کشف درپوش سنگی یک استودان دوره ساسانی در شهر بیشاپور

تیم کجارو | پنجشنبه, ۱۷ دی ۹۴ ساعت ۱۵:۰۰

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس  یک درپوش سنگی متعلق به یکی از استودان‌های ساسانیان در مجموعه شهر بیشاپور کشف شده‌ است.

 به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری گفت :

این درپوش سنگی دارای خطوط پهلوی ساسانی است که طول آن به ۴۲ سانتی‌متر می‌رسد و عرض بالای آن ۳۵ و عرض پایین آن به ۲۷ سانتی‌متر بوده و ارتفاع آن نیز ۶ سانتی‌متر است. با توجه به قدمت شهر بیشاپور و آثار موجود در این مجموعه که از دوره ساسانیان به بعد است، به‌طور حتم این درپوش سنگی از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است و از طرفی هم به‌دلیل خطوط موجود، ارزش آن دو چندان شده‌ است .

 استودان‌ها مکان‌های سنگی بودند که تدفین مردگان در دوره ساسانیان در آن‌ها انجام شده و تنها برخی از آن‌ها دارای درپوش بوده‌اند .با توجه به وجود ۴ سطری که در این درپوش سنگی وجود دارد، می طلبد مطالعات گسترده‌ای در این عرضه انجام شود و به احتمال زیاد این درپوش متعلق به مقبره یکی از افراد سرشناس و مهم در دوره ساسانیان بوده‌است .

 شهر بیشاپور یکی از شهر‌های مهم در دوره ساسانیان  است که قدمتش به ۱۷۰۰ سال قبل بر می‌گردد و در مناطق مختلف این محدوده تاریخی ، استودان‌های متعددی هم وجود دارد که محل تدفین مردمان آن دوره را نشان می‌دهد .

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه