نکاتی برای داشتن سفر خاطره‌انگیز

سعید میرزاپور | پنجشنبه, ۱۷ دی ۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

از دیدگاه برخی افراد سفر اقدامی کسل‌کننده، گران‌قیمت و گاهی‌اوقات خطرناک است و در کل زیاده‌روی به‌حساب می‌آید. چرا باید چند صد کیلومتر راه برویم تا به منظره‌ای برسیم که با وجود جالب‌بودن امکان مشاهده تصاویر مختلف آن از طریق اینترنت میسر است؟ در این مقاله شما را با شیوه‌های لذت‌بخش‌تر کردن سفر آشنا می‌کنیم تا شاید نظرتان در این مورد تغییر کند. با کجارو همراه باشید.

در نگاه کلی، عده‌ای چندان رابطه خوبی با سفر ندارند و در صورت سفرکردن نیز این کار را به اجبار کودکان و خانواده انجام می‌دهند. اما باید بدین نکته نیز توجه داشت که تمام سفر‌ها کسل‌کننده نیستند و در اغلب‌شان امکان لذت بردن از تمام بخش‌های سفر وجود دارد. اما رسیدن به این لذت نیازمند توجه به نکات زیر است:

سفر کسل کننده

سعی کنید از تمام جاذبه‌های مقصد در کوتاه‌ترین زمان ممکن بازدید کنید

بسیاری از سفر‌ها در شرایطی انجام می‌شود که در هر شهر تنها مدت محدودی می‌مانیم و به‌ همین دلیل نباید در سفر‌ها این عقیده را داشت که به دیدن فلان جاذبه تاریخی نخواهیم رفت. یک نقشه به‌ دست بگیرید و تمام جاذبه‌های شهر را بازدید کنید (با انجام این کار بعد از اینکه از سفر بازگشتید، حسرت نخواهید خورد). برخی افراد در طول سفر‌ها سعی دارند تا خود را با فرهنگ مردم محلی همگام کنند اما باید به‌ این نکته توجه داشته باشند که هدف آن‌ها از سفر این نبوده است و باید تمام تلاش خود را برای بازدید از همه جاذبه‌های گردشگری انجام دهند.

با وجود اینکه پول یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در طول سفر است، اما چندان نگران این موضوع نباشید. اگرچه هزینه حمل‌ونقل یکی از بالاترین هزینه‌ها در هر سفر است اما اگر تمام هزینه‌ها را کنترل کنید، در این صورت به‌ مشکلی برنخواهید خورد.

کوله‌پشتی به‌همراه داشته باشید

سعی کنید در سفر‌های خود به‌ جای چمدان از کوله‌پشتی استفاده کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا در سریع‌ترین زمان ممکن بخشی از نیاز‌های خود را برطرف سازید. در سفر‌ها هیچ فردی نمی‌داند که چه اتفاقی ممکن است پیش رو باشد و برای همین کوله‌پشتی انتخاب مناسبی برای افزایش آمادگی در طول سفر است. البته قبل از سفر خوب فکر کنید که چه وسایلی را باید با خود به همراه ببرید و در کوله‌پشتی خود جای دهید. اما به‌ این نکته نیز توجه داشته باشید که برای مثال از هر جای دنیا می‌توان خمیردندان خریداری کرد. در خصوص هزینه و زمان کافی برای تکمیل کوله‌پشتی نیز نگران نباشید و با آرامش آن را تکمیل کنید. حتما یک دوربین چشمی نیز در آن قرار دهید تا در فرصت‌های مناسب بتوانید به‌ تماشای پرندگان بنشینید.

کتاب‌های راهنما را فراموش نکنید

در طول سفر هرگز اجازه ندهید خودشیفتگی‌تان بر موضوع غلبه کند و خودتان برای پیدا کردن جاذبه‌های گردشگری وارد عمل شوید. با وجود اینکه مطالب جالبی در رمان‌ها در خصوص سفر‌های ماجراجویان نوشته می‌شود اما سعی کنید حتما برای سفرهایتان از کتاب‌های راهنما استفاده کنید. عدم استفاده از این راهنماها باعث می‌شود که فرد به‌ تمام موضوعات اطمینان کند و در نتیجه در رستوران‌هایی غذا بخورد که باعث مسمومیت یا مرگ وی می‌شوند. پس با این اوصاف بهتر است که یک کتاب راهنمای چاپ شده داشته باشید و توجه کنید که کتاب‌های مجازی چندان کارساز نیستند و ممکن است شما در مکانی دسترسی به اینترنت نداشته باشید و در این صورت کتابچه راهنما را نیز در اختیار نخواهید داشت.

نگران سلامتی‌تان نباشید

سفر

ورزش کردن و خوردن غذاهای سالم برای زمانی است که در خانه هستید. تاکنون خوردن کربوهیدرات‌ها به‌ مدت حدود یک ماه هیچ کسی را نکشسته است. اما اگر فردی هستید که زیاد ورزش می‌کنید، امکان ورزش‌کردن در سالن ورزشی هتل‌ها نیز وجود دارد و از این طریق می‌توانید همچنان در طول سفر تناسب اندام‌تان را حفظ کنید. البته دویدن نیز باعث تناسب اندام‌تان خواهد شد.انجام این فعالیت در پارک یا اطراف شهر نیز هیجان‌انگیز است. البته برای هیجان بیشتر می‌توانید به کوهنوردی بروید و در کنار تفریح، تناسب اندام‌تان را نیز حفظ کنید. اما بدین نکته نیز توجه داشته باشید که شما سفر کرده‌اید و در خانه نیستید. در طول مسیر‌هایی که برای بازدید از بخش‌های مختلف راه می‌روید، در واقع چربی‌های اضافی نیز از بین خواهند رفت، غیر از این است؟

برنامه‌ریزی نکنید

برنامه‌ریزی در سفر یکی از کسل کننده‌ترین کارهاست ولی بدون آن نیز سفر ناکارآمد خواهد بود. اما اصلی‌ترین مزیت سفرکردن بدون برنامه این است که افراد می‌توانند هرکاری را که دوست دارند، انجام دهند. اگر هدف‌تان از سفر یک موضوع کاری است، در این صورت نیز همچنان امکان تفریح و سرگرم‌شدن وجود دارد و شما می‌توانید بعد از انجام کار‌های خود، مدتی را نیز به‌ خوشی بگذرانید. اما اگر موضوع سفر تفریحی باشد، در این صورت هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید و از سفر خود لذت ببرید.

از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنید

در طول سفر‌ پیاده‌روی نکنید، زیرا ممکن است با انجام این کار به مشکلات زیادی برخورد کنید. استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز خود مشکلات خاصی را به‌وجود می‌آورند که چندان جالب نیستند. برای مثال مسیر‌های این نوع از وسایل حمل‌ونقل تاحدودی گیج‌کننده هستند. با وجود اینکه استفاده از اتوبوس و مترو باعث می‌شود که با مردم محلی و فرهنگ آن‌ها آشنا شوید اما در مقابل مجبور هستید با افرادی حرف بزنید که زبان‌تان را نمی‌دانند. البته استفاده از اتوبوس برای رفتن به فرودگاه ممکن است هزینه بسیار پایین‌تری از خودرو‌های کرایه‌ای داشته باشد اما در مقابل استفاده از تاکسی و خودرو‌های کرایه‌ای آسایش زیادی برای مسافران دارد و به‌ سادگی و بدون گم شدن در شهر می‌توانند به مقصد مورد نظر خود برسند.

خودتان را برای اتفاقات جدید آماده کنید

سفر

بسیاری از مردم بر این باور هستند که سفرکردن نیز مانند اقامت در خانه است و هیچ مشکلی در خصوص آسایش آن‌ها در طول سفر به‌ وجود نخواهد آمد. پس اگر شما نیز بر این عقیده هستید، سعی کنید در سفرهایتان مواردی را که احتمال به‌ هم زدن آسایش را دارد، امتحان نکنید. نگران موضوع‌های کوچک نباشید و آرامش خود را به آن‌ها ترجیح دهید. برای مثال چه مشکلی دارد اگر با شلوار راحتی در لابی هتل حضور داشته باشید. گفتنی است که هر فردی در شهر مقصد قصد آزار و اذیت شما را ندارد و در نتیجه آسوده خاطر باشید، اما همچنان از خطرات دور بمانید. مهم نیست که فلان موضوع چقدر جالب است، اگر احتمال خطرناک بودن آن را می‌دهید از آن دور بمانید. البته در طول سفر حتما به سایر افراد احترام بگذارید و هوس بازی‌هایی شبیه به Battlefield را در سرتان نداشته باشید تا با هر کسی جدال و دعوا کنید. روابط دوستانه موضوعی آرامش‌بخش در طول سفر است.

مراقب وسایل‌تان باشید

دالایی لاما (Dalai Lama) جمله معروفی دارد که می گوید در لحظه زندگی نکنید. بدین نکته توجه داشته باشید که اسمارت‌‌فون، تبلت، دوربین GoPro و GPS (موقعیت‌یاب) تازمانی در کنار شما خواهند بود که از آن‌ها مراقبت کنید. جهان هرگز اگر وسایل خود را فراموش کنید، آن را به‌سوی شما بازنخواهد گرداند و باید خودتان آن‌ها را حفظ کنید. سعی کنید تا حد امکان در طول سفر‌ها کمتر از وسایل این چنینی استفاده کنید، اما در دنیای فعلی اگر هر از چندگاهی یک سلفی از خود در اینستاگرام منتشر نکنید در این صورت ممکن است دوستان‌تان نگران‌تان شوند.

قبل از شروع سفر به تمام جزییات توجه کنید

ساحل

ممکن است در سفر خود به یک منطقه، آنجا را دوست داشته باشید و بخواهید مدت بیشتری بمانید تا بخش‌های زیباتری را کشف کنید اما بهتر است چنین کاری را انجام ندهید زیرا باعث هدر رفتن وقت می‌شود. برای مثال ممکن است در رستورانی که روز گذشته در آن شام خوردید با افرادی آشنا شده باشید که بسیار دوست‌داشتنی بودند و می‌خواهید دوباره با آن‌ها دیدار داشته باشید در صورتی که باید از مکان‌های دیگری بازدید کنید.

دنبال بهترین وسایل نباشید، ارزان‌ترین‌ها را انتخاب کنید

با وجود اینکه کالاهای بسیار خوبی در همه‌جای دنیا وجود دارند اما همیشه خرید چنین وسایلی به‌صرفه نیست و گاهی باید ارزان‌ترین‌ها را استفاده کنید. برای مثال چقدر اهمیت دارد که کوله‌پشتی شما در طول سفر همانی باشد که در دوران دبیرستان استفاده می‌کردید. یک نمونه عالی از وسیله‌ای اگر ۳۰۰ دلار باشد، امکان خرید نمونه‌های ارزان قیمت آن با ۲۹.۹۹ دلار وجود دارد.

سفر کردن

در ادامه‌ی این مقاله از کجارو نکاتی را مطرح می‌کنیم که با رعایت آن‌ها در طول سفر، تجربه‌ای به‌یادماندنی خواهید داشت. البته توجه داشته باشید که ممکن است برخی از نکاتی که در ادامه آمده‌اند برخلاف نکات ارایه شده فوق باشند و دلیل این موضوع نیز براساس اهداف هر فردی در سفر است. نکات زیر برای افرادی ارایه شده‌اند که در سفر خود به‌ دنبال آرامش هستند.

۱- به آرامی سفر کنید

اسپا

برخی از مردم دوست‌دارند در کوتاه‌ترین زمان بیشترین استفاده را از سفر خود ببرند و از بخش‌های مختلف آن منطقه بازدید کنند. اما باید توجه داشت که این گونه سفر‌ها در رده‌بندی ماجراجویانه قرار می‌گیرند و اگر هدفتان یک سفر آرام‌بخش است، در این صورت چنین کاری پیشنهاد نمی‌شود و باید سفری آرام و به‌دور از شلوغی داشته باشید. سعی کنید حدود ۲ تا ۴ هفته در منطقه مورد نظر بمانید یا یک شهر را به‌ عنوان مقصد اصلی انتخاب کنید و از آن به سفر‌های یکروزه بروید. انجام این کار باعث می‌شود که مدت زیادی از سفرتان در راه‌ها و درون اتوبوس و قطار سپری نشود.

۲- وسایل سبک بردارید

به‌ناچار باید در هر سفری وسایل ضروری را با خود حمل کرد و به‌ طور حتم نیز در طول سفر به آن‌ها نیاز خواهیم داشت اما سعی کنید وسایل کم و البته ضروری را با خود بیاورید تا هم وزن ساک یا کوله‌پشتی‌تان کم باشد و هم بتوانید نیازهایتان را برطرف سازید.

۳- کتاب‌های راهنما را فراموش کنید

اگر می‌خواهید سفری آرامش‌بخش و آسوده داشته باشید، کتاب‌های راهنما را رها کنید و برای انتخاب بهترین گزینه‌ها از طریق مردم محلی و هتل‌ها وارد عمل شوید. آن‌ها بهترین و البته ارزان‌ترین فعالیت‌های تفریحی را معرفی خواهند کرد. اما اگر مایل به این کار نیستید، بهتر است کتاب‌های راهنمایی را مطالعه کنید که توسط توریست‌ها نوشته شده‌اند. زیرا این کار شما را از تله‌هایی که برای گردشگران ساخته شده‌اند، دور خواهد کرد. همان‌طور که می‌دانید در شهر‌های گردشگرخیز اقدامات زیادی برای دریافت هزینه‌های مختلف از گردشگران صورت می‌گیرد – مترجم

۴- ورزش کنید

ساحل

بهتر است در طول سفر‌هایتان زمانی را نیز برای ورزش کردن قرار دهید. زیرا این کار باعث خواهد شد که اندورفین بدن شما افزایش یابد و انرژی بیشتری داشته باشید و با این کار تجارب بهتر و لذت‌بخش‌تری از سفرتان به‌دست خواهید آورد. برای ورزش کردن نیز نیاز نیست که در یک سالن زیبا و مدرن ورزش کنید، بلکه می‌توان در هر جایی ورزش کرد. البته به رژیم غذایی‌تان نیز توجه کنید. زیرا اغلب مردم در سفر‌ها غذای بیشتری می‌خورند و در بسیاری از شهر‌ها نیز غذاهای محلی بسیار لذیذ و جالب هستند که این موضوع نیز باعث افزایش اشتهای گردشگران می‌شود.

۵- اگر سفری کوتاه دارید، با برنامه پیش بروید

ساحل

قبل از سفر باید توجه داشته باشید که به چه مدت تصمیم دارید در آن منطقه ساکن شوید. در سفر‌ها سعی کنید صبح زود از خواب بیدار شده و به‌ سراغ ورزش و سپس گردش بروید. برای سفر‌های کوتاهی که در آخر هفته‌ها اتفاق می‌افتد، حتما با زمان‌بندی پیش بروید و برای گردش، استراحت، غذا خوردن و موارد مشابه برنامه از پیش تعیین‌شده داشته باشید.

۶- تا حد ممکن پیاده‌روی کنید

یکی از بهترین کار‌ها در هر سفری قدم‌زدن در بخش‌های مختلف آن شهر است. برای انجام این کار راه‌های زیادی وجود دارد که بهترین آن‌ها استفاده از نقشه گوگل برای یافتن مسیری مناسب برای پیاده‌روی است. در برخی از شهر‌ها تور‌های پیاده‌روی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها وارد عمل شوید و این نوع از گردش نیز هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت و در مقابل دوستان جدیدی نیز پیدا خواهید کرد. به‌دست آوردن اطلاعاتی از تاریخ و فرهنگ شهر و شنیدن اطلاعاتی جزیی در خصوص آن، مواردی است که این نوع از پیاده‌روی‌ها را هیجان‌انگیز می‌کند.

۷- تجربه‌های جدیدی را امتحان کنید

شنا کردن

در هر سفری اتفاقات متفاوتی می‌افتند که دیگر حس و حال آرامش خانه را ندارند و به‌ همین دلیل باید خودتان را برای تجربه‌های جدید آماده کنید. عادت کردن به انجام کار‌های مختلف در روز موضوع خوبی است اما در طول سفر باعث می‌شود که سوالات مختلف و گاهی‌اوقات آزاردهنده‌ای در ذهن‌تان ایجاد شود. سعی کنید از مکان‌های مختلف و عجیب بازدید کنید  زیرا انجام چنین کاری خاطرات و تجربه‌های جالبی را در ذهن‌تان ثبت خواهد کرد. با وجود اینکه هیجان در هر سفری دوست‌داشتنی است اما حتما مراقب سلامتی خود باشید و از خطرات دور بمانید.

۸- در لحظه زندگی کنید

بسیاری از افراد در طول سفر‌های خود از تلفن‌همراه و دستگاه‌های مشابه استفاده می‌کنند اما باید توجه داشت که سفر خود لذت خاصی دارد و نباید آن را با استفاده از دستگاه‌های ارتباطی مختلف خراب کرد. گفتنی است که در هر روز از سفر تنها چند دقیقه نیاز به موبایل خواهید داشت تا ارتباطات مختلف‌تان را برقرار سازید. برای پرکردن زمان‌های خالی‌تان نیز می‌توانید از طریق مطالعه وارد عمل شوید و در قطار‌ و اتوبوس‌ها کتاب بخوانید.

۹- برنامه‌ای جامع اما انعطاف‌پذیر داشته باشید

غذا

با وجود اینکه بسیاری از افراد با برنامه‌ریزی رابطه چندان خوبی ندارند اما این کار باعث می‌شود که بتوانید در طول سفر هزینه‌های کمتری داشته باشید و البته از سردرگمی در مسیر‌های مختلف نیز دور بمانید. سعی کنید در طول سفر‌های‌تان با برنامه پیش بروید اما اگر یک فرصت مناسب برای تفریح یا هر کار دیگری پیدا کردید حتما در برنامه خود تغییراتی را ایجاد کنید و در واقع برنامه‌ای انعطاف‌پذیر داشته باشید.

۱۰- وسایل مناسب خریداری کنید

در سفر یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که وجود دارد این است که هر فرد باید وسایل مناسبی را انتخاب کند. استفاده از کفش‌های پیاده‌روی و استاندارد مثال خوبی برای این موضوع است. اگر کفش شما اندازه پایتان نباشد یا کوله‌پشتی طراحی خوبی نداشته باشد، در این صورت در طول سفر چندان راضی نخواهید بود. البته این بدان معنا نیست که باید همیشه کالا‌های گران‌قیمت و عالی خریداری کنید. بلکه به این معناست که باید پول‌تان را به‌درستی استفاده کنید. اگر روی کالای مناسبی سرمایه‌گذاری کنید، در این صورت سالیانه متوالی از آن استفاده خواهید کرد.

سفر بخشی از زندگی هر فردی است که با رعایت نکات مختلف در این زمینه، سفر کردن نیز تجربیات خوبی را در ذهن فرد ثبت خواهد کرد. هر کاربری با در نظر داشتن نکات موجود در این مقاله می‌تواند سفری دل‌پذیری را تجربه کند. شما برای بهبود تجربیات سفر‌های‌تان چه نکاتی را رعایت می‌کنید؟ این نکات را با ما و کاربران کجارو از طریق بخش دیدگاه‌ها در میان بگذارید.

منبع:ramblingmandie

مطالب مرتبط:

دیدگاه