاد او را زنده نگه دارند. در این کافه غذاهای متنوع روسی و اروپایی عرضه می‌شود که با دستورالعمل‌های سنتی پخته می‌شوند.

موزه داستایوفسکی

موزه داستایوفسکی

برای رفتن به موزه‌ی داستایوفسکی باید در ایستگاه متروی «Vladmirskaya/Dostoevskaya» پیاده شوید و کمی هم پیاده راه بروید تا به این موزه برسید. این مکان قلمروی داستایوفسکی بود و شما می‌توانید با بازدید از آن بنای تاریخی متعلق به داستایوفسکی را از نزدیک مشاهده کنید. این موزه هم مانند موزه‌ی پوشکین سعی شده است که مانند حالت اولیه‌ی خود حفظ شود. 

موزه داستایوفسکی

به محض ورود به موزه کلاه و کت داستایوفسکی را می‌بینید که آویزان است. به راه خود ادامه دهید و اتاق بازی فرزندان او را ببینید که اسباب‌بازی‌هایشان در آن قرار دارد. بعد از آن اتاق ناهارخوری قرار دارد و بعد هم نامه‌هایی را می‌بینید که میان او و همسرش رد و بدل شده  است. اتاق کار او هم جایی است که آخرین رمانش را به نام «برادران کارامازوف» نوشته است. این موزه خود شامل ۴ بخش است: آپارتمان داستایوفسکی، نمایشگاه ادبی، سالن‌های نمایش و تئاتر کوچک. این موزه شامل مجموعه‌ای از یادگاری‌ها، عکس‌‌ها، گرافیک‌ها و هنر کاربردی است که پیوسته به دلیل حمایت از دانشمندان، دوستان موزه و بازدیدکنندگان افزایش می‌یابد.

موزه داستایوفسکی

موزه داستایوفسکی

مطالب مرتبط:

منبع bookriot

دیدگاه