بازگشایی موزه عروسک های ملل در روز جهانی کودک

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
بازگشایی موزه عروسک های ملل در روز جهانی کودک

موزه عروسک‌های ملل هم‌زمان با روز جهانی کودک بازگشایی می‌شود.

مدیر موسسه خانه دوستان آشنا با اشاره به بازگشایی موزه عروسکهای ملل در این موسسه گفت:

خبر تعطیلی موزه عروسک‌های ملل به‌دلیل مشکلات اقتصادی چندی پیش در فضای مجازی منتشر و کمپینی برای حمایت از تعطیل نشدن این موزه تشکیل شد.

«سارا برقعی» گفت که موسسه خانه دوستان آشنا در راستای پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان و با هدف حفظ موزه عروسک های ملل فضایی را با همکاری علی گلشن و مسعود ناصری (موسسان موزه) برای نگهداری و نمایش عروسک‌های ملل به‌صورت دائمی در این موسسه اختصاص داد.

برقعی با بیان اینکه موزه عروسک‌های ملل روز جمعه (۱۶ مهرماه) به مناسبت روز جهانی کودک بازگشایی خواهد شد، گفت:

در این روز علاقه‌مندان می‌توانند به‌صورت رایگان از این موزه دیدن کنند.

وی ادامه داد که از روز شنبه (۱۷ مهرماه) نیز مدارس و مهدهای کودک می‌توانند به‌صورت گروهی از موزه عروسک‌های ملل دیدن کنند.

مدیر موسسه خانه دوستان آشنا، رونمایی از عروسک‌های اهدایی دکتر شمس‌الدین مفیدی و عروسک‌های فرهنگی ساخته «محبوبه نورصالحی» را از جمله برنامه‌های روز بازگشایی موزه عروسک‌های ملل عنوان کرد و گفت که در این روز مسئولانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای کتاب کودک همچون «نوش‌آفرین انصاری» نیز حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد.

وی با اشاره به امنیت موسسه خانه دوستان آشنا برای نگهداری از آثار موزه عروسک‌های ملل اظهار کرد:

این موسسه به دوربین‌های مداربسته مجهز بوده و امنیت به‌صورت کامل برای نگهداری از عروسک‌های موزه ملل ایجاد می‌شود.

برقعی ابراز امیدواری کرد که با بازگشایی موزه عروسک‌های ملل در موسسه خانه دوستان آشنا، کانون فرهنگی حرفه‌ای برای کودکان و نوجوانان ایجاد شده تا کودکان و نوجوانان از برنامه‌های ادبی و هنری این کانون همچون قصه‌گویی، شعر، داستان‌نویسی و تمرین گویش بیش از پیش بهره‌مند شوند.

مدیر موسسه خانه دوستان آشنا ترویج فرهنگ و زبان فارسی را از جمله اهداف این موسسه عنوان کرد و گفت که متاسفانه امروزه کودکان و نوجوانان از داشته های فرهنگی و ادبی خود بی‌اطلاع و گریزان هستند که قصد داریم در موسسه خانه دوستان آشنا به‌عنوان نهاد خصوصی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محیط فرهنگی کودکان و نوجوانان را با شیوه‌های نوین با زبان و ادب فارسی آشنا کنیم.

برقعی افزود که این موسسه دوره‌های آموزشی ادبی با موضوع‌های آشنایی با شاعران برجسته کهن فارسی همچون فردوسی، سعدی، عطار و مولوی نیز برگزار می‌کند.

موزه «عروسک‌های ملل»، موزه‌ای هنری-خصوصی است که سال ۹۳ توسط «مسعود ناصری» و «علی گلشن» و با حمایت «فریده ناصری» با نمایش ۷۰۰ عروسک فرهنگی از کشورهای مختلف جهان تاسیس شد، این موزه توانست پس از مدتی، تعداد ۱۵۰۰ عروسک را از ۶۴ کشور جهان در آرشیو خود قرار دهد.

این موزه برای دو سال پی درپی از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها، عنوان موزه برتر گروه خصوصی را در شاخص‌های آموزش، پژوهش، بازدید و کودک و نوجوان دریافت کرد.

متاسفانه سال گذشته تعداد قابل توجهی از عروسک‌های این موزه به‌همراه برخی از ابزار موزه‌ای همچون دوربین فیلمبرداری، دوربین عکاسی و ویدئو پروژکشن به سرقت رفت.

همچنین این موزه تیرماه سال جاری به‌دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تمدید اجاره‌نامه به‌صورت موقت تعطیل شد.

موزه عروسک‌های ملل در برنامه‌ای به مناسبت روز جهانی کودک با پشتیبانی موسسه فرهنگی «خانه دوستان آشنا» بازگشایی می‌شود.

همچنین پیش از این در شبکه‌های اجتماعی، با پشتیبانی مالی بیش از ۵۰۰ فرد و نهاد دوستدار این موزه، مبلغی در قالب حمایت‌های مالی مردمی برای بازگشایی این مجموعه جمع‌آوری شد.

آیین بازگشایی موزه عروسک‌های ملل روز جمعه (۱۶ مهرماه) ساعت ۹ تا ۱۸ در خانه دوستان آشنا واقع در خیابان میرداماد، خیابان نفت جنوبی، کوچه تابان، پلاک ۱۱ با حضور آزاد برای علاقه‌مندان، برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه