راهنمای سفر به سویا (سویل)

سویا، مرکز بخش خودمختار اندلس در کشور اسپانیا است. سویا با جاذبه‌های فراوانی که دارد، میزبان گردشگران زیادی از سراسر دنیا است.

هرآنچه می‌خواهید درباره سویا بدانید:

معرفی سویا

اطلاعات ضروری سویا

آب‌ و‌ هوای سویا

بهترین زمان سفر به سویا

هزینه‌ های سفر به سوی

جاهای دیدنی سویا

رژیم غذایی در سویا

معرفی سویا

چشم‌اندازی از سویا

عکس از unsplash (عکاس: Henrique Ferreira)

سویا، پایتخت هنری، فرهنگی و اقتصادی جنوب اسپانیا است. این شهر پر از آثار معماری، نشانه‌هایی از تاریخ و زندگی شهری پرشوروهیجان است. سویا تعدادی کلیسای مشهور دارد که بعضی از آن‌ها قبل از تبدیل شدن به کلیسا، مسجد یا کنیسه بودند. خیابان‌های پرپیچ‌وخم و موسیقی و رقص فلامنکو، گوشه‌ دیگری از زیبایی‌های شهر سویا برای گردشگران است. علاوه بر این جاذبه‌ها، سویا یک شهر دانشگاهی است و بین افرادی که دوست دارند خارج از کشور تحصیل کنند، بسیار محبوب است. معماری این شهر بسیار دیدنی است و شوروحالی جوان‌پسند بر آن حاکم است. شهری که بعد از دیدن آن، دوباره اگر فرصتی پیش بیاید حتما به آن برمی‌شد.

راهنمای سفر به سویا، اطلاعات جامعی در مورد این شهر، جاذبه‌های آن و هزینه‌های سفر به آن را در اختیارتان می‌گذارد. با کمک این اطلاعات می‌توانید سفری عالی به سویا را برنامه‌ریزی کنید و از حضور و گشت‌وگذار در این شهر لذت ببرید.

اطلاعات ضروری سویا

اختلاف ساعت با تهران

سویا در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +2 قرار دارد و ساعت رسمی آن دو و نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

اسپانیایی

واحد پول

یورو

نوع برق شهری

برق شهری در اسپانیا ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. دوشاخه‌ها و پریزها از نوع  C  و F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید.

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

+۳۴

شماره‌های اضطراری

۱۱۲

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای سویا

جذابیت‌های شهر سویا

عکس از unsplash (عکاس: Shai Pal)

سویا آب‌وهوای نیمه گرمسیری مدیترانه‌ای دارد. از ویژگی‌های این آب‌وهوا می‌توان به تابستان‌های بسیار گرم و خشک و زمستان‌های مرطوب و ملایم اشاره کرد. مثل بیشتر مقصدهای مدیترانه‌ای، سویا هم تابستان‌های خشک‌تر و زمستان‌های مرطوب دارد و میانگین دمای سالانه در روز ۲۵/۴ درجه و در شب ۱۳ درجه است.

تابستان یکی از مهم‌ترین و طولانی‌ترین فصل‌های سال است و از مه تا اکتبر ادامه دارد. با میانگین دمای سالانه‌ ۱۹ درجه‌ سانتی‌گراد، سویا گرم‌ترین شهر اروپا است. بعد از شهر کوردوبا که آن هم در منطقه‌ آندلس قرار دارد، شهر سویا گرم‌ترین تابستان را در بین شهرهای قاره‌ اروپا دارد و دمای هوا در ماه ژوئیه به ۳۶ درجه هم می‌رسد. کمترین میانگین دمای هوا در ژوئیه به ۲۰ درجه می‌رسد. هر سال گاهی دمای هوا به ۴۰ درجه نیز می‌رسد. تعداد ساعات آفتابی در سویا به‌طور متوسط سالی ۳ هزار ساعت است. بارش برف خیلی به‌ندرت اتفاق می‌افتد و آخرین بارش برف ۶ دهه پیش گزارش شده است یعنی در سال ۱۹۵۴. بعد از سال ۱۹۵۴، حتی بارش سبک برف نیز در سویا گزارش نشده است. درمجموع در قرن بیستم فقط دو بارش برف ثبت شده است.

زمستان‌های سویا ملایم است. ژانویه سردترین ماه سال است و میانگین دمای هوا بین ۵/۷ و ۱۶ درجه است. میزان بارش باران هر سال متغیر و بین ۴۰۰ تا ۶۵۰ میلی‌متر است. دسامبر مرطوب‌ترین ماه سال و میانگین بارش باران ۹۹ میلی‌متر است. به‌طور میانگین ۵۰ روز بارانی در سویا وجود دارد.

بهترین زمان سفر به سویا

نمایی توریستی از سویا

عکس از unsplash (عکاس: Joan Oger)

بهترین زمان برای سفر به سویا از مارس تا مه است. در این ماه‌ها، دمای هوا ملایم و مطبوع است و تعداد گردشگران کمتر از گردشگران تابستانی است. به همین دلیل، نرخ هتل‌ های سویا کمتر می‌شود و برای سفر ارزان‌تر نیز مناسب است. البته به غیر از رویدادهای خاصی که در این ماه جریان دارد.

بهترین زمان برای سفر به سویا فصل بهار است

علاوه بر این، فصل بهار میزبان برگزاری یکی از مهم‌ترین فستیوال‌های سالانه‌ شهر یعنی سمانا سانتا و Feria de Abril است. تابستان‌های سویا جزو گرم‌ترین تابستان‌های اروپا است به همین دلیل بسیاری از اهالی شهر در این فصل به شهرهای ساحلی اطراف سفر می‌کنند و سفر داخلی در اسپانیا افزایش پیدا می‌کند. در فصل پاییز، دمای هوا کمتر می‌شود و تعداد گردشگان کاهش می‌یابد ولی فصل‌های بارانی آغاز می‌شود. در زمستان دمای هوا سردتر می‌شود و بیشتر اهالی شهر، اوقات خود را در خانه می‌گذرانند.

برای اینکه مناسب‌ترین زمان برای سفر به سویا را در نظر بگیرید بهتر است که در مورد تک تک ماه‌های سال اطلاعات کاملی داشته باشید. با توجه به فستیوال‌ها و آب‌وهوای هر ماه و اهداف‌تان از سفر می‌تواند زمان مناسب را انتخاب کنید.

از مارس تا مه

جشنواره‌های سویا

عکس از وب‌سایت (عکاس: Gonzalo Azumendi)

این فصل، دمای هوا بسیار مطبوع است، شکوفه‌های مرکبات و بازارچه‌های روباز کافی است تا توجه گردشگران را جلب کند و برای سفر بهاری به سویا برنامه‌ریزی کنند. دو فستیوال بزرگ و مهم سویا در این فصل برگزار می‌شوند و مردم از سراسر شهر دور هم جمع می‌شوند که می‌تواند رویداد و خاطره‌ای جذاب برای گردشگران باشد. در فستیوال هفته‌ مقدس بسیاری از مردم و شخصیت‌های مذهبی در میدان‌ها و خیابان‌های شهر پیاده‌روی می‌کنند. فستیوال Feria de Abril یک جشن بزرگ شش روزه است که در جریان آن‌ها جشن‌های خیابانی، مهمانی‌ها و بازی‌های مختلفی برپا می‌شود و اجراهای موسیقی و رقص محلی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

رویدادهای کلیدی این فصل:

سمانا سانتا از مارس تا آوریل

فستیوال Feria de Abril در ماه آوریل

از ژوئن تا اوت

فصل تابستان، به‌دلیل گرمای زیاد، می‌تواند برای بسیاری از افراد غیرقابل تحمل باشد. در این فصل اگر به فکر سفر به سویا هستید حتما در انتخاب اقامتگاه باید دقت کنید چون بدون وسایل سرمایشی، نمی‌توان به‌راحتی روزها را گذراند. البته دمای هوای بالا، مزیت‌هایی هم دارد مثلا مهمانی‌ها و جشن‌های شبانه‌ای در این فصل برپا می‌شود که فقط مختص تابستان است. در این فصل، اهالی شهر را کمتر در سویا خواهید دید چون اکثر آن‌ها به شهرهای ساحلی و خنک اطراف سفر می‌کنند تا کمی از گرمای هوا فاصله بگیرند.

از رویدادهای برگزار شده در این فصل می‌توان به Velá Santa Ana در ماه ژوئیه اشاره کرد.

از سپتامبر تا نوامبر

نمایی شبانه از بناهای سویا

عکس از unsplash (عکاس: Tom Podmore)

اوایل سپتامبر دمای هوا کم کم ملایم‌تر و خنک‌تر می‌شود و از گرمای شدید تابستانی فاصله می‌گیرد ولی با شروع اکتبر، بارندگی‌ها شروع می‌شود. اگر در این فصل به سویا سفر کنید، انتظار بارندگی را داشته باشید و اگر عاشق باران باشید و رفت‌و‌آمد در بارندگی برایتان عذاب‌آور نیست، از سفر پاییزی به سویا لذت می‌برید. خبر خوب در مورد سفر در پاییز به سویا این است که در این فصل، قیمت هتل‌ها کمتر می‌شود و تعداد گردشگران کاهش می‌یابد.

از رویدادهای مهم فصل پاییز می‌توان به جشنواره‌ Bienal de Flamenco اشاره کرد.

از دسامبر تا فوریه

با وجود اینکه سویا به تابستان‌های گرمش مشهور است، ولی در زمستان حسابی خنک می‌شود. البته دمای هوا به‌ندرت به زیر صفر درجه می‌رسد. زمستان‌های سویا نسبت به بسیاری از شهرهای اروپایی، گرم‌تر است به همین دلیل است که گردشگرانی از سراسر اروپا برای فرار از سرما، سفر زمستانی به سویا را برنامه‌ریزی می‌کنند. یکی از رویدادهای این فصل روز سه پادشاه در ماه ژانویه است.

هزینه‌ های سفر به سویا

هزینه‌ اقامت در هاستل‌ها

Black Swan Hostel Sevilla سویا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها شبی ۱۰ تا ۲۰ یورو برای هاستل‌هایی است که در مرکز شهر قرار دارد. این قیمت در فصل تابستان افزایش می‌یابد. هزینه‌ اقامت در اتاق‌های خصوصی به‌ازای اتاق دو تخته بین ۳۰ تا ۶۰ یورو است. وای‌فای رایگان، جزو امکانات استاندارد همه‌ هاستل‌ها است و بسیاری از آن‌ها صبحانه‌ رایگان هم دارند. امکانات کمپینگ در اطراف شهر بسیار محدود است ولی کمپ‌هایی در نزدیکی شهر وجود دارد که با اتوبوس می‌توانید خود را به آن‌ها برسانید. امکانات پایه‌ کمپ و استخر در این کمپ‌ها ارائه می‌شود و قیمت آن‌ها از شبی ۵ یورو شروع می‌شود.

هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان

Soho Boutique Sevilla در سویا

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

در سویا می‌توانید با پرداخت ۴۰ تا ۷۰ یورو یک اتاق دوتخته در هتل نسبتا خوب پیدا کنید. این قیمت در فصل تابستان افزایش می‌یابد. بیشتر این هتل‌ها در نزدیکی کلیسای جامع مشهور سویا قرار دارند و ازاین‌رو از نظر موقیعت جغرافیایی، شرایط خوبی دارند. یکی دیگر از انتخاب‌هایی که در سویا برای پیدا کردن محل اقامت دارید، استفاده از سایت Airbnb است. در این سایت می‌توانید با شبی ۲۲ یورو اتاق برای کرایه کردن پیدا کنید. اگر می‌خواهید یک آپارتمان یا خانه‌ کامل را کرایه کنید، شبی ۸۰ یورو باید بپردازید.

میاتگین هزینه‌ غذا

انواع غذاهای محلی در سویا

عکس از وب‌سایت skyscanner.nl (عکاس: نامشخص)

برای اینکه یک وعده غذای خوب همراه با نوشیدنی بخورید باید ۱۵ تا ۱۸ یورو بپردازید. فست فودهای ارزان مثل مک دونالد حدودا ۷ یورو قیمت دارند. اگر تصمیم دارید که مواد غذایی بخرید و خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته بین ۲۵ تا ۴۰ یورو است. در بازارچه‌های محلی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سوپرمارکت می‌تواند محصولات تازه و محلی را با قیمت‌های مناسب‌تری بخرید.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

حمل و نقل عمومی در سویا

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Ajay Suresh)

اتوبوس‌های شهری که رنگ زرد یا نارنجی دارند، به‌ازای هر سفر ۱/۳ یورو هزینه دارند. اگر کارت Bonobus بگیرید به‌ازای ۱۰ مسیر فقط ۶/۴ یورو می‌پردازید و ۷ یورو صرفه‌جویی می‌کنید. اگر می‌خواهید زیاد از اتوبوس استفاده کنید، حتما از این کارت‌های سفری بگیرید. رفتن از شهر به فرودگاه و بالعکس، مسیری مستقیم دارد که با اتوبوس ۴ یورو هزینه دارد. اگر می‌خواهید در مرکز شهر به گشت‌وگذار مشغول شوید، پیاده‌روی بهترین کار است. کرایه‌ دوچرخه نیز در سویا امکان‌پذیر است و بهترین راه برای گشت‌وگذار در اطراف شهر است. هزینه‌ کرایه‌ دوچرخه ساعتی ۱ تا ۲ یورو و هزینه‌ ثبت نام آن ۱۲ یورو است.

میانگین هزینه‌ روزانه‌ پیشنهادی: ۴۰ یورو

البته این هزینه‌ پیشنهادی در شرایطی است که صرفه‌جویی کنید یعنی در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخوید و بیشتر وعده‌های غذای را خودتان بپزید و از وسایل حمل‌و نقل عمومی استفاده کنید. با به کار بستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، هزینه‌ سفرتان را از این مقدار هم می‌توانید کاهش دهید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کلیسای جامع سویا را رایگان ببینید

تزیینات کلیسای جامع سویا

عکس از unsplash (عکاس: Ahmer Kalam)

صبح روزهای یکشنبه بازدید از این کلیسای رایگان است. این کلیسا را می‌توانید تا ساعت دو نیم بعد‌ازظهر رایگان بازدید کنید. برای اینکه گرفتار جمعیت زیاد گردشگران نشوید، زودتر خودتان را به کلیسا برسانید.

کارت Bonobus بگیرید

اگر قصد دارید در طول سفر زیاد از اتوبوس استفاده کنید حتما این کارت را بگیرید. با هر ده سفری که از طریق این کارت انجام دهید، می‌توانید ۷ یورو صرفه‌جویی کنید که مبلغ قابل‌توجهی است. با این پول می‌توانید نوشیدنی و غذای بهتری بخورید.

کوچ سرفینگ را امتحان کنید

در این شهر میزبان‌های زیادی وجود دارند بنابراین کوچ سرفینگ راه خوبی برای اقامت در سویا است و از این طریق می‌توانید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. با کمک کوچ سرفینگ نه‌تنها اقامتی ارزان خواهید داشت بلکه با زندگی روزمره‌ اهالی شهر از نزدیک آشنا می‌شوید و از مناطق توریستی فاصله می‌گیرید. یک دوست و راهنمای محلی پیدا می‌کنید که شما را برای بازدید از بهترین جاذبه‌ها و سر زدن به بهترین رستوران‌ها، راهنمایی می‌کند. اگر قصد دارید در ماه‌های شلوغ تابستانی به سویا سفر کنید، حتما از قبل درخواست خود را بفرستید چون در این فصل تقاضا برای اقامت در منزل میزبان‌ها، افزایش می‌یابد.

برای سفرهای بین شهری از Bla Bla Car استفاده کنید

سرویس bla bla car در سویا

عکس از وب‌سایت sevilla.abc.es (عکاس: نامشخص)

با استفاده از این سرویس می‌توانید یک مسیر را با افراد دیگری همسفر شوید و هزینه‌ کمتری برای حمل‌ونقل بپردازید. کافی است که مبدا و مقصد خود را مشخص کنید و منتظر ماشین باشید.

برای تابستان و رویدادهای خاص، از قبل اقامتگاه رزرو کنید

اگر قصد دارید در فصل تابستان یا در زمان برگزاری رویدادهای خاص به سویا سفر کنید، چون در این زمان‌ها، تعداد گردشگران شهر به بیشترین مقدار خود می‌رسد و هتل‌ها گران می‌شود، باید از قبل اقامتگاه خود را رزرو کنید تا هم هتل مناسبی پیدا کنید هم از قیمت‌های تخفیف‌خورده‌ آن‌ها استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای زودتر رزرو کردن هتل علاوه بر کاهش قیمت، این است که انتخاب‌های بیشتری دارد و با دست باز می‌توانید اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید.

از موزه‌ها در روزهای رایگان بازدید کنید

جاهای دیدنی سویا در اسپانیا

عکس از unsplash (عکاس: Ahmer Kalam)

بسیاری از جاذبه‌ها و موزه‌های شهرهای مختلف اسپانیا، در بعضی از روزهای هفته یا ماه، رایگان هستند و هیچ هزینه‌ ورودی از گردشگران دریافت نمی‌کنند. همچنین در روز بین‌المللی موزه که در ۱۸ ماه مه است، بسیاری از موزه‌ها رایگان هستند.

در سایت‌های رزرو بلیط منتظر تخفیف باشید

اگر زمان سفرتان انعطاف‌پذیر است و لازم نیست حتما در تاریخ خاصی سفر کنید، می‌توانید در سایت‌های رزرو بلیط پرواز یا رزرو هتل، منتظر تخفیف‌های عالی بمانید. این سایت‌ها گاهی تخفیف‌های قابل‌توجهی ارائه می‌کنند که هزینه‌ سفرتان را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

در تورهای پیاده‌روی رایگان شرکت کنید

تورهای پیاده‌روی در سویا

عکس از وب‌سایت audleytravel.com (عکاس: نامشخص)

در بسیاری از شهرهای بزرگ و توریستی دنیا، تورهای پیاده‌روی رایگان برگزار می‌شود. این تورها معمولا متکی به انعام‌هایی است که گردشگران می‌دهند و هزینه‌ای ندارد و رایگان است ولی می‌توانید انعام بدهید. با کمک این تورها می‌توانید پای پیاده همراه با گروهی از گردشگران و یک راهنمای مجرب، به بیشتر جاذبه‌های مهم و مشهور شهر سر بزنید.

برای سفرهای بین شهری اتوبوس را انتخاب کنید

برای سفرهای بین شهری در اسپانیا هم قطار و هم اتوبوس وجود دارد که اتوبوس ارزان‌تر است. البته نکته‌ منفی سفر با اتوبوس این است که راحتی قطار را ندارد و بیشتر طول می‌کشد ولی می‌توانید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید و پل صرفه‌جویی شده را برای تفریحات یا رستوران رفتن کنار بگذارید.

در فصل‌های خلوت سال سفر کنید

دیدنی‌های جذاب سویا در شب

عکس از unsplash (عکاس: Angel Luciano)

سفر در فصل‌های شلوغ سال، بسیار گران‌تر تمام می‌شود چون در این فصل قیمت‌های پرواز و هتل بالا است و تقاضا برای خدمات مختلف بسیار زیاد است. اگر در فاصله‌ بین فصل شلوغ و فصل خلوت سال سفر کنید، می‌توانید از مزایای مختلف آن بهره‌مند شوید. یکی اینکه از جمعیت زیاد گردشگران خبری نیست و دیگر اینکه هزینه‌ها به زیادی فصل شلوغ سال نیست. در فصل‌های خلوت سال نیز می‌توانید سفر کنید که هزینه‌های بسیار کمتر است. البته سفر در این فصل، معایبی هم دارد که باید با توجه به اهداف سفرتان آن را در نظر بگیرید.

از پارک‌ها و فضاهای سبز لذت ببرید

پارک‌های سویا در اسپانیا

عکس از وب‌سایت intriper.com (عکاس: نامشخص)

یکی از تفریحات رایگانی که در سویا می‌توانید تجربه کنید، ترتیب دادن پیک‌نیک در پارک‌ها و فضاهای سبز شهر است. بیشتر این فضاهای سبز، رایگان هستند. گشت‌وگذار در پارک‌ها علاوه بر رایگان بودن، مزایای دیگری هم دارد از جمله اینکه زندگی اهالی شهر را از نزدیک می‌بینید و می‌توانید از بین اهالی شهر دوست پیدا کنید. با وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانید به این پارک‌ها برسید و از گشت‌وگذار در فضای دل‌انگیز آن‌ها لذت ببرید.

به غیر از پارک، گشت‌وگذار در مناطق تاریخی شهر و مراکز تجاری، رایگان است و تفریحی جذاب و یه‌یادماندنی خواهد بود.

بیمه‌ مسافرتی بگیرید

برای سفر بیمه‌ مسافرتی بگیرید که هزینه‌های غیرمنتظره را پوشش دهد. این بیمه‌ها معمولا خدمات پزشکی، گم شدن وسایل، دزدیده شدن وسایل و کنسل شدن سفر و مواردی از این دست را پوشش می‌دهند. با وجود بیمه، هر اتفاق غیرمنتظره‌ای که بیفتد، برای آن نسبتا آمادگی دارید و فرصت‌ها و سرمایه‌های خود را به‌کلی از دست نمی‌دهید.

از غذاهای ویژه‌ منوی ناهار استفاده کنید

غذای ارزان در سویا

عکس از وب‌سایت spanishsabores.com (عکاس: نامشخص)

در بسیاری از رستوران‌های اسپانیا، منوی ویژه‌ روزانه وجود دارد که فقط برای وعده‌ ناهار است و قیمت‌های بسیار مناسبی دارد. در حالی که غذایی کامل و لذیذ است و معمولا همان‌ غذاهایی که شب‌ها در رستوران‌ها سرو می‌شود را می‌توانید در منوی ناهار با قیمت‌های کمتری پیدا کنید. این غذاهای ویژه‌ ناهار معمولا غذاهای محلی هستند و امتحان کردن آن‌ها فرصتی عالی برای آشنا شدن با رژیم غذایی شهر مقصد شما است.

پول نقد از ATM بگیرید نه از فرودگاه و صرافی

بسیاری از مسافران، پول خود را در فرودگاه تبدیل می‌کند. در این صرافی‌ها معمولا نرخ تبدیل پول بالاتر است.

جاهای دیدنی سویا

کاخ سلطنتی سویا در اسپانیا

عکس از unsplash (عکاس: Tom Podmore)

گردشگران سویا، به‌محض اینکه پا در خیابان‌های سنگ‌فرش و زیبای این شهر می‌گذارند، مسحور زیبایی و حال و هوای جذاب آن می‌شوند. گشت‌وگذار در گردشگاه‌های احاطه شده با درختان نخل، برج‌های مدرن و باشکوه، چراغ‌های خیابانی به سبک قدیمی، کالسکه‌هایی که در خیابان‌های سنگ‌فرش این طرف و آن‌طرف می‌روند و حال و هوای زندگی در گذشته‌ شهر را زنده می‌کنند، تنها گوشه‌ای از دیدنی‌های جذاب سویا است. جاذبه‌های این شهر درست مثل حال و هوای آن، بسیار رویایی و جذاب است. کلیساهای قدیمی با برج‌های زیبا، کوچه‌های باریک، باغ‌های آرام و سرسبز، پارک‌های پرشوروهیجان، فستیوال‌های رنگارنگ و اجراهای هنری زنده در خیابان‌ها و تالارهای نمایش، از محبوب‌ترین جاذبه‌های این شهر تاریخی برای گردشگران است.

در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی سویا را معرفی می‌کنیم که معمولا گردشگران، سویا را بدون دیدن آن‌ها ترک نمی‌کنند. در این شهر، برای هر سلیقه‌ای، یک جاذبه‌ دیدنی وجود دارد و هیچ کس از گشت‌وگذار در سویا ناامید نمی‌شود.

کلیسای جامع سویا (Catedral de Sevilla)

سویا

کلیسای جامع سویا یکی از بزرگترین کلیساهای جامع گوتیک در دنیا است. وسعت کلیسا و تعداد بی‌نهایت آثار و گنجینه‌های هنری آن باعث شده یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اسپانیا باشد. این کلیسا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این بنای باشکوه بین سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۵۰۶ ساخته شد. کلیسا را در مکان مسجد اصلی شهر ساختند. برج کلیسا در واقع مناره‌ مسجد بوده که در قرن دوازدهم ساخته شده بود. این برج ۹۳ متری، یکی از بناهای نمادین سویا است. برای رسیدن به این کلیسا گردشگران از یک محوطه‌ زیبا عبور می‌کنند که قبلا حیاط مسجد بوده است. یک حوض هشت‌ضلعی در مرکز این محوطه قرار دارد که یادگاری از دوران اسلامی است و برای وضو ساخته شده است.

کلیسای جامع سویا یکی از بزرگترین کلیساهای جامع گوتیک در دنیا است

به‌محض ورود به کلیسا از دیدن تالار بزرگ و باشکوه آن شگفت‌زده می‌شوید. این فضای بزرگ، یکی از وسیع‌ترین کلیساهای گوتیک اسپانیا را تشکیل می‌دهد. شاپل اصلی کلیسا، نقاشی‌ها و منبت‌کاری‌هایی خیره‌کننده دارد. در مرکز آن تصویری از Virgen de la Sede حک شده و در اطراف آن صحنه‌هایی از زندگی حضرت مسیح و حضرت مریم به تصویر کشیده شده است. تندیس یادبودی از کریستف کلمب در گوشه‌ای از کلیسا قرار دارد. پشت این شاپل اصلی، یک شاپل پادشاهی قرار دارد که بین سال‌های ۱۵۵۱ تا ۱۵۷۵ ساخته شده است. این شاپل گنبددار به سبک رنسانس ساخته شده است. در همه‌ شاپل‌ها و تالاهای کلیسا، آثار هنری ارزشمندی از قرن‌های مختلف نگهداری می‌شود.

برای اینکه کمی از حال و هوای کلیسا فاصله بگیرید، به خیابان Calle de las Sierpes سر بزنید که در شمال میدان Nueva قرار دارد. این حیابان باریک مخصوص عابر پیاده است و یکی از مهم‌ترین خیابان‌های خرید در سویا است. در اطراف آن فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد.

منطقه‌ باریو سانتا کروز (Barrio Santa Cruz)

سویا

منطقه‌ باریو سانتا کوز در دوران قرون وسطی، محله‌ یهودی‌ها بوده و اکنون یکی از مناطق زیبا و جذاب سویا است که حال و هوای قدیمی دارد. بسیاری از کلیساهای این منطقه، در اصل کنیسه‌ها یا پرستشگاه‌های یهودی بودند که بعدا به کلیسا تبدل شده‌اند. این منطقه‌ قدیمی شهر بین کلیسای جامع و قلعه‌ Alcazar قرار دارد و آن را به خاطر خیابان‌های پرپیچ‌وخم و سنگ‌فرش‌شده‌ آن می‌شناسند که مخصوص عابر پیاده است و البته برای عبور ماشین، باریک است. خانه‌های سفید با پاسیوهای جذاب و همین طور میدان‌های احاطه شده با درختان سایه‌دار و کافه‌های روباز از مهم‌ترین جذابیت‌های این منطقه برای گردشگران است. بسیاری از فضاهای سبز و محوطه‌های این منطق درختان پرتقال دارند. میدان اصلی این منطقه، باغچه‌هایی پر از رز و صلیبی در مرکز آن دارد.

این منطقه دو موزه‌ ارزشمند دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. یکی موزه‌ Centro de Interpretación Judería که تاریخی از زندگی یهودیان در اسپانیا را به تصویر می‌کشد و دیگری Hospital de los Venerables Sacerdotes که یک بیمارستان قرن هفدهمی است که امروزه به یک مرکز هنری به نام Fundación Focus Abengoa تبدیل شده است و در آن آثار نقاشی و تندیس‌هایی از هنرمندان اسپانیایی به نمایش درآمده است.

به غیر از این دو موزه، این منطقه یک باغ زیبا به نام باغ موریو (Jardines de Murillo) دارد که پر از درختان نخل، آب‌نماهای زیبا و نیمکت‌های کاشی‌کاری شده است.

کاخ سلطنتی Real Alcázar

سویا

کاخ سلطنتی یا Real Alcázar یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این قصر در ابتدا یک قلعه‌ قرون‌وسطایی در دوران حکمرانی موروها بود و بعدها به قلعه‌ پادشاهان مسیحی تبدیل شد. این کاخ در قرن دهم توسط حکمرانان مورو ساخته شد و در قرن یازدهم فرمانروای مشهور مورو و شاعر معروف المعتمد بر آن حکمرانی می‌کرد. بعد از رِکُونکیستا، جنبش استرداد یا سقوط آندلس، در دهه‌ ۱۳۶۰، این قصر به دست Pedro the Cruel افتاد. جنبش استرداد مجموعه‌ای از لشکرکشی‌های طولانی‌مدت مسیحیان اسپانیا و پرتغال در قرون وسطی به‌منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های خود از موروهای مسلمانی بود که در اوایل قرن هشتم میلادی بیشتر شبه‌جزیره ایبری را به اشغال خود درآورده بودند.

کاخ سلطنتی یا Real Alcázar یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است

گردشگران برای ورود به این قصر از یک درب اصلی عبور می‌کنند و وارد محوطه‌ای وسیع می‌شوند. این حیاط بزرگ و باشکوه، بین سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۹ میلادی ساخته شده و نمونه‌ جذابی از معماری اسلامی است. طاق‌های زیبا با هنرهای تزیینی عربی و ۵۲ ستون مرمرین دارد. قدیمی‌ترین تالار این کاخ به نام تالار los Embajadores، سقفی گنبدی و زیبا دارد و با متن‌های خوشنویسی شده به زبان عربی، مزین شده است. یکی دیگر از تالارهای مزین قصر، تالار Audiencias نام دارد که سقفی بسیار زیبا و منبت‌کاری شده دارد.

حتما زمان کافی برای گشت‌وگذار در باغ و محوطه‌ این قصر در نظر بگیرید. این باغ‌های زیبا پر از درختان نخل، درختان مرکبات و رزهای رنگارنگ است. این محوطه به سبک ستی آندولسی تزیین شده و حوض‌های تزیین شده و زیبایی دارد.

پارک ماریا لوییزا (María Luisa) و میدان اسپانیا (Plaza de España)

سویا

در پارک ماریا لوییزا، میدان اسپانیا واقع شده که یکی از دیدنی‌ترین آثار نمادین سویا است و به خاطر بزرگی و شکوهش، جزو برترین جاذبه‌های گردشگری سویا قرار دارد.  وسعت این میدان ۵۰ هزار مترمربع است و با بالکن‌های نرده‌دار و ساختمان‌هایی به سبک نئوموریش احاطه شده است. یک آب‌نمای دیدنی در مرکز میدان قرار دارد و کانالی از چهار پل اطراف آن عبور می‌کند. گردشگران می‌توانند قایق‌های کوچ کرایه کنند و در این کانال‌ها به گشت‌وگذار مشغول شوند و ونیز سویا را تجربه کنند. در این پارک، کالسکه هم برای گشت‌وگذار گردشگران در نظر گفته شده است که تجربه‌ای متفاوت و جذاب است.

پارک ماریا لوییزا که میدان اسپانیا در مرکز آن قرار دارد، محل برگزاری نمایشگاه جهانی سال ۱۹۲۹ بود. این فضای سبز بزرگ و زیبا، با گیاهان و درختان زیبا و گل‌های رنگارنگ، درختان نخل ودرختان مرکبات و کاج‌های مدیترانه‌ای پر شده است. ساختمان‌های قدیمی دوست‌داشتنی و نیمکت‌های رنگارنگ و کاشی‌کاری شده دارد که جذابیت این پارک رمانتیک را بیشتر می‌کند. باغچه‌های زیبا با گل‌های رنگارنگ، مسیرهای سایه‌دار، حوض‌های قدیمی به سبک موریش و استخرها و آب‌نماهای مزین، از دیگر بخش‌های جذاب پارک برای گردشگران است. در این پارک بدون شک از گشت‌وگذار لذت می‌برید و دیدنی‌های جذاب و پنهان آن مثلا پل‌های کوچک و عمارت‌های قدیمی، بدون شک شما را شگفت‌زده می‌کند.

موزه‌ هنرهای زیبا (Museo de Bellas Artes)

سویا

موزه‌ هنرهای زیبا یکی از موزه‌های استثنایی سویا است که در بنایی قدیمی و قرن هفدهمی واقع شده است و خود بنا به‌تنهایی یک جاذبه‌ دیدنی زیبا است. این موزه بعد از موزه‌ پرادوی مادرید، یکی از بهترین مجموعه‌های آثار هنری اسپانیایی را دل خود جای داده است. این مجموعه‌ها آثار هنری از دوره‌های مختلف را در بر می‌گیرد؛ آثاری از دوران گوتیک تا قرن بیستم. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های موزه، آثار هنری نقاشان اسپانیایی قرن هفدهم است. در این موزه می‌توانید آثاری ارزشمند از هنرمندان مشهور اسپاینایی از جمله ال گرکو، آلونسو کانو، Velázquez و Pacheco را ببینید. این موزه با تمرکز بر شاهکارهای هنری Murillo و مکتب‌های هنری قرن هفدهم آثار بی‌نظیری را به نمایش گذاشته است. نقاشی‌های مذهبی اجرا شده توسط Zurbarán یکی دیگر از بخش‌های دیدنی و جذاب موزه است.

فستیوال سانتا سمانا (Santa Semana)

سویا

فستیوال سانتا سمانا یا هفته‌ مقدس، یکی از هیجان‌انگیزترین فستیوال‌های اسپانیا است. این سنت، سابقه‌ای طولانی و چند قرنی دارد و البته فستیوالی مذهبی است. رژه‌ اصلی این فستیوال در شب و صبح گود فرایدی برگزار می‌شود. جشن‌های مرتبط با این فستیوال در کلیساهای جامع برپا می‌شود.

موزه‌ رقص فلامنکو (Museo del Baile Flamenco)

سویا

سویا را به خاطر هنر رقص و موسیقی فلامنکو می‌شناسند که ریشه در فرهنگ کولی‌ها دارد. فلامنکو هم نوعی رقص و هم یک سبک موسیقی است و شیوه‌ای برای بیان احساسات. موزه‌ رقص فلامنکو در سویا برای گرامیداشت این هنر پایه‌گذاری شده  و دارای نمایشگاه‌های متعددی است که جنبه‌های ختلف هنر فلامنکو را به نمایش می‌گذارد؛ رقص، آواز  حتی گیتار مخصوص. این موزه‌ خلاقانه نمایشگاه‌های مختلفی دارد که اشیای متنوعی در آن‌ها نگهداری می‌شود از جمله لباس‌های مخصوص، ویدیوهای مرتبط و سایر نمایشگاه‌های آموزشی. این موزه یک مدرسه‌ فلامنکو هم دارد و میزبان برترین اجراکننده‌های رقص و موسیقی فلامنکو است که در سراسر سال دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند.

رینگ گاوبازی Real Maestranza و موزه‌ گاوبازی

سویا

رینگ Real Maestranza یکی از بهترین نمونه‌های رینگ‌های گاوبازی در اسپانیا است و برای ۱۴ هزار تماشاگر، ظرفیت دارد و یکی از بزرگترین رینگ‌های گاوبازی در این کشور است. این مجموعه در سال ۱۷۶۱ ساخته شده و یکی از بناهای نمادین شهر سویا است که به‌خوبی سنت دیرینه‌ گاوبازی در اسپانیا را معرفی می‌کند؛ به سبک باروک طراحی شده و بخش صندلی‌های آن دارای سایبان‌های طاق‌دار است که در روزهای آفتابی، روی محل نشستن تماشاچی‌ها سایه می‌اندازد. این محوطه‌ گاوبازی به‌شکل بیضی است که در بین رینگ‌های گاوبازی اسپانیا، استثنایی است. یک موزه در این مجموعه به تاریخچه‌ گاوبازی اختصاص یافته است. مجموعه‌های به نمایش درآمده در این موزه شامل لباس‌های مخصوص، عکس و نقاشی هنرهای دراماتیک مرتبط با این سنت قدیمی اسپانیایی است.

کاخ Casa de Pilatos

سویا

عمارت قدیمی قرن شانزدهمی کازا د پیلاتوس از روی خانه‌ای قدیمی در اروشلیم ساخته شده است. این عمرات را معماران موریش و مسیحی ساخته‌اند و به سبک Mudéjar با جزییات گوتیک و رنسانس ساخته شده است. معماری تیپیکال آندولسی را در گوشه و کنار آن به وضوح خواهید دید؛ بنایی که یک پاسیوی مرکزی مزین به کاشی‌های رنگارنگ دارد و تدیس‌های قدیمی زینت‌بخش قسمت‌های مختلف این عمارت باشکوه است. تالار طلایی یکی از اتاق‌های این عمارت است  که بسیار زیبا است و سقفی مزین شده با با تزیینات چوبی دارد. پلکان اصلی عمارت به‌همراه شاپل خصوصی آن، از دیگر بخش‌های دیدنی این مجموعه‌ تاریخی است. مجموعه‌ای از تندیس‌های قدیمی رومی در سراسر ساختمان به نمایش درآمده است.

موزه‌ باستان‌شناسی (Archeology Museum)

سویا

موزه‌ باستان‌شناسی در پارک ماریا لوییزا قرار دارد. این موزه در عمارتی به سبک نئو رنسانس قرار دارد که برای نمایشگاه اکسپوی ۱۹۲۹ ساخته شده است. آثار به نمایش درآمده در این موزه از دوران پارینه‌سنگی  شروع می‌شود و تا دوران روم، فرمانروایی موروها و قرون وسطی ادامه می‌یابد. طبقه‌ پایین، به آثاری اختصاص یافته که در سایت‌های باستان‌شناسی Itálica پیدا شده‌اند. این منطقه ۹ کیلومتر تا سویا فاصله دارد. از میان جذاب‌ترین بخش‌های دیدنی این موزه می‌توان به تندیس و زیورآلات طلای دیانا اشاره کرد. یکی دیگر از میراث ارزشمند موزه Carambolo Treasure است که در اتاقی اختصاصی در طبقه‌ اول نگهداری می‌شود.

منطقه‌ تریانا (Barrio de Triana)

سویا

محله‌ تاریخی Barrio de Triana حال‌وهوا و ویژگی‌های خاص خود را دارد. در کنار رود و در نزدیکی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سویا این منطقه با حال و هوایی جذاب واقع شده است که انگار از سایر بخش‌های شهر جدا است. این محله هم مثل محله‌ باریو سانتا کروز، هزارتویی از خیابان‌های سنگ فرش‌شده‌ باریک و کوچه‌های تنگ است که به میدان‌های زیبا و قدیمی منتهی می‌شوند. آنچه که این محله را از سایر بخش‌های شهر جدا می‌کند، حال و هوای خاص و محله‌ سفالگران است. قرن‌ها است که اهالی منطقه از خاک کرانه‌های روخانه برای ساخت سرامیک‌های آندلسی استفاده می‌کنند.

هنوز هم در این محله کارگاه‌های ساخت سرامیک وجود دارند که بیشتر آن‌ها در خیابان Calle Callao، خیابان Calle Antillano Campos و Calle Alfareria قرار دارد. آثار این کارگاه‌ها به خاطر هنرهای تزیینی زیبا و طرح‌های رنگارنگ و هندسی شهرت دارند و بسیاری از گردشگران آن‌ها را به‌عنوان سوغات برای دوستان و عزیزان خود می‌خرند. فروشگاه‌های این منطقه، آثار سرامیکی زیبا از جمله بشقاب‌های تزیینی، فنجان، پارچ، ظروف سرو غذا و سایر اشیا و ظروف تزیینی و کاربردی منزل را می‌فروشند. بعد از جست‌وجو در فروشگاه‌ها و مغازه‌های کوچک، گردشگران برای غذا خوردن در یکی از رستوان‌های کنار رودخانه آماده می‌شوند. بسیاری از این رستوران‌ها، تراس‌های فضای باز مشرف به بناهای دیدنی سویا دارند که غذا خوردن در آن‌ها را به تجربه‌ای جذاب و فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. از همین محله بود که ماژلان، سفر خود را به دور دنیا آغاز کرد.

صومعه‌ سانتا پائولا (Monasterio de Santa Paula)

سویا

صومعه‌ سانتا پائولا، توسط فردی به نام Doña Ana de Santillan در سال ۱۴۷۳ پایه‌گذاری شد. برای مدت پنج قرن، این صومعه جایگاهی برای پرستش خدا و مطالعه‌ کتاب مقدس بود. در میان اتاق‌ها، تالارها و بخش‌های مختلف این صومعه، آثار هنری مختلفی از دوران‌های مختلف تاریخی نگهدار می‌شود. گردشگران می‌توانند در کمال آرامش، بخش‌های مختلف صومعه را ببینند و این آثار هنری را از نزدیک تماشا کنند. حتی در راهروها و بخش‌های مختلف آن، راهبه‌ها را خواهید دید که شیرینی‌ها و کیک‌های پخته شده توسط خودشان را به گردشگران می فروشند.

تالار شهر (Ayuntamiento)

سویا

بنای تالار شهر به نام Ayuntamiento یک بنای باشکوه قرن پانزدهمی است که به سبک Plateresque توسط Diego de Riaño طراحی شده است. نقش‌برجسته‌های حکاکی شده روی نمای جنوبی بنا، صحنه‌هایی از رویدادها و داستان‌های تاریخی را روایت می‌کند و اسطوره‌های تاریخی را به تصویر می‌کشد. بنای این مجموعه در قرن نوزدهم بازسازی شده است و نمای اصلی آن نئوکلاسیک است و روبه میدان Plaza Nueva قرار دارد. یک گذرگاه طاق‌دار کوچک، تالار شهر را به صومعه‌ای که در مجاروت آن قرار دارد، وصل می‌کند. گردشگران می‌توانند از فضای داخلی تالار شهر و صومعه بازدید کنند که آثار هنری جذابی آن را مزین کرده است.

کتابخانه‌ کلمبینا (Biblioteca Colombina)

کتابخانه کلمبینا سویا در اسپانیا

عکس از وب‌سایت catedraldesevilla.es (عکاس: نامشخص)

هرناندو کلون، پسر کریستف کلمب، مجموعه‌های به نمایش درآمده در این کتابخانه را بین سال‌های ۱۴۹۶ تا ۱۵۳۹ جمع‌آوری کرده است. کتابخانه‌ کلمبینا یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های مرتبط با دوران رنسانس در اسپانیا است و تمرکز اصلی آن بر نوشته‌های اومانیست‌های عصر طلایی است. کلون در اصل مجموعه‌ای از ۱۵ هزار کتاب را از طریق خریداری کردن آن‌ها در سفرهای مختلفش به سراسر اروپا جمع‌آوری کرده است. متاسفانه بسیاری از نسخه‌های اصلی این مجموعه، گم شده‌اند. امروزه این کتابخانه ۳۲۰۰ جلد کتاب شامل ۱۲۵۰ کتاب چاپی و ۵۸۷ نسخه دست‌نویس دارد. یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین کتاب‌های این مجموعه، کتاب Libro de las Profecías، بیوگرافی کریستف کلمب است.

عمارت Palacio de la Condesa de Lebrija

بناهای تاریخی سویا

عکس از وب‌سایت palaciodelebrija.com (عکاس: نامشخص)

عمارت Palacio de la Condesa de Lebrija یکی از عمارت‌های اشرافی و زیبای سویا است. این کاخ با پلکان بزرگ و باشکوه که به یک ورودی زیبا و سقفی مرین منتهی می‌شود، یکی از بهترین نمونه‌های عمرات‌های قدیمی در سویا است که همه‌ گردشگران را شگفت‌زده می‌کند. دیوارهای این مجموعه  با تزیینات جذابی ب سبک عربی تزیین شده و محوطه‌ آن، پر از گیاهان بومی است. در این مجموعه، خود بنا به‌تنهایی اثری دیدنی و جذاب است ولی آثار ارزشمند هنری و میراث گرانقدری در آن نگهداری می‌شود. تندیس‌ها، موزاییک‌ها، اشیای سفالی و شیشه‌ای از دوران مختلف با قدمت‌های طولانی و طرح‌های سنتی و جذاب، از مهم‌ترین میراث ارزشمند این عمارت تاریخی است.

رژیم غذایی در سویا

غذاهای متنوع اسپانیایی

عکس از وب‌سایت ubiquinol.org (عکاس: نامشخص)

اسپانیایی‌ها علاقه‌ زیادی به گشت‌وگذار در بیرون از خانه دارند و بیشتر وقت آزاد خود را در بیرون از خانه به تفریح مشغولند. کافه‌ها، رستوران‌ها و گردشگاه‌های سویا هم فرصتی عالی برای اهالی این شهر است که وقت آزاد خود را در آن‌ها به تفریح بگذرانند و از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های لذیذ لذت ببرند. ساندویچ‌های کوچک اسپانیایی به نام تاپاس، در همه‌ رستوران‌ها و غرفه‌های فروش غذا پیدا می‌شوند و جزیی جدانشدنی از گشت‌وگذار خیابانی مردم هستند.

به غیر از غذاها و اسنک‌های خیابانی،  سویا غذاهای محلی فراوانی دارد که باید چند مورد از آن‌ها را امتحان کنید تا از  طعم متفاوت آن‌ها لذت ببرید

به غیر از غذاها و اسنک‌های خیابانی، شهر سویا غذاهای محلی فراوانی دارد که در طول سفر باید چند مورد از آن‌ها را امتحان کنید تا از عطر و طعم متفاوت آن‌ها لذت ببرید. درمجموع، خوردن غذاهای محلی یک منطقه، یکی از لذت‌های سفر است که نباید آن را از دست بدهید. اگر در سفر به سویا این چند غذا را امتحان کنید، عاشق غذاهای اسپانیایی و غذاهای محلی سویا می‌شوید و برای همیشه در این شهر، خوردن فست فود و غذاهای تکراری را فراموش می‌کنید.

غذاهای محلی زیادی در سویا وجود دارد که ارزش امتحان کردن دارند و نکته‌ جالب در مورد همه‌ آن‌ها این است که در وعده‌های کوچک سرو می‌شوند و به‌راحتی می‌توانید چند نمونه از آن‌ها را در یک وعده امتحان کنید.

Espinacas con Garbanzos

غذاهای سنتی اسپانیایی

عکس از وب‌سایت recetasveganas.net (عکاس: نامشخص)

این غذا با ترکیبی از اسفناج و نخود تهیه می‌شود و یک غذای گیاهی لذیذ است. قدمت این دستور غذایی به دوران حضور یهودی‌ها و امپراتوری موروها برمی‌گردد. امروزه در قالب ساندویچ‌های کوچک یا تاپاس سرو می‌شود و رایج است. سویا در زمینه‌ی غذاهای گیاهی، تنوع زیادی ندارد ولی این غذا جزو بهترین غذاهای گیاهی است که در منوی رستوران‌ های سویا پیدا می‌شود.

خوارک اسفناج و نخود شاید اسم و ظاهری اشتهابرانگیز نداشته باشد ولی بسیار لذیذ است و به شما ثابت می‌کند که در آشپزی این منطقه چطور می‌توان با مواد غذایی ساده، غذاهایی لذیذ تهیه کرد. برای تهیه‌ این خوراک، اسفناج خرد شده را با نخود پخته ترکیب می‌کنند و به آن مقدار زیادی طعم‌دهنده و چاشنی و انواع ادویه مثل زیره و زردچوبه اضافه می‌کنند. نشانه‌هایی از حضور عرب‌ها در اسپانیا را در این غذا مشاهده خواهید کرد. این غذا را معمولا با نوعی نان سرخ شده سرو می‌کنند و برای کسانی که گیاه‌خوار هستند یا دوست دارند از غذاهای گوشتی سویا فاصله بگیرند، انتخاب خوبی است.

ساندویچ Serranito de Lomo

ساندویچ مخصوص اسپانیایی

عکس از وب‌سایت salcedocatering.com (عکاس: نامشخص)

این ساندویچ با نوعی ژامبون مخصوص تهیه می‌شود و فلفل کبابی دارد. این غذا را با انواع گوشت سرو می‌کنند. مدلی که با گوشت مرغ تهیه می‌شود برای کسانی مناسب است که هر گوشتی نمی‌خورند و گوشت سفید را ترجیح می‌دهند.

ساندویچ Montadito de Pringa

ساندویچ‌های اسپانیایی

عکس از وب‌سایت fanfan.es (عکاس: نامشخص)

این غذا یکی دیگر از انواع ساندویچ‌های اسپانیایی است که مدل‌های متنوعی دارد و معمولا با گوشت مرغ تهیه می‌شود.

خوراک دم گاو

یکی از لذیذترین و البته گران‌ترین غذاهایی که در سویا می‌توانید امتحان کنید، خوراک دم گاو است. برای تهیه‌ آن دم گاو را به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کنند و ساعت‌ها با حرارت ملایم می‌پزند. آن را در سسی مخصوص و قرمزرنگ می‌پزند و مواد دیگری مثل عصاره‌های طعم‌دهنده و سبزیجات نیز به آن اضافه می‌کنند. این سبزیجات معمولا شامل پیاز و هویج است و البته بسته به محل تهیه شدن غذا و دستور مورد نظر، ممکن است مواد دیگری هم به آن اضافه شود.

نتیجه‌ نهایی گوشتی کاملا پخته است که با راحتی با چنگال له می‌شود و طعمی بسیار قوی و لذیذ دارد. رستوران‌های اطراف رینگ گاوبازی قدیمی سویا بهترین جا برای خوردن این غذا است. این غذا را معمولا با سیب‌زمینی سرخ کرده و نوعی نان سرو می‌کنند و سس مخصوص دارد.

Torrijas

دسرهای خوشمزه اسپانیایی

عکس از وب‌سایت elcorteingles.es (عکاس: نامشخص)

این مورد را می‌توان در دسته‌بندی دسرهای شیرین قرار داد. آن را با نوعی نان تهیه می‌کنند. نان را در تخم‌مرغ هم زده می‌غلطانند و در روغن سرخ می‌کنند. بعدا روی آن شربت، عسل یا شیر می‌ریزند. در سویا این دسر را معمولا در قنادی‌ها و در روزهای برگزاری فستیوال سمانا سانتا می‌خورند. البته بسیاری از رستوران‌ها این دسر عالی را سراسر طول سال سرو می‌کنند که معمولا با بستنی سرو می‌شود.

فلامنکین (Flamenquines)

فلامنکین، از غذاهای اسپانیایی

عکس از وب‌سایت schaer.com (عکاس: نامشخص)

این غذا ظاهری شبیه به کروکت بلند دارد. نوعی غذای گوشتی است که وقتی به سویا سفر می‌کنید حتما باید امتحان کنید. البته این غذا اصالتا به سویا تعلق ندارد ولی در این شهر رواج پیدا کرده و این روزها در همه‌ رستوان‌ها و کافه‌های این شهر پیدا می‌شود. برای تهیه‌ آن از انواع ژامبون، پنیر بز و و مواد دیگر به دلخواه استفاده می‌کنند. روی مواد را با تخم‌مرغ می‌پوشانند و در آرد سوخاری می‌غلتانند و در نهایت در روغن فراوان سرخ می‌کنند. این غذا جزو غذاهای سالم و رژیمی سویا نیست ولی ارزش دارد که برای یک وعده هم که شده، رژیم غذایی را فراموش کنید و این غذای لذیذ را امتحان کنید.

خوراک گوشت

خوراک گوشت اسپانیایی

عکس از وب‌سایت tresjotas.com (عکاس: نامشخص)

یکی از غذاهای که در منوی همه‌ رستوران‌های سویا به‌راحتی پیدا می‌شود تنوع قابل‌توجهی دارد غذایی به نام Carne en salsa است که اگر آن را ترجمه کنیم به‌معنای گوشت در سس است. این غذا لذیذ با پختن انواع گوشت تهیه می‌شود تا جایی که بافت گوشت حسابی نرم شود. این غذا تنوع زیادی دارد و سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ آن از جایی به‌جای دیگر متفاوت است. معمولا آن را با گوشت گاو می‌پزند و حسابی طعم‌دار می‌کنند و اغلب با پاپریکا به آن عطر و طعم می‌دهند. سس این غذا نیز اساسا با گوجه تهیه می‌شود ولی از رستورانی به رستوران دیگر متفاوت است و هر جایی دستور مخصوص به خود را برای تهیه‌ این سس دارد. همین مسئله باعث می‌شود که طعم غذا در هر رستوران، طعمی جدید و متفاوت باشد ولی نقطه‌ اشتراک همه‌ آن‌ها این است که بدون تردید غذایی لذیذ با طعمی فراموش‌نشدنی است. همراه با این غذا نوعی نان مخصوص یا سیب‌زمینی سرخ کرده هم سرو می‌کنند و همراه با نوشیدنی‌های محلی، یکی از لذیذترین لحظه‌های سفرتان به سویا را با خوردن این غذا تجربه خواهید کرد.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

با تور مجازی از شهر سویا دیدن کنید

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map