فرودگاه اردبیل، معرفی فرودگاه های ایران

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
فرودگاه اردبیل، معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه اردبیل در فاصله ۱۳۱۱ متری از سطح دریا بنا شده است و به‌ طور میانگین در طول هفته ۶۰ پرواز در آن انجام می‌شود. 

استان اردبیل در شمال غربی فلات ایران قرار دارد و نزدیک به ۵/۲۸۲ كیلومتر مرز مشترك آبی و خاکی با کشور جمهوری آذربایجان دارد. این استان با وسعتی معادل ۱۷۹۵۳ کیلومترمربع به لحاظ وسعت حدود ۱.۰۹ درصد مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده است. این استان به مركزیت شهر اردبیل دارای ۱۰ شهرستان، ۲۱ شهر، ۲۵ بخش، ۶۶ دهستان و ۲۲۱۸ آبادی است.

فرودگاه اردبیل

شهر اردبیل به عنوان مرکز این استان دارای فرودگاهی بین المللی است که طبق آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱,۹۹۸ نشست و برخاست هواپیما، ۲۴۹,۴۰۰ کیلوگرم بار و ۱,۷۶۳,۱۳۳ نفر مسافر از طریق آن جابجا شده‌اند.

تاریخچه فرودگاه اردبیل

فرودگاه اردبیل

در سال ۱۳۵۲، مطالعات اولیه ساخت فرودگاه اردبیل آغاز شد. کار عملیاتی احداث این فرودگاه در سال ۱۳۵۸ آغاز شد که البته به علت شروع جنگ تحمیلی متوقف شد؛ اما بعد از پایان جنگ در سال ۱۳۶۸ کار احداث فرودگاه دوباره آغاز شد و در سال ۱۳۷۰ به پایان رسید. دستگاه‌های كمك ناوبری و سایر تجهیزات فرودگاهی و ساخت بناهای فرودگاهی نیز شروع شد و یك ترمینال موقت به مساحت ۹۰۰ مترمربع جهت ارائه سرویس به مسافران احداث شد.

فرودگاه اردبیل

در حدود سال ۱۳۷۳ فرودگاه اردبیل به ‌عنوان فرودگاه مستقل دوره جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد و در همین زمان پروازهای شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیز با هفته‌ای سه پرواز در مسیر تهران–اردبیل و برعکس با هواپیمایی فوكر ۱۰۰ برقرار شد. 

پایانه‌ها و امکانات رفاهی فرودگاه

فرودگاه اردبیل

این فرودگاه دارای دو باند متقاطع به طول ۳۲۹۸ متر  و ۲۵۰۰ متر است که با ضریب استحکام ۸۰ و ۶۵ مجهز به سیستم  لندینگ ILS و چراغ‌های روشنایی مناسب برای انجام پرواز در شرایط بد جوی و پروازهای شب است. همچنین، فرودگاه مجهز به آخرین دستگاه‌های ناوبری (VOR,DME,NDB, ILS ) و سیستم‌های ارتباطی ATIS و سیستم مخابراتی هوانوردی سوچینگ، فضای كنترلی CTR  حدود ۲۵ مایل و ارتفاع ۲۰۵۰۰ پا است.

واحد مراقبت پرواز این فرودگاه علاوه بر سیستم ارتباطی سوچینگ برای ارتباط برج و خلبان و به سیستم ATIS  نیز برای ارائه اطلاعات هواشناسی به پروازهای اردبیل و عبوری مجهز است و ارتباط برج و سنتر مرکزی نیز از طریق ارتباط هات لاین و ارتباط برج با واحدهای مخابراتی هواپیمایی AFTN از طریق سیستم سوچینگ به‌ صورت DATA برقرار است.

فرودگاه اردبیل

فرودگاه دارای دو ترمینال مسافربری، ساختمان پاویون، مرکز سوخت‌رسانی مستقل، زیر نظر شركت منطقه‌ای نفت اردبیل و اداره هواشناسی و تاسیسات ایمنی و فنی است. این فرودگاه، قابلیت پذیرش نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر مانند ایرباس A۳۰۶  و توپولوف را دارا است. پروازهای ایران ایر با تایپ پروازی فوكر ۱۰۰ و توپولوف ۱۵۴ و شركت هواپیمایی آسمان با تایپ پروازی فوكر ۱۰۰ و شركت هواپیمایی ماهان ایر با تایپ پروازی ایرباس و BAE  در مسیرهای تهران–اردبیل و اردبیل–مشهد، به‌ صورت روزانه فعالیت می‌کنند.

علاوه بر این، پایانه‌های فرودگاه اردبیل دارای امکانات رفاهی مانند غرفه‌های تجاری، خودپرداز، رستوران و بوفه نیز هستند.

مشخصات فرودگاه

فرودگاه اردبیل

  • نوع فرودگاه: همگانی (عمومی)
  • کد یاتا: ADU
  • کد ایکائو: OITL
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۳۱۵ متر
  • قطب اصلی خط هوایی: این فرودگاه قطب هیچ یک از شرکت‌های هوایی محسوب نمی‌شود.

موقعیت جغرافیایی فرودگاه اردبیل

  • تلفن: ۳۱۴۵۰۰۰۰ (۰۴۵)
  • نمابر: ۳۳۴۵۳۶۲۴
  • روابط عمومی: ۳۱۴۵۸۰۲۰
  • دفتر مدیرکل: ۳۳۴۴۷۹۴۰
  • مدیر ترمینال: ۳۱۴۵۸۰۱۵
  • تلفن گویا: ۱۹۹
  • پست الکترونیک: Ardabil.Info@airport.ir
  • کدپستی: ۷۸۸۳۱-۸۱۶۴۱
  • صندوق پستی: ۴۳۹۷-۸۱۴۶۵

مسیرهای پروازی داخلی و خارجی فرودگاه اردبیل

شرکت‌های
هواپیمایی
مقصد‌های پروازی
هواپیمایی آتافرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
ایران ایرفرودگاه بین‌ المللی ملک عبدالعزیز، فرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه شاهزاده محمد بن عبدالعزیز، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی آسمانفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ایران ایرتورفرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی ماهانفرودگاه بین‌ المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، فرودگاه بین‌ المللی مهرآباد
هواپیمایی قشمفرودگاه بین‌ المللی بغداد، فرودگاه بین‌ المللی نجف

 اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، ارزان‌ترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه