هفته نامه؛ از ثبت نام راهپیمایی اربعین تا هشدار به مسافران شرق آسیا

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
هفته نامه؛ از ثبت نام راهپیمایی اربعین تا هشدار به مسافران شرق آسیا

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از جزئیات و حواشی پیاده‌روی اربعین، نجات کویر شهداد، هشدار به مسافران شرق آسیا، مرگ اولین زن فاتح اورست و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

پیاده‌روی اربعین

در بخش اول هفته‌نامه گردشگری این هفته، کجارو به مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی می‌پردازد که هر ساله عشاق سیدالشهدا (ع) از جای‌جای ایران با پای پیاده به‌سمت حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا راه می‌افتند تا در چهلمین روز شهادت مظلومانه‌ی سالار شهیدان در جوار حرم مطهر او باشند.

کربلا

شرکت در این مراسم منوط به ثبت نام در سامانه سماح است و از این طریق تمامی اقدامات مربوط به ویزا و خروج از کشور برای زوار محترم انجام می‌شود. حال در این بخش با اطلاعات تکمیلی و حواشی این مراسم باشکوه همراه کجارو باشید.

در ضمن اگر شما هم مشتاق زیارت حرم حسینی (ع) در کربلا هستید، این مقاله کجارو را از دست ندهید: راهنمای سفر به کربلا

هفته گذشته اولین خبری که درباره‌ی پیاده‌روی اربعین منتشر شد، مربوط به اعلام قیمت نهایی بلیط تهران-نجف در ایام اربعین بود. طبق این خبر و بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، هزینه خرید بلیط برای هر نفر در مسیر تهران به نجف، تهران به بغداد و بالعکس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین پروازهای مستقیم از مشهد به نجف و بغداد و بالعکس برای هر نفر یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.

اعلام اسامی دفاتر خدمات مسافرت هوایی مجاز برای فروش بلیت ایام اربعین

پس از آنکه سازمان هواپیمایی کشوری برنامه‌های دقیق خود برای فروش بلیط هواپیما در ایام اربعین را مشخص کرد، حالا سازمان راهداری نیز توضیحاتی جدید درباره چگونگی مدیریت سفرهای اربعین ارائه کرده است.

سازمان هواپیمایی کشوری که از ابتدای محرم سفرهای مربوط به کربلا و نجف را مدیریت کرده از سه برابر شدن مسافران در این ایام خبر داده و اعلام کرده است در اربعین نیز احتمالا همین روال ادامه خواهد داشت.

ازاین‌رو چگونگی مدیریت مسافران در تمام مرزهای مشترک با عراق یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این سازمان خواهد بود.

همچنین سازمان هواپیمایی کشوری اسامی دفاتر خدمات مسافرت هوایی مجاز را اعلام کرد که از ۲۳ آبان ماه امسال نسبت به فروش بلیط برای ایام اربعین حسینی اقدام می‌کنند.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان یاد شده گفت:

دفاتر خدمات مسافرت هوایی مجاز از ۲۳ آبان تا پنجم آذرماه امسال اقدام به فروش بلیط هواپیما می‌کنند که مصادف با ایام اربعین حسینی است.

با هجوم خیل مردم برای ثبت نام و مشرف شدن به کربلای معلی، خبر افتتاح اولین هتل استاندارد این شهر طی هفته‌ی آتی هم به گوش رسید. بر اساس این گزارش، به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، نخستین هتل استاندارد کربلا، هفته آینده افتتاح خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است که مهلت ثبت‌نام برای پیاده‌روی کربلا، ۱۶ روز دیگر به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:


آثار باستانی و میراث فرهنگی

در بخش دوم هفته‌نامه گردشگری کجارو به اخبار مربوط به آثار باستانی و کشفیات جدید هفته‌ی گذشته می‌پردازیم.

تبدیل آرامگاه فردوسی به مرکز نقالی و شاهنامه خوانی ایران

اولین خبر مربوط به فردوسی و مقبره‌ی وی بود. به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، آرامگاه استاد سخن باید مرکز نقالی و شاهنامه‌خوانی ایران باشد.

«حسین زارع‌صفت» در آیین آغاز به کار رسمی دفتر گردشگری ادبی گفت که شاهنامه‌خوانی یک سنت فرهنگی است که ریشه در باورهای آیینی و سنتی ایران دارد و خاستگاه و جایگاه آن آرامگاه فردوسی است.

حسین زارع‌صفت افزود که آرامگاه فردوسی باید هم‌نشینی زبان و ادب فارسی باشد و محفل‌های شعرخوانی و شاهنامه‌خوانی در آرامگاه فردوسی برگزار شود.

شهداد، شهر عصر مفرغی کرمان از نابودی نجات یافت

خبر بعدی مربوط به منطقه‌ی تاریخی شهداد است، که با اجرای پروژه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم از نابودی در امان ماند.

شهداد، محوطه‌ای بسیار بزرگ متعلق به عصر مفرغ است که بر اساس پراکندگی مواد فرهنگی سطحی، حدود ۲۰۰ هکتار وسعت دارد. نصیر اسکندری، سرپرست پروژه گمانه‌زنی به‌منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم‌های محوطه شهداد و استادیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه جیرفت با اعلام این خبر، هدف اصلی از انجام این طرح را تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه برای جلوگیری از تخریب محوطه اعلام کرد.

او با بیان اینکه نقشه توپوگرافی از این محوطه بسیار بزرگ تهیه شده است، افزود:

در این طرح علاوه بر گمانه‌زنی، یک بررسی سطحی هدفمند برای تعیین وسعت دقیق استقرار این مرکز شهری عصر مفرغی و شناخت الگوی درون استقراری آن انجام شد.

بازسازی چهره مردان نمکی

خبر بعدی مربوط به زنجان و مردان نمکی منحصربه‌فرد این شهر است. به گفته باستان‌شناس آلمانی ساخت تصاویر سه‌بعدی از مردان نمکی کشف شده در معدن نمک چهرآباد زنجان علاوه بر ارائه اطلاعات گسترده در هر لحظه و هر نقطه از جهان، می‌تواند چهره مردان نمکی را بازسازی کند.

نیکلاس شیمرل باستان‌شناس آلمانی گفت که در بخشی از مطالعات باستان‌شناسی روی مردان نمکی، تصویربرداری و عکاسی با ثبت تمام جزئیات و بخش‌ها، انجام می‌شود.

وی یادآورشد که این تصاویر و عکس‌ها با ثبت همه جزئیات به تعداد انبوه وارد نرم‌افزاری به نام «اگی سافت، فتو اسکن» (agisaft- foto scan) می‌شود.

توزیع ۵۰ هزار بروشور دوزبانه تخت جمشید برای گردشگران

گزارش بعدی مربوط به تخت جمشید و توزیع ۵۰ هزار بروشور دوزبانه برای گردشگران است. مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت که با توجه به مسافرپذیر بودن اماکن تاریخی تخت جمشید، نقش رستم، موزه تخت جمشید، شهر استخر و نقش رجب و استقبال پرشمار گردشگران داخلی و خارجی، برای خدمات‌رسانی مناسب به بازدیدکنندگان بروشور دو زبانه معرفی محوطه‌های تاریخی یاد شده با همکاری بخش خصوصی چاپ و آماده توزیع است.

غار مومنایی در سراوان سیستان و بلوچستان کشف شد

همچنین هفته‌ی گذشته خبری شنیدیم مبنی بر کشف یک غار مومنایی در سیستان و بلوچستان که در ادامه خلاصه‌ی آن را می‌خوانید. 

غار مومنایی دارای ماده معجزه‌آسا در دهستان کله گان در نقطه صفر مرزی این شهرستان واقع در جنوب شرق سیستان و بلوچستان کشف شد. موسی دهقان‌نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست سراوان گفت:

در پی شایعات اخیر در فضای مجازی از وجود حیوانی ناشناخته در دهستان کله گان که موجب رعب و وحشت در میان مردم بومی منطقه شده بود، در همان روزهای اولیه این شایعه ماموران حفاظت محیط زیست سراوان وارد منطقه شدند.

وی بیان کرد که به‌مدت ۲ شبانه‌روز در تمامی نقاط دهستان دره‌ها، جنگل‌ها، نخلستان‌ها و کوه‌های منطقه به جست‌و‌جوی این موجود پرداختند که هیچ اثری از ردپا، سرگین یا علایم دیگر این موجود پیدا نشد.

وی ادامه داد که در حین جست‌و‌جوی این حیوان در یکی از کوه‌های موجود در این دهستان معروف به کوه کله گان موفق شدیم غاری را کشف کنیم که دهانه ورودی آن به ارتفاع ۲ متر و عرض ۷۰ سانتی‌متر و در ادامه این غار، ارتفاع به ۸ متر می‌رسید. از همان ابتدای ورود به غار بوی تندی به مشام می‌رسید که پس از بررسی متوجه شدیم که در این غار ماده‌ای به نام «مومنایی» وجود دارد.

از عمارت کنسولگری انگلیس در کرمان در فروردین ۹۶ بهره برداری می شود

آخرین خبر این بخش مربوط به بهره‌برداری از عمارت کنسولگری کرمان در فروردین ۹۶ است. محمود وفایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در حاشیه بازدید قائم مقام وزیر کشور و جمعی از مسئولان استان از پروژه‌های عمرانی شهر کرمان و اراضی دولتی و غیرکاربری آزادشده طاهرآباد، با اعلام این خبر گفت:

فاز اول این پروژه که شامل استحکام‌بخشی و سبک‌سازی بام این عمارت است، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان به اتمام رسیده است.

وی یادآور شد که فاز دوم این پروژه شامل تزیینات، محوطه‌سازی، عملیات مرمت و بازسازی می‌شود که با تامین اعتبار حدود ۸۰۰ میلیون تومان عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و مقرر شده این بنا به موزه اسناد صنعت نفت تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:


هشدار به مسافران تایلند، مالزی و سنگاپور

هشدار به مسافران تایلند، مالزی و سنگاپور

اداره‌های میراث فرهنگی استان‌ها در نامه‌ای به انجمن‌های مسافرتی اعلام کردند در برگزاری تورهای گردشگری تایلند، مالزی و سنگاپور به‌دلیل شیوع ویروس زیکا هشدارهای لازم را به مسافران بدهند.

شیوع ویروس زیکا در برخی از کشورها موجب شده است تا مسافران آن‌ها دچار مشکلاتی شوند. یکی از این مشکلات، عدم دریافت ویزا برای سفر به کشورهای دیگر است.

سنگاپور کشور دیگری است که چند روز پیش از ابتلای ۴۱ نفر دیگر به این ویروس خبر داد. هم‌زمان با تایید ۴۱ سنگاپوری به زیکا، دولت مالزی نیز تدابیر بهداشتی را در مرز دو کشور هنگام ورود و خروج اتباع سنگاپور و مالزی افزایش داد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوآلالامپور نیز با توجه به گسترش موارد ابتلا به ویروس زیکا در جنوب شرق آسیا و مشاهده سه مورد آن در مالزی، به مسافران ایرانی عازم این کشور توصیه‌هایی بهداشتی ارائه کرد.

پس از آن وزارت بهداشت ایران هم هشدارهایی را به برگزارکنندگان تورهای گردشگری و مسافران این سه کشور اعلام کرد.

اکنون برخی از اداره‌های کل میراث فرهنگی در استان‌ها در نامه‌ای به انجمن‌های صنفی دفاتر مسافرتی خبر از ممنوعیت این تورها را داده‌اند. البته برخی دیگر نیز به اعلام یک هشدار اکتفا کرده‌اند.

اما «علی رفیعی» معاون گردشگری استان تهران که دفاتر مسافرتی زیادی را تحت پوشش دارد، گفت:

در این استان ممنوعیتی برای سفر به این کشورها اعلام نکرده‌ایم. اما به‌دلیل اینکه وزارت بهداشت نامه ای را به ما نوشت و اعلام کرد که توصیه های لازم را بدهیم، این موارد را به دفاتر خدمات مسافرتی تهران نیز ابلاغ کردیم.

بیشتر بخوانید: هشدار به مسافران تایلند، مالزی و سنگاپور


دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه