روزشمار: ۳۰ مهر؛ گشایش پارک لاله تهران

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی جمعه، ۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۳۰ مهر؛ گشایش پارک لاله تهران

پارک لاله که در سال ۱۳۴۵ بنیان شد از بزرگترین پارک‌های تهران در آن زمان بود.

پارک لاله که تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، پارک فرح نام داشت، از بوستان‌های بزرگ و دیدنی های تهران در شب است. این پارک در سال ۱۳۴۵ بنیان نهاده شد. پیش از آن یک منطقه نظامی بود که برای سوارکاری و رژه مورد استفاده ارتش قرار داشت و باغ جلالیه نامیده می‌شد. مساحت بوستان ۳۵ هکتار است. در این پارک گونه‌های متفاوت گیاهی موجود است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: چنار، اقاقیا و کاج.

پارک لاله

اراضی پارک لاله از گذشته در اختیار ارتش بوده است. زمین مزبور معروف به میدان اسب‌دوانی جلالیه و برای رژه از آن استفاده می‌شد. ارتش اراضی مربوطه را در ازای مطالبات وزارت دارایی به آن وزارتخانه انتقال داد. وزارت آبادانی و مسکن وقت، ماموریت یافت که برای این منطقه، طرحی تهیه کند.

پارک لاله

قسمت شمال پارک برای تاسیسات فرهنگی عمومی و قسمت جنوبی صرفاً برای پارک در نظر گرفته شد. طرح آن بوسیله طراح معروف فرانسوی «ژوفه» و سایر طراحان پارک‌سازی و همکاران ایرانی تهیه شد. سایر عملیات اجرایی به عهده شهرداری گذاشته شد. شهرداری عملیات اجرایی را طبق طرح ادامه داد تا سرانجام در سال ۱۳۴۵ پارک فرح تاسیس شد. پس از انقلاب، در بهمن ۱۳۵۷ نام این پارک به لاله تغییر یافت.

ساختمان اولین کتابخانه کودک در ایران توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخشی از اراضی بوستان فرح ساخته‌ شد.

موقعیت جغرافیایی

این پارک در محدوده منطقه ۶ شهرداری تهران و در محله امیرآباد واقع شده است.

این پارک از شمال به خیابان فاطمی، از جنوب به بلوار کشاورز، از غرب به خیابان کارگر شمالی (خیابان امیرآباد) و از شرق به خیابان حجاب محدود می‌شود. در همسایگی این بوستان، مرکز خرید لاله، موزه هنرهای معاصر، موزه فرش ایران و هتل لاله واقع شده است.

پارک لاله

امکانات و فضاها

بخش جنوب شرقی این پارک به شیوه پارک‌های ژاپنی طراحی شده و دارای آب‌نما و جویبارهای مارپیچ است. در خیابان‌های شمالی پارک محوطه میزهای شطرنج جای داده شده است. زمین‌های ورزشی پارک شامل زمین‌های بسکتبال و والیبال نیز در بخش شمالی جای گرفته است. در این پارک همچنین یک مرکز تئاتر عروسکی، یک کتابخانه زیر پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یک مسجد دایر است. مجسمه‌ها و تندیس‌های گوناگونی نیز در این پارک وجود دارد که نامدارترین آن‌ها تندیس خیام و تندیس ابوریحان بیرونی است.

تندیس خیام از آثار «ابوالحسن صدیقی» است که در سال ۱۳۵۱ و در کشور ایتالیا (به سفارش انجمن آثار ملی) ساخته شده است. این تندیس پس از جابه‌جایی به ایران به این پارک منتقل شد و در بازدید همگانی قرار گرفت و پس از آن چندین بار به دستان فریدون صدیقی (فرزند آفریننده اثر) بازسازی شد.

مجسمه خیام

در همین روز:

  • اعلام قطع رابطه سياسی ايران و انگليس (۱۳۳۱ شمسی)
  •  (۱۳۵۴ شمسی)
  • صدور قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره جنگ ايران و عراق (۱۳۶۱ شمسی)
  • راه‌اندازی شبكه پيام (تله تكست) سيما (۱۳۷۴ شمسی)
  • پیروزی دریایی ایران در دماغه میکال (۴۷۹ پیش از میلاد)
  • در اين روز كه تب انقلاب هر لحظه در فرانسه بالا می‌رفت، مجلس نمايندگان اين كشور طرح پرچم ملی اين كشور مركب از ۳ رنگ را تصويب كرد. (۱۷۹۰ میلادی)
  • روز ملی كشور آفريقایی «سومالی» (۱۹۶۰ میلادی)
  • كشف تنگه ماژلان در آمريكای جنوبی توسط «ماژلان» دريانورد پرتغالی (۱۵۱۹ میلادی)
  • اختراع لامپ برق توسط «توماس آلوا اديسون» مخترع شهير آمريكایی (۱۸۷۹ میلادی)
  • تصویب قرارداد با کنسرسیوم نفت (۱۹۵۴ میلادی)
  • ناوچه مصری ناوشكن اسراييلی را غرق كرد. (۱۹۶۷ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه