انار؛ الهه‌ شفابخش میوه‌ های پاییزی (بخش اول)

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
انار؛ الهه‌ شفابخش میوه‌ های پاییزی (بخش اول)

انار، میوه‌ای است مختص فصل پاییز، بسیار دوست‌داشتنی، خوش‌طعم و خوش‌رنگ که درصد بالایی از آن را آب تشکیل داده است. پزشکان و متخصصان تغذیه، خواص شگفت‌انگیزی را برای این خوراکی خوشمزه که به میوه‌ی بهشتی نیز شهرت یافته است، معرفی کرده‌اند. با کجارو همراه باشید تا با فواید دارویی فوق‌العاده و دسرهای لذیذ و وسوسه‌انگیز تهیه شده از این میوه، آشنا شوید.

میوه‌ها به دلیل نقش تاثیرگذار درمانی و خواص تغذیه‌ای مناسبی که بر سلامت جسم و روح انسان‌ها وارد می‌کنند، جایگاه قابل توجهی را در سبد غذایی مردم سراسر جهان از آن خود کسب کرده‌اند. امروزه نیز با توجه به تغییرات وارد شده در سبک زندگی انسان‌ها که به دلایل مختلفی از جمله پیشرفت تکنولوژی، تغییرات جوی و آب‌وهوایی و ... ایجاد شده است، استفاده از رژیم غذایی سالم و مورد تایید متخصصان تغذیه در طب سنتی و طب مدرن، بسیار مهم در نظر گرفته می‌شود. خوشبختانه توجه مردم به مصرف انواع میوه‌ها در بین وعده‌های اصلی غذایی روز به روز بیشتر شده و همین امر نقش بسزایی را در سلامت ایشان، ایفا می‌کند. انار از جمله میوه‌هایی است که در فصل پاییز وارد بازار شده و به مصرف علاقه‌مندان به این خوراکی مفید و سرشار از خواص مورد نیاز بدن، می‌رسد.

آشنایی اجمالی با میوه‌  انار

انار

انار، میوه‌ای است درختی، در رنگ‌های مختلفی از جمله قرمز، سفید و دو رنگ (قرمز و سفید)، با نام علمی Punica Granatum که به نظر می‌رسد خاستگاه اولیه‌ی آن به نواحی شرقی کشور ایران تا رشته کوه‌های هیمالیا در شمال هندوستان باز می‌گردد. گفته می‌شود که باغداران در سراسر کشور، انار را به میزان ۸۰۰ هزار تن در سال پرورش می‌دهند. مشهورترین پرورش‌دهندگان این میوه‌ی پاییزی شهرهای ساوه، فردوس، بجستان و نی‌ریز است که طبق آمار ارائه شده از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان انار در سراسر ایران به شمار می‌روند. این میوه علاوه بر مصرف به صورت خام، به روش‌های دیگری مانند پخته شده به صورت رب، لواشک، مربا، مارمالاد، نوشیدنی و ... نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین نکات ذکر شده در مورد انار، می‌توان به استفاده‌ی دارویی و صنعتی از میوه، پوست، برگ و گل آن نیز اشاره کرد.

مواد مغذی در هر ۱۰۰ گرم انار

انار

طی تحقیقات و مطالعات انجام شده توسط کارشناسان سلامتی، انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و خواص درمانی و دارویی فراوانی در میوه‌ی انار یافت می‌شود که مصرف هر کدام از آن‌ها برای سلامت جسم و روح انسان، بسیار لازم و ضروری است. در هر ۱۰۰گرم از این میوه، ۰/۰۷ میلی‌گرم ویتامین B1 (تیامین)، ۰/۰۵ میلی‌گرم ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ۰/۲۹ میلی‌گرم ویتامین B3(نیاسین)، ۰/۳۸ میلی‌گرم ویتامین B5 (پانتوتنیک اسید)، ۰/۰۸ میلی‌گرم ویتامین B6، ۳۸ میکرو گرم ویتامین B9 (اسید فولیک)، ۱۰ میلی‌گرم ویتامین C ۱/۱ گرم چربی، ۱.۷ گرم پروتئین، ۸۶ کیلوکاری انرژی، ۱۹ گرم کربوهیدرات، ۱۴ گرم انواع قند، ۴ گرم فیبر، ۱/۲ گرم چربی، ۱۰ میلی‌گرم کلسیم، ۰/۳ میلی‌گرم آهن، ۱۲ میلی‌گرم منیزیم، ۳۶ میلی‌گرم فسفر، ۲۳۶ میلی‌گرم پتاسیم و ۰/۳۵ میلی‌گرم روی وجود دارد.

خواص درمانی انار

انار

انار به دلیل داشتن مواد مغذی و فواید دارویی شگفت‌انگیز، در بین میوه‌ها، به میوه‌ی بهشتی و شفابخش شهرت یافته و همین امر در کنار طعم مطبوع و دوست‌داشتنی‌اش، از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این میوه‌ی پرطرفدار به شمار می‌رود. متخصصان طب سنتی، طبع انار را با توجه به طعم آن، به دو دسته‌ی متفاوت تقسیم‌بندی می‌کنند. ایشان بر این باورند که انار ترش طبیعتی سرد و تر، انار شیرین طبیعتی سرد، معتدل و تا اندازه‌ای تر داشته و پوست این میوه نیز دارای طبعی سرد و خشک است. در گذشته نیز خواص درمانی و فوق‌العاده‌ی انار، بر همگان آشکار بوده و آن‌ها از ریشه، پوست، برگ، ساقه و میوه‌ی آن استفاده‌های فراوان می‌کردند.

انار میوه‌‌ای ارزشمند در حفظ سلامت قلب

انار

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و از تجمع این کلسترول در شریان‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین با مصرف انار می‌توان کمک بسزایی در بهبود عروق و بازسازی سلول‌هایی که آسیب دیده‌اند، کرد. لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم، از مهم‌ترین خواص آنتی‌اکسیدانی در انار است که مانع سفت و سخت شدن جداره‌ی عروق که از دلایل مهم آن می‌توان به حضور چربی‌های اضافی اشاره کرد، می‌شود. این ماده‌ی حیاتی، چربی ایجاد شده در شریان‌ها را از بین برده و همچنین با افزایش سطح اکسیژن خون، باعث کم شدن کلسترول خون می‌شود. این عمل از لخته شدن خون جلوگیری کرده و سلامت قلب را تضمین می‌کند.

با مصرف انار، سرطان را مهار کنید

انار

انار حاوی مقدار قابل توجهی از فیبر مورد نیاز بدن است که با مصرف آن می‌توان از بروز بیماری‌های ناشی از سیستم گوارشی جلوگیری کرد. با میل کردن انار کبد، صفرا و توان جنسی تقویت یافته و علاوه بر از بین بردن زردی و نیز ایجاد تعادل در مزاج، به از بین رفتن رادیکال‌های آزاد بدن که از مهم‌ترین دلایل بروز سرطان‌هایی مانند سرطان سینه، پوست، پروستات و ... است، کمک می‌کند.

انار میل کنید تا پوستی سالم و شاداب داشته باشید

انار

در انار آنتی‌اکسیدان به میزان بسیار زیادی وجود دارد که این امر از تخریب سلول‌های پوستی توسط اشعه‌های ماورابنفس و رادیکال‌های آزاد ممانعت می‌کند. با مصرف انار شاهد تولید کلاژن در پوست، بهتر شدن زخم‌های ایجاد شده در پوست، سفت شدن پوست، از بین رفتن لکه‌های پوستی می‌شوید. متخصصان پوست معتقدند که انار از پیری زودرس جلوگیری کرده و این مسئله را به تاخیر می‌اندازد.

انار میوه‌‌ای تاثیرگذار در کاهش کلسترول

دانشمندان کم شدن التهاب دیواره‌ی عروق خونی و کاهش تصلب شرایین را از جمله تاثیرات ارزشمند مصرف انار عنوان کرده و مصرف این میوه را کمک بزرگی در کاهش کلسترول می‌دانند.

برای داشتن وزنی ایده‌‌آل، انار مصرف کنید

انار

محققان اروپایی و غربی با تحقیقات انجام شده بر خواص انار، به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف انار در مدت زمان کوتاهی باعث کم و سرانجام متوقف شدن چربی‌های پیرامون معده می‌شود و این ماده‌ی مضر را که از مهم‌ترین عوامل چاقی و اضافه وزن است‌، از بین می‌برد. پس با مصرف انار  چربی‌های اضافی حذف شده و به وزنی ایده‌آل خواهید رسید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه