نظرسنجی: هدف شما از سفر چیست؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۵
نظرسنجی: هدف شما از سفر چیست؟

امروزه سفر و گردشگری به بخش مهمی از زندگی و به یکی از تفریحات اصلی ما تبدیل شده است به نحوی که برای آن پس‌انداز می‌کنیم و مدت‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم. افراد به دلایل مختلفی سفر می‌کنند. در نظرسنجی این هفته‌ی کجارو درباره‌ی این دلایل و اهداف گفت‌وگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نظرسنجی هفته‌ی پیش، درباره‌ی منابع شما برای کسب اطلاع درباره‌ی مقاصد گردشگری مختلف بود. نتایج این نظرسنجی را به شکل نمودار در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

نظرسنجی

همان‌طور که در نمودار نیز مشخص است، بیشتر افراد یعنی ۴۵/۱۵ درصد از رای‌دهندگان، گزینه‌ی «وبسایت‌های مرتبط با گردشگری» را انتخاب کرده‌اند. رتبه‌ی دوم با ۳۲/۲۷ درصد آرا، به گزینه‌ی «تجربیات دیگران» اختصاص دارد. گزینه‌های بعدی به ترتیب «شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌های شخصی» با ۱۲/۲۱ درصد، «کتاب‌های راهنما و مجلات گردشگری» با ۶/۶۹ درصد و در نهایت، «آژانس‌های مسافرتی» با ۳/۶۸ درصد آراء هستند.

در نظرسنجی این هفته هم با همراهی و مشارکت شما، دلایل و اهداف سفر را بررسی می‌کنیم.

افراد به دلایل گوناگونی سفر می‌کنند. همین دلایل و اهداف گوناگون هستند که انواع مختلف گردشگری را به وجود آورده‌اند؛ از جمله گردشگری ورزشی برای شرکت در رویدادهای ورزشی یا بازدید از آن‌ها، گردشگری تجاری برای شرکت در کنفرانس‌ها و سایر مسائل مربوط به کار، گردشگری درمانی برای استفاده از خدمات پزشکی در کشورهای دیگر و سایر موارد.

برای بسیاری از افراد، سفر، بخشی از فعالیت شغلی آنها محسوب می‌شود. سفرهای کاری برای شرکت در کنفرانس‌ها، ملاقات با نمایندگان شرکت‌های مختلف، سفرهایی به منظور بازاریابی و معرفی محصولات، از این دست سفرها هستند.

سفرهای تفریحی، بخش بزرگی از سفرها را تشکیل می‌دهند. این مسافرت‌ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند. مثلا لذت بردن از طبیعت و بازدید از اقلیم‌های ناشناخته، دیدن جاذبه‌های طبیعی که بسیاری از آنها برای ما تازگی دارند، تجربه‌ی آب‌وهوا و شرایط جغرافیایی متفاوت که در محل زندگی ما امکان‌پذیر نیست.

اهداف سفر

بسیاری از سفرها دلایل فرهنگی دارند مثل بازدید از موزه‌ها و آثار تاریخی، شرکت در کنسرت و تئاتر یا رویداد فرهنگی خاص.

اهداف سفر

آشنایی با فرهنگ‌ها و اقوام دیگر نیز یکی از دلایل سفر است. گرچه امروزه به لطف رسانه‌های جمعی و اینترنت، می‌توانیم از دوردست‌ترین نقاط دنیا اطلاع داشته باشیم و حتی با افرادی از آن منطقه و فرهنگ، ارتباط برقرار کنیم اما لمس این فرهنگ‌های جدید از نزدیک، لطف دیگری دارد.

اهداف سفر

سفرهای زیارتی، امروزه بخش عمده‌ای از سفرهای ما را تشکیل می‌دهد، به خصوص در جوامع مذهبی‌تر. شرکت در گردهمایی‌های بزرگ مذهبی مانند حج یا بازدید از زیارتگاه‌های مختلف، در دسته‌ی سفرهای زیارتی قرار می‌گیرند.

اهداف سفر

گاهی برای انجام یک فعالیت تفریحی یا ورزشی خاص سفر می‌کنیم. فعالیت‌هایی که در محل زندگی ما امکان انجام آن وجود ندارد یا کیفیت مطلوبی ندارد. ماجراجویی در دل دره‌ها و کوهستان‌ها، غواصی با لاک‌پشت‌های دریایی یا دوچرخه‌سواری در مسیرهای جنگلی از جمله تفریحات و فعالیت‌های ورزشی هستند که همه جا، امکان انجام آنها به نحو احسن، فراهم نیست.

اهداف سفر

بازدید از حیات وحش و تماشای حیوانات گوناگون در محل زندگی‌شان نیز می‌تواند یکی از دلایل سفر به کشورها و مناطق دیگر باشد.

گاهی برای فرار از زندگی روتین شهری، استراحت و گذراندن تعطیلات و به دست‌ آوردن انرژی برای از سر گرفتن دوباره‌ی زندگی، سفر می‌کنیم.

گرچه دسته‌بندی دلایل و اهداف سفر به دلیل گستردگی آنها کمی دشوار به نظر می‌رسد اما در منابع مختلف، چند دلیل عمده برای سفر ذکر شده است. در نظرسنجی این هفته نیز این دلایل را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی مطرح می‌کنیم.

سوال این هفته‌ی نظرسنجی کجارو این است: دلایل اصلی شما برای سفر چیست؟ در واقع بیشتر سفرهای شما در کدام دسته قرار می‌گیرند؟

  • یادگیری و آشنایی با فرهنگ‌ها و کشورهای جدید
  • ماجراجویی و شرکت در فعالیت‌های هیجان‌انگیز
  • استراحت، فرار از زندگی روزمره و حضور در کنار خانواده
  • زیارت و بازدید از اماکن مذهبی
  • لذت بردن از طبیعت و جاذبه‌های طبیعی و تماشای حیات وحش
  • شرکت در رویدادهای فرهنگی و بازدید از بناهای تاریخی و فرهنگی
  • شرکت در فعالیت‌های تجاری و مسائل کاری

اگر غیر از این گزینه‌ها، برای سفر دلیل دیگری دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مثل همیشه منتظر مشارکت شما هستیم.

برای شرکت در نظرسنجی تا ساعت ۶ عصر روز چهارشنبه فرصت دارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه