با ۱۰ تولید کننده برتر بلوبری در آمریکا آشنا شوید

امیرعلی محمودی | شنبه, ۱ آبان ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

زغال اخته آبی یا بلوبری، از جمله میوه‌های بومی آمریکای شمالی است که تا دهه‌ی ۱۹۳۰، در اروپا ناشناخته بود. در این مقاله قصد داریم با ۱۰ تولیدکننده‌ی برتر بلوبری در آمریکا آشنا شویم. در ادامه همراه کجارو باشید.

ده ایالت برتر آمریکا برای کشت بلوبری، دارای موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوایی مختلف هستند. مفید بودن زغال اخته آبی موجب شده تا تمامی این ۱۰ ایالات، درآمد بسیار بالایی از کشت این میوه به دست آورند. تولید و فرآوری بلوبری طی ده سال گذشته، دست‌خوش تغییرات بسیار مثبتی در بازار جهانی، به ویژه در آمریکا شده است.

دلیل اصلی موفقیت این صنعت، آگاهی عمومی مردم درمورد ارزش غذایی بالای این میوه‌ی خوشمزه است. طبق تحقیقات به دست آمده از USDA، بلوبری حاوی یک نوع فیتونوترینت آنتی‌اکسیدان است که از فعالیت آزادانه‌ی سلول‌های بنیادی در بدن جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود که فعالیت نادرست سلول‌های یاد شده، موجب بروز مشکلات قلبی و حتی گسترش سرطان می‌شود. در حال حاضر، واشنگتن با تولید ۴۴٫۰۰۰ تن بلوبری در سال، برترین تولید کننده‌ی بلوبری در آمریکا است. اجازه دهید در ادامه بیشتر با این ایالت‌ها آشنا شویم.

۱۰. نیویورک؛ تولید سالانه ۷۲۵ تن بلوبری

بلوبری

نیویورک در ۲۸۳ هکتار زمین زراعی خود که به کشت بلوبری اختصاص داده است، موفق شد در سال گذشته، حدودا ۷۲۵ تن از این میوه تولید کند که این ایالت را در رتبه‌ی دهم موفق‌ترین تولیدکنندگان بلوبری آمریکا قرار داد. انتظار می‌رود این میزان، با به حداکثر رسیدن تولید درختان بلوبری در پی آب و هوای مطلوب نیویورک، بیشتر نیز شود. هوای تابستانی نیویورک، موجب هرچه آبدار و خوشمزه‌تر شدن بلوبری‌های کشت شده در این ایالت می‌شود. فصل برداشت بلوبری در این ایالت، معمولا ده هفته به طول می‌انجامد که از اواخر ماه جولای شروع شده و در اوایل آگوست به پایان می‌رسد.

۹. می سی سی پی؛ تولید سالانه ۳۸۵۵ هزار تن بلوبری

بلوبری

بیشتر زمین‌های کشاورزی مخصوص بلوبری می‌سی‌سی‌پی، در بخش‌های جنوب شرقی این ایالت واقع شده است. دلیل این موضوع، رشد میوه‌ی بلوبری در شرایط آب و هوایی جنوب شرقی می‌سی‌سی‌پی، مانند جنگل‌های مخروطی است. «چشم خرگوش»، یکی از مهم‌ترین گونه‌های بلوبری کشت شده در این ایالت است. این گونه‌ی خاص، بلوبری بسیار باکیفیتی است که معمولا در می‌سی‌سی‌پی یافت می‌شود. از دیگر دلایل بالا بودن تولید بلوبری در می‌سی‌سی‌پی، می‌توان به حضور کارشناسان و محققان برای کشت انواع مختلف این میوه در این ایالت اشاره کرد. ایالت می‌سی‌سی‌پی، در سال گذشته موفق به تولید ۳۸۵۵ هزار تن بلوبری شد.

۸. فلوریدا؛ تولید سالانه ۷۲۵۸ هزار تن بلوبری

بلوبری

تقریبا تا ۲۰ سال گذشته، به غیر از مزارع بسیار کوچک، هیچ‌گونه بلوبری در فلوریدا تولید نمی‌شد. تولید بلوبری فلوریدا در سال گذشته، برابر با ۷۲۵۸ هزار تن بود که این ایالت را در زمره‌ی بزرگترین تولیدکنندگان این میوه در آمریکا قرار داد. تولید این میوه طی سال‌های اخیر، به دلیل معرفی گونه‌ی جدیدی به نام «هایبوش جنوبی» که در «دانشگاه فلوریدا» توسعه یافته، با افزایش بسیار چشمگیری روبه‌رو شده است. این گونه از بلوبری، نیاز به رسیدگی بسیار کم داشته و بسیار باکیفیت نیز است. با افزایش تقاضا برای بلوبری طی سال‌های اخیر، فلوریدا نیز تمام تلاش خود را برای پاسخگویی به نیاز مردم به کار گرفته است.

۷. کارولینای شمالی؛ تولید سالانه ۲۲ هزار تن بلوبری

بلوبری

کارولینای شمالی مدت‌ها است که بین ۱۰ تولید کننده‌ی برتر بلوبری در آمریکا است؛ کارولینای شمالی، این عنوان را حتی پس از اعمال محدودیت تولید برای ۸ یا ۹ شهر اطراف خود نیز حفظ کرد. اگر گونه‌های ایده‌آل بلوبری فراهم بوده و شرایط خاک برای کشت مناسب باشد، بلوبری تقریبا در تمامی نقاط ایالت کارولینای شمالی قابل تولید است. در بسیاری از بخش‌های جنوب شرقی این ایالت، خاک نمکی این نواحی برای کشت بلوبری مناسب نیست. البته برای تولید بلوبری درجه یک، خاک نمکی، معمولی تلقی می‌شود. کارولینای شمالی در سال گذشته، موفق به تولید ۲۲ هزار تن بلوبری شد.

۶. کالیفرنیا؛ تولید سالانه ۲۴٫۲ هزار تن بلوبری

بلوبری

مزارع کشت بلوبری باکیفیت مدت زیادی نیست که در کالیفرنیا فعالیت می‌کنند. بلوبری در ابتدا در جنگل‌های شمالی کالیفرنیا یافت می‌شد اما طی دهه‌ی گذشته، با توسعه‌ی فناوری و به دلیل تقاضای بالا برای این کالا، مزارع کشت بلوبری به سرعت در این ایالت افزایش یافتند. کالیفرنیا در سال گذشته، موفق به تولید ۲۴٫۲ هزار تن بلوبری شد که این ایالت را در رده‌ی ششم برترین تولیدکنندگان بلوبری آمریکا قرار می‌دهد. البته این میزان تولید بالای بلوبری، به آسانی به دست نیامد. این موفقیت در پی کشت گونه‌های مختلف بلوبری‌های درجه یک فلوریدا و نیز توسعه‌ی فناوری حاصل شد.

۵. نیوجرسی؛ تولید سالانه ۲۵٫۷ هزار تن بلوبری

بلوبری

در حال حاضر، نیوجرسی پنجمین تولیدکننده‌ی برتر بلوبری در آمریکا است. علی‌رغم کوچک بودن نیوجرسی نسبت به دیگر ایالت‌های حاضر در این فهرست، این ایالت موفق به تولید ۲۵٫۷ هزار تن بلوبری در سال گذشته شد. به طور شگفت‌انگیزی، بیشتر بلوبری تولید شده‌ی نیوجرسی، تنها در ۳٫۵۵۰٫۰۰۰ هکتار و در شهر آتلانتیک کشت می‌شود. بلوبری‌های تولید شده در این ایالت، عمدتا بسته‌بندی شده و به بازارهای مختلف آمریکا و کانادا صادر می‌شوند. چیزی که موجب مرغوب بودن بلوبری‌های نیوجرسی می‌شود، آب‌وهوا و خاک بسیار مناسب این ایالت است.

۴. اورگن؛ تولید سالانه ۳۹ هزار تن بلوبری

بلوبری

تولید بلوبری اورگن طی یک و نیم دهه‌ی گذشته، به دلیل تقاضای بسیار بالای این کالا، تقریبا چهار برابر شده است. در حال حاضر، اورگن با تولید سالانه‌ی ۳۹ هزار تن بلوبری، رتبه‌ی چهارم برترین تولیدکنندگان بلوبری آمریکا را به خود اختصاص داده است. علی‌رغم این که بیشتر بلوبری تولید شده‌ی اورگن، در «ویلیامت ولی» کشت می‌شود، مقداری از این میوه نیز از ناحیه‌ی «مید کلمبیا» به دست می‌آید که اخیرا با موفقیت بسیاری در این زمینه همراه بوده است.

۳. میشیگان؛ تولید سالانه ۴۱٫۷ هزار تن بلوبری

بلوبری

بیشتر بلوبری میشیگان، در قسمت‌های جنوب غربی این ایالت کشت می‌شود؛ این نواحی دارای سفره‌های آب زیرزمینی فراوان و خاک بسیار ایده‌آل برای رشد بلوبری است. خاک این مناطق بسیار مرطوب و دارای قلیایی pH بین ۴٫۵ الی ۵٫۵ است. تقریبا ۲۰ گونه‌ی مختلف بلوبری در میشیگان کشت می‌شود. فصل برداشت بلوبری در این ایالت معمولا از ماه ژوئن تا اکتبر به طول می‌انجامد. کشت بلوبری در میشیگان، صنعت بسیار موفقی بوده و این ایالت در سال گذشته موفق به تولید ۴۱٫۷ هزار تن بلوبری شد.

۲. جورجیا؛ تولید سالانه ۴۱٫۷۲ هزار تن بلوبری

بلوبری

بسیاری از کشاورزان اهل جورجیا، طی سه دهه‌ی گذشته برای افزایش تولید بلوبری خود و نیز پاسخگویی برای تقاضای بالای این میوه، بی‌وقفه تلاش کرده‌اند. تولید بلوبری این ایالت با حمایت و تحقیقات «دانشگاه جورجیا» در این زمینه، با افزایش چشمگیری مواجه بوده است. جورجیا در سال گذشته، موفق به تولید ۴۱٫۷۲ هزار تن بلوبری شد. کشاورزان جورجیایی تا همین اواخر، در زمین‌هایی به وسعت ۱٫۴۰۰٫۰۰۰ هکتار مشغول به کشت بلوبری بودند که این ظرفیت اکنون به ۸۰۰۰٫۰۰۰ هکتار رسیده است.

۱. واشنگتن؛ تولید سالانه ۴۴ هزار تن بلوبری

بلوبری

قدمت کشت بلوبری در واشنگتن، به ۵۰ سال پیش باز می‌گردد. در گذشته که کشت بلوبری به تازگی در واشنگتن آغاز شده بود، تنها چندین کارخانه‌ی کوچک، بلوبری‌های تولید شده در این ایالت را خریداری می‌کردند. بیشتر کشاورزان، مزارع کوچکی داشتند و بلوبری‌های خود را در همان مزارع و به طور مستقیم می‌فروختند. امروز، واشنگتن به بزرگترین تولیدکننده‌ی بلوبری در آمریکا تبدیل شده که توان تولید سالانه ۴۴ هزار تن بلوبری در سال را دارد. اگرچه واشنگتن مدت‌ها است که به تولید بلوبری در بیشتر نواحی‌اش مشغول است، اما اخیرا کشت این میوه به مناطق غربی رشته‌ کوه‌های کاسکاد محدود شده است. میزان کشت بلوبری واشنگتن، طی سال‌های گذشته با افزایش چشمگیری رو به‌رو بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه