روزشمار: ۲۶ مهر؛ گشايش موزه «محمود فرشچيان» نگارگر معاصر

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۲۶ مهر؛ گشايش موزه «محمود فرشچيان» نگارگر معاصر

موزه استاد «محمود فرشچیان» در ۲۶ مهر ماه سال ۱۳۸۰ در مجموعه فرهنگی تاريخی سعدآباد تهران افتتاح شد.

موزه‌ای زیبا و پر رمز و راز، موزه‌ای پر از رنگ و زندگی که دیدگان هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد و چه تواناست خالق این همه نور، این همه زیبایی و این همه زندگی. اسطوره‌ای با چهره‌ای پر از مهربانی که با دستان توانمند خود این‌چنین چرخش‌ها و پیچش‌های نرم و لطیفی را خلق کرده است.

استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در اصفهان دیده به جهان گشود. وی از هفت سالگی نزد استاد «حاج میرزا آقا امامی» شروع به تعلیم کرد و در سال ۱۳۲۴ به هنرستان هنرهای زیبا اصفهان رفت و تحت تعلیم استاد عیسی خان بهادری که خود شاگرد کمال‌الملک بود، قرار گرفت و با رموز رنگ‌ها، ابزار نقاشی و زیررنگ آشنا شد و با قرار دادن موی گربه سفید در انتهای پر کبوتر قلم موهایی ساخت تا به امروز در نقاشی و ظریف‌کاری از آن استفاده می‌شود.

اشتیاق به آموختن ایشان را ابتدا به اروپا و سپس به آمریکا کشانید و با حفظ هویت ایرانی توانست شیوه کار خود را غنا بخشد. استاد در ابتدا از آبرنگ و گواش و از اوایل دهه پنجاه بیشتر از اکریلیک برای خلق آثارش استفاده کرد.

موزه محمود فرشچیان

ساختمان موزه استاد محمود فرشچیان در مجموعه ۱۱۰ هکتاری سعدآباد، یک بنای قاجاری است، با وسعتی در حدود ۶۰۰ متر مربع که برای مدتی محل اسکان رضاشاه به‌همراه همسر چهارمش ملکه عصمت بوده است. این موزه در حال حاضر بیش از ۵۰ اثر از استاد را در خود جای داده که نوازشگر چشم هر بیننده‌ایست. این موزه در سال ۱۳۸۰ افتتاح شده است.

سبک محمود فرشچیان

فرشچیان بنیان‌گذار مکتب خود در نقاشی ایرانی است که پایبند به‌شکل کلاسیک همراه با استفاده از تکنیک‌های جدید برای توسعه دامنه نقاشی ایرانی است. او به این شکل هنر، روح جدیدی بخشید و آن را از رابطه هم‌زیستی تاریخ با شعر و ادبیات تغذیه کرد تا استقلالی به این هنر بدهد که پیش از آن کمتر داشت. نقاشی‌های قدرتمند و نوآورانه او پویا و گسترده و پر از جنب‌و‌جوش هستند، با تلفیقی جذاب از عناصر سنتی و مدرن، که ترکیبات سبک منحصربه‌فرد او در نقاشی هستند. برخی از توانایی‌های او احساس فوق‌العاده خلاقیت، نقوش متحرک، خلقت فضای‌های گرد و منحنی، خطوط نرم و قدرتمند، و خلقت رنگ‌های مواج هستند.

آثار فرشچیان یک ترکیب دل‌انگیز از اصالت و نوآوری است. آثارهای او از شعر کلاسیک، ادبیات فارسی، قرآن، کتاب‌های مقدس مسیحیان و یهودیان، و همچنین تخیل عمیق خود او تأثیر گرفته است. فرشچیان نقش مهمی در معرفی هنر ایران به صحنه بین‌المللی هنر ایفا کرده است. او دعوت شد تا در دانشگاه‌های متعدد و موسسات هنری صحبت کند. شش کتاب و مقالات متعددی در مورد آثار وی منتشر شده است.

بعضی از آثار او عبارت‌اند از:

تابلوی «ضامن آهو»، طرحی از شمایل امام رضا

تابلوی فرشچیان

تابلوی «پنجمین روز آفرینش»، در این تابلو همه مخلوقات زمینی و آسمانی به ستایش پروردگار مشغولند.

تابلوی فرشچیان

تابلوی «عصر عاشورا»

تابلوی عصر عاشورای فرشچیان

آدرس موزه

تهران، زعفرانیه، خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، خیابان طاهری، مجموعه کاخ سعدآباد، موزه آثار استاد محمود فرشچیان

در همین روز:

  • آغاز هفته تربيت‌بدنی و ورزش
  • گشايش موزه ملی قرآن كريم در تهران (۱۳۸۴ شمسی)
  • کوروش کبیر پادشاه ایران بابل را تصرف و یهودیان را پس از ۷۰ سال تبعید و اسارت آزاد و اجازه بازسازی معبد اورشلیم را صادر کرد. (۵۳۹ پیش از میلاد) 
  • مشاهده مرگ یک ستاره توسط «يوهانس كپلر» فضاشناس آلمانی (۱۶۰۴ میلادی)
  • «احمدخان درانی» سومين حمله نظامی خود را به هندوستان آغاز كرد. (۱۷۵۹ میلادی)
  • آغاز جنگ‌‏های چهار ساله بين پرو و شيلی در آمريكای جنوبی (۱۸۷۹ میلادی)
  • اختراع تلگراف تصويری در فواصل دور (۱۹۰۶ میلادی)
  • يورش سپاهيان استعمارگر ايتاليا به كشور ليبی در شمال آفريقا (۱۹۱۱ میلادی)
  • افتتاح راه‌آهن برمه-تایلند (۱۹۴۳ میلادی)
  • بوتسوانا و لسوتو به سازمان ملل متحد پیوست. (۱۹۶۶ میلادی)
  • چهار روز پس از سرقت پرواز شماره ۱۸۱ خطوط هوایی لوفتانزا و فرود آن در موگادیشو پایتخت سومالی کوماندوهای آلمانی گروگان‌های باقی‌مانده را نجات دادند. (۱۹۷۷ میلادی)
  • مادر ترسا برنده جایزه صلح نوبل شد. (۱۹۷۹ میلادی)
  • روز جهانی ريشه‌كنی فقر

مطالب مرتبط:

دیدگاه