روزشمار: ۱۲ مهر؛ روز ملی و روز وحدت دو آلمان

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۲ مهر؛ روز ملی و روز وحدت دو آلمان

امروز روز وحدت آلمان و روز ملی این کشور است، روزی که کشور آلمانی که پس از جنگ جهانی دوم به دو قسمت تقسیم شده بود دوباره به وحدت و یکپارچگی دست پیدا کرد.

بیست و شش سال پیش شهروندان شرق آلمان، سرانجام موفق به شکستن دیواری شدند که میان دو بخش آلمان شکاف افکنده بود. روز وحدت آلمان یا روز ملی آلمان، یک روز تعطیل ملی در این کشور است که از سال ۱۹۹۰ در ۳ اکتبر جشن گرفته می‌شود. در این روز تمامی ایالت‌های آلمان توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را در نمایشگاه‌هایی عرضه می‌کنند و مقامات و مشاهیر این کشور به ایراد سخنرانی پیرامون وضعیت آلمان می‌پردازند.

روز وحدت آلمان

جمهوری فدرال آلمان، بعد از جنگ جهانی دوم به دو بخش شرقی و غربی تقسيم شد و هر كدام به بلوک شرق و غرب ملحق شدند. آلمان شرقی حكومت كمونيستی را پذيرفت و آلمان غربی، دارای حكومت جمهوری فدرال شد. اما مهم‌‏ترين تحول اروپا در سال ۱۹۹۰ میلادی، كه از دگرگونی‌های دنيای كمونيست سرچشمه گرفت، سقوط رژيم كمونيستی آلمان شرقی و وحدت آلمان شرقی و غربی بود كه تا اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی رويايى تحقق‌‏ناپذير به نظر می‌‏رسيد.

مقدمات اين اتحاد با پيروزی حزب دموكرات مسيحی در نخستين انتخابات آزاد آلمان شرقی فراهم آمد و نخستين مرحله وحدت آلمان شرقی و غربی با وحدت اقتصادی و پولی دو بخش آلمان در اول جولای سال ۱۹۹۰ میلادی تحقق يافت. دولت شوروی نيز در ازای یک رشته تضمين‏‌های سياسی و امتيازات اقتصادی با وحدت آلمان شرقی و غربی موافقت كرد و حتی ادامه عضويت آلمان واحد در سازمان پيمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را هم پذيرفت.

آلمان واحد سرانجام پس از ۴۵ سال جدايى با قريب هشتاد ميليون نفر جمعيت، در روز سوم اكتبر سال ۱۹۹۰ میلادی پا به عرصه وجود نهاد و در نخستين انتخابات سراسری آلمان كه روز دوم دسامبر آن سال برگزار شد، «هلموت کول» صدراعظم آلمان غربی كه قهرمان وحدت اين كشور شناخته می‌شد، با اكثريت عظيمی به پيروزی رسيد. از اين پس، آلمان به یکی از ناسيوناليست‌‏ترين دول اروپايی تبديل شد كه می‌تواند در سرنوشت و آينده اروپا، ايفاگر نقش تعيين‌كننده باشد.

برای انتخاب روز اتحاد دو آلمان «هلموت کول» گرامیداشت اتفاقات نوامبر ۱۹۸۹ را در نظر داشت، زمانی که دولت آلمان شرقی استعفا داد و مردم به خیابان‌ها آمده و با تظاهرات خود منجر به فروپاشی دیوار برلین شدند. در عین حال او نمی‌خواست وقایع دیگر نوامبر مانند روز قدیسان ۲ نوامبر و ۹-۱۰ نوامبر شب‌های کریستالی را با این انتخاب تحت شعاع قرار دهد. انتخاب ۳ اکتبر با نظر سازمان هواشناسی آلمان انجام شد، از آنجا که این سازمان اعلام کرد، در این روز بهترین هوا در آلمان به‌طور متوسط اتفاق می‌افتد.

در این روز، اتحاد دو آلمان با انجام سخنرانی‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های عمومی با شرکت مقامات دولتی جشن گرفته می‌شود. این جشن‌ها هر ساله ۳۰۰۰۰۰ نفر را به سوی خود جلب می‌کنند. در هر سال یک شهر در یکی از ایالت‌های آلمان میزبان این جشن است تا این جشن در شهرهای مختلف آلمان جابه‌جا شود. در سال ۲۰۱۲ این جشن‌های در مونیخ برگزار شدند.

جشن اتحاد آلمان

در همین روز:

  • افتتاح كنگره فردوسی (۱۳۱۳ شمسی)
  • انجام آئين گشايش راه‌آهن تهران و زنجان (۱۳۱۹ شمسی)
  • آغاز سال هجری قمری
  • درگذشت «فريدريش كارل آندره ‏آس» خاورشناس معروف آلمانی (۱۹۳۰ میلادی)
  • اعلام استقلال عراق از استعمار بريتانيا (۱۹۳۲ میلادی)
  • پرتاب اولين موشک ساخت انسان به فضا (۱۹۴۲ میلادی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه