کشف شهر ۵۰۰۰ ساله در عراق

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
کشف شهر ۵۰۰۰ ساله در عراق

تیمی متشکل از باستان‌شناسان بین‌المللی موفق به کشف بقایای یک شهر متعلق به عصر برنز در شمال عراق شدند.

باستان‌شناسان در شمال کشور عراق و در فاصله ۶۰ کیلومتری با منطقه تحت کنترل تروریست‌های داعش، موفق به کشف بقایای یک شهر تاریخی متعلق به عصر برنز شدند که بنابر اعلام محققان دانشگاه توبینگن آلمان، قدمت آن به ۳۰۰۰ قبل از میلاد (بیش از ۵۰۰۰ هزار سال) می‌رسد.

این شهر باستانی که در نزدیکی شهر دهوک عراق کنونی قرار دارد، بنابر اعلام باستان‌شناسان برای مدت بیش از یک هزار سال رونق داشته و تا سال ۲۷۰۰ پیش از میلاد دیوارهای دفاعی آن را محصور کرده بودند و همچنین دارای جاده، مناطق مسکونی و یک گورستان در خارج از شهر بوده است.

پروفسور «پیتر فابزنر» که رهبری این تیم باستان‌شناسی را بر عهده داشته گفت:

علی‌رغم نزدیکی این محوطه تاریخی به مناطق تحت کنترل داعش، مناطق کُردنشین و مستقل عراق دارای امنیت و ثبات بسیار بالایی هستند.

محققان در این کاوش موفق به کشف تکه‌هایی از الواح تاریخی متعلق به سال ۱۳۰۰ پیش از میلاد شدند که حاکی از حضور یک معبد متعلق به یکی از خدایان بین‌النهرین در شهر بوده است.

دیگر یافته مهم باستان شناسان در این محوطه تاریخی، کشف نشانه‌هایی از امپراطوری کهن «اکِدیان» است که قدمت آن به سال ۱۲۳۰ تا ۲۲۰۰ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

در سال ۱۹۷۵ نیز در روستای «بَستکی» در نزدیکی این منطقه مجسمه یکی از خدایان «اکِدیان» کشف شد و بنابراین باستان شناسان معتقدند این منطقه یکی از قسمت‌های مهم در این امپراطوری بسیار کهن بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه