چگونه استرس سفرهای هوایی را کاهش دهیم؟

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا پنجشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
چگونه استرس سفرهای هوایی را کاهش دهیم؟

سفرهای هوایی همواره برای عموم مردم و به‌ویژه خانواده‌ها، توام با نگرانی بوده است. ولی با رعایت نکاتی ساده می‌توان این استرس طبیعی را کاهش داده و خاطره‌ خوشی را از سفر رقم زد. 

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۲/۲۰ به‌روزرسانی شده است.

ازدحام مسافران در فرودگاه، صف‌های طولانی، مشاجره افراد با مسئول پذیرش برای انتخاب صندلی دلخواه و... نمونه‌هایی از عوامل استراس‌زایی است که در فرودگاه‌ها مشاهده می‌شود. ولی آیا راهی برای رهایی از استرس سفرهای هوایی وجود دارد؟

۱. تهیه به موقع بلیط

یکی از مهم‌ترین موارد در خرید بلیط هواپیما اطلاع از قیمت واقعی بلیط برای مقصد مورد نظر است. بنابراین، در صورت پایین بودن قیمت بی‌درنگ باید آن را رزرو کرد؛ ولی در صورتی که قیمت بلیط از قیمت واقعی آن گران‌تر بود و حداقل یک ماه تا زمان سفر فرصت دارید، برای تهیه بلیط عجله نکرده و تا زمان کاهش یا تثبیت قیمت صبر کنید.  این نوسان اغلب در زمان اوج سفرها به‌ویژه سفرهای داخلی در ایام تعطیلات اتفاق می‌افتد. بنابراین، زمانی اقدام به تهیه یا رزرو بلیط کنید که برنامه سفرتان قطعی شده است و در صورت امکان از سفر در ایام پرترافیک خودداری کنید.

خرید بلیط هواپیما برای سفر

عکس‌ از وب‌سایت viewfromthewing.boardingarea

البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که شاید در نگاه اول سفرهای زمینی از نظر هزینه بلیط مقرون به‌صرفه‌تر است، ولی در صورتی‌که بلیط سفرهای هوایی به موقع رزرو شوند، نسبت به آن‌ها قیمت معقول‌تر و مناسب‌تری خواهند داشت.

۲. خودداری از سفر در ایام شلوغ و پر ترافیک

محیط شلوغ فرودگاه و افزایش استرس سفر

عکس‌ از وب‌سایت viewfromthewing.boardingarea

در تقویم سالانه تعدادی از روزها و مناسبت‌ها وجود دارند که اغلب مردم آن‌ها را برای سفرها انتخاب می‌کنند و در این ایام، ترافیک جاده‌ها و خطوط هوایی به اوج می‌رسد. این افزایش تقاضا برای سفر موجب رشد صعودی قیمت بلیط‌ها شده و در صورت لغو یا تاخیر در برنامه پروازها شانس کمتری برای تهیه بلیط خواهید داشت. همچنین این ازدحام به معنی اتلاف وقت و انتظار در صف‌های طولانی و درگیری بر سر انتخاب جا در پرواز خواهد بود. البته اگر راهی برای اجتناب از سفر در این ایام وجود ندارد، حداقل می‌توان استرس سفر را تا حدودی کاهش داد.

۳. تهیه به موقع کارت پرواز

صف دریافت زودهنگام کارت پرواز برای کاهش استرس سفر

عکس‌ از وب‌سایت viewfromthewing.boardingarea

اغلب خانواده‌ها ترجیه می‌دهند تا در هواپیما در کنار یکدیگر بوده و دوست ندارند تا فرد غریبه‌ای در کنار فرزندان آن‌ها باشد. بنابراین، بهتر است تا تهیه کارت پرواز را به لحظات آخر موکول نکرده و به‌محض اعلام فراخوان به گیشه مربوطه مراجعه کنید. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید برخی از قسمت‌های هواپیما (نظیر بیزینس و فرست کلاس) قیمت متفاوتی با سایر بخش‌ها (اکونومی یا عادی) دارند.

چنانچه از هفته‌ها قبل خرید اینترنتی بلیط هواپیما را انجام داده‌اید، حتما به‌صورت مرتب وضعیت بلیط و جای خود را کنترل کنید تا در مورد آخرین تغییرها در جریان باشید. همچنین اگر از جاهای انتخابی خود رضایت ندارید، در صورت وجود جای خالی در پرواز امکان تعویض آن وجود دارد و حتی این امکان در برخی از شرکت‌های هوایی وجود دارد تا به مشتریان دائمی خود از چنین گزینه‌هایی اطلاع‌رسانی کنند. البته اگر چنین فرصتی در اختیار نداشتید، صندلی‌های کناری نسبت به صندلی‌های وسط انتخاب مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

۴. پیش‌بینی اتفاق‌های قریب الوقوع

چک کردن نقشه پیش از سفر

عکس‌ از وب‌سایت viewfromthewing.boardingarea

با وجود انجام کلیه برنامه‌ریزی‌ها برای سفر از قبل رزرو، اسکان و... وقوع برخی اتفاق‌ها غیرمنتظره چندان هم دور از انتظار نیست. در مورد پرواز هم بهترین کاری که می‌توان انجام داد، این است که در مورد مبدا قبلی پرواز خود و ساعت حرکت آن اطلاعات لازم را به دست آورید؛ در این صورت، به‌راحتی می‌توانید وجود تاخیر یا هر مشکل دیگری در پروازتان را پیش‌بینی کنید. همچنین اطلاعات روزانه و وضعیت پروازها در وب‌سایت شرکت‌ هوایی مربوطه درج شده و مرتب به‌روزرسانی می‌شود.

۵. دریافت اطلاعات مورد نیاز از مراجع معتبر

دریافت اطلاعات سفر در فرودگاه

عکس‌ از وب‌سایت viewfromthewing.boardingarea

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آژانس‌های مسافرتی به غیر از عرضه بلیط به مشتریان، خدمات جانبی است که در مواقع لزوم باید ارائه شوند. در شرایط خاصی که این امکان بنا به هر دلیل فراهم نشود، برای حل مشکل و دریافت پاسخ می‌توان به از یکی از مراکز زیر در فرودگاه استفاده کرد:

  • واحد اطلاعات حاضر در سالن‌های فرودگاه
  • از طریق تماس تلفنی با واحد مشتریان آژانس‌ها یا خطوط هوایی
  • ارتباط آنلاین
  • کیوسک‌های خطوط هوایی حاضر در فرودگاه
  • واحد خدمات مشتریان
  • باجه‌های پذیرش
  • سالن مربوط به ایرلاین مورد نظر در صورت وجود

 البته دسترسی به هر یک از این موارد بسته به شرکت هوایی یا فرودگاه مربوطه متفاوت است.

۶. اعتبار مالی لازم برای سفر

نقاشی هواپیما و کارت اعتباری

عکس‌ از وب‌سایت viewfromthewing.boardingarea

همان طور که پیش‌تر هم اشاره شد شاید بنا به دلایلی اعم از تاخیر یا لغو پرواز مسافران به بودجه‌ای اضطراری برای رتق و فتق امور نیاز داشته باشند. در این رابطه، برخی از کارت‌های اعتباری دارای محدودیت‌های خاصی هستند و بسیاری از مشتریان در این خصوص اطلاع چندانی ندارند؛ برای مثال، کارت اعتباری آمریکن اکسپرس دارای خدمات و پوشش مناسبی برای سفر نیست. از جمله مزایای لازم برای کارت‌های اعتباری پوشش تاخیر یا لغو پرواز، مفقودی چمدان و ... است. برای مثال، در صورت وقوع تاخیر در پرواز کارت مسافر اعتباری فوری در حدود ۵۰۰ دلار به‌ازای هر بلیط برای پوشش احتیاجاتی از قبیل لباس، غذا، حمل‌ونقل، اسکان، فوریت‌های پزشکی و ... در اختیار وی قرار می‌دهد. در چنین موقعیت‌هایی فقط باید با شماره واحد خدمات مشتریان مندرج در پشت کارت تماس گرفته شود. البته در صورتی که مسافر مرتکب تاخیر شود، این اعتبار به وی داده نخواهد شد.

 اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه