ایران و هند برای احیای بناهای تاریخی خود همکاری می‌کنند

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
ایران و هند برای احیای بناهای تاریخی خود همکاری می‌کنند

«سائوراب کومار»، سفیر هند در ایران با حضور در مجموعه تاریخی مسعودیه تهران، با مدیرعامل صندوق احیا دیدار و گفت‌وگو کرد.

«محمدرضا پوینده» مدیرعامل صندوق احیا در دیدار با «سائوراب کومار»، سفیر هند در ایران گفت:

شاید هیچ دو کشوری را در دنیا پیدا نکنیم که به اندازه ایران و هندوستان دارای اشتراکات تاریخی و فرهنگی باشند.

وی افزود که همه معتقدند که روابط دو ملت ایران و هند بسیار پایدار و قدیمی است و امیدواریم که با علاقمندی آقای سفیر، شاهد ارتقاء همکاری‌های صندوق احیا با مراکز ذیربط در کشور هند باشیم.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق احیا ادامه داد که بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایران و هند ۵ تفاهم‌نامه در حوزه هنری و میراث فرهنگی با یکدیگر امضا کرده‌اند و ما در چارچوب این تفاهم‌نامه‌ها می‌توانیم اقدامات جدی‌تری انجام دهیم.

پوینده تاکید کرد که صندوق احیا در گذشته در یک پروژه مرمت انستیتو زبان فارسی «علیگر» در هند فعالیت‌هایی انجام داده است. این پروژه مربوط به ۹ سال قبل است و کار آن در همان زمان به پایان رسید.

ایران و هند

وی توضیح داد که ما اعلام آمادگی می‌کنیم که با توجه به ظرفیت صندوق احیا و تجربه ۱۰ ساله گذشته برای احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی در حوزه «باغ ایرانی و بناهای تاریخی هندوستان»، یا پروژه‌های سرمایه‌گذاری که در کشور ایران و به ویژه در استان هرمزگان و بندر چابهار وجود دارند، همکاری‌های دو جانبه‌ای را آغاز کند.

مدیرعامل صندوق احیا گفت:

پروژه باغ ایرانی «حیدرآباد» هند یکی از پیشنهادات ما برای همکاری است که آمادگی داریم تا در این زمینه برای مذاکره بیشتر میزبان مرکز مطالعات باستان شناسی هند باشیم تا از این طریق تفاهم بر سر پروژه‌های موردی امکانپذیر باشد.

پوینده افزود که ما رسما از نماینده مرکز مطالعات باستان‌شناسی هند دعوت می‌کنیم که با حضور در ایران و آشنایی با ظرفیت‌ها و تجارب ما، زمینه‌هایی برای همکاری دو جانبه را کلید بزنند.

وی تاکید کرد که نزدیکی و قرابت فرهنگی می‌تواند باعث جذب سرمایه‌گذاران هندی در بناهای تاریخی استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان شود و همچنین در حوزه «مالی و سرمایه‌گذاری» این آمادگی را داریم که همکاری‌هایی را آغاز کنیم.

مدیرعامل صندوق احیا در پایان بیان کرد که اگر سفارت هند در ایران بتواند بستر را برای ارتباط بیشتر صندوق احیا با مراکز باستان‌شناسی و میراث فرهنگی هندوستان مهیا کند، بستر بهره‌برداری از این روابط در صندوق احیا فراهم است.

«سائوراب کومار»، سفیر هند در ایران در ادامه این دیدار گفت:

امروز با بازدید از مجموعه بسیار زیبای مسعودیه روز خوبی برای من آغاز شد.

وی با بیان اینکه «سفر نخست وزیر هند به ایران سفر مهمی بود که بعد از ۱۵ سال در این سطح اتفاق می‌افتاد» افزود که ما هرچند در سطوح عالی در سال‌های گذشته ملاقات‌ها و دیدارهایی داشته‌ایم؛ اما این ملاقات‌ها اکثرا به صورت چند جانبه انجام می‌شد. در حال حاضر ملاقات‌های عالی ما به صورت دو جانبه انجام می‌شوند و مطمئن هستیم این ملاقات‌های دو جانبه جدید باعث شروع فصل جدیدی در روابط دو جانبه ایران و هند خواهد شد.

این دیپلمات مقیم تهران ادامه داد که برای من بسیار جالب است که در کشور شما هر روز شباهت‌های ایران و هند را می‌شناسم که نمونه‌های زیادی از آن در هنر و معماری و فرهنگ عمومی مردم متجلی شده و دولت هند هم مشتاق است تا روابط فرهنگی خود با ایران را بیش از این ارتقا دهد. ما هم اکنون نیز با یکدیگر روابط فرهنگی داریم، اما پتانسیل این روابط بسیار بیشتر از این است.

سائوراب کومار بیان کرد که ایده همکاری دو جانبه برای احیای بناهای تاریخی برای تعمیق روابط فرهنگی ایده خوبی است و اگر بشود در این زمینه پروژه مشخصی تعریف کرد قطعا می‌تواند به اتفاقات مثبتی منجر شود.

سفیر هند در ایران گفت که ما خوشحال می‌شویم که از ایده‌های فرهنگی شما برای همکاری در حوزه بناهای تاریخی مطلع شویم. چون ما هم‌اکنون مشغول بررسی زمان سفر آقای روحانی به کشور خودمان هستیم و اگر پروژه خاصی در این مدت تعریف شود، در زمان سفر رئیس جمهوری ایران به هند می‌توان در همان زمان این پروژه را آغاز کرد.

وی ادامه داد که ما در کشورمان مرکز تحقیقات باستان‌شناسی هند را داریم که متولی آثار تاریخی است و می‌شود با این مرکز زمینه‌های همکاری دو جانبه مورد بررسی قرار گیرند.

کومار اضافه کرد که مردم هند ارزش زیادی برای بناهای تاریخی قایل هستند و با توجه به وجود بناهای متعدد در ایران در صورت تسهیل شرایط سفر و از جمله لغو روادید قطعا بناهای تاریخی ایران مورد استقبال زیاد مردم هند قرار خواهد گرفت.

سفیر هند در ایران تاکید کرد که هم‌اکنون دولت‌های ایران هند دو موضوع لغو روادید و یا صدور روادید در فرودگاه را در دست بررسی دارند که در این زمینه دولت ایران جلوتر از ما است، حتی پیشنهادهایی نیز به ما در این زمینه از سوی ایران ارائه شده که این پیشنهادها هم اکنون در دولت هند در حال بررسی هستند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه