موانع پیش‌روی برخورد با تشنگان کشف گنج

تیم کجارو | پنجشنبه, ۱۷ دی ۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

سایت‌های گنج‌یابی همچنان در حال رشد هستند و در شهرهای گردشگری تبلیغ می‌شوند اما فرمانده حفاظت از میراث فرهنگی از مشکلاتی می‌گوید که هنوز در مسیر مقابله با این سایت‌ها وجود دارد.

 پیدا کردن سایت‌های تبلیغ دستگاه‌های گنج‌یاب، طلایاب و فلزیاب کار پیچیده و سختی نیست. تنها واردکردن یک کلمه ساده در موتورهای جستجو پیرامون پیداکردن فلزیاب و گنج‌یاب کافی است تا به بسیاری از سایت‌های اینترنتی فروشنده این دستگاه‌ها دست پیدا کرد. اتفاقا بسیاری از آنها بی‌واهمه از همه قوانین و ممنوعیت‌های تبلیغ چنین دستگاه‌هایی شماره تماس و نشانی هم دارند. اما به ندرت می‌توان گزارشی از پلمپ دفاتر فروش فلزیاب‌ها و یا مسدودشدن این سایت‌ها شنید.

این در حالی است که بسیاری از این تبلیغات زردرنگ هنوز روی پیکر و در و دیوار نزدیک به آثار تاریخی کشورمان دیده می‌شوند و تنها کافی است که کمی به این کاغذهای زردرنگ که تداعی‌کننده رنگ طلاست، دقت کرد.

صراحت قانون پیرامون خرید و فروش «فلزیاب»

هيئت وزيران اواخر ارديبهشت سال ۷۹ ماده‌ واحده‌ قانوني را به تصويب رساند كه براساس آن، ‌ضرورت‌ اخذ مجوز برای ساخت، خريد و فروش، نگهداری، تبليغ‌ و استفاده‌ از دستگاه‌ فلزياب‌ تشريح و اعلام شد. متخلفان‌ از مفاد این‌ قانون، به‌ ضبط‌ و مصادره‌ دستگاه‌ مذکور محکوم‌ می‌شوند.

چنانچه‌ دستگاه‌ فوق در حفاری‌ غیرمجاز به‌ قصد کشف‌ اموال‌ فرهنگی‌ ـ تاریخی‌ مورد استفاده‌ قرار گیرد، علاوه‌‌بر مجازات‌ فوق، مرتکب‌ به‌ یک‌  تا سه‌ سال‌ حبس‌ محکوم‌ می‌شود.

همچنین در سال ۸۲ وزارت‌ صنايع‌ و معادن‌ مكلف‌ شد ضوابط‌ اعلام‌ شده‌ از سوی سازمان‌ ميراث‌ فرهنگی كشور را‌ هنگام‌ ثبت‌ اعلاميه‌ تأسيس، به‌ متقاضيان‌ ساخت‌ دستگاه‌های فلزياب‌ ابلاغ‌كند. در پايان اين بند آمده بود كه صدور پروانه‌ بهره‌برداری برای اين‌ واحدها منوط‌ به‌ موافقت‌ سازمان‌ ميراث‌ فرهنگی كشور خواهد بود.

اما چرا با وجود این ماده قانونی صریح و انتشار تصاویر و گزارش‌های پی‌درپی و درخواست رسانه‌ها در برخورد قاطع با تبلیغ فلزیاب بازهم شرکت‌های فروشنده، فعالیت خود را بی‌مانع و ترس از مواد قانونی ادامه می‌دهند؟

مشکل اصلی ما در فضای سایبری است

در این باره، سرهنگ محمد کربلایی، فرمانده یگان حفاظت از آثار تاریخی کشور گفت:

مشکل اصلی ما در بخش سایبری است. با دادستان جرائم فضای مجازی مکاتبه کردیم و قرار شده تا سایت‌ها رصد و مسدود شود.خبرهایی را که به ما می‌رسد نیز ماهیانه برای آنها می‌فرستیم اما اخیرا نامه نوشتند که این گزارش‌ها را با امضای رییس سازمان میراث فرهنگی بفرستیم. ما قبلا گزارش می‌دادیم و آن سایت‌ها را مسدود می‌کردند اما شاید اکنون تعداد این گزارش‌ها زیاد شده که چنین دستوری داده‌اند. در یک سال گذشته سایت‌های فعال و مشهوری مسدود شد. پلیس فتا هم به ما اعلام می‌کند که سایت‌های متخلف معرفی شده توسط نیروهای یگان را مسدود کرده است.

سرهنگ کربلایی از کشف یک صندوقچه پر از کتاب گنج یاب خبر داد و گفت:

این سایت‌ها فلزیاب و کتاب را نیز تبلیغ کرده و می‌فروشند. حتی برخی از آنها از این مطالب کتاب تهیه می‌کنند. ما یک صندوقچه پر از کتاب گنج یاب را از یک فرد کشف کردیم و برای آن پرونده تشکیل دادیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تمام این پیگیری‌ها هنوز هم روی در و دیوار سطح شهرها برچسب‌های کوچک زردرنگ تبلیغ فلزیاب را مشاهده می‌کنیم؟ گفت:

ما شماره تلفن این تبلیغات را به پلیس فتا داده و دادستان فضای مجازی با آنها برخورد می‌کند. ما از طریق اخبار مردمی متوجه این تبلیغات می‌شویم. خودمان نیز سعی می‌کنیم به صورت ویژه پیگیر شویم.

به نظر می‌رسد آنطور که فرمانده یگان حفاظت از میراث فرهنگی اعلام کرد، هنوز این یگان به صورت کامل توان مبارزه با سایت‌های گنج‌یابی و برخورد با تبلیغات فلزیاب را ندارد.

این مشکل از آنجا ناشی می‌شود که عزم جدی در پلیس فتا، یگان حفاظت از میراث فرهنگی و حتی مسئولان سازمان میراث فرهنگی وجود ندارد چرا که حتی با وجود برخوردهای موردی با سایت‌ها و تبلیغات، بازهم آنها با یک شناسنامه دیگر به فضاهای مجازی بازمی‌گردند و دوباره به فعالیت شان ادامه می‌دهند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه