۱۰ قلعه‌ شگفت‌انگیز در بریتانیا

علی نظرپور | شنبه, ۱۹ دی ۹۴ ساعت ۰۹:۰۰

بریتانیا تاریخچه‌ای پرسروصدا دارد که در طول قرون گذشته شاهد خونریزی‌های مختلف قبیله‌ای و جنگ بر سر قدرت بوده است. در این میان، قلعه‌ها برای پادشاهان، لردها و اربابان نمادی از قدرت‌شان بودند. امروزه صدها بنای این‌چنینی در سراسر جزایر بریتانیا پراکنده شده‌اند. قلعه‌هایی که هرکدام تاریخی پررمزوراز را در خود نگهداشته‌اند. در ادامه‌ی مطلب با کجارو همراه باشید تا به معرفی ۱۰ قلعه‌ی انتخابی باشکوه در پادشاهی بریتانیا بپردازیم.

 ۱۰. وایت‌کسل (قلعه سفید)، ایرلند

قلعه سفید در سال ۱۴۱۷ میلادی، توسط جان تالبوت در شهری کوچک اما زیبا به نام Athy ، برای حفاظت در برابر اشغالگران ساخته شد. قلعه سفید در برهه‌ای پرسروصدا از تاریخ، نقشی مهم و استراتژیک  را ایفا می‌کرد. قلعه یادشده تنها یک ساعت از دوبلین فاصله دارد. قلعه‌ای خاص که به حق زیباترین خصیصه‌ی Athy به شمار می‌رود. امروزه این مکان ملکی شخصی است.

قلعه سفید

۹. قلعه Highclere، همپشر، انگلستان

قلعه‌ی Highclere، خانه‌‌ی زیبا و تاریخی ییلاقی به سبک جیکوبسن است که به عنوان لوکیشن اصلی سریال تلویزیونی دانتون ابی در سراسر جهان شهرت یافت. امروزه این قلعه متعلق به اِرل Carnarvon (جرج هربرت) و همسرش (آلمینا هربرت) است. خانواده‌ی هربرت از قرن ۱۷ میلادی، مالکیت این قلعه را به عهده دارند. قلعه‌ی یادشده برای انجام مراسم ازدواج و رویدادهای دیگر در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. کل این مجموعه را می‌توان با شرکت در تورهای مخصوصی کاوش کرد. همچنین بازدیدکنندگان، نه تنها می‌توانند از کاخ‌ها و فضاهای داخلی آن‌ها دیدن کنند، بلکه امکان تماشای پارک‌، باغ‌ها و بیشه‌هایی که در سراسر این منطقه پراکنده هستند هم برایشان وجود دارد. مهمتر از همه، این قلعه دارای نمایشگاهی مصری است که دستاوردهای پنجمین ارل Carnarvon که از مقبره‌ی توت‌عنخ آمون به دست آورده، در آن به نمایش گذاشته شده‌است.

۸. کاخ کنسینگتون، لندن، انگلستان

کاخ کنسینگتون، اقامتگاه سلطنتی رسمی شاهزاده ویلیام و دوشس‌کیت است. با این حال، امکان بازدید برای عموم مردم وجود دارد. نکته‌ی مثبت اینکه، نمایشگاه‌های مختلفی در این مجموعه برپا می‌شود. در باغ‌های این کاخ، دریاچه‌ای مصنوعی، مسیرهای پیاده‌روی و گونه‌های گیاهی متنوع، فرصتی عالی را برای فرار از شلوغی و هرج‌ومرج زندگی شهری به وجود آورده‌اند. مجموعه‌ی تاریخی یادشده و باغ‌های زیبایی که در قلب لندن واقع شده‌اند، از جمله نقاطی هستند که در سفر به لندن، برای یک بار هم که شده باید آنها را ببینید.

کاخ کنسینگتون

۷. قلعه ادینبورگ، ادینبورگ، اسکاتلند

کشور اسکاتلند دارای بیشترین استحکامات نظامی و کاخ، نسبت به وسعتش در سراسر پادشاهی متحده است. در ضمن، قلعه‌ی ادینبورگ پربازدیدترین جاذبه‌ی این کشور محسوب می‌شود. اگر در ماه دسامبر از این مکان بازدید کنید، می‌توانید به موزیکی که توسط شاه جیمز پنجم در طول رویدادهای موسیقی نواخته می‌شد، گوش فرا دهید. برای رسیدن به قلعه‌ی مذکور می‌توانید با استفاده از اتوبوس یا قطار به سمت آن سفر کنید. از آنجایی که این قلعه در مرکز شهر واقع شده‌است، دسترسی به آن به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

قلعه ادینبورگ

۶. عمارت سلطنتی، برایتون، انگلستان

اقامتگاه سلطنتی در قرن هجدهم میلادی توسط جرج، شاهزاده‌ی ولز (شاه آینده) به سبک معماری هندی اسلامی ساخته شد. برایتون در طول زمان، شهر ساحلی محبوبی بوده و شهرت آن به خاطر حمایت خانواده‌ی سلطنتی روز افزون شده‌است. امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند در میان اتاق‌های بزرگ، مجموعه‌های بزرگ و باغ‌های پرزرق و برق به گشت‌وگذار بپردازند. همچنین بعد از تمام‌شدن تورهای گردشی، به صرف یک فنجان چای و شیرینی در کافه‌ای که مشرف به باغ‌های سلطنتی است، دعوت می‌شوند. بدون شک این تجربه‌ی اشرافی ارزش وقت و هزینه‌ای را که می‌کنید، دارد.

عمارت سلطنتی

۵. قلعه‌ی ویندسور، لندن، انگلستان

ویندسور یکی از قدیمی‌ترین کاخ‌های سلطنتی جهان است. این قلعه برای حدود ۱۰۰۰ سال، میزبان خانواده‌ی سلطنتی بوده است و امروزه شما شانس این را دارید تا برای تماشای آپارتمان‌های سلطنتی در طی ۲ تا ۳ ساعت تور گردشی،  از آن بازدید کنید. ضمنا این نکته را به خاطر بسپارید که هنوز هم ملکه‌ی بریتانیا آخر هفته‌های خود را در این مکان سپری و رویدادهای زیادی را در آن برگزار می‌کند. این قلعه اقامتگاه واقعی سلطنتی به‌شمار می‌رود. بهتر است با برنامه‌ریزی از این مکان بازدید کنید چرا که در طول رویدادها یا جشن‌های رسمی بسته است.

قلعه ویندسور

۴. قلعه‌ی استاکرLoch Linnhe Stalker، اسکاتلند

استاکر، قلعه‌ای چهار طبقه در دل دریاچه‌ی Linnhe است که در محیطی بسیار زیبا قرار دارد. با وجود اینکه دسترسی به این قلعه به دلیل وجود آب مشکل است، مگر اینکه آب دریچه در حالت جزر قرار داشته باشد، به هر حال می‌توان از طریق جاده‌ی A828 که مناظری خیره،کننده را پیش چشم شما می‌گذارد، از این مکان دیدن کرد. احتمالا شما هم با ما هم‌عقیده خواهید بود که بازدید از این قلعه‌ی شگفت‌انگیز قرن چهاردهمی و مناظر هیجان‌انگیز اطرافش، ارزش وقت و هزینه‌ای را که باید پرداخت، دارد.

قلعه استاکر

۳. کاخ Holyroodhouse، ادینبورگ، اسکاتلند

کاخ Holyroodhouse، اقامتگاه رسمی پادشاه بریتانیا در اسکاتلند است که در جهت مخالف قلعه‌ی ادینبورگ قرار دارد. کاخی قرن هفدهمی که محل زندگی ماری، ملکه‌ی اسکاتلندی‌ها است و درهای آن را  برای تماشای عموم باز می‌کنند. گفته می‌شود که روح آگنس سامپسون (معروف به آگنس کچل) که به جادوگری متهم شد، درون این قلعه پرسه می‌زند. کسی چه می‌داند، شاید شما هم در هنگام بازدید از قلعه، با او برخورد کنید! از ۱۴ نوامبر تا ۸ ماه فوریه، تورهای شبانه‌ای برگزار می‌شود که اگر سفرتان با آن همزمان شد، پیشنهاد می‌کنیم حتما در یکی از آن‌ها ثبت‌نام کنید. همچنین در این مدت، آثار جووانی بندتو کاتیلونه، نقاش ایتالیایی در این قلعه به نمایش گذاشته می‌شوند.

۲. قلعه Rock of Cashel، شهرستان Tipperary، ایرلند

طبق افسانه‌ها، این قلعه از کوهستانی با نام Devil’s Bit (کوهستانی که شیطان آن را گاز گرفته) ریشه گرفته‌ و از قرن پنجم میلادی در این مکان قرار داشته‌است. امروزه می توان مجموعه‌ای از هنر سلتیک و قرون وسطایی را در قلعه‌ی Rock of Cashel پیدا کرد. بلندترین و قدیمی‌ترین بنای این قلعه، برج مدور است که ۲۸ متر ارتفاع دارد. نکته‌ی جالب در ارتباط با برج این است که ورودی آن، ۳.۶ متر از زمین فاصله دارد. بدون شک این قلعه‌ی رازآلود و خیره کننده ارزش حداقل یک بار بازدید را دارد.  

۱. قلعه‌ی ایلین دونان (Eilean Donan)، جزیره‌ی Loch Dui، اسکاتلند

قلعه‌ی ایلین دونان، پس از اینکه در سال ۶۱۷ میلادی، کشیشی به نام سنت دونان، کلیسایی را برای اولین بار در این ناحیه تاسیس کرد، به این نام خوانده شد. این قلعه شاهد داستان‌های غم‌انگیز زیاد و همچنین حملاتی از سوی دشمنان مکنزی بوده‌است. بازسازی‌ قلعه‌ی یادشده در سال ۱۹۱۹ شروع و در سال ۱۹۳۲ تکمیل گردید. امروزه این مکان یکی از محبوب‌ترین قلعه‌های کشور اسکاتلند به شمار می‌رود. نمای بیرونی دراماتیک قلعه، بازدیدکنندگان، عکاسان، فیلمسازان و همچنین تبلیغ‌کنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. زیبایی قلعه‌ی ایلین دونان آن را به نماد اسکاتلند تبدیل کرده است. همچنین شکوه تاریخی و فرهنگی بنا، از آن خوش‌عکس‌ترین قلعه‌ی اسکاتلندی را ساخته است.

قلعه ایلین دونان

به نظر شما، زیبایی و شکوه کدام یک از این قلعه‌ها مثال‌زدنی است؟ اگر قرار باشد در سفر به لندن یکی از آن‌ها را بازدید کنید، انتخابتان کدام است؟ لطفا نظراتتان را در بخش دیدگاه‌ها با ما و دیگر خوانندگان کجارو  به اشتراک بگذارید.

منبع: placestoseeinyourlifetime

مطالب مرتبط:

دیدگاه