آثار باستانی ۸ هزار ساله در چایپاره کشف شد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
آثار باستانی ۸ هزار ساله در چایپاره کشف شد

باستان‌شناسان ایرانی و اتریشی در کاوش‌های تپه آناقیزلی واقع در روستای چورس چایپاره به آثار مربوط به سکونت انسان در دوره نوسنگی دست یافتند.

«غلام شیرزاد» مسئول هیئت ایرانی کاوش‌های تپه آنا قیزلی شهرستان چایپاره گفت:

با آغاز نخستین فصل کاوش تپه آناقیزلی واقع در روستای چورس چایپاره آثار باستانی هشت هزار ساله شامل ابزارهای سنگی از جمله تراشه سنگ و تیغه‌های سنگی از نوع گرانیت، چخماق و اکسیدین به دست آمد.

وی ادامه داد که سفال‌های قرمز و براق و سفال‌هایی منقوش متعلق به دوره اورارتویی در محوطه تپه آناقیزلی کشف شده که بیانگر وجود شهری در این دوره و روستایی در دوره نوسنگی است.

مسئول هیئت ایرانی کاوش‌های تپه آناقیزلی گفت که کاوش در این تپه از ۱۳ تا ۲۵ مهرماه انجام شد که طی آن باستان‌شناسان دانشگاه اینسبورگ اتریش و باستان‌شناسان ایرانی حضور داشتند.

وی افزود که مهم‌ترین هدف در این فصل اجرای مطالعه‌های ژئومغناطیسی بود تا بتوان ظرفیت منطقه را برای مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی تخمین زد.

شیرزاد ادامه داد که کاوش در محوطه‌ای به وسعت هشت در هشت متر انجام و در لایه اول باستان‌شناسی دیوارهای سنگی به قطر ۱۷۰ سانتیمتر مربوط به دوره اورارتویی مشاهده شد اما به علت پایان فصل کاوش این اقدام ناتمام ماند لذا لایه‌های دوم و سوم بهار سال آتی کاوش خواهد شد.

وی گفت که این بررسی نشان داد که در تپه آناقیزلی و روستای چورس ظرفیت کاوش‌های باستان‌شناسی برای ۱۰ سال آینده موجود است.

تپه باستانی آنا قیزلی چایپاره در ۶۰۰ متری روستای تاریخی و گردشگری چورس در زمینی به ابعاد ۴۰۰  در ۲۰۰ متر سال ۱۳۸۰ در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

روستای تاریخی چورس در هشت کیلومتری مرکز شهرستان چایپاره واقع است.

در سطح محوطه تپه باستانی آنا قیزلی، بقایای فرهنگی و تاریخی فراوانی از پنج هزار سال قبل وجود دارد. در این محوطه آثاری از سفال، ابزار سنگی و قطعات آجر دیده می شود که نشانگر تسلسل فرهنگی و دوام سکونت جوامع انسانی در محل است.

علاوه بر این در بخش‌هایی از سطح محوطه آثاری از قبرستان ارامنه دیده می‌شود که می‌تواند یادگاری از دوره‌ای که ارامنه در منطقه زندگی می‌کردند باشد.

از آثار دیگر اورارتوها در منطقه می‌توان به قلعه بزرگ و قلعه ملاجنید اشاره کرد که این ۲ محوطه در شرق روستای چورس قرار گرفته‌اند.

قلعه ملاجنید و قلعه بزرگ بعد از دوره اورارتوها، در دوران اسلامی نیز مورد سکونت واقع شده است. امروزه در محل قلعه ملاجنید آثار یک برج سنگی و در قلعه بزرگ بخشهایی از دیوار دفاعی خشتی باقی مانده است.

از دیگر آثار تاریخی روستای چورس می‌توان به مسجد سرخ، بنای یخچال و حمام قدیمی اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه