با ایران و مردم ایران تا چه حد آشنایی دارید؟

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی سه شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۰۰
با ایران و مردم ایران تا چه حد آشنایی دارید؟

مردم ایران‌زمین، از دیرباز تاکنون نقش مهمی در توسعه‌ی آگاهی جهانیان داشته‌اند. در این مقاله با برخی از ویژگی‌های ایران و ایرانیان آشنا خواهیم شد. در ادامه همراه کجارو باشید.

مقاله‌ای که در ادامه می‌خوانید، در وب‌سایت Worldatlas در مورد ایران منتشر شده است.

جمهوری اسلامی ایران که در غرب آسیا واقع شده، دومین کشور بزرگ خاورمیانه است. از آنجایی که ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان به شمار می‌رود، اهمیت تاریخی بالایی دارد.

سرزمین غنی از تاریخ ایران، با عنوان «پارس» و Persia در کشورهای غربی شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری «پارس» در گذشته برای این سرزمین، نژاد مردمان پارسی آن است که امروز نیز در زبان رسمی کشور یعنی فارسی یا همان پارسی کرد پیدا کرده است. زبان‌های بسیار دیگری در ایران وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت هستند از: ترکی آذری، گیلکی، مازندرانی، کردی و غیره. یکی از عمده دلایل باقی ماندن نام پارس روی ایران، امپراتوری‌ها و سلسله‌های بسیار قدرتمند پارسی بودند که از گذشته تاکنون قلمرو بسیار بزرگی از زمین را از آن خود کرده بودند که در نهایت، به ایران کنونی منتهی شده است.

معماری

ایران

ایران

معماری ایران با پیشینه‌ی بسیار طولانی‌اش، طی فرمانرواییِ امپراتوری‌ها و سلسله‌های مختلف، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. معماری ایرانی بسته به فرهنگ منحصربه‌فرد مردمش، به دو گروه عمده تقسیم‌بندی می‌شود؛ معماری زرتشتی یا قبل از اسلام و معماری اسلامی. از جمله معروف‌ترین بناهای زرتشتی می‌توان به پرسپولیس یا تخت جمشید که توسط اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد، نقش رستم که یک گورستان باستانی با نقش و نگار قدیمی مربوط به ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است و در نهایت شهرهای باستانی پاسارگاد و هترا اشاره کرد. برخی از بناهای معماری اسلامی ایران عبارت هستند از: میدان نقش جهان، مسجد گوهرشاد و مسجد جمکران. بسیار از بناهای سنتی ایرانی، دارای نمایی بسیار باشکوه و درون‌مایه‌ای آراسته به خوشنویسی هستند.

غذا

ایران

غذاهای ایرانی بسیار متنوع و خوشمزه هستند که برخی از آن‌ها از فرهنگ غذایی سنتی یونان، ترکیه، جمهوری آذربایجان و هند تاثیر پذیرفته‌اند. از آنجایی که در عهد باستان، جاده‌های تجاری در ایران وجود داشت، مردم این کشور به ترکیبات غذایی بسیار خوبی مانند نعنا، ریحان، کنجد و پسته دسترسی داشتند. البته ایرانیان بعدها شروع به کشت این محصولات در کشور خود کردند. امروزه، بیشتر غذاهای ایرانی متشکل از برنج و غذاهایی است که در کنار ادویه‌جاتی مانند زعفران، دارچین و جعفری با نان مصرف می‌شوند. بیشتر غذاهای ایرانی مانند برنج و خورشت، ترکیبی و کامل‌کننده‌ی یکدیگر هستند. از غذاهای معروف ایرانی می‌توان به چلو کباب (که غذای ملی ایرانیان نیز هست)، کوکو و خورشت‌های متعدد اشاره کرد. بزرگترین وعده‌ی غذایی ایرانی‌ها، برخلاف کشورهای غربی، ناهار است که در حوالی ظهر سرو می‌شود.

اهمیت فرهنگی

ایران

ایران که سرآغاز یکی از کهن‌ترین تمدن‌های بشری جهان محسوب می‌شود، نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری فرهنگ مردم دنیا داشته است. ایرانیان جزو طلایه‌داران صنعت پارچه‌بافی هستند که در دوران نوسنگی و در همین منطقه شروع شد. در عصر حاضر، قالی‌ها و فرش‌های بسیار زیبای هنرمندان ایرانی، از شهرت بالایی در سطح جهان برخوردار است. گفته می‌شود ایرانی‌ها اولین تولیدکنندگان بستنی و کلوچه نیز هستند. اولین سیستم بانک خصوصی جهان و استانداردهایی مانند وزن، پول و اندازه نیز در ۲۰۰۰ سال پیش و در سرزمین پارس توسعه یافت. کوروش کبیر در ۵۳۷ سال پیش از میلاد مسیح، اولین اعلامیه‌ی حقوق بشر را نوشت. پس از مدت کوتاهی، داریوش بزرگ نیز اقدام به تدوین یک منشور حقوق بشر بسیار ژرف و پیشرفته کرد. این دو اثر، در میان قدیمی‌ترین اسناد مربوط به حقوق بشر هستند که تاکنون کشف شده‌اند.

مشکلات پیش رو

ایران

با وجود تنش‌هایی که بین ایران و غرب وجود دارد و تبلیغات گسترده‌ای که کشورهای غربی علیه ایران انجام می‌دهند، ممکن است بسیاری از مردم جهان فکر کنند که ایرانیان از مردم و فرهنگ غربی بیزار هستند. حقیقت این است که ایرانی‌ها مردمانی بسیار خون‌گرم و مهربان هستند که توسط رسانه‌های غربی بد جلوه داده شده‌اند. بیشتر مردم ایران با حفظ فرهنگ سنتی خود، برخی از فرهنگ‌های خوب غربی را نیز پذیرفته‌اند. استفاده از ابزارهای الکترونیکی روز، وجود فروشگاه‌های شیک در خیابان‌ها و جوانانی مستعد در زمینه‌ی علوم مختلف، همگی نشان از حفظ فرهنگ سنتی در کنار استقبال از فرهنگ غربی دارد. ممکن است مهاجرت برخی از ایرانیان به کشورهای خارجی تهدیدی برای فرهنگ ایران به شمار آید، اما ریشه‌ی فرهنگ این کشور به‌قدری کهن و قدرتمند است که تا سالیان دراز سر جای خود باقی خواهد ماند.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه