راهنمای سفر به ایروان

ایروان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور ارمنستان است و در منطقه‌ای مرتفع در دامنه‌های جنوبی کوهستان آرارات قرار دارد. آب و هوای مناسب و هزینه‌های پایین سفر به این شهر در مقایسه با سایر مقاصد خارجی، سبب استقبال ایرانیان در سفر به ایروان، به‌خصوص در تابستان‌ها می‌شود.

ارمنستان در همسایگی ایران قرار دارد و برای سفر به ایروان می‌توانید راه‌های مختلفی را انتخاب کنید. در راهنمای سفر به ایروان ما اطلاعات جامعی درباره همه آنچه در این سفر نیاز دارید به شما ارائه می‌دهیم. اگر می‌خواهید به ایروان سفر کنید، در ادامه با ما همراه شوید.

هرآنچه باید در سفر به ایروان بدانید:

چرا به ایروان سفر کنیم؟

راه های سفر به ایروان

در ایروان چکار کنیم؟

در ایروان کجا اقامت کنیم؟

در سفر به ایروان چه غذایی بخوریم؟

بهترین زمان سفر به ایروان چه فصلی است؟

نکات مهم برای سفر به ایروان

حمل و نقل در ایروان

هزینه‌های سفر به ایروان چقدر است؟

چرا به ایروان سفر کنیم؟

نمایی از شهر ایروان و ساختمان های آن از بالا

منبع عکس: سایت توریستگاه،‌ عکاس نامشخص

شهر ایروان از تاریخی‌ترین مناطق اطراف ایران است که مردمانی اصیل در آن زندگی می‌کنند. گرچه از زمان استقلال ارمنستان تاکنون زمان زیادی نمی‌گذرد، مردم این کشور آداب، رسوم و سنت‌های فرهنگی مختص به خود را دارند. به‌دلیل نزدیکی شهر ایروان به کشور ما تشابه فرهنگی زیادی بین ساکنان ارمنستان با مردم ایران وجود دارد.

در طول سال‌های طولانی ارامنه زیادی به ایران مهاجرت کرده‌اند و در شهرهای مختلف کشور ما ساکن شده‌اند. گردشگران ایرانی زیادی نیز هر ساله برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و سنت‌های مردم این سرزمین و گذراندن تعطیلات به این کشور سفر می‌کنند.

دیدنی های اطراف ایروان در پاییز میان انبوه درختان رنگارنگ

منبع عکس: سایت فیکس تراولز، عکاس نامشخص

جاهای دیدنی ایروان از دیگر دلایل سفر گردشگران مختلف به این شهر هستند. قرار گرفتن این شهر در دامنه کوهستان آرارات و منطقه قفقاز با جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد، این شهر را به مقصدی مناسب برای گردشگری در طبیعت تبدیل می‌کنند. قدمت چند هزار ساله این شهر نیز یادگارهای زیبای تاریخی از کلیساها و مساجد گرفته تا بناها و آثار باستانی به‌جای گذاشته‌ است.

کشاورزی در ارمنستان رونق زیادی دارد و در غذاهای ارمنی از تازه‌ترین محصولات غذایی استفاده می‌کنند. سبزیجات تازه و گوشت مواد اولیه اصلی در غذاهای ارمنی هستند. در سفر به این شهر، می‌توانید از طعم لذیذ غذاهای این شهر در رستوران‌ها و کافه‌های متنوع ایروان لذت ببرید.

کلیساهای ارمنستان در دل کوهستان های پاییزی و رنگارنگ

منبع عکس: سایت مقتدر سیر، عکاس نامشخص

شهر ایروان از ارزان‌ترین مقاصد گردشگری خارجی برای ایرانیان به شمار می‌رود. پس از ترکیه و گرجستان، ارمنستان از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری مردم ایران در طول سال است. هزینه‌های پایین سفر برای انتخاب هتل، حمل و نقل عمومی و رستوران‌های ایروان، سفر به این شهر را آسان‌تر از سایر کشورهای اطراف ایران می‌کنند. مراکز خرید ایروان نیز از پرترددترین نقاط این شهر میان گردشگران هستند و در سفر به ایروان می‌توانید زمانی را به بازدید از مراکز خرید این شهر اختصاص دهید.

راه های سفر به ایروان

هواپیمای شرکت ارمنیا در باند فرودگاه

منبع عکس: سایت ستاره ونک، عکاس نامشخص

با توجه به قرارگیری کشور ارمنستان در همسایگی شمال غربی ایران، راه‌های متفاوتی برای سفر به این کشور پیش روی شما قرار دارد. با توجه به موقعیت، سلیقه و بودجه خود می‌توانید بهترین گزینه را برای سفر به ایروان انتخاب کنید. در این بخش ما راه‌های متفاوتی برای سفر به کشور ارمنستان و شهر ایروان را به شما معرفی می‌کنیم.

سفر به ایروان با تور

نمایی از میدان مرکز شهر ایروان و ساختمان های اطراف آن از بالا

منبع عکس: سایت مقتدر سیر، عکاس نامشخص

اگر قصد سفر به ایروان با تور را دارید، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از سفر به این کشور خواهید داشت. آشنایی با جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایروان نیز به شما در بازدید از مناطق مورد نظرتان کمک می‌کنند.

سفر با تور امکان استفاده از هتل و امکانات آن، گشت شهری و مراکز خرید متفاوت را برای شما فراهم می‌کند. در سفر به ایروان با تور، انرژی کمتری برای برنامه‌ریزی سفر صرف خواهید کرد و به همین دلیل تورهای ایروان طرفداران زیادی دارند.

سفر هوایی به ایروان

هواپیمای شرکت ایوان ایر در حال تیک آف

منبع عکس: سایت وینوک، عکاس نامشخص

مدت زمان پرواز تهران به ایروان در حدود یک ساعت و نیم است و با وارد کردن تاریخ و تعداد بلیط مورد نظر خود می‌توانید پرواز شرکت‌های مختلف هواپیمایی را در کجارو بررسی کنید. قیمت پروازها و کلاس‌های متنوع پروازی نیز به‌صورت یک‌جا برای شما به نمایش در می‌آیند و امکان مقایسه آن‌ها را خواهید داشت. به این ترتیب با مقایسه پروازهای مختلف و در نظرگیری شرایط خود، بهترین بلیط هواپیما را تهیه کنید.

سفر زمینی به ایروان

اتوبوس در سفر زمینی جاده ای به ایروان

منبع عکس: سفر دات کام، عکاس نامشخص

برای سفر زمینی به ایروان می‌توانید از طریق مراجعه به پایانه‌های غرب و بیهقی، بلیط اتوبوس برای ایروان خریداری کنید. البته برای تهیه بلیط اتوبوس ایروان خرید به‌صورت آنلاین نیز وجود دارد. اتوبوس‌های پایانه بیهقی به‌صورت یک روز در میان به‌سمت ارمنستان حرکت می‌کنند و زمان حرکت آن‌ها در حدود ساعت ۱۲ ظهر است. ساعت و نحوه سرویس‌دهی شرکت‌های اتوبوسرانی به مقاصد خارج از ایران در طول سال تغییرات زیادی دارند و به همین دلیل بهتر است بلیط به مقصد شهرهای خارجی را به‌صورت حضوری تهیه کنید یا پیش از اقدام به پرداخت اینترنتی هزینه بلیط، به‌صورت تلفنی شرایط سفر را از پایانه و شرکت مورد نظر خود استعلام کنید.

جاده کوهستانی در مرز ارمنستان در جوار کوه ها

منبع عکس: وبلاگ زیر آسمان‌های جهان، عکاس نامشخص

شهر ایروان تا تهران در حدود ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد و پیمودن این مسیر با اتوبوس بین ۱۶ تا ۱۷ ساعت طول می‌کشد. در این مسیر اتوبوس‌ها از تهران به‌سمت شمال غربی ایران و مرز نوردوز در جوار رودخانه ارس می‌روند. فاصله تهران تا مرز نوردوز در حدود ۷۷۰ کیلومتر است و پس از رسیدن به مرز، برای انجام تشریفات گمرکی باید زمانی را از اتوبوس پیاده شوید تا مدارک و وسایل همراه شما کنترل شوند.

به‌جز اتوبوس، تاکسی‌های دربست نیز شما را به شهر ایروان یا تا مرز نوردوز می‌برند. این گزینه برای خانواده‌ها مناسب است. اگر مسافت تا مرز را به‌وسیله تاکسی‌های داخل ایران طی کنید، پس از انجام تشریفات گمرکی وعبور از مرز نوردوز می‌توانید با پرداخت هزینه‌ مناسب با ون‌ها و تاکسی‌های ارمنستان به ایروان برسید؛ اما در این صورت در برنامه‌ریزی زمان سفر دقت کنید تا در ساعت‌های نخست روز به مرز نوردوز برسید.

مسیر جاده ای جلفا به نوردوز در جوار رودخانه ارس

جاده ارس، منبع عکس: smarttiz.ir

سفر به ایروان با اتوبوس و تاکسی در مقایسه با سفر هوایی بسیار به‌صرفه‌تر هستند؛ اما انجام تشریفات بازرسی در مرز بسیار خسته‌کننده و در زمان تردد بالا در فصل شلوغ گردشگری طولانی است. با توجه به اینکه اتوبوس‌ها شب هنگام به مرز نوردوز می‌رسند، تجمع گردشگران در این زمان در مرز بالا است و امکانات مناسبی برای استراحت مسافران وجود ندارد؛ پس اگر به‌وسیله اتوبوس به ارمنستان سفر می‌کنید، آمادگی لازم برای توقف طولانی در مرز را داشته باشید.

سفر به ایروان با خودروی شخصی

جاده های پر پیچ و خم جلفا به نوردوز در جوار درختان سرسبز

منبع عکس: تین نیوز، عکاس نامشخص

یکی از راه‌های سفر به ایروان استفاده از خودروی شخصی است. برای این کار نخست باید از سلامت کامل وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید، سپس با مراجعه به کانون جهانگردی در خیابان خرمشهر تهران اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی و مدارک کاپوتاژ ماشین کنید.

برای دریافت مدارک کاپوتاژ ماشین و گواهینامه بین المللی در سفر با خودروی شخصی به ایروان، از یک ماه زودتر اقدام کنید تا زمان کافی برای تکمیل مدارک داشته باشید

به خاطر داشته باشید برای دریافت مدارک حداقل یک ماه پیش از سفر اقدام کنید تا مشکلی به‌لحاظ تداخل زمانی برای شما پیش نیاید. اگر مدارک مورد نظر را در اختیار دارید نیز دقت کنید که در زمان سفر باید بیش از یک ماه از تاریخ انقضای این مدارک باقی مانده باشد. گواهینامه‌های بین‌المللی یک و سه ساله هستند و دریافت آن‌ها در حدود ۱۲۰ و ۳۷۰ هزار تومان هزینه دارد. مدارک مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی به ایروان شامل گواهینامه بین المللی، کارت بین المللی خودرو، بیمه کارت سبز خودرو و پلاک ترانزیت می‌شود.

مسیر جاده مرزی ایران به ارمنستان در جوار رودخانه ارس

جاده مرزی ایران و ارمنستان در جوار رود ارس، عکاس: امیر ثناجو

مسیر زمینی به‌سمت مرز ایران با ارمنستان از جاده‌های بسیار زیبا و خوش آب و هوا با مناظری زیبا و بکر می‌گذرد و تجربه سفر با ماشین شخصی به ایروان می‌تواند برای شما بسیار لذت‌بخش و مانا باشد. در این مسیر نخست باید به شهر تبریز بروید و سپس راه را به‌سمت جلفا ادامه دهید. از شهر جلفا  تا روستای دستجرد فاصله‌ای در حدود ۷۰ کیلومتر پیش روی شما قرار دارد و پس از آن باید به‌سمت مرز نوردوز حرکت کنید. این مسافت نیز نزدیک به ۵۰ کیلومتر است.

در فصل شلوغ گردشگری مدت انتظار در مرز زمینی نوردوز برای کنترل مدارک و وسایل شما بسیار طولانی‌تر از دیگر زمان‌های سال است

پس از رسیدن به مرز و انجام تشریفات گمرکی در آن، به کشور ارمنستان وارد می‌شوید. مدت زمان کنترل مدارک و ماشین شخصی شما بسته به تجمع مسافران در پایانه مرزی متفاوت است و ممکن است بیش از چند ساعت طول بکشد. پس از ورود به ارمنستان می‌توانید از دو مسیر خود را به شهر ایروان برسانید.

مسیر نخست از مرز نوردوز ارمنستان تا ایروان از شهرهای مغزی، لهواز، لرنادزور، کاپان، اغوانی و آرپی می‌گذرد و به ایروان می‌رسد. این مسیر در حدود ۳۸۰ کیلومتر است و پیمودن آن نزدیک به چهار ساعت طول می‌کشد. مسیر دوم در حدود ۶۰ کیلومتر طولانی‌تر است و پس از شهر اغوانی با گذشتن از شهرهای وایک، شاتین، گغوویت و لاشن به ایروان می‌رسد.

جاده های پیچ در پیچ جلفا به ایروان

منبع عکس: یزدان گشت،‌ عکاس نامشخص

پیش از آغاز سفر زمینی با خودروی شخصی به ارمنستان حتما روغن ماشین خود را تعویض و پیش از خروج از کشور در آخرین پمپ بنزین باک خودروی خود را پر کنید. مدارک کامل کاپوتاژ را در دسترس نگه دارید تا در صورت درخواست پلیس ارمنستان مدارک را به آن‌ها نشان دهید. برای سهولت در عبور از مرز، طوری برنامه‌ریزی کنید که در نخستین ساعت‌های صبح به مرز برسید و به خاطر داشته باشید حساسیت پلیس ارمنستان بر ماشین‌های با شماره ترانزیت بالا است؛ پس قوانین راهنمایی و رانندگی را به‌درستی رعایت کنید.

در ایروان چکار کنیم؟

شهر ایروان از نمای بالا زیر آسمان آبی

شهر ایروان، عکاس نامشخص

در سفر به ایروان می‌توانید زمان زیادی را به بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر و اطراف آن اختصاص دهید. بناهای باستانی و یادگارهای تاریخی زیبایی در گوشه و کنار ایروان به چشم می‌خورند. مناظر زیبا و جاذبه‌های طبیعی نیز در اطراف ایروان گردشگران را جذب می‌کنند. مراکز خرید ایروان نیز برای گشت‌وگذار و خرید سوغات بسیار مناسب هستند. در این قسمت به معرفی جاذبه‌های مختلف در ایروان می‌پردازیم.

جاهای دیدنی ایروان

میدان جمهوری

نمایی از میدان جمهوری ایروان با تصویر برج ساعت

منبع عکس: سایت نکست هالیدی، عکاس نامشخص

میدان جمهوری در مرکز شهر ایروان از مهم‌ترین بخش‌های این شهر است که مرکز تجمع گردشگران این شهر نیز به شمار می‌رود. طراحی این میدان به دست معمار ارمنی برجسته الکساندر تامانیان انجام شده است و اطراف این میدان ساختمان‌های دولتی مانند ساختمان هیئت دولت، ساختمان وزارت امور خارجه، ساختمان پست مرکزی، موزه تاریخ ملی و هتل زنجیره‌ای ماریوت قرار گرفته‌اند. آب‌نماهای رنگارنگ در این میدان توجه بسیاری از گردشگران را برای عکاسی جلب می‌کنند. (مشاهده روی نقشه)

دژ اربونی

دژ تاریخی اربونی در شهر ایروان و زمین های سبز اطراف  آن

منبع عکس: سایت روماکو، عکاس نامشخص

دژ اربونی بنایی تاریخی است که در حال حاضر آن را به موزه‌ تبدیل کرده‌اند. بخش‌های بازسازی شده قلعه اربونی در دامنه‌های تپه‌ای در ایروان در حال حاضر محل نمایش آثار باستانی و اشیای کشف‌شده از این منطقه است. بازدید از این موزه و قلعه تاریخی اطلاعات جالبی از تاریخچه ارمنستان و نخستین اقوام ساکن در این سرزمین به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. (مشاهده روی نقشه)

خانه اپرا

نمای بیرونی خانه اپرای ایروان با مجسمه مقابل آن

منبع عکس: سایت تورکده، عکاس نامشخص

ساختمان خانه اپرا در شهر ایروان یکی از ۱۰ سالن اپرای برجسته در جهان است که معماری زیبای آن توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. یک قسمت از این ساختمان به اجرای برنامه‌های ارکستر سموفونی ارمنستان و بخش دیگر به سالن اجرای باله و اپرا اختصاص دارد. طراحی این بنا را الکساندر تامانیان، معمار معروف ارمنستان نزدیک به یک قرن پیش انجام داده و این ساختمان در سال ۱۹۳۱ میلادی با نظارت این هنرمند ساخته شده است. ساختمان اپرا از معروف‌ترین جاذبه‌های شهر ایروان میان گردشگران است و از یک سو به میدان آزادی می‌رسد. میدان آزادی نیز از جاذبه‌های گردشگری محبوب میان مسافران است. (مشاهده روی نقشه)

موزه هنر کافسچیان

قوری ساخته شده با سیم در موزه هنر ایروان

منبع عکس: سایت توریستگاه، عکاس نامشخص

موزه هنر کافسچیان معروف‌ترین موزه آثار هنری و محل برگزاری بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور ارمنستان است. این موزه در فاصله کوتاهی از آبشار ایروان قرار گرفته است و در طول سال برنامه‌های مختلف هنری مانند کنسرت و نمایش فیلم در آن اجرا می‌شوند. معماری این بنا توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر علاقه‌مند به آشنایی با هنر هنرمندان سایر ملل هستید، در سفر به ایروان حتما از این موزه بازدید کنید. (مشاهده روی نقشه)

موزه ماتناداران

نمای ورودی عمارت موزه ماتناداران ایروان

منبع عکس: آریام تور، عکاس نامشخص

موزه ماتناداران از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی و فرهنگی در خیابان ماشتوتس ایروان است. از این ساختمان با عنوان موزه آثار خطی ارمنستان نیز یاد می‌شود. در موزه ماتناداران از چندین هزار نسخه خطی و کتاب‌های دست‌نویس به زبان ارمنی و دیگر زبان‌های مشرق زمین نگهداری می‌کنند. این موزه از برجسته‌ترین گنجینه‌های ادبی در ارمنستان است. (مشاهده روی نقشه)

مسجد کبود

نمای بیرونی مسجد کبود ایروان و حوض مقابل آن

منبع عکس: iqna.ir، عکاس نامشخص

مسجد کبود ایروان را با نام مسجد آبی نیز می‌شناسند. از مجموع هشت مسجد ساخته شده در سال‌های گذشته در شهر ایروان، در حال حاضر تنها مسجد کبود باقی مانده است. این مسجد در حدود سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ شمسی توسط ایران بازسازی شد و در حال حاضر نیز پایگاهی برای آموزش زبان فارسی است. بازدید از این جاذبه تاریخی ایروان در خیابان مسروپ ماشتوتس خالی از لطف نیست. (مشاهده روی نقشه)

پارک عشاق

رود جاری و فضای سبز داخل پارک عشاق ایروان

منبع عکس: آریام تور، عکاس نامشخص

پارک عشاق از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر ایروان است. این پارک در طول زمان با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شد و پس از پایان جنگ جهانی مدتی پارک پوشکین (شاعر بزرگ روس) نام داشت. در سال ۱۹۷۰ میلادی این پارک بازسازی شد و نام آن را پارک دوستی گذاشتند؛ اما در نهایت پس از علام رسمی استقلال ارمنستان به نام کنونی آن یعنی پارک عشاق نام‌گذاری شد. در این پارک زیبا، آبشار، پل،‌ برکه‌های مختلف، مناظر طبیعی زیبا و گل‌های رنگارنگ به چشم می‌خورند. بسیاری از جشن‌ها و مراسم رسمی ایروان در پارک عشاق برگزار می‌شوند. (مشاهده روی نقشه)

کلیسای کاتولیک مریم مقدس

کلیسای کاتولیک ایروان از نمای دور کنار درختان

منبع عکس: روماکو، عکاس نامشخص

کلیسای کاتولیک ایروان را با نام کلیسای مریم مقدس نیز می‌شناسند. این بنا تنها کلیسای باقی مانده از قرون‌وسطا است که گرچه بخش‌های قابل توجهی از آن در سال ۱۹۳۶ میلادی نابود شد، قسمت‌هایی مانند محراب و آب‌انبار کاملا سالم ماندند. این کلیسا در مرکز شهر ایروان قرار دارد و یکی از برجسته‌ترین بناهای تاریخی این شهر است. (مشاهده روی نقشه)

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

ورودی کلیسای سنت گرگور ایروان از نمای دور

منبع عکس: بیسان گشت، عکاس نامشخص

کلیسای سنت گریگور روشنگر را با نام کلیسای جامع ارمنستان می‌شناسند و این بنا بزرگ‌ترین کلیسای این کشور است. این بنای تاریخی و زیبا از سه کلیسای کوچک تشکیل می‌شود. ساختمان اصلی فضای بزرگی دارد که از آن برای برگزاری مراسم مذهبی و جشن ازدواج استفاده می‌کنند. این کلیسا نیز مورد توجه گردشگران زیادی قرار دارد و در طول سال مسافران زیادی در سفر به ایروان از آن دیدن می‌کنند. (مشاهده روی نقشه)

کاسکاد (هزار پله)

معماری محوطه کاسکاد در ایروان از نمای پایین با میدان ستاره‌ای

منبع عکس: پایگاه خبری تلکسیران، عکاس نامشخص

کاسکاد معماری شهری به یادگار مانده از دوران پس از استقلال ارمنستان است که پایین‌ترین نقطه شهر ایروان را به پارک پیروزی در شمال شهر وصل می‌کند. این بنا ۷۵۰ پله دارد؛ اما از آن با نام هزار پله یاد می‌کنند. در بخش‌های مختلف این مسیر آثار ارزشمندی از هنرمندان مجسمه ساز ارمنی به چشم می‌خورند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. در بالای مسیر کاسکاد نیز بنایی تاریخی برای یادبود پنجاهمین سالگرد پیروزی روسیه بر آلمان در جنگ جهانی دوم ساخته‌اند. بازدید از این بخش شهر ایروان برای علاقه‌مندان به تاریخ و هنر بسیار لذت‌بخش خواهد بود. (مشاهده روی نقشه)

بنای یادبود قتل عام ارامنه

تجمع روحانیون ارمنی مقابل بنای یادبود شهدای ارمنی در ایروان

منبع عکس: لست تورز، عکاس نامشخص

بنای یادبود قتل عام ارامنه در سال ۱۹۶۸ میلادی به یاد شهدای ارامنه در سال ۱۹۱۵ میلادی ساخته شد. در ساخت این بنا از نمادهای مختلفی به‌عنوان نشانه‌های استقلال ارمنستان، وحدت ارامنه و ارامنه کشته شده استفاده کرده‌اند. آتشدانی در میانه این بنا قرار دارد که نمادی از جاودانگی یاد این شهیدان برای مردم ارمنستان است. در جوار این بنا موزه، باغ و دیواری بزرگ از مستندات تاریخی این رویداد تاریخی به چشم می‌خورند. (مشاهده روی نقشه)

خیابان مارشال باغرامیان

خیابان و مجسمه مارشال باغرامیان ایروان از نمای پایین

منبع عکس: سایت نکست هالیدی، عکاس نامشخص

خیابان مارشال باغرامیان از مهم‌ترین خیابان‌های ایروان است که بناهای تاریخی و ساختمان‌های دولتی برجسته این شهر مانند ساختمان مجلس جمهوری ارمنستان در آن قرار دارد. این خیابان از یک سو به ساختمان معروف اپرا می‌رسد و نام آن را از نام یکی از محبوب‌ترین و دلیرترین فرماندهان ارمنی در زمان جنگ جهانی دوم انتخاب کرده‌اند. گشت و گذار در این خیابان برای بسیاری از گردشگران خاطره‌انگیز است. (مشاهده روی نقشه)

جاهای دیدنی اطراف ایروان

معبد گارنی

نمای بیرونی معبد گارنی ایروان از دور

منبع عکس: فلای تودی، عکاس نامشخص

معبد گارنی در نزدیکی رودخانه‌ای به همین نام و در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان قرار گرفته است. این منطقه از بهترین ییلاق‌های نزدیک به شهر ایروان به شمار می‌رود و در طول سالیان دراز تفرجگاه حاکمان ارمنستان بوده است. قدمت این بنا به نخستین قرن میلادی باز‌می‌گردد و پس از رسمی شدن دین مسیحیت در ارمنستان، کلیسایی در جوار این معبد ساخته شد که امروزه از میان رفته است. کتیبه‌ای به زبان یونانی روی تخته سنگ این معبد به چشم می‌خورد که شناسنامه این بنای تاریخی است. (مشاهده روی نقشه)

کلیسای گغارت

نمای کل ساختمان کلیسای گغارت و طبیعت سبز اطراف آن در ارمنستان

منبع عکس نامشخص

کلیسای گغارت در فاصله ۳۵ کیلومتری از جنوب شرقی ایروان، در ساحل شرقی رودخانه و دره تاریخی گغارت واقع شده است. بخش‌های مختلف این کلیسا در دو بازه زمانی مختلف در قرن سیزدهم میلادی به دست دو خانواده از ثروتمندترین خاندان ارمنی ساخته شد. این کلیسا نیز در منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز قرار دارد و بازدید از آن خالی از لطف نیست. (مشاهده روی نقشه)

دره گل ها

گل های زرد دره گل ها در ایروان زیر آسمان پر ابر

منبع عکس: سایت شباویز، عکاس نامشخص

دره گل‌ها از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف ایروان است که در فاصله ۵۰ کیلومتری از شمال شرق این شهر و در دامنه‌های سرسبز کوهستانی قرار گرفته است. این منطقه در بهار و تابستان از گل‌های وحشی و رنگارنگ پوشیده می‌شود و در زمستان مورد توجه علاقه‌مندان به اسکی قرار می‌گیرد. 

دره گل‌ها از پرترددترین مراکز تفریحی در نزدیکی شهر ایروان نیز هست که رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی در اطراف آن قرار گرفته‌اند. در این منطقه امکانات تفریحی مانند تله کابین نیز تعبیه کرده‌اند و ساختمان دو کلیسای کوچک به‌همراه مقبره دو تن از پادشاهان ارمنی نیز در این منطقه قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

دریاچه سوان

دریاچه سوان ارمنستان در جوار دشت و کوه و زیر آسمان آبی پر ابر

منبع عکس: سایت این تودی، عکاس نامشخص

دریاچه سوان در مرکز کشور ارمنستان و در فاصله ۶۰ کیلومتری از شهر ایروان، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان است. اطراف این دریاچه از مهم‌ترین مراکز تفریحی در نزدیکی ایروان به شمار می‌روند و مراکز توریستی و تفریحی متنوعی در این منطقه احداث کرده‌اند. از جمله جاذبه‌های اطراف دریاچه سوان می‌توان به ساحل شنی، پارک آبی، مجموعه سوارکاری و زمین تنیس اشاره کرد. در این منطقه خانه‌های اجاره‌ای و سوییت برای اقامت گردشگران وجود دارد. (مشاهده روی نقشه)

شهر اجمیازین

کلیسای تاریخی اجمیازین و سنگفرش و درختان مقابل آن در ارمنستان

منبع عکس: لست تورز، عکاس نامشخص

شهر مذهبی اجمیازین از قدیمی‌ترین شهرهای ارمنستان است که قدمت آن به قرون سه و چهار پیش از میلاد می‌رسد. این شهر در گذشته‌های دور پایتخت ارمنستان بوده است و در حال حاضر در ۲۵ کیلومتری غرب ایروان قرار دارد. شهر اجمیازین بناهای تاریخی و کلیساهایی دارد که بازدید از آن‌ها برای علاقه‌مندان به بناهای تاریخی خالی از لطف نیست. (مشاهده روی نقشه)

شهر جرموک

شهر تاریخی و سرسبز جرموک ارمنستان از نمای بالا

منبع عکس: مقتدر سیر، عکاس نامشخص

شهر جرموک در فاصله  ۱۷۰ کیلومتری از شهر ایروان از زیباترین ییلاق‌های ارمنستان است. آب و هوای عالی، چشمه‌های آب گازدار و طبیعت زیبای این منطقه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. آب چشمه‌های این منطقه قابل شرب است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از طبیعت این منطقه و نوشیدن آب‌چشمه‌های جرموک به این شهر سفر می‌کنند. در این منطقه نیز هتل‌ها و سوئیت‌های اقامتی برای استفاده مسافران وجود دارند. در سفر به ایروان با خودروی شخصی می‌توانید به دیدن این شهر زیبا و تاریخی نیز بروید. (مشاهده روی نقشه)

مراکز خرید ایروان

مرکز خرید دالما گاردن

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، خیابان تیسیتسرناکابرد (مشاهده روی نقشه)

نمای ورودی پاساژ دالما گاردن ایروان در شب

منبع عکس: بیسان گشت، عکاس نامشخص

مرکز خرید دالما گاردن را به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز خرید ارمنستان می‌شناسند. این مرکز خرید در سال ۲۰۱۲ میلادی در دو طبقه ساخته شد و در آن انواع فروشگاه‌های لباس بچگانه، زنانه و مردانه و همین طور فروشگاه‌های اسباب‌بازی، محصولات آرایشی و بهداشتی و لوازم الکترونیکی دایر هستند.

در مرکز خرید دالما گاردن برندهای معتبری مانند لوییز، زارا، مارکس اند اسپنسر، تاپ شات و بسیاری از دیگر نشان‌های بین لمللی شعبه دارند. در این مرکز خرید رستوران‌های متنوع و سالن‌های بازی بولینگ و سینما نیز فعالیت می‌کنند.

مرکز خرید تشیر استریت شاپینگ گالری ایروان

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، خیابان شمالی دوم (مشاهده روی نقشه)

ورودی مرکز خرید تشیر استریت ایروان

منبع عکس: توریستگاه، عکاس نامشخص

مرکز خرید تشیر استریت یکی از لوکس‌ترین مراکز خرید در ایروان است و در یکی از گران‌ترین خیابان‌های این شهر قرار دارد. در سراسر این خیابان فروشگاه‌های تجاری مختلف دایر هستند و این منطقه از تجاری‌ترین مراکز در شهر ایروان به شمار می‌رود. در مرکز خرید تشیر نیز معروف‌ترین برندهای دنیا شعبه دارند و سالن‌های سینما، زمین بازی کودکان، رستوران و کافه‌های متنوع از دیگر امکانات این مرکز خرید هستند.

مرکز خرید ایروان مال

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، آرشاکونتیاتس (مشاهده روی نقشه)

ورودی مرکز خرید ایروان مال ایروان

منبع عکس نامشخص

مرکز خرید ایروان مال از معروف‌ترین مراکز خرید ارمنستان در میان گردشگران است. این پاساژ در طول سال و به‌خصوص نزدیک به جشن سال نو میلادی پاتوق ساکنان ایروان و گردشگران مختلف است. معماری ساختمان این مرکز خرید توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. مرکز خرید ایروان مال در سال ۲۰۱۴ میلای افتتاح شد و برندهای معروف جهان در این پاساژ فعالیت می‌کنند.

مرکز خرید مترونوم ایروان

ساعت کار: ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

آدرس: ایروان، خیابان کاجازنونی (مشاهده روی نقشه)

نمای داخل مرکز خرید مترونوم ایروان

منبع عکس: مقتدر سیر، عکاس نامشخص

مرکز خرید مترونوم در حدفاصل خیابان‌های ایساهاکیان و آبوویان در ایروان قرار دارد و از پرترددترین مراکز خرید ارمنستان میان گردشگران خارجی است. این مرکز خرید را در دو بخش مجزا طراحی کرده‌ند که به‌وسیله پله برقی به هم وصل می‌شوند. سالن‌های متنوع رستوران، برنامه‌های موسیقی زنده، سالن‌های سینما و شهربازی در این مرکز تجاری گردشگران زیادی را به این مجموعه جلب می‌کند. در مرکز خرید مترونوم می‌توانید وسایل مورد نیاز خود را از برجسته‌ترین برندهای جهان تهیه کنید.

بازار گوم شوکای ایروان

ساعت کار: ۱۱ صبح تا پنج عصر

آدرس: ایروان، خیابان خوریناتسی (مشاهده روی نقشه)

سوغات و صنایع دستی در بازار گوم شوکای ایروان

منبع عکس: بیسان گشت، عکاس نامشخص

بازار گوم شوکا در شهر ایروان از محبوب‌ترین بازارهای محلی به شمار می‌رود و مکانی مناسب برای خرید سوغات و محصولات بومی مردم ارمنستان است. اگر به گشت و گذار در بازارهای محلی سایر کشورها علاقه دارید، در سفر به ارمنستان زمانی را به بازدید  از بازار گوم شوکای ایروان اختصاص دهید. در این بازار انواع مواد غذایی تازه مانند مرغ، گوشت، میوه و سبزیجات و محصولات خوراکی دیگر مانند ادویه، خشکبار و آجیل محلی ارمنستان نیز به فروش می‌رسند. اگر به‌دنبال نان‌های محلی و خوش طعم ارمنی هستید، در این بازار می‌توانید آن‌‌ها را پیدا کنید.

بازار ورنیساج ایروان

ساعت کار: از ساعت ۱۰ صبح تا پنج عصر

آدرس: ایروان، خیابان آرام، بازار ورنیساج (مشاهده روی نقشه)

فرش های آویزان در بازار ورنیساج ایروان

منبع عکس: بیسان گشت، عکاس نامشخص

بازار ورنیساج از معروف‌ترین مراکز خرید ایروان است که در شمار جاهای دیدنی ایروان نیز به حساب می‌آید. در این بازار از انواع صنایع دستی ایروان گرفته تا اجناس متنوع دیگر مانند انواع خوراکی‌ها به فروش می‌رسند. بازار ورنيساژ مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ مردم ایروان نیز هست. بازدید از این بازار محلی در سفر به ایروان خالی از لطف نیست.

خرید سوغات در ایروان

ظروف چوبی و سوغات ایروان در بازار ورنیساج

منبع عکس: سایت جامع ارمنستان، عکاس نامشخص

برای گردشگران ایرانی خرید سوغات ایروان یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر است. سوغات ایروان به آثار و صنایع دستی ایران شبیه هستند و به‌دلیل نزدیکی کشور ما به کشور ارمنستان آثار هنرمندان این دو کشور نیز نزدیکی فرهنگی زیادی با هم دارند.

مراکز خرید ایروان و بازارهای محلی انتخاب‌های مناسبی برای خرید سوغات در ایروان به شمار می‌روند. معروف‌ترین سوغات این شهر شامل صنایع دستی چوبی، کنده کاری‌های چوب، مجسمه‌های هنری و وسایل و ظروف تزئینی می‌شوند. خشکبار، میوه‌های خشک، شکلات و قهوه از دیگر محصولات پرطرفدار میان گردشگران ایروان هستند.

در ایروان کجا اقامت کنیم؟

استخر و بوته های گل بنفش در ورودی هتلی در ایروان

هتل لوکس در ایروان، منبع عکس نامشخص

برای اقامت در شهر ایروان گزینه‌های مختلفی دارید. اگر برای مدتی کوتاه به این شهر سفر می‌کنید، لوکس‌ترین هتل های ایروان برای شما انتخاب مناسبی هستند. هتل‌های ارزان‌تر و هاستل‌ها نیز در ایروان انتخاب‌های مناسبی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شمار می‌روند. برای اقامت طولانی‌تر در شهر ایروان می‌توانید خانه اجاره کنید تا هم آسایش بیشتری داشته باشید و هم هزینه‌های کمتری به نسبت اقامت در هتل پرداخت کنید.

هتل های لوکس ایروان

هتل های لوکس ایروان پنج ستاره هستند و بالاترین رضایت را میان گردشگران به دست آورده‌اند. این هتل‌ها استانداردهای هتلداری بالایی دارند و اقامت در آن‌ها می‌تواند سفر به ایروان را برای شما بسیار لذت‌بخش کند.

هتل ملی ایروان

نمای بیرونی ساختمام هتل ملی ایروان

هتل نشنال ایروان، منبع عکس نامشخص

هتل ملی یا هتل نشنال ایروان در فاصله کوتاهی از میدان جمهوری این شهر قرار گرفته است و دسترسی مناسبی به جاهای دیدنی ایروان دارد. این هتل یکی از پرطرفدارترین مراکز اقامتی پنج ستاره در شهر ایروان به شمار می‌رود و داخل آن را با مبلمان و دکوراسیون سلطنتی و مدرن تزییین کرده‌اند.

در رستوران و کافه هتل ملی ایروان انواع غذا و دسرهای بین المللی به مسافران عرضه می‌شوند. این هتل دارای ۷۵ اتاق است و امکاناتی مانند تراس در اتاق‌ها، پارکینگ اختصاصی، شاتل هواپیمایی، سونا، استخر روباز، سوئیت اختصاصی ماه عسل و بسیاری امکانات دیگر دارد. ورود حیوانات خانگی به این هتل ممنوع است.

آدرس هتل ملی: مرکز شهر ایروان، میدان جمهوری، خیابان امیریان (مشاهده روی نقشه)

گرند هتل ایروان

نمای ورودی گرند هتل ایروان در شب

منبع عکس نامشخص

گرند هتل ایروان امتیاز بالایی را در سایت بین المللی تریپ ادوایزر به دست آورده است. این هتل نیز در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد و دسترسی آن به مراکز خرید و جاهای دیدنی ایروان مناسب است. در گرند هتل ایروان رستوران‌های مختلف فعالیت می‌کنند و رستوران ایتالیایی این هتل با چشم‌اندازی زیبا طرفداران زیادی دارد.

در گرند هتل ایروان نیز امکانات مناسب مانند استخر، سونا، اتاق ماساژ، اتاق کنفرانس، شاتل هواپیمایی و بسیاری امکانات دیگر وجود دارند. گرند هتل از زیباترین هتل‌های ایروان است و ۱۰۴ اتاق دارد.

آدرس گرند هتل: ایروان، خیابان ۱۴ آبوویان (مشاهده روی نقشه)

هتل گلدن پالاس ایروان

محوطه ورودی هتل گلدن پالاس در ایروان با در طلایی

منبع عکس: سایت مقتدر سیر، عکاس نامشخص

هتل بوتیک گلدن پالاس ایروان از زیباترین هتل‌های شهر ایروان است که چشم‌انداز زیبایی از کوه آرارت دارد. با اقامت در این هتل دسترسی مناسبی به جاذبه‌های دیدنی در این شهر خواهید داشت. هتل گلدن پالاس فاصله کوتاهی تا وسایل حمل و نقل عمومی در ایروان نیز دارد.

از جمله امکانات این هتل می‌توان به سالن ورزش، استخر، سونا، کافه و رستوران‌های لوکس با منویی از غذاهای رژیمی اشاره کرد. فاصله این هتل با بسیاری از بناهای تاریخی در شهر ایروان کمتر از دو کیلومتر است و اطراف این هتل مراکز خرید متنوعی به چشم می‌خورند. این هتل به‌لحاظ دکوراسیون و تزیینات داخلی توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند و در میان مخاطبان خود آمار رضایت بالایی دارد.

آدرس هتل گلدن پالاس: مرکز شهر ایروان، خیابان نورتن (مشاهده روی نقشه)

هتل رادیسون بلو ایروان

نمای داخلی هتل توئین رادیسون بلو در ایروان

منبع عکس: سایت جاباما، عکاس نامشخص

هتل رادیسون بلو یکی از مجلل‌ترین هتل‌های شهر ایروان به شمار می‌رود و چشم‌انداز بسیار زیبایی از کوه آرارات دارد. این هتل در فاصله کوتاهی از پارک پیروزی قرار گرفته است و با پیاده روی ۱۰ دقیقه‌ای می‌توانید از هتل رادیسون بلو به این پارک برسید.

هتل رادیسون بلو ۱۴۲ اتاق و دو رستوران سنتی ارمنی و بین المللی دارد. از دیگر امکانات این هتل نیز می‌توان به تراس، باغ، سالن ورزش، استخر، سونا، اتاق ماساژ، زمین تنیس، اتاق بازی کودک و شبکه تلویزیونی مختص کودکان اشاره کرد. دسترسی این هتل نیز به جاهای دیدنی ایروان مناسب است.

آدرس هتل رادیسون بلو: ایروان، خیابان آزاتوتیان (مشاهده روی نقشه)

هتل الکساندر ایروان

تراس هتل الکساندر ایروان با میز و صندلی طلایی

منبع عکس: last tours، عکاس نامشخص

هتل الکساندر اقامتگاهی مجلل در ۱۲ طبقه در نزدیکی جاذبه‌های شهر ایروان است. در طراحی دکوراسیون داخلی این هتل از اشکال هندسی و ابزارهای مدرن استفاده کرده‌اند و داخل اتاق‌ها نشیمنی بزرگ و دل‌باز دارد.

هتل الکساندر دارای ۱۱۲ اتاق است و امکانات کاملی از سالن‌های ورزشی، استخر ، سونا و سالن ماساژ گرفته تا رستورانی رویایی در طبقه آخر و خدمات آرایشی و بهداشتی دارد. با اقامت در این هتل ضمن لذت از امکانات هتلی لوکس، دسترسی مناسبی به مراکز خرید و جاذبه‌های شهر ایروان خواهید داشت.

آدرس هتل الکساندر:  مرکز شهر ایروان، خیابان آبوویان (مشاهده روی نقشه)

هتل های ارزان و هاستل های ایروان

در شهر ایروان هتل‌های کم ستاره با قیمت و امکانات مناسب نیز به چشم می‌خورند که اقامت در آن‌ها برای بسیاری از گردشگران دلپذیر است. هاستل‌های ایروان نیز گزینه‌هایی مناسب برای مسافران تنها یا گروه‌های دوستانه به شمار می‌روند. در این اقامتگاه‌ها استفاده از برخی امکانات به‌صورت جمعی است؛ اما در هاستل‌ها فضای صمیمانه‌تری برای معاشرت با سایر گردشگران و آشنایی با فرهنگ مردم سایر نقاط جهان وجود دارد. هزینه اقامت در هتل‌های ارزان و هاستل‌های ایروان به مراتب مناسب‌تر از هتل‌های لوکس این شهر است.

هتل شیراک ایروان

نمای ورودی هتل شیراک ایروان با ستون های سفید

منبع عکس: سایت قاره پیما، عکاس نامشخص

هتل شیراک اقامتگاهی با کیفیت و قیمت مناسب در ایروان است. این هتل سه ستاره در مرکز شهر ایروان و نزدیک به مراکز خرید تجاری قرار دارد. اتاق‌های این هتل چشم‌انداز زیبایی از کوه آرارات دارند و همه اتاق‌ها مجهز به سیستم تهویه مناسب و تلویزیون هستند.

در هتل شیراک شبکه اختصاصی برای پخش برنامه‌های کودکان تعبیه کرده‌اند و رستوران و کافه این هتل انواع غذا و نوشیدنی برای مهمانان خود سرو می‌کنند. با اقامت در این هتل نیز دسترسی مناسبی به جاهای دیدنی ایروان خواهید داشت.

آدرس هتل شیراک: مرکز شهر ایروان، خیابان خورناتسی (مشاهده روی نقشه)

هتل الیمپیا

استخر هتل الیمپیای ایروان از نمای بالا

منبع عکس: سایت قاره پیما، عکاس نامشخص

هتل سه ستاره الیمپیا در نزدیکی دره هرازدان قرار گرفته است و چشم‌اندازی زیبا از آبشاری کوچک و کوه آرارات دارد. این هتل در نزدیک ایستگاه مترو واقع شده است و دسترسی مناسبی به مراکز خرید و جاهای دیدنی ایروان دارد.

از دیگر ویژگی‌های هتل الیمپیا می‌توان به استخر کوچک و تمیز آن اشاره کرد. این هتل ۳۰ اتاق دارد و از دیگر امکانات موجود در آن می‌توان اجرای موسیقی زنده، ماساژ، سالن آرایش، تراس، باغ و کرایه دوچرخه را نام برد.

آدرس هتل الیمپیا: ایروان، خیابان باربیوسا (مشاهده روی نقشه)

هتل مگ

نمای داخلی اتاق توئین در هتل مگ ایروان

منبع عکس: فاینداتور، عکاس نامشخص

هتل مگ در سال ۲۰۱۱ میلادی در مرکز شهر ایروان تاسیس شد. این هتل فاصله کوتاهی تا ایستگاه متروی ایروان و دسترسی مناسبی به سایر وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر دارد. در این هتل سوئیت‌های مجهز و بزرگ‌ برای خانواده‌ها طراحی کرده‌اند که آشپزخانه مناسبی نیز دارند.

اطراف هتل مگ رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز تجاری مناسب برای خرید و گشت و گذار به چشم می‌خورند و این هتل فاصله کوتاهی تا جاهای دیدنی ایروان دارد. سایر خدمات بهداشتی مانند اتوشویی و خشکشویی نیز در این هتل وجود دارند و با پرداخت مبلغ اضافه می‌توانید از این خدمات بهره‌مند شوید.

آدرس هتل مگ: مرکز شهر ایروان، جراشات (مشاهده روی نقشه)

هتل ایروان دلوکس

نمای داخلی رستوران هتل ایروان دلوکس با نورپردازی

منبع عکس: last tours، عکاس نامشخص

هتل ایروان دلوکس هتلی سه ستاره با ساختمانی قدیمی و سقف شیروانی است؛ اما در عین سادگی تمیز و مدرن است. این هتل فاصله مناسبی تا جاهای دیدنی ایروان دارد و اطراف آن کافه و رستوران‌های متنوعی قرار گرفته‌اند.

در این هتل با پرداخت هزینه اضافی امکان استفاده از خدمات اتوشویی، خشکشویی و اجاره ماشین دربست را خواهید داشت. هتل ایروان دلوکس ۳۰ اتاق دارد و در فاصله پنج دقیقه از مرکز شهر قرار گرفته است.

آدرس هتل ایروان دلوکس: مرکز شهر ایروان، خیابان کومیتاز (مشاهده روی نقشه)

هاستل بیوواک ایروان

تخت دو طبقه و میز داخل اتاق هاستل بیوواک ایروان

منبع عکس: هتل با ما، عکاس نامشخص

هاستل بیوواک از بهترین اقامتگاه‌های ارزان در شهر ایروان است که سوئیت‌های ۶ و ۱۰ نفره دارد. هزینه اقامت در هرکدام از اتاق‌های این هاستل با توجه به امکانات آن متفاوت است. صبحانه در این هاستل به‌صورت سلف سرویس ارائه می‌شود و در همه اتاق‌ها دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود دارد. در هر سوئیت این هاستل سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی تعبیه کرده‌اند. هاستل بیوواک در نزدیکی سالن باله و اپرای ایروان، پارک عشاق، آبشار ایروان، موزه تاریخ و مسجد آبی قرار گرفته است.

آدرس هاستل بیوواک: ایروان، خیابان پارپتسی ۹ (مشاهده روی نقشه)

هاستل دومینو ایروان

تخت و میز داخل هاستل بیوواک ایروان

منبع عکس: هتل با ما، عکاس نامشخص

هاستل دومینو از بهترین مرکز اقامتی در شهر ایروان است که نسبت به سایر هاستل‌ها قیمت بالاتری دارد: اما امکانات این مهمانپذیر نیز از سایر رقبای خود بیشتر است. با اقامت در این هاستل می‌تواند از امکانات متنوع آن مانند پارکینگ رایگان، اقامت رایگان کودکان زیر دو سال و پوشش گسترده اینترنت در همه قسمت‌های هاستل استفاده کنید.

آدرس هاستل دومینو: ایروان، خیابان نعلبندیان (مشاهده روی نقشه)

خانه های اجاره ای در ایروان

نمایی از میدان جمهوری در شهر ایروان و ماشین های در حال عبور از آن

میدان جمهوری ایروان، منبع عکس: سایت جاذبه‌ها، عکاس نامشخص

خانه‌های اجاره‌ای در شهر ایروان تنوع بالایی دارند و گزینه‌هایی مناسب برای مسافران با مدت سفر طولانی‌تر هستند. اگر تعداد افراد همراه شما در سفر زیاد است یا با ماشین شخصی خود به ارمنستان سفر می‌کنید، به‌سادگی با مراجعه به دفاتر اجاره املاک در این شهر می‌توانید خانه‌های مبله اجاره کنید. خانه‌های اجاره‌ای برای اقامت‌های چند روزه تا چند ماهه در ایروان وجود دارند و هرچه مدت سفر شما طولانی‌تر باشد، هزینه اقامت در این خانه‌ها کمتر می‌شود.

خانه‌های اجاره‌ای ایروان بهترین انتخاب برای اقامت‌های طولانی در سفر به این شهر هستند و هزینه‌هایی به مراتب کمتر از هتل‌ها دارند

در زمان ورود به شهر ایروان با اشخاص مختلفی مواجه می‌شوید که با دیدن شماره ترانزیتی خودروی شما برای معرفی خانه‌های اجاره‌ای به‌سمت شما می‌آیند. در انتخاب خانه مناسب دقت کنید و مدارک مهمی مانند گذرنامه خود را به هیچ عنوان برای اجاره سوئیت به این اشخاص ارائه ندهید. بهترین راه برای اجاره خانه در ایروان مراجعه به دفاتر املاک معتبر در این شهر است. در میان کارشناسان املاک در ایروان شهروندان مسلط به زبان فارسی و انگلیسی نیز وجود دارند که شما را در اجاره خانه و سوئیت راهنمایی می‌کنند.

در سفر به ایروان چه غذایی بخوریم؟

نمای داخلی از رستوران لاواش در شهر ایروان با صندلی های چوبی

منبع عکس: سایت این تودی، عکاس نامشخص

مردم ارمنستان ذائقه غذایی نزدیک به ایرانیان دارند و در طبخ بیشتر غذاها از گوشت، پیاز و سبزیجات استفاده می‌کنند. در سفر به ایروان می‌توانید در رستوران‌های لوکس و غذاخوری‌های محلی غذا صرف کنید یا از تجربه خوردن غذاهای سنتی خیابانی در کوچه و پس کوچه‌های این شهر لذت ببرید.

رستوران های ایروان

رستوران ماموور

آدرس: ایروان، خیابان آبوویان (مشاهده روی نقشه)

ورودی رستوران ماموور با در سیاه در ایروان

منبع عکس نامشخص

رستوران ماموور از معروف‌ترین رستوران‌های شهر ایروان است و محیطی بسیار لوکس و رمانتیک دارد. در این رستوران غذاهای اصیل بین المللی عرضه می‌شوند و نوشیدنی‌های کوکتل آن شهرت بالایی میان ساکنان ایروان و همین طور گردشگران خارجی دارند.

در منوی رستوران ماموور انواع خوراک استیک و بشقاب دریایی به چشم می‌خورند و هزینه‌ غذا در مقایسه با کیفیت آن مناسب است. این رستوران پنج ستاره دارد و شب‌ها موسیقی زنده به زبان انگلیسی در آن اجرا می‌شود.

رستوران خانه چوبی

آدرس: ایروان، بین میدان جمهوری و خیابان نعلبندیان (مشاهده روی نقشه)

نمای بیرونی رستوران خانه چوبی ایروان

منبع عکس نامشخص

رستوران خانه چوبی ایروان فضایی بسیار صمیمانه دارد و انتخاب مناسبی برای صرف غذاهای ارمنی در این شهر است. غذاها در این رستوران به‌صورت سلف سرویس عرضه می‌شوند؛ اما با این وجود قیمت آن‌ مناسب است.

همان طور که از نام این رستوران پیدا است، میز و صندلی و دکوراسیون داخلی رستوران خانه چوبی از چوب ساخته شده‌اند و تمام گارسون‌های این رستوران بانوان هستند. هر روز یک غذا عنوان منوی روز را به خود اختصاص می‌دهد که اگر در نخستین ساعت‌های سرو ناهار به این رستوران بروید، می‌توانید غذای روز را امتحان کنید.

رستوران مر تاقه

آدرس: ایروان، میدان آزادی، خیابان تومانیان، جنب خانه اپرا (مشاهده روی نقشه)

نمای ورودی رستوران مرتاقه ایروان

منبع عکس: ساعد نیوز، عکاس نامشخص

رستوران مر تاقه یکی از پیتزا فروشی‌های محبوب در مرکز شهر ایروان است که این غذای ایتالیایی را به سبک و شیوه ارمنی و مطابق با سلیقه مردم ارمنستان طبخ می‌کند. این رستوران انتخاب مناسبی برای صرف غذاهایی ساده در گشت و گذار در مرکز شهر ایروان است. نوشیدنی‌های این رستوران نیز طرفداران زیادی دارند.

رستوران پاندوک ایروان

آدرس: ایروان، شمال خیابان تریان (مشاهده روی نقشه)

غذاهای ارمنی در رستوران ایروان

منبع عکس: سایت آرمنیک، عکاس نامشخص

رستوران پاندوک از دیگر رستوران‌های سنتی در شهر ایروان است که غذاهای لذیذ ارمنی را در محیطی با دکور سنتی با نشانه‌هایی از فرهنگ ارمنستان سرو می‌کند. فضای داخلی این رستوران شامل یک سالن اصلی با گنجایش تقریبی ۶۰ نفر و اتاق‌های کوچک‌تر برای تعداد مهمان‌های کمتر می‌شود. در رستوران پاندوک می‌توانید طعم غذاهای اصیل و خانگی ارمنی را امتحان کنید.

رستوران دولماما

آدرس: ایروان، بین میدان جمهوری و میدان آزادی، خیابان پوشکین (مشاهده روی نقشه)

دکوراسیون و میز و صندلی داخل رستوران دولماما

منبع عکس: توریستگاه، عکاس نامشخص

رستوران دولماما نیز یکی ازسنتی‌ترین رستوران‌ها در شهر ایروان است که نزدیک به ۲۵ سال از افتتاح آن می‌گذرد. غذاهای سنتی ارمنستان در منوی این رستوران به چشم می‌خورند و دلمه معروف‌ترین غذای آن است. این رستوران نیز در مرکز شهر ایروان و نزدیک به جاهای دیدنی این شهر قرار دارد و انتخابی مناسب برای صرف غذاهای ارمنی پس از گشت و گذار در ایروان است.

رستوران مرکیوق

آدرس: ایروان، خیابان تومانیان (مشاهده روی نقشه)

نمای داخلی رستوران مرکیوق با میز و صندلی چوبی

منبع عکس: سایت آرمنیک، عکاس نامشخص

رستوران مر کیوق یکی از بهترین رستوران‌های ایروان است که در تزئین آن از صنایع دستی و فرش‌های بافت هنرمندان ارمنی استفاده کرده‌اند. در این رستوران نیز غذاهای سنتی و محلی ارمنستان به مشتریان عرضه می‌شوند. فضای داخلی این رستوران بسیار هنرمندانه طراحی شده است و گردشگران زیادی در سفر به ایروان غذاهای لذیذ این رستوران را امتحان می‌کنند.

رستوران موزاییک اسکای

آدرس: ایروان، خیابان خورنتاسی مووسس، مجتمع تجاری الیت پلازا (مشاهده روی نقشه)

چشم انداز رستوران موزاییک اسکای ایروان از شهر

منبع عکس: لست تورز، عکاس نامشخص

رستوران موزاییک اسکای یکی از شیک‌ترین رستوران ها در شهر ایروان است که چشم‌انداز زیبایی از کوه آرارت و کلیساهای شهر دارد. در منوی این رستوران انواع غذاهای مدیترانه‌ای و اروپایی و همین طور غذاهای سنتی ارمنی به چشم می‌خورند. این رستوران همچنین منوی مخصوص برای گیاهخواران دارد.

رستوران موزاییک اسکای از گران‌ترین رستوران‌ها در شهر ایروان است که سالن سرپوشیده و فضای روباز دارد. این رستوران انتخاب مناسبی برای صرف غذا در یک محیط لوکس در شهر ایروان به شمار می‌رود.

غذاهای سنتی و خیابانی ایروان

غذاهای سنتی و محلی ارمنستان روی میز رستوران

منبع عکس: آریام تور، عکاس نامشخص

غذاهای سنتی و خیابانی در ایروان بسیار لذیذ هستند و در میان گردشگران طرفداران زیادی دارند. در میدان‌های اصلی و اطراف جاهای دیدنی این شهر می‌توانید غذاهای ارمنی را از دکه‌ها و غذاخوری‌های سنتی تهیه کنید و از خوردن این غذاها لذت ببرید. در ادامه به معرفی معروف‌ترین غذاهای خیابانی وسنتی در ارمنستان می‌پردازیم.

باستورما

باستورمای ارمنی با طیتون در بشقاب

منبع عکس: smarttiz.ir، عکاس نامشخص

باستورما از لذیذترین پیش غذاها در کشور ارمنستان است که از گوشت گوساله تهیه می‌شود. این غذا ظاهری شبیه به کالباس دارد و از مزه دار کردن لایه‌های نازک گوشت گوساله تهیه می‌شود. پیش غذاهای گوشتی در ارمنستان از محبوب‌ترین غذاهای ارمنی هستند و در بیشتر غذاخوری‌های این شهر عرضه می‌شوند.

خوروواتس

کباب خوورواتس ارمنی در سیخ

منبع عکس: وبلاگ ایرانیان ارمنستان، عکاس نامشخص

خوروواتس از دیگر غذاهای گوشتی محبوب در ایروان است. این غذای سنتی در واقع کباب اختصاصی مردم ارمنستان به شمار می‌رود و با مزه دار کردن گوشت در سس‌های دست ساز تهیه می‌شود. این غذا در زمان‌های قدیم روی آتش هیزم پخته می‌شد؛ اما امروزه آن را روی منقل‌های گازی و آتش زغال طبخ می‌کنند.

ماهی کبابی

ماهی کبابی روی منقل

منبع عکس: سایت ویستا، عکاس نامشخص

ماهی کبابی از غذاهای محبوب در اطراف دریاچه سوان است و گردشگران زیادی در بازدید از این دریاچه زیبا غذای خود را در غذاخوری‌های اطراف آن سفارش می‌دهند. ماهی کباب‌های این منطقه نوعی قزل آلا هستند که ماهیگیران پس از صید، آن‌ها را مدتی طولانی در مواد طعم دهنده می‌خوابانند و سپس کباب می‌کنند. 

دلمه

خوراک دلمه رول پیچ ارمنی با ماست

منبع عکس: ایلیا گشت، عکاس نامشخص

دلمه از محبوب‌ترین غذاهای جهان و همین طور کشور ارمنستان است. این غذا در بسیاری از غذاخوری‌ها و دکه‌های خیابانی ایروان به فروش می‌رسد و گردشگران زیادی در سفر به ایروان طعم این غذا را تجربه می‌کنند. مواد اولیه در پخت دلمه در شهرهای مختلف جهان شبیه به هم هستند؛ اما در ارمنستان این غذا را تند و پر ادویه طبخ می‌کنند.

مانته

خوراک مانتی ارمنی در تابه فلزی

منبع عکس: تاپ توریست، عکاس نامشخص

مانته نوعی پیراشکی گوشتی است که در طبخ آن از گوشت چرخکرده گوسفند یا گوساله و سیر و سبزیجات معطر استفاده می‌کنند. این پیراشکی از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی به شمار می‌رود و در بیشتر غذاخوری‌های کوچک دیده می‌شود. در گشت و گذار در ایروان می‌توانید طعم مانته‌های ارمنی را تجربه کنید.

چی کوفته

چی کوفته ارمنی در ظرف چوبی

منبع عکس: وبلاگ ایرانیان ارمنستان، عکاس نامشخص

چی کوفته یا کوفته خام یکی از اصیل‌ترین غذاهای ارمنستان است که پخت آن میان خانواده‌های ارمنی به‌خصوص در جشن‌ها و مراسم رسمی رواج دارد. در مناطق مختلف ارمنستان این غذای سنتی را به‌شکل‌های متفاوتی طبخ می‌کنند. در پخت این غذا از گوشت، پیاز، روغن زیتون، بلغور و فلفل استفاده می‌شود. خوردن کوفته چی با نان در ارمنستان رایج نیست و این غذا را همراه با ماست می‌خورند.

هاریسا

خوراک هاریسای ارمنستان

منبع عکس: مقتدر سیر، عکاس نامشخص

هاریسا یکی دیگر از خوراک‌های سنتی ارمنستان است که در گذشته در دشت آرارات طبخ می‌شد. این غذا ساختاری نزدیک به فرنی و حلیم دارد و با گندم خشک و برشته و گوشت پرچرب پخته می‌شود. این غذا به‌دلیل خاصیت بالایی که دارد نمادی از برکت در کشور ارمنستان به شمار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای میان مردم این کشور دارد.

پیلاف

خوراک پیلاف ارمنی

منبع عکس: سایت آرمنیک، عکاس نامشخص

پیلاف یا همان پلو غذایی اصیل و خوش عطر و طعم در میان ارمنیان است که برای پخت آن برنج و رشته فرنگی را با کره و آب مرغ می‌پزند. در رستوران‌های سنتی ایروان این غذا را با گوشت بره سرو می‌کنند و از برگه زردآلو و میوه‌های خشک نیز در آن استفاده می‌کنند. پیلاف طعمی بسیار دلپذیر دارد و میان گردشگران نیز محبوب است.

قاپاما

خوراک قاپامای ارمنستان

منبع عکس: سایت آرمنیک، عکاس نامشخص

قاپاما غذایی سنتی در ارمنستان است که با کدو تنبل طبخ می‌شود. برای پختن قاپاما برنج را به‌همراه برگه‌های خشک شده میوه و خشکبار دیگر می‌پزند و داخل کدو تنبل می‌ریزند. سپس روی آن را با عسل، دارچین و خاک قند می‌پوشانند و کدو تنبل را می‌پزند تا نرم شود. در آخر کدو تنبل پخته شده را برش می‌زنند و سرو می‌کنند. این غذا از محبوب‌ترین غذاهای ارمنی است و خوردن آن در جشن کریسمس مرسوم است.

خاش

تیلیت خاش ارمنی در کاسه سفالی

منبع عکس: لست تورز، عکاس نامشخص

خاش از دیگر غذاهای سنتی در کشور ارمنستان است که در بسیاری از شهرهای دیگر جهان نیز پخته می‌شود. این غذا در اصل همان خوراک کله پاچه گاو یا گوسفند است که در میان ایرانیان نیز طرفداران ویژه‌ای دارد. اگر به کله پاچه علاقه دارید در سفر به ایروان می‌توانید این خوراک سنتی را با شیوه پخت ارمنی امتحان کنید. 

نان گاتا

نان گاتای محلی ارمنستان

منبع عکس: وبلاگ ایرانیان ارمنستان، عکاس نامشخص

نان گاتا از شیرینی‌های معروف ارمنی است که انواع مختلفی از آن در جشن‌ها و مراسم ارمنستان پخته می‌شود. پخت این نان شیرین از گذشته‌های دور در خانه‌های ارمنیان رایج بود و در تنورهای خانگی پخته می‌شد. امروزه هم‌چنان نان گاتا شیرینی محبوب این کشور به شمار می‌رود و در قنادی ها و نانوایی‌ها انواع مختلف آن به فروش می‌رسد.

بهترین زمان سفر به ایروان چه فصلی است؟

های سیزن ایروان

محوطه سبز و پرگل کاسکاد ایروان در بهار

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا، عکاس نامشخص

بهترین زمان سفر به ایروان با توجه به شرایط آب و هوایی از آخرین روزهای فروردین ماه تا نخستین روزهای فصل تابستان و برابر با اواسط ماه آوریل تا اوایل ماه ژوئن است. از طرف دیگر روزهای پایانی فصل تابستان تا اواخر ماه مهر نیز ایروان آب و هوایی مناسب برای سفر و گردشگری دارد. این زمان نیز برابر با اوایل سپتامبر تا اواخر اکتبر است.

متوسط دمای هوا در این زمان‌ها بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد بالای صفر قرار دارد و دمای هوا در شب‌ها نسبت به روز پنج تا ۶ درجه کاهش می‌یابد. در طول فصل بهار نیز از ماه‌های مارس تا مه شرایط برای سفر به ایروان مناسب است و گردشگران زیادی این زمان از سال را برای سفر به ایروان انتخاب می‌کنند. برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی ارمنستان در نزدیکی ایروان نیز فصل بهار بهترین زمان است.

فستیوال رنگ ارمنستان

فستیوال رنگ ارمنستان، منبع عکس: سایت لست تورز

فستیوال‌های هنری برجسته‌ای در طول سال در ایروان برگزار می‌شوند که علاقه‌مندان به رویدادهای هنری را به این شهر جذب می‌کنند. فستیوال موسیقی جاز و فستیوال غذایی دلمه در ۳۵ کیلومتری ایروان در ماه آوریل، فستیوال نان ایروان در ماه ژوئن، فستیوال وارداوار یا وارتار (جشن آب) در ماه ژوئیه و فستیوال بین المللی بالون ایروان در سپتامبر از معروف‌ترین جشنواره‌های ایروان هستند.

برای خرید در ایروان نیز می‌توانید در روزهای نزدیک به جشن سال نوی میلادی به این شهر سفر کنید تا از تخفیف‌های مناسب در مراکز خرید بهره‌مند شوید. شهر ایروان در میان مقاصد گردشگری جهان رتبه ۴۰ از ۱۰۰ کشور پرطرفدار گردشگران را از نظر آب و هوا دارد. در فصل شلوغ گردشگری قیمت تورها، پروازها و هتل‌ها بیشترین مقدار را دارند؛ اما در این زمان امکان استفاده از امکانات متنوع و شرایط مناسب برای بازدید از جاذبه‌های مختلف را دارید.

آف سیزن ایروان

نمای بیرونی ساختمان اپرای ایروان خالی از جمعیت

منبع عکس: سایت نکست هالیدی، عکاس نامشخص

ماه‌های ژانویه و فوریه در زمستان و ژوئیه و اوت در تابستان به‌ترتیب سردترین و گرم‌ترین زمان‌ها در ایروان هستند. در این بازه‌های زمانی شهر ایروان از کمترین گردشگران خارجی میزبانی می‌کند و به اصطلاح زمان آف سیزن ایروان است.

فصل خلوت گردشگری ایروان با ماه‌های دی و بهمن در زمستان و از اواسط تیر تا اواخر خرداد در ایران برابر می‌شود. اگر تمایل به سفر به ایروان در زمان خلوت گردشگری دارید، این ماه‌‌ها را برای سفر به ایروان انتخاب کنید. در فصل خلوت گردشگری قیمت تورها، پروازها و هتل‌ها کمتر می‌شوند؛ اما در بازدید از جاهای دیدنی و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی محدودیت‌های بیشتری دارید. به یاد داشته باشید در سفر زمینی با اتوبوس و خودروی شخصی به ایروان هزینه‌ها در فصل‌های مختلف تغییر چندانی ندارند.

نکات مهم برای سفر به ایروان

مجسمه ورودی موزه هنر ایروان

منبع عکس: سایت توریستگاه، عکاس نامشخص

با توجه به زمان و سبک سفر شما به ایروان نکته‌های کاربردی مهمی برای سفر راحت وجود دارند. به‌عنوان مثال اگر در فصل سرما به ایروان سفر می‌کنید باید لوازمی متفاوت از فصل تابستان به‌همراه داشته باشید. برقراری ارتباط تلفنی با ایران، استفاده از اینترنت و تبدیل ارز مورد نیاز شما از دیگر موارد کاربردی در سفر به ارمنستان هستند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

وسایل مورد نیاز در سفر به ایروان

چمدان مسافرتی با وسایل لازم برای سفر

منبع عکس: مستر تیکت، عکاس نامشخص

در نخستین قدم باید نسبت به فصلی از سال که به ایروان می‌روید لباس مناسب همراه خود ببرید. آب و هوای ارمنستان شباهت زیادی با آب و هوای ایران دارد. فصل تابستان و به‌خصوص ماه‌های تیر و مرداد هوا در ایروان گرم و خشک است؛ پس اگر در فصل گرما قصد سفر به ایروان دارید، لباس‌های خنک، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید. برای سفر به این شهر در پاییز و بهار لباس‌های گرم اضافی و بارانی همراه ببرید و در زمستان نیز با پوشش کامل و مناسب به ایروان بروید.

آب و هوای ایران و ارمنستان نزدیک به یکدیگر هستند و بر همین اساس می‌توانید در سفر به ایروان لباس مناسب با خود ببرید

کوله‌پشتی سبک و مناسب یا کیف کمری برای همراه داشتن پول و مدارک ضروری است. تا جای ممکن کیف کوچک‌تری را انتخاب کنید که حمل آن ساده‌تر و امن باشد. لوازم شخصی خود را نیز فراموش نکنید.

در سفرهای خارج از ایران همراه داشتن هندزفری، پاور بانک و لوازم الکترونیکی شخصی نیز ضروری هستند. اگر طرفدار عکاسی هستید، کارت حافظه اضافی همراه خود ببرید تا در صورت لزوم عکس‌های خود را در آن ذخیره کنید.

اگر داروی خاصی با نسخه پزشک مصرف می‌کنید، داروی خود را به‌همراه نسخه ترجمه شده و تایید شده همراه داشته باشید. کفش راحت و مناسب برای پیاده روی نیز از واجب‌ترین وسایل مورد نیاز شما در سفر به ایروان است.

ویزای ارمنستان

نمایی از شهر ایروان زیر آسمان ابری

منبع عکس: سایت این تودی، عکاس نامشخص

با توجه به توافق انجام شده بین دولت‌های ایران و ارمنستان، از سال ۲۰۱۶ میلادی شهروندان هر یک از این دو کشور برای سفر توریستی به شهرهای کشور همسایه نیاز به گرفتن ویزا ندارند. بر اساس این توافق نامه شهروندان ایرانی می‌توانند ۱۲۰ روز از هر ۶ ماه را به ایروان و سایر شهرهای ارمنستان سفر کنند؛ البته با توجه به شرایط موجود در تابستان ۱۴۰۰، شیوع و واکسیناسیون عمومی ویروس کرونا، بهتر است قبل از سفر به ایروان با سفارت ارمنستان در تهران تماس بگیرید و از شرایط و قوانین جدید مطلع شوید.

امنیت در ایروان

نماد شهر ایروان به رنگ سفید و قرمز

منبع عکس نامشخص

مردم ارمنستان آداب و رسوم نزدیک به مردم ایران دارند و در طول سالیان دراز مهاجران زیادی از این کشور به ایران آمده‌اند. به همین دلیل مردم کشور ما با ارامنه تشابه فرهنگی بالایی دارند. ارمنستان کشوری امن است و در سفر به ایروان می‌توانید به‌راحتی به گشت‌وگذار بپردازید؛ اما به خاطر داشته باشید امکان دزدی در شب‌ها و به‌خصوص در مناطق خلوت و تاریک در همه جای دنیا وجود دارد. در سفر به ایروان از ترددهای شبانه به‌صورت تکی و در خیابان‌های خلوت خودداری کنید.

اتیکت های اجتماعی در ایروان

تجمع ارمنیان در مقابل مجسمه مارشال باغرامیان در ایروان

منبع عکس: سایت نکست هالیدی، عکاس نامشخص

دین مردم ارمنستان مسیحیت است و این کشور از نخستین مناطق در جهان با این دین رسمی به شمار می‌رود. کلیساها مکان‌های مقدس در شهر ایروان و کشور ارمنستان هستند و ارامنه مراسم مذهبی خود را در این مکان‌ها برگزار می‌کنند. ورود به کلیساها برای غیر مسیحیان در زمان برگزاری آیین‌های مذهبی مجاز نیست و ممکن است سبب نارضایتی ارامنه شود؛ پس در صورت اجرای مراسم دینی مسیحیت به کلیساها وارد نشوید. پیش از ورود به سایر مکان‌های مذهبی نیز، از قوانین بازدید از این مکان‌ها مطلع شوید.

انعام دادن در رستوران‌های ایروان رایج نیست و به‌طور معمول پنج تا ۱۰ درصد به مبلغ فاکتور رستوران‌ها برای انعام پرسنل افزوده می‌شود؛ اما اگر گردشگران خارجی پس از صرف غذا مبلغی را به‌عنوان انعام در نظر بگیرند از آن‌ها قدردانی زیادی می‌شود. در ایروان آزادی‌های نسبی برای پوشش و تردد در شهر وجود دارد؛ اما رفتارهای ناهنجار اجتماعی سبب برخورد با گردشگران خارجی می‌شود.

واحد پول ارمنستان و راهنمای تبدیل ارز در ایروان

اسکناس های درام ارمنستان

منبع عکس: سایت مقتدر سیر

واحد پول ارمنستان درام است و با نشان اختصاری AMD آن را نشان می‌دهند. در تابستان سال ۱۴۰۰ شمسی هر درام معادل ۴۹۵ ریال است و نوسان بالایی را تجربه می‌کند. در سفر به ایروان می‌توانید اسکناس‌های درام، یورو یا دلار همراه ببرید؛ اما به خاطر داشته باشید مبلغ بیش از ۱۰ هزار دلار را باید در زمان ورود به ارمنستان به ماموران فرودگاه یا مرزبانی اطلاع دهید.

بهترین ارزها در سفر به ایروان دلار و یورو هستند. صرافی‌های ایروان نیز با کارت‌های عضو شتاب برای گردشگران تبدیل ارز انجام می‌دهند

در شهر ایروان برای تبدیل ارز مشکلی نخواهید داشت. در خیابان‌های اصلی و نزدیک به مراکز خرید، هتل‌ها و فرودگاه صرافی‌های معتبر فعالیت می‌کنند که با استفاده از کارت شتاب می‌توانید ارز مورد نیاز خود را از این مراکز بخرید. برای تبدیل یورو و دلار نیز مشکلی نخواهید داشت. بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ و هایپرمارکت‌ها دلار و یورو قبول می‌کنند و پس از محاسبه هزینه خرید، باقی پول شما را به‌صورت درام پس می‌دهند.

با توجه به قیمت روز دلار و یورو و تبدیل ارز با قیمت‌های لحظه‌ای، به شما توصیه می‌کنیم از این ارزها به‌جای درام استفاده کنید. صرافی‌های واقع در هتل‌ها و فرودگاه‌ها برای تبدیل ارز مناسب نیستند و بهتر است در صرافی‌های نزیک بازار و مراکز خرید تبدیل ارز انجام دهید. برای پرداخت هزینه‌های حمل و نقل و خرید مایحتاج ساده روزانه مانند آب و نان حتما کمی درام همراه داشته باشید.

بیمه مسافرتی

شهروندان ایرانی در سفر به کشورهای دیگر می‌توانند از شرکت‌های مختلف بیمه در ایران بیمه مسافرتی تهیه کنند. با توجه به هزینه‌های بالای درمان در سایر کشورها برای گردشگران خارجی، دریافت بیمه مسافرتی در سفرهای خارج از کشور ضروری است و در صورت بروز سانحه یا هر بیماری، تامین هزینه‌های درمانی شما را تضمین می‌کند. هزینه بیمه‌های مسافرتی با توجه به سن، مدت زمان سفر، کشور مورد نظر، نوع ویزا و سقف تعهدات بیمه کننده متفاوت هستند. با بررسی شرایط شرکت‌های بیمه‌ای مختلف می‌توانید بیمه مسافرتی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استفاده از موبایل و اینترنت در ایروان

فرودگاه ایروان با مسافران کم

منبع عکس: همشهری آنلاین، عکاس نامشخص

امروزه استفاده از اینترنت به‌عنوان ابزاری مناسب برای جستجو در سفرهای خارج از کشور ضروری است. با توجه به هزینه‌های بالای رومینگ شبکه‌های داخلی تلفن همراه و تعرفه بالا برای مکالمات خارجی، استفاده از سیم کارت‌های شرکت‌های ایرانی در سفر به خارج از کشور به‌صرفه نیست. به همین دلیل بهترین راه خرید سیم کارت در مقصد است و برای این منظور ارائه پاسپورت به دفاتر خدمات تلفن همراه در ایروان کافی است.

به‌دلیل هزینه‌های بالای سرویس رومینگ سیم کارت‌های ایرانی در خارج از کشور، بهترین انتخاب در سفر به ایروان برای برقراری ارتباط تلفنی و استفاده از اینترنت، خرید سیم کارت‌ از اپراتورهای معتبر ارمنستان مانند ویواسل است

در صورتی که با تور ایروان به کشور ارمنستان سفر می‌کنید، آژانس‌های مسافرتی مورد نظر سیم کارت مناسب به شما عرضه می‌کنند. اگر به‌صورت فردی و خارج از تور به ایروان می‌روید، با استفاده از گذرنامه خود می‌توانید در دفاتر خدمات شهری اقدام به خرید سیم کارت کنید. اپراتورهای ویواسل، بی‌لاین و یوکام در ارمنستان فعالیت می‌کنند و سیم کارت‌های آن‌ها آنتن دهی خوب و سرعت اینترنت بالایی دارند. اپراتور ویواسل به‌دلیل پوشش بالای اینترنت و کاهش هزینه‌های تماس با ایران با پیش شماره ۷۷ تا یک سوم، برای شهروندان ایرانی بهترین انتخاب است.

در شهر ایروان برای خرید سیم کارت‌ها هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازید و ۱۰۰۰ درام پرداختی در زمان تحویل سیم کارت، شارژ موجود برای شما است. پیش از سفر به ایروان می‌توانید با غیر فعال کردن رومینگ و استعلام شماره‌ها و کدهای دستوری در ارمنستان، اطلاعات مناسبی به دست آورید.

اپلیکیشن های کاربردی در ایروان

فروشگاه رنت ماشین در ایروان

منبع عکس: سایت rentyereven، عکاس نامشخص

از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های کاربردی در ایروان ویز و گوگل مپ هستند. به شما توصیه می‌کنیم در سفر به ایروان نقشه آف لاین این شهر را دانلود کنید تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت نیز بتوانید مسیریابی کنید.

اپلیکیشن ggTaxi یکی دیگر از برنامه‌های کاربردی در کشور ارمنستان است که برای گرفتن تاکسی اینترنتی از آن استفاده می‌شود. این اپلیکیشن بر گوشی‌های اندروید و آی او اس قابل نصب است. اپلیکیشن  Menue.am  نیز برای سفارش غذا در ایروان کاربرد دارد و شما می‌تواند از طریق این برنامه به‌صورت آنلاین غذا سفارش دهید.

دیگر اپلیکیشن کاربردی برای علاقه‌مندان به طبیعت گردی برنامه HIKE Armenia است که راهنمای طبیعت گردی در کشور ارمنستان به شمار می‌رود. برای سفر به نقاط بیرون شهر ایروان نیز می‌توانید از اپلیکیشن Yandex Taxi کمک بگیرید. اپلیکیشن‌های Zvartnots برای استعلام پروازها، A2B Transport برای آگاهی از سرویس حمل و نقل عمومی و Yerevan Events برای آگاهی از برگزاری جشنواره‌ها و مراسم مختلف در ایروان و سایر شهرهای ارمنستان کاربرد زیادی دارند.

حمل و نقل در ایروان

اتوبوس مسیر تهران به ایروان در جاده

منبع عکس: سایت تاپ توریست، عکاس نامشخص

در سفر به ایروان برای تردد داخل شهری گزینه‌های مختلفی دارید. کوچکی این شهر و نزدیکی مراکز خرید و جاهای دیدنی ایروان به یکدیگر، دسترسی به مناطق مختلف این شهر را ساده می‌کند. اگر با تور به ایروان سفر می‌کنید، برای رسیدن به هتل محل اقامت خود مشکلی نخواهید داشت و ترانسفر به هتل بخشی از تعهدات تور شما است.

در سفر به ایروان با هواپیما نیز مشکلی برای رسیدن به هتل نخواهید داشت. اگر رزرو هتل انجام داده باشید با ثبت اطلاعات پروازی خود در زمان رزرو هتل، می‌توانید از خدمات ترانسفر فرودگاهی هتل‌ها استفاده کنید؛ در غیر این صورت اتوبوس، تاکسی و ماشین‌های کرایه‌ای در فرودگاه زوارتنوتس در دسترس شما هستند.

سرویس حمل و نقل عمومی در ایروان پوشش گسترده‌ای دارد و برای تردد داخل شهری و بازدید از جاهای دیدنی ایروان می‌توانید به‌سادگی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید

در شهر ایروان اتوبوس و مینی بوس از پرطرفدارترین وسایل حمل و نقل عمومی به شمار می‌روند و شبکه ارتباطی گسترده‌ای در این شهر را پوشش می‌دهند. تاکسی در ایروان نیز قیمت مناسبی دارد و در خیابان‌های مختلف در دسترس است. برای تردد از هتل خود به سایر نقاط ایروان می‌توانید از طریق پذیرش هتل برای کرایه تاکی اقدام کنید یا مسیر و نقشه ایستگاه‌های حمل و نقل داخل شهری را از آن‌ها بگیرید.

از دیگر راه‌های تردد آسان در شهر ایروان استفاده از اپلیکیشن‌های تاکسی و کرایه خودرو است. با نصب این اپلیکیشن‌ها بر تلفن همراه خود امکان استفاده از خدمات شرکت‌های تاکسیرانی داخل شهر را نیز خواهید داشت. این روش برای تردد به جاهای دیدنی خارج از شهر ایروان نیز بسیار مناسب است. متروی ایروان در دست احداث است و در حال حاضر ایستگاه‌های محدودی دارد. به همین دلیل امکان استفاده از قطارهای داخل شهری تنها در مسیرهای محدود وجود دارد. اگر پیش از سفر گواهینامه بین المللی دریافت کرده‌اید، اجاره ماشین در ایروان نیز گزینه‌ای مناسب برای گشت و گذار در این شهر است.

هزینه‌های سفر به ایروان چقدر است؟

برای برنامه‌ریزی مناسب در سفرهای خارجی اطلاع ازهزینه‌های مختلف سفر ضروری است. هزینه‌های مختلف شامل تور، اقامت، پرواز، هزینه سفر زمینی، حمل و نقل داخل شهری در مقصد، بازدید از جاهای دیدنی، خورد و خوراک و بسیاری موارد دیگر می‌شوند که در این قسمت به بررسی تقریبی آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید که تبدیل قیمت‌ها بر اساس نرخ ارز در تابستان سال ۱۴۰۰ محاسبه شده‌اند.

قیمت تور ایروان

هواپیمای شرکت ایروان ایر در باند فرودگاه

منبع عکس: سایت ستاره ونک، عکاس امشخص

برای سفر به ایروان تورهای زمینی و هوایی مختلف وجود دارند. قیمت تور زمینی ایروان در تابستان سال ۱۴۰۰ شمسی از حدود دو میلیون تومان آغاز می‌شود و با توجه به هتل‌های مختلف افزایش می‌یابد.

تور هوایی ایروان نیز بسته به‌مدت زمان اقامت در هتل، نام هتل و پرواز مورد نظر تغییر می‌کند. قیمت تور هوایی ایروان نیز در تابستان سال ۱۴۰۰ از قیمت پایه در حدد ۶ میلیون تومان آغاز می‌شود و با توجه به امکانات و شرایط تور افزایش می‌یابد. امکان تغییر اتاق در هتل یا انتخاب کلاس پروازی در بسیاری از تورها وجود دارد.

هزینه ویزای ایروان و عوارض خروج از کشور

مسیر جاده جلف به سمت ایروان از نمای پایین جاده

جاده جلفا به مرز نوردوز، منبع عکس نامشخص

شهروندان ایرانی برای ورود به ارمنستان نیازی به دریافت ویزا از سفارت ارمنستان پیش از سفر به این کشور ندارند. بر اساس توافق انجام شده بین دولت‌های ایران و ارمنستان از سال ۲۰۱۶ میلادی شهروندان ایرانی برای سفر به کشور ارمنستان به قصد گردشگری نیاز به دریافت گذرنامه از قبل ندارند. در زمان ورود به فرودگاه ایروان یا در مسیر زمینی در مرز ایران با ارمنستان با ارائه گذرنامه معتبر با حداقل ۶ ماه اعتبار باقی مانده، می‌توانید با مجوز گردشگری به این کشور وارد شوید. برای دارندگان ویزای توریستی اقامت تا ۱۲۰ روز در کشور ارمنستان در فاصله زمانی ۶ ماه بدون محدودیت امکان‌پذیر است؛ اما برای سفر به این کشور به‌دلایل غیر از توریستی حتما باید به سفارت ارمنستان در تهران مراجعه کنید.

پایانه مرزی نوردوز بین ایران و ارمنستان

منبع عکس: ایسنا، عکاس نامشخص

عوارض خروج از کشور هزینه‌ای است که هر شهروند ایرانی برای سفر به خارج از ایران باید به دولت بپردازد. میزان عوارض برای هر بار خروج از کشور بسته به نوع سفر متفاوت است. در سفرهای توریستی بر اساس اعلام وزارت امور اقتصاد و دارایی در سال ۱۴۰۰، این مبلغ برای یک بار خروج معادل ۴۰۰ هزار تومان برای هر نفر، بار دوم ۶۰۰ هزار تومان برای هر نفر و بار سوم به بعد معادل ۸۰۰ هزار تومان در هر سفر اعلام شده است. برای جلوگیری از اتلاف وقت می‌توانید عوارض خروج از کشور را تا نیم ساعت پیش از پرواز یا رسیدن به مرز به‌صورت آنلاین از طریق سامانه سداد پرداخت کنید.

هزینه بلیط هواپیما، اتوبوس و تاکسی

هواپیمای خط ایروان در باند فرودگاه

منبع عکس: سایت قاره پیما، عکاس نامشخص

برای تردد هوایی و زمینی به ایروان می‌توانید بلیط هواپیما و اتوبوس تهیه کنید. برای جستجوی پروازهای مختلف نیز می‌توانید از کجارو کمک بگیرید. در تابستان ۱۴۰۰ هزینه بلیط هواپیما از مبلغ پنج میلیون تومان برای هر نفر آغاز می‌شود و با توجه به تاریخ و کلاس پرواز افزایش می‌یابد. دلیل بالا بودن قیمت پروازها محدود بودن پروازهای ایرانی در زمان شیوع ویروس کرونا است.

بلیط اتوبوس تهران به ایروان نیز در تابستان سال ۱۴۰۰ در حدود ۷۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. برای تهیه بلیط برگشت نیز بهتر است از پایانه‌های تهران در زمان خرید بلیط رفت استعلام بگیرید تا بلیط مناسب برای برگشت تهیه کنید. هزینه اتوبوس دربست تا مرز ۱۲ میلیون تومان است.

ایستگاه اتوبوس داخل شهر ایروان

منبع عکس: آریام تور، عکاس نامشخص

برای اجاره تاکسی به‌صورت دربست تا مرز ایران با ارمنستان باید هزینه‌ای در حدود دومیلیون تومان بپردازید. از مرز نوردوز تا ایروان را نیز می‌توانید به‌وسیله ون‌های داخل ارمنستان یا تاکسی‌های این کشور طد کنید. هزینه تردد به شهر ایروان از مرز در حدود ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر است. در سفر زمینی به ارمنستان هزینه‌های برگشت را نیز به مبالغ بالا اضافه کنید؛ یعنی هزینه‌ها دو برابر می‌شوند.

هزینه سفر به ایروان با خودروی شخصی

جاده های کوهستانی در مرز ایروان میان درختان سرسبز

منبع عکس نامشخص

راه دیگر برای سفر به ایروان استفاده از خودروی شخصی است. برای این منظور شما نیاز به دریافت گواهینامه بین المللی و برگه مجوز کاپوتاژ ماشین دارید. گواهینامه بین المللی یک ساله و سه ساله هستند و هزینه‌های آن‌ها به‌ترتیب در حدود ۱۲۰ و ۳۷۰ هزار تومان است. کاپوتاژ ماشین نیز شامل مدارک پلاک ترانزیت، کارت بین المللی خودرو و بیمه بین المللی ماشین می‌شود که هزینه‌ای بین ۹۰۰ هزار تا یک میلیون تومان دارد.

در سفر با خودروی شخصی به ایروان باید هزینه بنزین در کشور ارمنستان را نیز در نظر بگیرید. قیمت هر لیتر بنزین در ارمنستان ۴۵۰ درام، در حدود ۲۲۵۰۰ تومان است. پیش از سفر زمینی با وسیله نقلیه شخصی به ایروان از سلامت کامل خودروی خود اطلاع حاصل کنید و روغن ماشین خود را تعویض کنید؛ زیرا هزینه‌های تعمیر  خودرو و تعویض روغن در ایروان بالا است.

قیمت بیمه مسافرتی

برای مسافرت‌ کمتر از یک هفته به ایروان نرخ بیمه‌ها از حدود  هر نفر ۲۵ هزار تومان آغاز می‌شود  و با افزایش سقف تعهدات این مبلغ افزایش می‌یابد. با بررسی کوتاه تعهدات بیمه‌ای شرکت‌های مختلف می‌توانید بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

قیمت هتل در ایروان

نمای ورودی هتل بلا در ایروان از دور

منبع عکس: قاره پیما، عکاس نامشخص

در ایروان گزینه‌های مختلفی برای اقامت وجود دارند. از هاستل‌های مناسب برای مسافران تنها گرفته تا هتل‌های لوکس برای اقامت خانوادگی در ایروان به چشم می‌خورند. اگر به‌دنبال اقامت ارزان هستید می‌توانید هاستل‌های این شهر را انتخاب کنید. قیمت اقامت در هاستل‌های ایروان در زمان نگارش این مقاله (تابستان ۱۴۰۰) از حدود شبی ۱۵۰ هزار تومان برای هر شخص آغاز می‌شود.

برای اجاره آپارتمان در ایروان باید حداقل شبی ۶۰۰ هزار تومان بپردازید. بسته به نزدیکی آپارتمان به مرکز شهر، اندازه، امکانات و تعداد مسافران قیمت خانه‌ها تغییر می‌کنند. هتل‌های ایروان نیز شامل دو تا پنج ستاره می‌شوند و کمترین قیمت هتل برای دو نفر از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود. برای اقامت در هتل های پنج ستاره شروع قیمت‌ها از حدود دو میلیون تومان است.

هزینه بازدید از جاهای دیدنی ایروان

غروب خورشید در آسمان ایروان و گل های آفتابگردان

منبع عکس: سایت فاینداتور، عکاس نامشخص

برای بازدید از بسیاری از جاهای دیدنی ایروان نیاز به پرداخت هزینه‌ای نیست؛ اما برای ورود به موزه‌‌های مختلف، پارک‌های آبی، باغ وحش و گالری ملی ارمنستان باید ورودی بپردازید. هزینه ورودی اماکن مختلف در ایروان بین ۵۰۰ تا ۶۰۰۰ درام یا ۲۵ تا ۳۰۰ هزار تومان است. ساعت بازدید از موزه‌ها و مکان‌های اداری از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر و پارک‌ها و جاهای تفریحی از ۹ صبح تا ۱۰ شب است.

برای بازدید از بیشتر کلیساها، مساجد، بازارها و برخی از موزه‌ها و مجموعه‌های هنری نیازی به پرداختن هزینه نیست. بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف ایروان نیز رایگان است.

هزینه خورد و خوراک در ایروان

ورودی رستوران در شهر ایروان

منبع عکس: سایت جاذبه‌ها، عکاس نامشخص

هزینه‌های غذا و خورد و خوراک در ایروان نیز مانند سایر قیمت‌ها مناسب هستند. اگر برای صرف غذا انواع رستوران‌ها را انتخاب کنید، برای هر وعده غذایی دو نفره باید مبلغی از ۲۰۰۰ درام به بالا بپردازید. این مبلغ برای رستوران‌های لوکس و درجه یک ایروان از ۷۰۰۰ درام به بالا است.

برای تهیه مواد اولیه غذایی و طبخ غذا در ایروان می‌توانید از هایپرمارکت‌ها و سوپرمارکت‌ها وسایل مورد نیاز خود را تهیه کنید. قیمت مواد غذایی مختلف مانند نان، برنج و تخم‌مرغ در ایروان از حدود ۲۵۰ تا ۶۰۰ درام تغییر می‌کند. قیمت  انواع گوشت نیز بین بازه ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درام متغیر است.

بسیاری از مواد خوراکی در ایروان قیمت‌های نزدیک به محصولات مشابه داخل ایران دارد و برخی دیگر نیز کمی گران‌تر هستند. قیمت انواع میوه و سبزی نیز نزدیک به قیمت‌های داخل ایران یا کمی بیشتر هستند. با طبخ غذا در ایروان می‌توانید هزینه‌های خورد و خوراک در این شهر را تا حد زیادی تعدیل کنید.

هزینه حمل و نقل در ایروان

تاکسی های داخل شهر ایروان

منبع عکس: سایت روماکو

در شهر ایروان گزینه‌های مختلفی برای حمل و نقل داخل شهری وجود دارند. برخلاف بسیاری از کشورها، هزینه تاکسی در ارمنستان بالا نیست و برای تردد داخل شهری با تاکسی باید از ۱۰۰ درام  به بالا بپردازید. اتوبوس‌ نیز وسیله‌ای ارزان و در دسترس در ایروان به شمار می‌رود و انواع برقی و معمولی آن در خطوط مختلف داخل شهری فعالیت می‌کنند. تا ساعت ۱۲ شب امکان استفاده از اتوبوس در ایروان را دارید و بسته به مسیر مورد نظر خود باید از ۵۰ درام به بالا کرایه اتوبوس بپردازید.

ون‌های داخل شهری، مینی بوس و مارشروتکاها از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در ایروان هستند که هزینه استفاده از آن‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درام است. یک خط مترو نیز در ایروان وجود دارد که هزینه بلیط آن ۵۰ درام است؛ اما به‌دلیل محدود بودن ایستگاه‌ها استفاده چندانی برای گردشگران ندارد.

نویسنده: مینا بهزادی‌منش

عکس‌های گالری از Unsplash و ویکی‌مدیا؛ عکاسان: Gor Davtyan، Alexander Popovkin، Diego Delso، Armineaghayan

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به ایروان؛ یادبود معماری دوران شوروی در ارمنستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map