دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی تبدیل می شوند

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
دو خانه تاریخی سمنان به مرکز اقامتی و سفره خانه سنتی تبدیل می شوند

دو خانه‌ تاریخی «کلانتر» و «طاهری» استان سمنان به‌ ترتیب به سفره‌خانه سنتی و مرکز اقامتی تغییر کاربری می‌دهند.

«حمیدرضا دوست محمدی» سرپرست اداره کل استان سمنان در بازدید فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان سمنان از روند مرمت خانه‌های تاریخی «کلانتر» و «طاهری» سمنان از کاربری جدید این خانه‌ها پس از اتمام مرمت‌شان خبر داد و گفت:

با اجرای طرح واگذاری خانه‌های تاریخی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی و انجام مرمت و احیای این بناها، این خانه‌ها با کاربری جدید به‌زودی آماده بهره‌برداری می‌شوند.

او با اشاره به «خانه تاریخی کلانتر (رجبی)» افزود که کاربری جدید این خانه تاریخی، سفره‌خانه سنتی و فروشگاه صنایع دستی است که تا پیش از نوروز ۹۶ آماده بهره‌برداری می‌شود.

خانه کلانتری

دوست‌محمدی بیان کرد که «خانه تاریخی طاهری» که سبک و سـیاق معماری‌اش یادآور اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی است، نیز در سال آینده و با کاربری مرکز اقامتی به بهره‌برداری می‌رسد.

خانه طاهری سمنان

فرماندار سمنان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، سرپرست بانک ملی و مدیرعامل بانک توسعه تعاون استان سمنان و کارشناسان فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی در این بازدید از روند مرمت خانه طاهری و خانه کلانتر سمنان بازدید کردند و مشکلات سرمایه‌گذار بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مرمت و احیای این خانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

«خانه کلانتر» در اواسط دوره قاجار بنا شده و در قسمت جنوبی سمنان در محله اسفنجان و در نبش میدان ابوذر (پاچنار) قرار دارد. این بنا متعلق به خانواده رجبی (کلانتر وقت سمنان) بوده و دارای یک حیاط مرکزی و باغچه و فضاهایی از جمله راهرو، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، بادگیر است. که یک بادگیر بلند و منحصربه‌فرد نیز روی قسمت جنوبی وجود دارد که از سقف قسمت تابستان‌نشین بیرون آمده است. خانه کلانتر به شماره ۱۷۸۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

«خانه طاهری» نیز در محله اسفنجان که در جنوب غربی شهر سمنان قرار دارد، در سال ۱۳۴۶ هـجری قـمری ساخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه