سفرنامه نامیبیا ؛ کشور عجایب کویری

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی چهار شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

نامیبیا کشوری در جنوب غربی آفریقا است و بین بیابان‌های نامیب و کالاهاری قرار گرفته. زوجی جهانگرد این بار به این منطقه زیبای بیابانی سفر کرده‌اند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۵/۰۷/۲۱ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۴ توسط پوریا محمدی پیوند به‌روزرسانی شده است.

«بنت» و «پِر» (Bente and Per) زوج جهانگرد اهل نروژ هستند که در شهر «فردریکستاد» زندگی می‌کنند. این زوج به کشورهای مختلفی در قاره‌های آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آفریقا سفر کرده‌اند و داستان سفرهایشان را در وب‌سایت خود منتشر می‌کنند. هدف آن‌ها از این کار، انتقال لذت سفر به دیگران است. بنت و پر می‌خواهند با این کار، مردم را به سفرکردن تشویق کنند.

چرا به نامیبیا سفر کنیم؟

آیا دوست دارید بدون ترس از جنایت و جمعیت زیاد مردم به آفریقا سفر کنید و از مناظر طبیعی و سرزمین‌های زیبایی لذت ببرید که در جاده‌های آن غزال‌های آفریقایی از جلوی ماشین شما رد می‌شوند یا گله زرافه‌هایی که آرام و ساکت کنار جاده ایستاده‌اند و با کنجکاوی شما را که در حال استراحت هستید نگاه می‌کنند؟ کشوری که در آن می‌توانید ساعت‌ها، بدون اینکه ماشین دیگری را ببینید رانندگی کنید. کشوری که فیل‌ها به زندگی در آب و هوای بیابان عادت کرده‌اند و شما می‌توانید در شن‌های ساحل اقیانوس اطلس بازی کنید. آیا خارق‌العاده نیست؟ در نامیبیا تمام این توصیف‌ها و حتی بیشتر از این‌ها را می‌توانید تجربه کنید.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travel with alls enses | جاده بین تویفلفونتین (Twyfelfontain) و اُپووُ(Opuwo)، نامیبیا|

در راهنمای گردش سواکوپموند، راجع به جاده‌های خاکی و شنی سمت شمال به ما هشدار داده بودند؛ اما در کمال تعجب آن‌ها در بهترین شکل بودند. ما هیچ توفانی را تجربه نکردیم. البته این کار در فصل بارانی خطرناک است. ما در اوایل فصل باران سفر کردیم و شانس با ما یار بود که در تمام مدت توانستیم به‌راحتی در جاده‌ها حرکت کنیم.

موقعیت جغرافیایی نامیبیا

شهر کویری نامیبیا در شمال غرب آفریقا قرار دارد. این منطقه با بوتسوانا و زیمباوه از شرق، و آنگولا از شمال هم‌مرز است. این منطقه ساحلی بلند با بیابانی به اسم بیابان نامیب منظره‌ای بسیار سحرآمیز است که قسمت شمالی آن به نام ساحل اسکلت، دورترین منطقه دنیا محسوب می‌شود.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travel with all senses | یکی از بزرگ‌ترین ساحل‌های شنی ساسِسولی (Sossusvlei)، نامیبیا

ما در تعطیلات کریسمس ۲۰۱۲، سه هفته در این کشور ماندیم. این سفر در  یک سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود. ما قبل از این سفر در ماه دسامبر چند بار به کمک گوگل ارث (google earth) این مسیر را رفته بودیم. هواپیمای ما صبح زود در پایتخت نامیبیا،‌ ویندهوک فرود آمد و این فرصت را داشتیم که تا فردای آن روز، قبل آغاز سفرمان با یک ماشین کرایه‌ای و گشتن در کشور، این شهر را ببینیم.

ما به‌سمت شمال، به طرف شهر کوچک مارنتیال در بیابان کالاهاری حرکت کردیم. اولین جایی که توقف کردیم اقامتگاه آنیب در بیابان کالاهاری بود که شب را در همان جا سپری کردیم. ما از قبل تمام وسایل و موارد مورد نیازمان را از طریق اینترنت سفارش داده بودیم. اگر قصد چادر زدن داشته باشید، که کاری ممکن و بسیار معمول است، دیگر نیازی به سفارش از قبل ندارید. اما اگر تختخواب خوب و دیگر موارد آسایش و راحتی را می‌خواهید حتما باید از پیش سفارش دهید. هیچ‌کس حاضر نیست ریسک به خطر افتادن در بیابان را، بدون هیچ سقفی روی سر، بپذیرد.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travel with all senses |‌ یک کشتی شکسته در ساحل اسکلت، شمال سواکوپموند، نامیبیا

شاخصه‌های کشور نامیبیا

نامیبیا با تمام شهرهای آفریقا که تابه‌حال دیده‌ام تا حدی متفاوت است، زیرا مردم زیادی در آنجا زندگی نمی‌کنند. در این منطقه با وسعت ۸۲۵۴۱۸ کیلومتر مربع، تنها جمعیتی حدود ۲ میلیون نفر زندگی می‌کنند. این یعنی به‌ازای هر کیلومتر مربع فقط ۲ نفر. این منطقه بعد از مغولستان، دومین منطقه با کمترین تراکم جمعیت در دنیا است.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses |‌ فیل‌های بیابانی (آفریقایی) نزدیک تویفِلفونتین، نامیبیا

نامیبیا، چشم‌اندازی منحصربه‌فرد و وسیعی دارد که به تمام سفر می‌ارزد. اینجا قدیمی‌ترین بیابان دنیا است. بیابان نامیب به طول ۲۰۰۰ کیلومتر در امتداد ساحل آتلانتیک ( اقیانوس اطلس) کشیده شده است. این زمین مسطح از کوه‌ها، برونزدها، دشت‌ها و دره های سنگلاخی تشکیل شده است. در این منطقه کوهستانی می‌توانید نقاشی‌ها و حکاکی‌های سنگی را ببینید که همگی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. در جنوب می‌توانید دومین دره بزرگ دنیا به نام دره فیش ریور(Canyon Fish River) را ببینید. رفتن به سوی پایین دره و شنا در یکی از دریاچه‌های زیبای  رودخانه‌های ماهی یکی از خاطره‌انگیزترین و مهمترین بخش سفر ما در نامیبیا بود. من هم با گربه‌ماهی‌ها شنا کردم و برخلاف وجود زمین‌های بی‌حاصل، احساس می‌کردم که در بهشت هستم.

شمالی‌ترین بخش کشور با زمین‌ها و جنگل‌های پرپشت کاملا به رنگ سبز دیده می‌شوند. در شهر کوچک اُپووُ(opuwo) با افرادی آشنا می‌شوید که همگی نماینده گروه‌های قومی‌ هستند که که هنوز به شیوه سنتی زندگی می‌کنند. اینجا یک شهر رنگی است. هیچ کجا در آفریقا چنین تنوعی در لباس، جواهرات و مدل مو ندیده‌ام. ملاقات با مردم هیمبا یکی از بخش‌های مهم سفر ما بود.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses |‌ ساسِسولی (Sossusvlei)  با درختان از بین رفته‌اش

مناطق و شهرهایی که در نامیبیا ارزش دیدن دارند

ما برنامه‌ریزی کرده بودیم که سفری به تمام کشور داشته باشیم و تمام جاذبه‌های آن را ببینیم. پایتخت این کشور، ویندهوک جایی که سفرمان را آغاز کردیم، جمعیت ۳۵۰۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. ما پیش از شروع سفر و همچنین قبل از بازگشت به اروپا، یک روز را به دیدن و لذت بردن از شهر اختصاص دادیم. گشتن در شهر بسیار راحت بود، به‌خصوص اینکه کافه‌ها و رستوران‌های خوبی هم داشت. اگر به هنر آفریقایی علاقه‌مند هستید، مغازه‌های خوب بسیاری وجود دارد که هم دارای سوغاتی و هم اشیای قدیمی آفریقایی هستند.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses | ذخیره‌گاه طبیعی پالموگ (Palmweg)

ما  در ۱۷ روز، چیزی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر رانندگی کردیم که نه مشکل‌ساز بود و نه استرس‌آور. باید اضافه کنم که ما هر دو عاشق سفر هستیم. رفتن از جایی به‌جای دیگر و لذت بردن از مناظر واقعا آرامش‌بخش است. بخش جنوبی با دره فیش ریور (Fish River Canyon) را باید حتما ببینید. همچنین ساسِسولی. ما در اقامتگاه هوم‌استد در نزدیکی ساسسولی اقامت کردیم و آن‌ها صبحانه در شن‌ها را به ما پیشنهاد دادند. عالی بود. شما حتما، دامارالند (نامیبیا) با فیل‌های بیابانی و دیگر حیوانات وحشی را تحسین خواهید کرد. ناحیه شمالی با شهر اُپووُ(Opuwo) جاده خوبی ندارد اما واقعا ارزش دیدن را دارد.

سواکوپموند شهری با جمعیت نزدیک به ۴۲,۰۰۰ نفر است و در ساحل اقیانوس اطلس قرار دارد. به همین خاطر دارای آب و هوای خوبی است. سواکوپموند شهری که مردم معمولا روزهای تعطیل را در‌ آن سپری می‌کنند، فعالیت‌های زیادی را در اختیار جوانان و افراد شجاع قرار می‌دهد. ما سه روز در این شهر ماندیم، البته بیشتر به خاطر نزدیک بودن کریسمس زیرا بهتر این بود که جایی می‌ماندیم و جشن می‌گرفتیم. بیشتر جاها به خاطر تعطیلات بسته بود. خانه‌های سفید تمام شهر را احاطه کرده بودند. اینجا پر از کافه‌ها و رستوران‌های خوب است و شما می‌توانید ماهی خوبی اینجا میل کنید. اینجا شبیه هر جای دیگری به‌جز آفریقا بود!

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses | شیری در پارک اتوشا، نامیبیا

پارک ملی اتوشا برای کسانی که به‌دنبال تجربه‌های زیاد و همچنین رانندگی نیستند جای خوبی است، اما اگر حیات‌وحش برایتان خیلی مهم نباشد می‌توانید از این مکان صرف‌نظر کنید.

اما اگر می‌توانید به ساحل اسکلت بروید حتما این کار را انجام دهید. ما فقط بخش جنوبی، شمال سواکوپموند را دیدیم. تنها آرزویم این بود که سه روز در ساحل اسکلت بمانیم اما برای بازدیدکنندگان محدودیت‌های زیادی بود. تنها در صورتی که اجازه ماندن داشتید که در اقامتگاه لوکسی در آن منطقه اقامت کنید و مکانی خصوصی را اجاره کنید. کار بسیار پرهزینه‌ای است. بنابراین تصمیم گرفتیم زمان دیگری به آنجا برویم. جایگزین‌های کم هزینه‌تری در شمال وجود دارد. شما می‌توانید در ترس بی (Terrace Bay) با امکانات ارزان‌تر و البته نه خوب‌تر، اقامت کنید.

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses | پارک ملی اتوشا، نامیبیا

نامیبیا همچنین دارای یک زمین باریک به نام کاپریوی(Caprivi)  در سراسر آبشار ویکتوریا است. ما وقت کافی برای دیدن این منطقه نداشتیم، اما همه می‌گفتند اینجا منطقه بزرگی است که واقعا ارزش دیدن را دارد. شما می‌توانید با آمدن به اینجا به بوتسوانا هم بروید.

غذا و نوشیدنی‌های نامیبیا

ما بهترین همبرگر را در کافه کوچکی در شهر کیتمانشاپ، شهر کوچکی در مسیر دره فیش ریور (Fish River Canyon) خوردیم. با مشقت ساندویچ را خوردیم اما واقعا مزه غذای بهشتی می‌داد. در واقع تمام همبرگرهای نامیبیا خوشمزه بودند. ما گوشت‌های شکاری زیادی مانند گوشت غزال آفریقایی، تیزشاخ  و کودو خوردیم. غذاهای عالی. این کار گونه‌های حیوانات را به خطر نمی‌اندازد زیرا تنها حیواناتی که در مناطق حصارکشیده و محافظت شده هستند شکار می‌شوند. بسیاری از اقامتگاه‌های نامیبیا زمین‌های بسیاری به خود اختصاص داده‌اند. شکار در پارک‌های ملی ممنوع است. غذاها و نوشیدنی‌ها هم ارزان، و هم دارای کیفیت بالا هستند. یک شام به‌همراه نوشیدنی برای دو نفر، به‌ندرت بیش از ۹۰ دلار می‌شود.

بهترین مکا‌ن‌ها برای اقامت در نامیبیا

ما دوره‌ای به اینجا رسیدیم که خبری از چادرها و اردوگاه‌های ابتدایی نبود. نامیبیا خیلی خوب برای اردو و چادر زدن آماده شده و گردشگران زیادی این نوع اقامت را انتخاب می‌کنند. بیشتر اردوگاه‌ها بسیار مجهز هستند و در مناطق بسیار زیبا و جذاب ساخته شده‌اند. اما ما اقامتگاه‌ها و هتل‌ها را انتخاب کردیم. برای اقامت‌هایی به‌مدت یک شب هتل‌های ارزان، و برای اقامت‌های بیشتر هتل‌های بهتری انتخاب می‌کردیم. با اینکه سواکوپموند هیجان‌انگیزترین شهر نبود، اما استیلتز (Stiltz)، بهترین و جالب‌ترین اقامتگاه را، برای ماندن انتخاب کردیم. بنگله یا خانه‌های ییلاقی استیلتز روی دیرک ساخته شده‌اند. ما سه شب را در آنجا سپری کردیم و بنگله‌ بزرگی را با طراحی داخلی زیبا و هنرهای آفریقایی انتخاب کردیم. اینجا نزدیک به مرکز شهر است و سه دقیقه با ساحل فاصله داشته و به ساحل اقیانوس اطلس و رودخانه مشرف است. این بنگله برای دو یا سه زوج یا گروه‌های دوستانی که با هم سفر می‌کنند بسیار عالی است. تمام این مکان تنها برای ما، تجمل کامل بود.

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses | اقامتگاه فیش ریور، نایمیبیا

اقامتگاه فیش ریور واقعا باشکوه بود. اقامتگاهی با معماری مدرن و نمایی عالی از دره فیش ریور. این مکان تنها چند متر با لبه دره فاصله دارد. تنها مشکل این منطقه این است که عصرها جریان هوای گرم از پایین دره به‌سمت بالا می‌آید و با هوای سرد منطقه برخورد می‌کند. این اتفاق باعث ایجاد بادهای شدید شده و هیچ چیزی روی زمین نمی‌گذارد. زمانی که باد می‌وزد، سقف‌ها سر و صدای زیادی تولید می‌کنند. وزش این باد تا نیمه شب ادامه میابد و به مهمانان پیشنهاد می‌شود که از گوش‌گیر استفاده کنند. پِر این‌گونه تلقین می‌کرد که در قطار شبانه خوابیده است، بنابراین مشکلی با این صدا نداشت. شب دوم من هم از این شیوه استفده کردم و موفق شدم تمام شب را خوب بخوابم.

اقامتگاه کمپینسکی موکوتی (Kempinski Mokuti Lodge) بیرون از دروازههای پارک ملی اتوشا نیز توصیه می‌شود. ما سال نو را با دیگر مهمانان در این مکان جشن گرفتیم. اینجا، مکان بسیار زیبایی با یک باغ بزرگ و یک استخر، و همچنین مکان مناسبی برای سفر و دیدن پارک اتوشا با ماشین است.

خرید در کشور نامیبیا

اینجا شما می‌توانید بازارهای محلی شبیه به دیگر بازارهای سراسر آفریقا را ببینید. برخی از این بازارها تنها برای محلی‌ها است که اجناسی چون لباس و دیگر وسایل رفاهی در آن یافت می‌شود. دیگر بازارها مخصوص توریست‌ها است و دارای سوغاتی، وسایل محلی، و هنرهای آفریقای از سراسر آفریقا است. حواستان باشد که برخی وسایلی که قدیمی به نظر می‌رسند، در واقع جدید هستند. فلسفه من این است که اگر چیزی دیدم که واقعا دوست داشته باشم و هنرش را تحسین کنم، مهم نیست که قدیمی باشد یا جدید، حتما آن را می‌خرم. نسخه بدل از ماسک‌ها و مجسمه‌های قدیمی بسیار یافت می‌شود که برخی از آن‌ها انقدر خوب ساخته شده‌اند که واقعا ارزش خریدن را دارند، اما فکر نکنید که در حال خرید اشیای قدیمی و اصل هستید.

بزرگ‌ترین و عالی‌ترین بازار اشیا و هنرهای آفریقایی در اوکاهانجا، شهری در شمال ویندهوک قرار دارد. می‌توانید یک سفر یک روزه به این شهر داشته باشید. ما ماسک‌های چوبی زیبایی دیدیم و سه عدد خریدیم.

من مجموعه کوچکی از کدوقلیانی، کاسه‌ها و بطری‌هایی که از کدو و دیگر میوه‌ها از درخت کدو ساخته شده‌اند دارم. از این وسایل برای مصارف زیادی مانند نگهداری از شیر استفاده می‌شود. در نامیبیا تعدادی از این محصولات را در روستای هیمبا پیدا کردیم و با خود به نروژ آوردیم.

بسیاری از اقامتگاه‌ها دارای مغازه‌های کوچکی هستند که صنایع دستی‌ای را می‌فروشند که زنان محلی برای کمک به پروژه‌های حمایتی درست کرده‌اند. بسیاری از این وسایل بسیار عالی ساخته می‌شوند و ما با خرید آن‌ها از نیت‌های خیر حمایت می‌کنیم.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses | زمین‌های بی‌انتها و کوهستانی در دوردست، نامیبیا

موزه ملی ویندهوک برای هنرهای مدرن، مغازه بسیار خوبی دارد. قیمت اجناس بسیار پایین‌تر از قیمت آن‌ها در بازارهای محلی است. چمدان‌های ما کاملا پر شده بودند و پِر وقتی چند سبد زیبا دید و فهمید که برای آن‌ها اصلا جا ندارد نزدیک بود به گریه بیفتد.

گالری بوشمن آرت (Bushman Art Gallery) در ویندهوک دارای مجموعه‌ای باشکوه از هنرهای آفریقایی عتیقه با ارزش‌های مختلف است. اگر به هنرهای آفریقایی علاقه‌مند هستید، این مکان واقعا ارزش دیدن را دارد. ما سه بار به این موزه بازگشتیم و یک ماسک کوچک، که مخصوص رقص بود را خریدیم.

چطور گردش کنیم

اگر به سفرهای برنامه‌ریزی شده نمی‌پیوندید، بهترین جایگزین اجاره ماشین است. ماشینی مناسب برای دیدن منطقه انتخاب کنید. اگر قرار است از جاده‌های خاکی و ماسه‌ای عبور کنید، به ماشینی با شاسی‌بلند نیاز دارید. من ۴×۴ را به شما پیشنهاد می‌کنم.‍ اما زمانی که به شرکت اجاره‌ای رسیدیم نتوانستند آن ماشینی را که سفارش دادیم به ما تحویل دهند. در عوض یک نیسان ایکس‌تریال (XTrial) بدون ۴×۴ گرفتیم که به‌خوبی کار می‌کرد. ما دو تایر اضافه هم از پیش سفارش دادیم.

شما برای برخی مسیرها می‌توانید از قطار استفاده کنید. قطار ویندهوک به سواکوپموند از میان بیابان عبور می‌کند و گفته می‌شود که بسیار زیبا است. همچنین اتوبوس‌های محلی نیز همه‌جا وجود دارند.

تاکسی در شهرهای بزرگ بسیار کابردی و خوب است اما شهرهای نامیبیا انقدرها هم بزرگ نیستند، بنابراین پیاده‌روی مناسب‌تر است. در ویندهوک ما همیشه حتی عصرها پیاده‌روی می‌کردیم.

آب و هوای نامیبیا

بیشتر جاهای نامیبیا گرم است، تعجبی ندارد زیرا اینجا بیابان است. اما حاشیه ساحلی هوای بسیار خوشایندی دارد، حتی در تابستان، زیرا نسیم دلپذیری از اقیانوس اطلس می‌وزد. بسیاری از اهالی نامیبیا به خاطر هوای خوب و نه چندان گرم، تعطیلات کریسمس را در سواکوپموند می‌گذرانند. ما در ماه‌های دسامبر/ژانویه یعنی وسط تابستان سفر کردیم و همه‌جا گرم بود. گرم یعنی ۴۵ درجه سانتی‌گراد در اواسط روز. فصل تابستان فصل حراج است، البته به استثنای سواکوپموند. در سواکوپموند من به یک شلوار بلند و یک ژاکت نیاز داشتم زیرا عصرها احساس سردی می‌کردم.

زمستان از ماه جون تا اوت می‌تواند سرد و خشک باشد و همچنین آب و هوا در برخی مناطق، زیر نقطه انجماد است. این موقع، زمان خوبی برای دیدن حیوانات است، زیرا در این فصل بیشتر به چاله‌های آبی سر می‌زنند. فصل باران از دسامبر شروع شده و تا مارس ادامه میابد. برخی روزها مرطوب و سپس بارانی، و هنگام عصر توفانی است. سیل در این وقت از سال بسیار مشکل‌ساز است. نتیجه این سیل مشکلاتی است که شما در جاده‌های خاکی پیدا می‌کنید. اگر به‌سمت شمال در حرکت هستید مراقب باشید و از محلی‌ها درباره شرایط جاده پرس و جو کنید.

نامیبیا

عکس‌ از وب‌سایت travelwithallsenses | بچه‌های روستای بیمبیلی نزدیک پارک اتوشا، نامیبیا

امنیت نامیبیا

نامیبیا به‌عنوان یکی از کم تراکم‌ترین کشورهای جهان، کشوری امن برای سفر است. برخلاف دیگر کشورهای آفریقا، می‌توانید بدون اینکه هیچ بشر یا ماشین دیگری را ببینید، ساعت‌ها رانندگی کنید. رانندگی برای شما اصلا مسئله‌ساز نخواهد بود.

اما چالش‌های دیگری وجود دارد. همیشه در ماشین آب زیادی به‌همراه داشته باشید. داشتن تایر صاف چیز عجیبی نیست، و این اتفاق اغلب رخ می‌دهد. در بسیاری مناطق فاصله‌ها بسیار طولانی است، و فاصله بین پمپ‌های گاز یا هر نوع مغازه دیگری بسیار زیاد است. ممکن است با این خطر مواجه شوید که پمپ گاز، گاز تمام کرده باشد و فردای آن روز برای او سوخت برسد. اگر یک پمپ گاز دیدید مخزن خود را کاملا پر کنید. ما از روی نقشه به‌دنبال پمپ‌های گاز گشتیم و از فاصله‌ بین آن‌ها مطمئن شدیم که سوخت کم نیاوریم. چند توصیه خوب برای رانندگی در نامیبیا برایتان داریم.

تصادف همیشه رخ می‌دهد و گردشگران هم در بسیاری از این تصادف‌های جاده‌های خاکی گرفتار می‌شوند. پیش از آمدن به نامیبیا و ترک نروژ، درباره رانندی در نامیبیا بسیار مطالعه و تحقیق کردیم. تقریبا رانندگی در برف‌های نروژ بی‌شباهت به رانندگی در جاده‌های خاکی و ماسه‌های نامیبیا نیست. همیشه این را به یاد داشته باشید و سرعت خود را با توجه به شرایط جاده تنظیم کنید.

اطلاعات کاربردی در مورد نامیبیا

ما با ایرلاین نامیبیا ایر، مساقیما از فرانکفورت به ویندهوک رفتیم. ماشین از پیش ازشرکت اقتصادی کرایه ماشین، کرایه شده بود. ما از کارکنان و خدمات آن‌ها راضی نبودیم و دیگر هرگز به شرکت رجوع نمی‌کنیم. برای تحویل ماشین با مشکلات زیادی مواجه شدیم و مجبور شدیم ماشین دیگری سفارش دهیم. مکان بسیار پر هرج و مرجی بود. همه کارها به کندی انجام می‌شد و حتی زمانی که می‌خواستیم ماشین را تحویل دهیم قرن‌ها طول کشید تا این کار انجام شود. به یاد داشته باشید که نامیبیا در سمت چپ جاده قرار دارد.

توصیه می‌شود اگر به‌سمت شمال کشور می‌روید قرص‌های مالاریا را همراه داشته باشید. ما با خود قرص بردیم اما اصلا استفاده نکردیم. ما هرگز هیچ پشه‌ای ندیدیم.

بنت و پر اعتقاد دارند سفر به نامیبیا سفری هیجان‌انگیز و به‌یادماندنی است. شما چه فکر می‌کنید؟ نظرهای خود زا با کجارو به اشتراک بگذارید.