آلودگی هوای تهران: از کاهش آلودگی روز پنجشنبه تا تعطیلی مدارس تهران در تمام مقاطع

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
آلودگی هوای تهران: از کاهش آلودگی روز پنجشنبه تا تعطیلی مدارس تهران در تمام مقاطع

با تشدید آلودگی هوای پایتخت، اورژانس تهران، ۴ دستگاه آمبولانس در میادین آزادی، امام حسین (ع)، تجریش و شهرری مستقر کرده است.

به روز رسانی

تمامی مدارس پایتخت در تمامی مقاطع تحصیلی فردا چهارشنبه به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد.

روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد:

با ادامه یافتن روند آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌های غیر مجاز و بررسی به عمل آمده، کلیه مدارس شهر تهران در نوبت صبح و بعدازظهر در کلیه مقاطع تحصیلی روز چهارشنبه ۲۶ آبان ماه تعطیل است.


ایسنا: نتایج پیش بینی آلودگی هوا نشان می دهد میزان آلودگی برای روز چهار شنبه افزایش نسبی خواهد یافت.

آلودگی هوای تهران


مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی از کاهش آلودگی هوای تهران و برخی استان‌ها از روز پنجشنبه خبر داد و گفت:

از بعدازظهر روز پنجشنبه به سبب خارج شدن هوا از حالت سکون در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی می‌شود.

احد وظیفه اظهار کرد:

بنا به تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ آبان، به سبب سکون هوا همچنان پتانسیل آلودگی هوا قابل ملاحظه است.


اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس در پایان جلسه علنی صبح امروز نامه ۳۵ نماینده به رئیس جمهور درباره آلودگی هوا را به این شرح قرائت کرد:

«جناب آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

همان‌طوری که مستحضرید، سالیان متمادی است که تهران و برخی از کلانشهرهای تهران در بسیاری از روزهای سال از آلودگی هوا در رنج و مشقت می‌باشند و مردم شریف و نجیب این کلانشهرها ناگزیر به تنفس در هوای آلوده و تحمل انواع بیماری‌های حاد و حتی رقم خوردن مرگ شهروندان در موارد بیشماری هستند.

معضل آلودگی هوای تهران و اکثر کلان‌شهرهای دیگر عمدتاً ناشی از عدم مدیریت صحیح و منطبق با استانداردهای جهانی است و جنس آن با آلودگی ناشی از ریزگردها که منشاء خارجی دارد متفاوت است و با عزم و تدبیر صحیح می‌توان در کوتاه‌مدت به مقابله با آن پرداخت لذا ضروری است شخص جنابعالی در این موضوع مهم ورود فرموده و به قید فوریت دستور فرمایید نهادها و مراجع ذیربط تدابیر لازم را اندیشیده و تصمیمات جدی در این خصوص اتخاذ نمایند».


ایسنا: مدارس ابتدایی فردا هم تعطیل شد.


مهدی چمران

مهدی چمران صبح امروز در سیصد و ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوا، گفت:

ما مرگ تدریجی را به چشم می‌بینیم و متاسفانه آن چنان که باید تلاشی برای رفع آن نمی‌کنیم.

وی با بیان این که کشورهای دیگر سال‌ها پیش با معضل آلودگی هوا دست به گریبان بودند و این مساله را حل کردند، اظهار کرد:

ما با مسائل خرد و کوچک خودمان را مشغول کرده‌ایم که هنوز زیرساخت‌ها آماده نیست.


۲۴ آبان

آلودگی هوای امروز تهران سبب تعطیلی بیشتر تورهای گردشگری در پایتخت شد، به همین دلیل مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران رسما از گردشگران خارجی و داخلی که در این چند روز به تهران سفر می‌کنند، عذرخواهی کرد.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، «رجبعلی خسرو آبادی» اظهار کرد:

آلودگی هوا موجب شده تصویری که گردشگران خارجی بعد از ورود به تهران مشاهده کنند، بر خلاف تبلیغی باشد که انگیزه سفر آنها برای دیدن جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی این شهر بوده است، به همین دلیل از همه گردشگران خارجی که در این چند روز به تهران می‌آیند به دلیل شرایط پیش‌آمده عذرخواهی می‌کنم.

او بیان کرد: امیدواریم مهمان‌نوازی هموطنان سبب شود تصویر خاکستری ایجاد شده از جاذبه‌های زیبای تهران از خاطر گردشگران پاک شود.

به گفته خسروآبادی، تمام تورهای تهرانگردی که قرار بود با مشارکت دفتر گردشگری شهرداری منطقه ۱۲ از روز ۲۳ آبان همزمان با روز جهانی دیابت به مدت یک هفته  با عنوان «پیاده گردی سلامت» برگزار شود، لغو شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران همچنین اظهار کرد:

تعدادی از دفاتر مسافرتی که به صورت منظم برنامه تهرانگردی را اجرا می‌کنند، به دلیل آلودگی هوا برنامه این هفته خود را کنسل کرده‌اند.

وی ادامه داد: به شهروندانی که به صورت گروهی و انفرادی قصد بازدید از جاذبه‌های تهران را دارند پیشنهاد می‌کنیم که برنامه بازدید خود را به زمان دیگری موکول کنند.

خسروآبادی بیان کرد: تهران شهر زیبایی‌هاست، به شرط آنکه همه شهروندان هوای آسمان پاک آن را داشته باشند.


ایسنا: طرح ترافیک زوج و فرد تا اطلاع ثانوی تا ساعت ۱۹ در سطح شهر تهران اجرا می شود.


مدارس ابتدایی تهران فردا تعطیل است

محمد رستگار معاون نظارت بر پایش محیط زیست استان تهران پیرامون وضعیت تعطیلی مدارس برای فردا و با توجه به اینکه شرایط آلودگی هوا همچنان برقرار است، اظهار داشت:

مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی (اول تا ششم) پایتخت و شهرستان‌های استان به جز فیروزکوه، پردیس و دماوند فردا(دوشنبه) بخاطر آلودگی هوا تعطیل است.

همچنین مهدکودک ها، پیش دبستانی و مدارس ابتدایی استان البرز نیز فردا به علت آلودگی هوا تعطیل اعلام شدند.


هنگام آلودگی هوا هیچ فعالیت ورزشی نباید صورت بگیرد

آلودگی هوای تهران

نایب رئیس انجمن پزشکی- ورزشی گفت:

وقتی شرایط آلودگی هوا به مرز هشدار می‌رسد، انجام هرگونه فعالیت ورزشی صدمات جبران‌ناپذیری را به سیستم تنفسی، قلبی و عروقی وارد می‌کند.

دکتر علی مظاهری‌نژاد افزود:

زمانی که شرایط آلودگی هوا به مرز هشدار می‌رسد، هیچ فعالیت ورزشی اعم از تمرین، مسابقه و حتی پیاده‌روی نباید صورت بگیرد زیرا به سیستم قلبی، عروقی و تنفسی لطمات جبران‌ناپذیری وارد می‌کند و ضرر آن بیش از فواید آن است.

وی گفت:

تنها ورزشی که در شرایط آلودگی هوا توصیه می‌شود شنا کردن است زیرا بخار آب سبب می‌شود تا ذرات سرب در فضا معلق نباشد و مشکلی را برای ورزشکار به دنبال نداشته باشد


«حسن عباسی» سخنگوی اورژانس تهران از استقرار ۴ دستگاه آمبولانس و ۲۲ موتورآمبولانس در سطح شهر و به دنبال تشدید آلودگی هوا خبر داد.

سخنگوی اورژانس تهران با بیان اینکه این استقرارها از ۹ صبح آغاز شده و تا ساعت ۱۷  ادامه دارد، اظهار کرد:

در عین حال نیروهای اورژانس در آماده‌باش به سر می‌برند.

عباسی درباره توصیه‌های اورژانسی به مردم پایتخت با توجه به افزایش آلودگی هوا گفت که تقاضا داریم که افراد از سفرهای غیرضرور درون شهری پرهیز کنند و همچنین به ورزشکاران توصیه می‌کنیم که در فضای باز ورزش نکنند.

وی همچنین گفت که نوزادان سالمندان، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر گروه‌های پرخطر نیز تا حد امکان از منزل خارج نشوند و اگر هم سفر درون شهری ضروری پیش آمد حتما از ماسک مناسب استفاده کرده و داروهایشان را به همراه داشته باشند. افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مزمن که از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنند حتما در هنگام خروج از منزل دستگاه اکسیژن‌شان را به همراه داشته باشند و با مشاهده علائم تنگی نفس به اولین مرکز اورژانس مراجعه کرده و یا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه