آغاز فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
آغاز فصل هشتم پژوهش های باستان شناسی دیوار بزرگ گرگان

هشتمین فصل پژوهش‌های میدانی باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان با همکاری باستان‌شناسان ایرانی و بین‌المللی آغاز شد.

«جبرئیل نوکنده» مدیر پروژه پژوهش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان گفت که در فصل هشتم پژوهش‌های باستان‌شناسی دیوار بزرگ گرگان، کارشناسانی از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، پژوهشکده باستان‌شناسی، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان همکاری دارند.

وی افزود که علاوه بر محققان ذکر شده کارشناسانی از موسسات تحقیقاتی کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه، گرجستان و ایرلند این پروژه را همراهی می‌کنند.

نوکنده، درباره اهداف این فصل از کاوش ها گفت:

در این فصل، پژوهش‌های میدانی بیشتر متمرکز بر کاوش در قلعه شماره دو به منظور شناسایی ساختار معماری پادگان‌های وابسته به دیوار بزرگ گرگان، مطالعات باستان شناسی منظر در قلمرو شرقی و شناسایی استقرارگاه‌ها در امتداد دیوار بزرگ گرگان است.

وی افزود که مطالعات ژئوفیزیک دریایی و باستان‌شناسی زیر آب دریای کاسپین به منظور شناسایی آثار غرق شده در دریا، بررسی ژئوفیزیک برای شناسایی ساختار مدفون، مطالعات جانور باستان‌شناسی نیز از دیگر اهداف این پژوهش است.

نوکنده، با اشاره به اینکه تاکنون هشت فصل پژوهش‌های مشترک توسط پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، دانشگاه ادینبورگ، پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان و اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان انجام شده گفت که ده‌ها مقاله در نشریات معتبر علمی داخلی و خارجی منتشر و یک کتاب نیز در این رابطه به چاپ رسیده است که توانسته برخی از رازهای این اثر شگفت‌انگیز را روشن کند.

نوکنده تصریح کرد که دیوار بزرگ گرگان در حاشیه شرقی دریای کاسپین (مازندران) در جلگه گرگان قرار دارد و با شماره ۲۳۴۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود که این دیوار حدود ۴۰ قلعه وابسته، تاسیسات، شبکه آبرسانی و سازه‌های آبی و قلعه شهرهای غیر وابسته به خود دارد و از آجرهایی به ابعاد ۴۰ در ۴۰ در ۱۰ سانتیمتر ساخته شده و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مهندسی امپراطوری ساسانی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه