طرح بازآفرینی در نقاط مختلف رشت اجرا می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
طرح بازآفرینی در نقاط مختلف رشت اجرا می‌شود

اجرای طرح بازآفرینی در نقاط مختلف رشت زمینه‌ساز حضور پررنگتر گردشگران در مرکز استان است و هم‌اکنون شاهد شکل‌گیری نگاه مسئولانه‌ای به میراث فرهنگی و معماری هویتی در رشت هستیم.

«رضا علیزاده» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، در نشست تخصصی معماری که به مناسبت روز جهانی معمار در شهرداری رشت برگزار شد، گفت:

در مرکز استان و در حوزه شهری نیازمند خلق فرصت‌های جدیدی برای رونق گردشگری بودیم که خوشبختانه در دستور کار قرار گرفتن طرح بازآفرینی شهر رشت و هدف‌گذاری مناسبی که در این زمینه انجام شد، این فرصت را ایجاد کرد.

وی از هم‌سویی میراث فرهنگی و شهرداری برای صیانت از بافت تاریخی شهر رشت خبر داد و عنوان کرد که با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده می‌توان قدم‌های خوبی برای ترویج انواع مختلف گردشگری تخصصی از جمله شهری، نوستالژیک، سلامت، رویدادی و ... برداشت. به موازات تلاش برای حفظ زیبایی و رعایت استانداردهای مورد نظر در سیمای شهری، باید در زمینه فراهم کردن بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری نیز اهتمام ویژه داشت.

رشت

این مسئول، تامین نیازها و انتظارات گردشگران را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد که شورای اسلامی شهر رشت مکانیزم‌های حمایتی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران تعبیه کرده است.

وی از تلاش‌های شهرداری جهت ثبت رشت در سازمان یونسکو بعنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی تقدیر کرد و گفت:

در ادامه همکاری‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری، ثبت ملی غذاهای اصیل گیلانی بعنوان میراث معنوی پیگیری خواهد شد.

شهردار رشت نیز در این نشست با بیان اینکه معماری ارتباط مستقیمی با میراث فرهنگی و بحث‌های توسعه‌ای دارد، گفت که در نگاه به فضای کالبدی شهر و برنامه‌ریزی‌های مرتبط، نباید یک نگاه تک‌بعدی را دنبال کنیم. مدیریت شهری باید بین بخش‌های مختلف ارتباط برقرار کند و این ارتباط باید یک ارتباط سازمان‌یافته باشد تا بتواند رفتارهای مردم، برنامه‌ریزی شهری و معماری شهری را بهینه کند.

شهردار رشت با بیان اینکه در مقوله‌های مرتبط با برنامه‌ریزی شهری در بخش‌های مختلف باید از یک استراتژی واحد و هماهنگ بهره گرفت، گفت:

برنامه‌ریزی منسجم و در عین حال قابل اتکا می‌تواند در حوزه گردشگری به عنوان یک سند بالادستی قابل اجرا شود. آنچه که جنس کار ما است، تمر کز بر کیفیت‌ها است. به طور مثال با تولید یک جسم ناکارآمد بصری موجب ناهنجاری های بصری می شود که ما را در کنار یک روح ناخوشایند شهری قرار می‌دهد و سرمایه اجتماعی که حاصل تولید ارتباطات است را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عملا میزان نزاع‌ها در جامعه بالا می‌رود.

وی، توجه به معماری شهری را یکی از راه‌های ایجاد آرامش بصری در جوامع شهری دانست و گفت که امیدواریم بتوانیم با کمک حوزه‌های تخصصی و انجمن مردم نهاد یک تیم محرک و کارگروهی خوبی تشکیل دهیم و موضوع معماری را عوام‌فهم کنیم. توجه به امور صرفا به معنای هزینه کردن نیست بلکه می‌توان گاهی با یک معماری ساده، فضای مناسب برای محیط شهری و عمومی ایجاد کرد.

«فاطمه شیرزاد» عضو شورای شهر رشت نیز در این جلسه با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله حسین (ع) افزود که قطعا با امضای تفاهم‌نامه، همکاری بین شهرداری و میراث فرهنگی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به همکاری‌های خوب بین شهرداری و میراث فرهنگی در اجرای پروژه‌های شهری تاکید کرد و گفت که در اجرای پروژه پیاده‌راه فرهنگی رشت، سازمان میراث فرهنگی بسیار همراه و همگام با پروژه بود.

عضو شورای شهر رشت توجه به سنت‌ها در ساخت و سازها را مورد تاکید قرار داد و گفت که انشالله در شهر رشت از تخصص‌های معماران جوان در ایجاد فضایی شهری مناسب به خوبی استفاده می‌شود.

وی، ایجاد تعاملات بین دستگاهی را مورد تاکید قرار داد و گفت:

این ارتباطات با متخصصان و دستگاه‌های مختلف در روند توسعه شهر بسیار موثر هستند.

مدیر برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق رشت رشت با بیان اینکه بعد از ثبت رشت به عنوان شهر خلاق دیدگاه‌های حمایتی نسبت به رشت در یونسکو بیشتر شده است گفت:

این دیدگاه مثبت نشان می‌دهد گیلان می تواند مسیر بهتر و علمی‌تر برای رسیدن به جایگاه بالاتر بر دارد. این اتفاقات برای یک شهر می‌تواند دریچه‌هایی را برای گرفتن پروژه‌های بین‌المللی به ارمغان آورد.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت با اشاره به راه‌اندازی دفتر مدیریت گردشگری در شهرداری رشت گفت که انشالله با ایجاد این دفتر مسیر بهتری برای همکاری‌های متقابل گشوده می‌شود.

«رضا علیزاده» مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری گیلان، از فاطمه قدیمی برای تلاش اثرگذار در ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی تشکر ویژه کرد و گفت:

باید برای پیگیری این مسیر و برای ثبت دیگر غذاهای محلی در یونسکو تلاش دو چندان داشته باشیم.

در این نشست تفاهم‌نامه مابین این دو نهاد توسط شهردار رشت و مدیر کل میراث فرهنگی گیلان به امضا رسید.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه