کدام کشورها بیشترین افراد سیگاری را دارند؟

امیرعلی محمودی | دوشنبه, ۱۲ مهر ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

اطلاعاتی که اخیرا از «سازمان بهداشت جهانی» به دست آمده، آمار و ارقام ترسناکی در مورد میزان استعمال دخانیات در سراسر جهان را نشان می‌دهد. 

از آنجایی که سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی کشورهای توسعه یافته غیرقانونی است، میزان استعمال دخانیات نیز در این کشورها با کاهش روبرو بوده است. این قانون و نیز روند کاهش استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی عمدتا طی چند دهه‌ی اخیر و در آمریکا، کانادا و اروپا دیده شده است.

قانون مشابهی در چین وضع شد که طی آن، استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی جرائم سنگینی برای افراد خاطی به همراه داشت. با این حال، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که میزان استعمال دخانیات یک بار دیگر رو به افزایش است؛ اما این بار در کشورهای در حال توسعه. طبق اطلاعاتی که از سازمان مذکور به دست رسیده، از میان جمعیت سیگاریِ یک میلیارد نفری جهان، حدودا ۸۰ درصد از آنان در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند. در ادامه، با فهرست کشورهایی که بیشترین جمعیت سیگاری را دارند، آشنا خواهیم شد.

۱۰. ساموآ (۴۰٫۹ درصد بزرگسالان سیگاری؛ اطلاعات دقیقی در دست نیست)

سیگار

حدودا ۴۰٫۹ درصد از جمعیت بزرگسالان کشور ساموآ، سیگاری هستند. طبق آمار و ارقام، مردان این کشور بیشتر از زنان آن سیگاری هستند. گفته می‌شود که ۳,۸۰۰ کودک و ۲۸,۰۰۰ بزرگسال در ساموآ، به طور مداوم به استعمال دخانیات می‌پردازند. اگرچه دولت ساموآ تلاش‌هایی در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی درباره‌ی خطرات استعمال دخانیات انجام داده، اما مردم این کشور بدون توجه به این موضوع به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند. به همین دلیل، اقدامات پیشگیرانه‌ی بیشتری بایستی در این کشور صورت گیرد.

۹. بوسنی و هرزگووین (۴۲٫۲ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۴/۸ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

بر اساس اطلاعات به دست آمده، ۴۲٫۲ درصد از افراد بزرگسال کشور بوسنی و هرزگووین سیگاری هستند که هر یک از آن‌ها روزانه تقریبا ۱۴/۸ عدد سیگار می‌کشند. همچنین قیمت سیگار در این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی بسیار ارزان است. حتی برخی از آمار نشان می‌دهند که نیمی از افراد بزرگسال بوسنی و هرزگووین، سیگاری هستند. از جمله اقدامات این کشور برای مبارزه با استعمال دخانیات، برگزاری «کنفرانس‌های بین‌المللی کنترل دخانیات» بوده است.

۸. صربستان (۴۲٫۳ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۹ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

تقریبا ۴۲٫۳ درصد از افراد بزرگسال کشور صربستان سیگاری بوده و هر یک از آنان روزانه ۱۹ عدد سیگار می‌کشند. این میزان بالای مصرف سیگار در صربستان، به دلیل نبود قوانین سفت و سخت از سوی دولت و نیز عدم ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی است. آمارها نشان می‌دهند که مردم صربستان بیشتر از مردم دیگر کشورهای اروپا سیگار می‌کشند. البته دولت صربستان اخیرا اقداماتی در زمینه‌ی منع استعمال دخانیت در مکان‌های عمومی انجام داده است. مردم صربستان مدعی هستند که سیگار کشیدن بخشی از فرهنگ آنان است اما دولت این کشور به مقابله با این باور برخاسته است.

۷. بلاروس (۴۲٫۴ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۴/۶ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

تقریبا ۴۲٫۴ درصد از افراد بزرگسال کشور بلاروس سیگاری بوده و هر یک از این افراد، به طور متوسط روزانه ۱۴٫۶ عدد سیگار می‌کشند. طبق برآوردهای وزارت بهداشت این کشور، ۶۵ درصد از دانش‌آموزان و دانشجویان بلاروسی سیگاری هستند. از جمله دلایل بالا بودن جمعیت سیگاری در بلاروس، می‌توان به ارزان بودن قیمت سیگار در این کشور و نیز نبود قوانین باز دارنده اشاره کرد. همچنین بیشتر کشورهای اروپایی، سیگارهای ارزان‌قیمت خود را از بلاروس تهیه می‌کنند.

۶. اتریش (۴۳٫۳ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۰٫۴ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

تقریبا ۴۳٫۳ درصد از افراد بزرگسال کشور اتریش سیگاری بوده و هر یک از این افراد، به طور متوسط روزانه ۱۰٫۴ عدد سیگار می‌کشند. شاید دلیل این موضوع عدم وضع قوانین مرتبط با سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی این کشور باشد. البته رستوران‌های اتریش استثنا بوده و استعمال دخانیات در آن‌ها ممنوع است، ولی دیگر تأسیسات بزرگ یا ادارات این کشور تنها دارای بخش‌های کوچک و ویژه‌ای هستند که سیگار کشیدن در آن‌ها قدغن است. از دیگر مشکلات اتریش می‌توان به مقاومت مردم این کشور در برابر استعمال سیگار اشاره کرد؛ در واقع مردم اتریش سیگار کشیدن را بخشی از فرهنگ خود می‌دانند. با توجه به این‌که فروش سیگار در محوطه‌ی بیمارستان‌های اتریش نیز منع قانونی ندارد، وضع قوانین باز دارنده در این کشور، امری بسیار دشوار خواهد بود.

۵. اوکراین (۴۳٫۳ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۵٫۲ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

جمعیت سیگاری اوکراین متشکل از ۴۳٫۳ درصد از افراد بزرگسال این کشور است که هر یک از آنان، روزانه به طور متوسط ۱۵٫۲ سیگار می‌کشند. استعمال دخانیات در تمامی مکان‌های عمومی داخلی (مانند رستوران‌ها) و خارجی (مانند خیابان‌ها) اوکراین ممنوع است. اگرچه میزان استعمال دخانیات در اوکراین با کاهش روبرو بوده، اما تعداد جمعیت سیگاری نوجوانان این کشور چهار برابر جمعیت سیگاری بزرگسالان آن است. بیشتر افراد سیگاری اوکراین، در مناطق غربی کشور زندگی می‌کنند.

۴. روسیه (۴۸٫۳ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۵٫۸ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

تقریبا ۴۸٫۳ از افراد بزرگسال کشور روسیه سیگاری هستند که هر یک از این افراد، روزانه به طور متوسط ۱۵٫۸ سیگار می‌کشند. کارخانه‌های دخانیات روسیه تا همین اواخر از قوانین خاصی پیروی نمی‌کردند. قوانین منع استعمال دخانیات در مکان‌های عمومیِ داخلی و خارجی روسیه در ژوئن سال ۲۰۱۴ اجرایی شده و همچنین هرگونه تبلیغات دخانیات نیز در این کشور قدغن اعلام شد. همچنین تابلوهای حاوی هشدار درمورد عدم استعمال دخانیات نیز در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی روسیه نصب شد. مردان روسی بیشتر از زنان این کشور سیگار می‌کشند.

۳. نائورو (۴۹٫۳ درصد بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۳٫۵ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

حدودا ۴۹٫۳ درصد از افراد بزرگسال کشور نائورو سیگاری هستند که هر یک از این افراد، روزانه به طور متوسط ۳٫۵ سیگار می‌کشند. وجود این میزان افراد سیگاری در نائورو کمی بحث‌برانگیز است، چرا که این کشور کوچکترین کشور جزیره‌ای جهان محسوب می‌شود و تنها ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد. از سوی دیگر، سطح زندگی در نائورو زمانی بسیار بالا ارزیابی می‌شد. در نائورو بیش از نیمی از زنان و حدودا ۵۰ درصد از مردان کشور سیگاری هستند. این روند که زنان این کشور بیش از مردان آن به استعمال دخانیات می‌پردازند، برخلاف گرایش دیگر کشورها است که البته تا حدودی میزان ۳٫۵ عدد سیگار استعمال شده در روز را نیز توجیه می‌کند؛ چرا که به طور کلی، زنان کمتر در اجتماع به سیگار کشیدن می‌پردازند.

۲. یونان (۵۱٫۷ بزرگسالان سیگاری؛ استعمال ۱۶ سیگار در روز توسط هر فرد سیگاری)

سیگار

حدودا ۵۱٫۷ درصد از افراد بزرگسال کشور یونان سیگاری هستند که هر یک از این افراد، روزانه به طور متوسط ۱۶ عدد سیگار می‌کشند. طبق آمار و ارقام به دست آمده، یونان بیشترین جمعیت سیگاری بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۰ را داشته است. اگرچه قوانین بازدارنده در زمینه‌ی منع استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی یونان وجود دارد اما مردم این کشور بدون توجه به این مسائل، به سیگار کشیدن خود ادامه می‌دهند.

۱. کره شمالی (۵۸٫۶ درصد بزرگسالان سیگاری؛ اطلاعات دقیقی در دست نیست)

سیگار

کره شمالی در صدر فهرست ما قرار دارد. تقریبا ۵۸٫۶ درصد از افراد بزرگسال این کشور سیگاری هستند. مردم کره شمالی با بی توجهی اقدام به سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی می‌کنند. مردم این کشور در پارک، سینما، دفاتر اداری، رستوران و قطار نیز به استعمال دخانیات می‌پردازند. گروه سنی ۱۵ و بالاتر در کره شمالی، بیشترین جمعیت سیگاری این کشور را تشکیل می‌دهند. اطلاعات دقیقی درمورد استعمال دخانیات زنان کره شمالی در دست نیست.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه