مرمت و احیای ۱۴ بنای تاریخی در بافت تاریخی مشهد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
مرمت و احیای ۱۴ بنای تاریخی در بافت تاریخی مشهد

۱۴ اثر تاریخی به‌منظور حفاظت از هویت تاریخی شهر مشهد مرمت و احیا می‌شود.

«محمد رکنی» معاون اداره میراث فرهنگی استان خراسان رضوی گفت:

طی همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، سازمان عمران و بهسازی شهری ایران، استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد ۱۴ اثر تاریخی به‌منظور حفاظت از هویت تاریخی شهر مشهد تملک، حفاظت، مرمت و احیاء می‌شود.

رکنی تاکید کرد که یکی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای سطح آگاهی و دانش عمومی نسبت به حفاظت میراث فرهنگی، بازگرداندن حیات و ایجاد نقش در زندگی امروزی به آثار تاریخی متناسب با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های موجود در آنهاست. از همین رو، این اداره کل طی تفاهم‌نامه‌ای زمینه مشارکت موثر و در آستانه رویداد فرهنگی مشهد ۲۰۱۷، ۱۴ اثر تاریخی بافت تاریخی مشهد تملک، مرمت و احیا می‌شود.

وی افزود که بهره‌گیری از این رویداد جهانی در جهت حفاظت، مرمت و احیای آثار تاریخی، امکان معرفی ارزش‌های معماری، تاریخی و فرهنگی آثار یاد شده به‌صورت فراملی و مقیاسی وسیع فراهم خواهد ساخت.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی اما در این تفاهم نامه به راهکارهای تشویق مالکان آثار تاریخی در جهت مرمت و احیای اثر تحت مالکیت خود اشاره کرد. او تاکید کرد که در این تفاهم نامه وظایف و مسئولیت‌های هر یک از دستگاه‌های مذکور تعیین و مشخص شده است. به‌طوری که شیوه‌های تشویقی برای مالکان آثار، صدور کلیه مجوزهای لازم اعم از پروانه تعمیرات و بهره‌برداری به‌صورت رایگان، واگذاری انشعابات (آب، برق، گاز و...) به‌صورت رایگان و مشارکت این اداره کل در امر مرمت از طریق تهیه طرح مرمت و احیا، ارائه تسهیلات بانکی به مالکان آثار و جلب مشارکت سایر استان‌ها و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تعیین شده است.

به گفته رکنی، درر انتخاب آثار تاریخی بافت تاریخی مشهد تلاش شده علاوه بر اولویت میزان در خطر و شرایط بحرانی کیفیت سلامت بنا، کاربری‌های متنوع شهری را نیز در بر گرفته تا امکان ایجاد ارتباط و نیز پیوندی در جهت احیای بافت تاریخی فراهم شود.

وی بیان کرد که انتظار می‌رود با توجه به شرایط و فرصت پیش آمده و محدودیت زمانی تا آغاز این رویداد، تحقق برنامه‌های پیش‌بینی شده در تفاهم‌نامه فوق الذکر با تلاش و عزمی جهادی گام‌های مهمی در جهت حفاظت و احیای هویت تاریخی و مذهبی شهر مشهد برداشته و زمینه توسعه و گسترش و مشارکت بخش خصوصی نیز فراهم شود.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه