دیدنی های اصفهان

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

در سفر به اصفهان از کجا دیدن کنیم؟

اصفهان در مرکز ایران یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری کشور است؛ شهری که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به‌سمت خود می‌کشاند. اصفهان در سه دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویان پایتخت ایران بوده است؛ به همین دلیل، بناها و آثار تاریخی بسیاری نظیر پل‌ها، مساجد، کاخ‌ها، عمارت‌ها و کلیساها با معماری چشمگیر در آن به چشم می‌خورند. بیشتر جاذبه‌های تاریخی اصفهان در فهرست آثار ملی ایران و برخی از آن‌ها در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند و می‌توان در تمام فصول سال به بازدید از آن‌ها رفت؛ جاذبه‌هایی که بهتر است حداقل یک بار در طول عمر خود از آن‌ها دیدن کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین جاهای دیدنی اصفهان را به شما معرفی کنیم.

با بهترین جاهای دیدنی اصفهان آشنا شوید:

جاهای دیدنی اصفهان در بهار و تابستان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

منبع عکس: ویکی‌پدیا. عکاس: پدرام فروزانفر

میدان نقش جهان، میدان امام یا میدان شاه، از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است که بناهای تاریخی بسیار و ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف آن قرار دارد. این میدان به‌دلیل ارزش تاریخی خود در فهرست آثار ملی ایران و فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. میدان نقش جهان بیش از ۵۰۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض دارد و پرشکوه‌ترین دوره آن به حکومت صفویان بازمی‌گردد. حجره‌های امروزی دور میدان در واقع طاق‌هایی بودند که برای محافظت از بناها ایجاد شدند.

پیش از حکومت صفویان، باغی بزرگ و بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها در محل فعلی میدان نقش جهان وجود داشت. از زمان حکومت سلجوقیان، این میدان محل برگزاری جشن‌های ملی مانند نوروز و جایگاه اعدام محکومان بود. در زمان صفویان با تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان، محوطه میدان به محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ شاه تبدیل شد. شکل‌گیری میدان نقش جهان در سال ۱۰۱۱ قمری آغاز شد و در سال ۱۰۲۵ به پایان رسید. مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه، از بناهای تاریخی مهم در میدان نقش جهان هستند.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو

منبع عکس: fadaktrains.com. عکاس: ناشناس

تزیینات عمارت عالی قاپو چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند

عمارت عالی قاپو از بناهای تاریخی ثبت‌شده اصفهان در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو است که در ضلع غربی میدان نقش جهان اصفهان و مقابل مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. این بنا با معماری برجسته و تزیینات قابل‌توجه از هنرمندان مشهور ایرانی، یکی از زیباترین نمونه‌های معماری دوره صفویان را پیش روی چشمان شما قرار می‌دهد؛ عمارتی که سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن دیدن می‌کنند و از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به سر در ورودی کاخ، تالارهای مجلل، تالار موسیقی در بالاترین طبقه، پایه‌های اصلی این عمارت و آثار هنری برجسته در نقاط مختلف عمارت عالی قاپو (ستون‌های چوبی آینه‌کاری‌شده، حوض ایوان، کاشی‌های هفت رنگ، نقوش اسلیمی، مقرنس‌کاری، فرش‌های پر نقش‌ونگار، گچ کاری‌ها و نقاشی‌ها) اشاره کرد.

کاخ عالی قاپو با ۱,۸۰۰ متر مربع مساحت، ۶ طبقه و ۳۸ متر ارتفاع، عنوان بلندترین کاخ عهد صفوی را دارد. در دوره شاه عباس اول، از این کاخ برای برگزاری جلسات مهم حکومتی، استقبال از مهمانان خارجی و مراسم دولتی و همچنین به‌عنوان مکانی برای تماشای مسابقات چوگان و اسب‌سواری استفاده می‌شد. تماشای میدان نقش جهان و بناهای تاریخی اطراف از بالای عمارت عالی قاپو از تجربیاتی است که نباید در سفر به اصفهان از دست بدهید.

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان

منبع عکس:  اینستاگرام rezaaminiphoto. عکاس: رضا امینی

مسجد امام، مسجد جامع عباسی، مسجد سلطانی یا مسجد شاه در ضلع جنوبی میدان نقش جهان از دیگر آثار تاریخی اصفهان است که در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکوبه ثبت رسیده است و قدمت آن به دوره صفویه (قرن یازدهم هجری) بازمی‌گردد. این مسجد از بناهای مهم معماری اسلامی و نمونه‌ای ارزشمند از هنر کاشی‌کاری و حجاری ایران به‌ شمار می‌رود. گنبد بزرگ جنوبی از مهم‌ترین گنبدهای دوپوش ایران است و جهت جغرافیایی ورودی مسجد، مناره‌های بلند، قطعات بزرگ سنگ‌های مرمری یک‌پارچه و سنگاب‌های نفیس، کاشی‌کاری (هفت‌رنگ و معرق) و تزیینات فراوان از مشخصه‌های متمایز مسجد امام اصفهان هستند.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان

منبع عکس: خبرگزاری میزان. عکاس: محمد رضا شریف

مسجد جامع اصفهان یا مسجد عتیق با وسعتی در حدود ۲۱,۰۰۰ متر مربع، قديمی‌ترين بنای تاريخی اصفهان با قدمتی از دوره سلجوقی است؛ البته در کاوش‌های باستان‌شناسی، آثاری متعلق به دوران آل‌بويه و قرن سوم هجری و همچنین دوران قبل از اسلام نیز کشف شده است. مسجد جامع اصفهان در فهرست آثار ملی ایران و میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

مهم‌ترین طرح‌های توسعه مسجد جامع اصفهان مانند دیگر بناهای تاریخی اصفهان در دوره صفویه انجام شده است. این مجموعه دارای ۴۸۴ گنبد کوچک و بزرگ با طرح‌های متمایز است و از بخش‌های مختلف مسجد می‌توان شبستان، گنبد تاج‌الملک، گنبد نظام‌الملک، ایوان‌های درویش، صاحب، استاد، شاگرد و عمر، مسجد و محراب الجایتو، شبستان زمستانی بیت‌الشتا و کتابخانه خواجه نظام‌الملک را نام برد.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

عکاس: Nicolas Hadjisavvas

مسجد شیخ لطف‌الله با تزیینات بی‌بدیل کاشی‌کاری و معماری فوق‌العاده یکی از زیباترین مساجد ایران است که با گنبدی نخودی‌رنگ در میدان نقش جهان می‌درخشد. نام این مسجد با قدمتی از دوره صفویه در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. مسجد شیخ‌ لطف‌‌الله برخلاف دیگر مساجد ایرانی مناره و حیاط چهار ایوانی ندارد. راهروی ۲۸ متری ورودی مسجد، محراب، راهروی زیرزمینی، نورپردازی ویژه، شبستان اصلی، گنبد باشکوه، کتیبه‌ها و خطوط داخل مسجد، انعکاس هفت باره صدا و تزیینات متعدد از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مسجد شیخ لطف‌الله هستند.

جاهای دیدنی اصفهان در پاییز

کاخ چهلستون اصفهان

کاخ چهلستون اصفهان

منبع عکس: esfahantourism. عکاس: amir_hosseini8

باغ چهلستون با کاخی باشکوه در میان آن از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان به‌ویژه در فصل پاییز است

کاخ چهلستون یکی از باغ‌های سلطنتی به جامانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که امروزه در میان مشهورترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. بسیاری از محققان وجه تسمیه کاخ را انعکاس ۲۰ ستون ایوان در آب استخر بزرگ جلوی عمارت می‌دانند. معماری کاخ چهلستون ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی را به نمایش می‌گذارد. این بنا شامل یک ایوان اصلی به طول ۳۸ متر، عرض ۱۷ متر و ارتفاع ۱۴ متر است که رو به شرق ساخته‌ شده است؛ ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از جنس چوب چنار و کاج هستند و چهارستون وسط آن روی چهار شیرسنگی قرار دارند. 

تالار آینه با سقفی پر از قاب‌های چوبی به اشکال مختلف هندسی، نقاشی‌های متعدد، سر در مسجد قطبیه و سردرهای زاویه درب كوشک و آثاری از مسجد درب جوباره و مسجد آقاسی نیز روی دیوارهای ضلع غربی و جنوبی باغ از دیدنی‌های کاخ چهلستون اصفهان هستند. بازدید و عکاسی از این مجموعه جزو پرطرفدارترین تفریحات گردشگران به‌خصوص در فصل پاییز است؛ زیرا در این زمان از سال باغ چهلستون تبدیل به منظره‌ای هزاررنگ می‌شود. کاخ موزه چهلستون در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

چهار باغ عباسی

چهار باغ عباسی

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان. عکاس: محمد رضا جعفری

خیابان چهارباغ عباسی از مشهورترین چهارباغ‌های ایران است که در واقع مجموعه‌ای از چند چهارباغ است که در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند. چهار باغ به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود؛ دو بخشی که توسط سی‌و‌سه پل به هم متصل می‌شوند و یکی از آن‌ها به‌سمت شمال و دیگری به‌سمت جنوب امتداد می‌یابد. چهار باغ بالا در دوره حکومت شاه عباس اول و چهار باغ پایین در دوره حکومت رضاخان پهلوی ساخته شده‌اند.

بسیاری از دیدنی‌های تاریخی اصفهان نظیر کاخ هشت بهشت (خیابان باغ گلدسته)، مدرسه چهارباغ (حاشیه خیابان چهارباغ عباسی)، مجموعه نقش جهان با مسجد شیخ لطف‌‌الله، مسجد امام، عالی قاپو و بازار قیصریه (با فاصله خیابان سپه از میدان امام حسین)، چهلستون (میدان امام حسین)، سی و سه پل (در میدان انقلاب)، رستوران‌ها و بریانی‌ها، سینماها، کافه‌ها و مراکز خرید در اطراف خیابان چهار باغ قرار دارند؛ خیابانی که نام آن در نوشته‌های بسیاری از مورخان و جهان‌گردان و همچنین فهرست آثار ملی به چشم می‌خورد.

خیابان چهارباغ عباسی به‌دلیل وجود درختان تنومند و سربه‌فلک‌کشیده، جلوه‌ای چشمگیر و متمایز در فصل پاییز به خود می‌گیرد و قدم زدن و عکاسی در این خیابان از تفریحات محبوب اهالی اصفهان و گردشگران داخلی و خارجی به شمار می‌رود.

جاهای دیدنی اصفهان در زمستان

محله جلفا

محله جلفا

منبع عکس:  وب‌سایت الف. عکاس: ناشناس

محله جلفا با معماری و بافت بسیار قدیمی اما دست‌نخورده، از مشهورترین و مهم‌ترین محله‌های اصفهان است؛ منطقه‌ای که با گردش در آن حس می‌کنید به یکی از کشورهای غربی سفر کرده‌اید. جلفا در گذشته محل زندگی مسیحیان شهر (پروتستان، ارتدکس و کاتولیک‌ها) بود؛ زمانی که ارمنی‌های اصفهان از کنار رود ارس تا زاینده رود (در دوره شاه عباس صفوی) کوچ کردند و در این محل ساکن شدند. خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و تمیز، ساعت‌های بلند قامت، کلیساها (وانک، بیت لحم، کلیسای مریم و هاکوپ و سرکیس)، کافه‌های دنج با موسیقی غربی و صندلی‌های به‌هم‌چسبیده چوبی و حوض و حوضچه‌های بسیار با مجسمه‌هایی درمیان آن‌ها از دیدنی‌های جذاب محله جلفا هستند.

بازدید از محله جلفا در تمام فصول سال تجربه‌ای دلچسب خواهد بود؛ با این وجود، این محله در فصل زمستان و زمان برگزاری جشن کریسمس و سال نوی میلادی، حال و هوای خاصی دارد. در این زمان از سال تمام فروشگاه‌های جلفا به فروش تزیینات جشن کریسمس می‌پردازند، رنگ و بوی شادی تمام خیابان‌ها را فرا می‌گیرد و تدارکات فراوانی در دو کلیسای وانک و بیت لحم انجام می‌شود. پخش موسیقی‌های مذهبی به‌همراه صدای ناقوس در کلیساها از دیگر رسوم جشن کریسمس در جلفا است.

جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان

منبع عکس: tabiatgardeshgaran.ir. عکاس: ناشناس

پارک جنگلی ناژوان با امکانات تفریحی متعدد بهترین نقطه اصفهان برای کودکان است

پارک جنگلی ناژوان با ۱,۲۰۰ هكتار وسعت در حاشیه زاینده‌رود، یکی از مناطق سرسبز اصفهان است که به‌دلیل وجود درختان صنوبر فروان به آن ریه اصفهان می‌گویند. این پارک دارای بخش‌های مختلف و امکانات رفاهی و تفریحی گوناگونی است؛ به همین دلیل می‌توان آن را به‌عنوان یکی از دیدنیهای جذاب اصفهان برای کودکان معرفی کرد. پارک جنگلی ناژوان دومین میراث طبیعی اصفهان پس از زاینده‌رود است. 

باغ پرندگان اصفهان با مساحتی بالغ بر ۵۵,۰۰۰ مترمربع (میزبان بیش از ۳,۵۰۰ قطعه پرنده از ۱۳۰ گونه مختلف در زیستگاه‌هایی نظیر برکه، صخره، قفس‌های شیشه‌ای، قفس‌های آهنی و فضاهای سبز جنگلی و شامل بخش‌ تاکسیدرمی)، آکواریوم اصفهان با ۴,۰۰۰ مترمربع وسعت و ۳۵ متر طول در عمق هفت‌متری زمین (اولین آکواریوم تونلی ایران با ۳۳ آکواریوم‌ بزرگ، زیستگاه ۶,۵۰۰ موجود آبزی شامل ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی‌های جهان)، باغ خزندگان شامل ۲۵ ویواریوم بزرگ، ۱۲ عدد ويواريوم كوچک و بخش تاکسیدرمی و زیستگاه انواع مختلف خزندگان و انواع مارهای سمی، نیمه‌سمی و غیرسمی)، «باغ موزه پروانه‌ها» یا باغ استوایی با وسعت ۲,۰۰۰ مترمربع (میزبان حدود ۲,۲۰۰ پروانه اتاله‌شده در ۴۸ عدد قاب و انوع گونه‌های گیاهی)، «موزه صدف اصفهان» (اولین موزه صدف و حلزون کشور، محل نگهداری بیش از ۲,۰۰۰ نمونه از ۸۰۰ گونه مختلف از نرم‌تنان، خارپوستان و سخت‌پوستان آب‌های دریای خزر، خليج فارس، دريای عمان و دیگر دریاها و اقیانوس‌ها) از بخش‌های پارک جنگلی ناژوان هستند.

منابع عکس‌ها: توریستگاه،  iraninform.com، باشگاه خبرنگاران جوان، ره بال آسمان. عکاس: ناشناس

وجود تله‌سیژ به‌طول ۱,۹۲۵ متر در ارتفاع ۲۲ متری از سطح زمین با سرعت حدود سه تا پنج متر بر ثانیه، شهربازی با انواع وسایل بازی سرگرم‌کننده و مهیج برای کودکان و بزرگسالان و «پارک آبی کودکان» با حدود ۲,۵۰۰ مترمربع مساحت برای استفاده کودکان دختر سه تا ۹ سال و کودکان پسر سه تا ۱۲ سال از دیگر جذابیت‌های پارک جنگلی ناژوان برای کودکان به شمار می‌آیند. 

از امکانات پارک جنگلی ناژوان می‌توان به فضای سبز مناسب پیک‌نیک، امکان چادر زدن و کمپینگ، آلاچیق، زمین‌های بازی کودکان، زمین‌های ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی، ایستگاه‌های قطار، درشکه‌سواری، پیست دوچرخه‌سواری، مانژ اسب‌سواری، بوفه، کافه، رستوران، غرفه صنایع دستی، نمازخانه، عکاس‌خانه، سرویس بهداشتی و پارکینگ اشاره کرد.

پارک کوهستانی صفه

پارک جنگلی صفه در اصفهان

منبع عکس: tappersia.com. عکاس: ناشناس

پارک کوهستانی صفه از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان در جنوب شهر است. کوه صفه با ارتفاع ۲,۲۵۷ متر از سطح دریا، از کوه‌های سلسله جبال زاگرس محسوب می‌شود. تماشای منظره شهر از دامنه و بالای کوه و بازدید از تنگه گردنه باد یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه است.

وجود باغ‌وحش، شهربازی و تله‌کابین از جذابیت‌های پارک صفه برای کودکان به شمار می‌آیند؛ تفریح در سالن بولینگ با مساحت حدود ۱,۰۰۰ مترمربع، چشمه‌ها، غارها و شکم‌گردی در رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی و مدرن از بهترین تجربیاتی هستند که می‌توانید در این پارک کسب کنید. به‌علاوه، صخره‌های بلند و عظیم کوهستان صفه امکان کوهنوردی تخصصی و آموزش سنگ‌نوردی را در این منطقه فراهم کرده‌اند.

جاهای دیدنی اصفهان در شب

سی و سه پل

سی و سه پل

منبع عکس: sheykhbahaeihotel.com. عکاس: ناشناس

سی‌وسه پل از مهم‌ترین و مشهورترین دیدنی‌های اصفهان و طولانی‌ترین پل روی زاینده‌رود است؛ پلی که شاهکار معماری، و یکی از نمادهای شهر اصفهان به شمار می‌آید و قدمت آن به دوره حکومت شاه عباس اول صفوی می‌رسد. سی‌وسه پل ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این پل در طول شب با نورپردازی زیبا و انعکاس خیره‌کننده در آب زاینده‌رود، تبدیل به یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان می‌شود. 

پل خواجو

پل خواجو

منبع عکس: راسخون. عکاس: ناشناس

پل خواجو از ابتدای ساخت، علاوه بر رفت‌وآمد، کاربری تفریحی نیز داشت

پل خواجو در شرق سی‌وسه پل از پل‌های تاریخی اصفهان است؛ پلی که در زمان شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری ساخته شد و در زمان خود از زیباترین پل‌های دنیا به شمار می‌رفت. پل خواجو با ۱۳۳ متر طول، ۱۲ متر عرض و ۷٫۵ متر معبر از نظر استحکام، تقارن و سبک معماری، یکی از پل‌های منحصربه‌فرد ایران است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ پلی که بسیاری آن را با پل طبیعت تهران مقایسه می‌کنند؛ زیرا در طول تاریخ، علاوه بر رفت و آمد از روی زاینده رود، از این پل برای تماشای مسابقه‌های قایقرانی، تفریح و خوش‌گذرانی پادشاه و همراهیانش استفاده می‌کردند. 

پیاده‌روی روی پل خواجو به‌ویژه هنگام غروب و اوایل شب، از لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که می‌توان در اصفهان کسب کرد. مجسمه شیرهای سنگی، قبله‌نما، تداعی‌نمایی از گنبد حرم امام رضا (ع)، شمع پل خواجو، سقف‌های طاق چشمه‌ای (منحنی)، تخته سنگ دیواره‌ها، عقاب تیزچنگال بر فراز زاینده رود، ملاط و سنگ قبرهای عجیب از عجایب پل خواجو هستند.

قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان

مکان های دیدنی اصفهانهزینه بازدید در سال ۱۴۰۱ (۶ ماه اول سال) برای بازدیدکنندگان ایرانی
میدان نقش جهانرایگان
مسجد امام اصفهان۵,۰۰۰ تومان
مسجد جامع اصفهان۵,۰۰۰ تومان
مسجد شیخ لطف‌الله۵,۰۰۰ تومان
عالی قاپو۵,۰۰۰ تومان
موزه چهلستون۵,۰۰۰ تومان
محله جلفارایگان (برای بازدید از کلیساها باید بلیط تهیه کنید، کلیسای وانک ۱۵ هزار تومان)
چهار باغ عباسیرایگان
سی و سه پلرایگان
پل خواجورایگان
پارک جنگلی ناژوانورودیه به محوطه رایگان است (استفاده از امکانات تفریحی پارک نظری شهربازی، پارک آبی، درشکه سواری (دو نفره ۲۰,۰۰۰ تومان)، اسب‌سواری (هر دور ۱۰,۰۰۰تومان)، قطار (۱۰,۰۰۰ تومان) و تله‌سیژ (بک طرفه ۴۵,۰۰۰ تومان و دو طرفه ۷۰,۰۰۰ تومان)، هزینه جداگانه دارد)
باغ پرندگان اصفهان۲۰,۰۰۰ تومان
موزه صدف۱۰,۰۰۰ تومان
باغ موزه پروانه‌ها۱۰,۰۰۰ تومان
آکواریوم ناژوان۶۱,۵۰۰ تومان
باغ خزندگان۱۷,۰۰۰ تومان
پارک جنگلی صفهورودیه پارک رایگان است (استفاده از دیگر امکانات تفریحی نظیر شهربازی، بولینگ، تله‌کابین و غیره هزینه جداگانه دارد)

قیمت بلیط مکان های دیدنی اصفهان در سال  ۱۴۰۱

پرسش‌های متداول

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در پاییز کدامند؟

چهار باغ عباسی، کاخ چهلستون اصفهان

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب کدامند؟

سی‌وسه پل، پل خواجو

بهترین جاهای دیدنی اصفهان برای کودکان کدامند؟

باغ پرندگان، آکواریوم ناژوان، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها، پارک جنگلی و شهربازی ناژوان

بهترین جاهای دیدنی اصفهان در بهار و تابستان کدامند؟

میدان نقش جهان، عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، مسجد جامع اصفهان

نویسنده: نگین توکلی