ایجاد سایت موزه بنای تاریخی تل آجری فارس

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
ایجاد سایت موزه بنای تاریخی تل آجری فارس

طرح ایجاد سایت موزه تل آجری نزدیک تخت جمشید پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات انجام شده نهایی شد و اینک مراحل ساخت قطعات به اتمام رسیده است.

«محمد حسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در بازدیدی که به‌همراه سفیر و رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران از محدوده تل آجری داشت، ادامه بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناختی در این منطقه را یک امر ضروری و لازم برشمرد.

وی گفت که آنچه که در چند سال اخیر از کاوش‌های تل آجری به دست آمده، منجر به کشف شواهدی از پیشینه این مکان شده است که دستاوردی مهم برای رفع برخی ابهامات باستان‌شناختی در روند ساختار شهر پارسه و کارکرد این منطقه داشته است.

طالبیان اهمیت بقایای موجود تل آجری را نیازمند حفاظت و مرمت اصولی دانست و بیان کرد که محوطه تل آجری که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، از سال ۹۰ تاکنون یکی از مراکز مورد کاوش مشترک باستان‌شناسان ایرانی-ایتالیایی در نزدیکی تختگاه تخت جمشید است است که بخشی از بقایای شهر کهن پارسه را در خود جای داده است.

به گفته طالبیان، مواردی همچون کشف کتیبه‌های بابلی که سندی معتبر بر استقراردروازه ورودی شهر پارسه در تل آجری مرودشت است، پلان به دست آمده از بنای کشف شده در تل آجری بر اساس اطلاعات مقدماتی، وجود شباهت زیاد بین آجرهای لعابدار کشف شده دروازه ها با نقوش اسطوره‌های بین‌النهرین که حکایت از احتمال بسیار قوی این بنا در زمان کوروش دارد، اهمیت تل آجری را یادآوری می‌کند.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور گفت:

نقوش حیوانات ترکیبی با نقشی از مار، عقاب و پنجه شیر که برای نخستین بار در این محوطه کشف شده‌اند و همچنین وجود سکوهایی در کنار دیوارهای دروازه (تل آجری) و بسیاری از موارد و شواهد به دست آمده در طی کاوش و پژوهش‌های صورت گرفته در این منطقه، موجب شد که جایگاه تل آجری چه از نظر ارزش تاریخی و چه از حیث هویت محتوایی، بیش از پیش مورد توجه باستان‌شناسان و محققان قرار گیرد.

طالبیان افزود که بناهایی که در این محوطه کشف شده به احتمال زیاد پیش از بنای تختگاه تخت جمشید ساخته شده و در واقع کشفیاتی که طی پنج سال اخیر در این منطقه به‌دست آمده می‌تواند راهگشای شناخت اهمیت و کارکرد بنا باشد و به گفته باستان شناسان این اطلاعات، خلاءهای تاریخی شهر پارسه به‌ویژه در دوره حکومت کوروش و کمبوجیه و پیش از به قدرت رسیدن داریوش هخامنشی در سال ۵۲۱ پیش از از میلاد را پر خواهد کرد.

معاون میراث فرهنگی کشور با تأکید بر حفظ و نگهداری، شناخت دقیق‌تر و کامل‌تر از این مجموعه افزود:

این محوطه تاریخی یکی از مهم‌ترین محوطه‌های باستان‌شناسی است که قابلیت تبدیل به یک سایت موزه تخصصی را دارد و می‌تواند به یکی از جاذبه‌ها برای گردشگران ورودی به استان تبدیل شود.

در این بازدید، معاون میراث فرهنگی کشور به‌همراه «مائورو کنچاتوری» سفیر ایتالیا و «پروفسورکارلو چرتی» رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران از فعالیت‌های گروه کاوش در منطقه تل آجری و گروه مطالعاتی مستقر در پردیس تخت جمشید دیدن کردند و در جریان آخرین یافته‌های این فصل از کاوش قرار گرفتند.

تخت جمشید در ۶۰ کیلومتری شمال شیراز در محدوده شهرستان مرودشت واقع شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه